Vozidlový park nízkopodlažných električiek by sa v budúcnosti mohol rozmnožiť o ďalších 40 vozidiel.
Dopravný podnik Bratislava začína v týchto dňoch s obstarávaním dodávateľov pre ďalších 40 nízkopodlažných električiek. Do budúcnosti uvažuje s nákupom ďalších 20 jednosmerných a 20 obojsmerných električiek s dĺžkou do 32,5 metra, teda takých, aké v súčasnosti v hlavnom meste premávajú (50 jednosmerných, 40 obojsmerných). Nové električky by mali byť v podobnej výbave akú poznáme z najnovších električiek.
Doplnené informácie k súťaži:
Lehota na predkladanie ponúk je do 30. júla 2024. Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať podľa ceny na jedno miesto vo vozidle pri 5 os./m2 (70 %) a technicko-kvalitatívnych kritérií (30 %), medzi ktorými sú podiel otočných podvozkov, výška obruče kolesa určená na opotrebenie, neodpružená hmotnosť na dvojkolesie a počet dverí s dvoma nástupnými prúdmi pre každý smer jazdy.
Požadovaná je nízkopodlažnosť v rozsahu aspoň 85 % podlahovej plochy pre stojacich cestujúcich. Špecifikácia už obsahuje aj vnútorné LED osvetlenie a koženkové (príp. kožené alebo nepremokavé látkové) sedadlá. Nabíjacie zásuvky pre cestujúcich budú s konektormi USB-A aj USB-C. Električky musia umožňovať núdzovú jazdu na batériu s obsadeným vozidlom po rovnej trati aspoň 100 m pri rýchlosti 4 km/h.
Kompletné technické požiadavky je možné nájsť na profile VO - jednosmerné, obojsmerné.
S obstarávaním nových vozidiel prichádza dopravca krátko po zaradení 30 nových električiek a objednávke ďalších 10 jednosmerných električiek z predchádzajúcej verejnej súťaže. Oproti naposledy obstaraným vozidlám dopravný podnik predpokladá o niečo vyššiu cenu, čo je spôsobené zdražovaním v posledných rokoch. Pri jednosmerných električkách je predpokladaná hodnota zákazky 71,4 mil. € bez DPH (3,57 mil. €/vozidlo) a obojsmerné električky predpokladá nakúpiť za 78,7 mil. € (3,935 mil. €/vozidlo). Financovanie nákupu zatiaľ nie je zabezpečené, dopravný podnik sa bude snažiť uchádzať o finančné prostriedky z fondov Európskej únie. Počet skutočne nakúpených električiek bude preto závisieť od získaných finančných prostriedkov (uzavreté budú iba rámcové zmluvy na obdobie 48 mesiacov - do roku 2028).
Obojsmerné električky v súčasnosti DPB využíva na linke 3, no už v budúcom roku, po predĺžení trate do Janíkovho dvora so slučkovým obratiskom, budú môcť na tejto linke premávať aj klasické jednosmerné električky. Potom budú obojsmerné vozne využiteľné hlavne počas výluk, pri ktorých budú zriaďované úvraťové obratiská pre zachovanie premávky električiek aspoň v nejakom rozsahu.
Dopravný podnik v súčasnosti rieši aj potrebu navýšenia finančných prostriedkov na nákup posledných 10 električiek z predchádzajúcej súťaže, na ktoré v marci tohto roka získal príspevok z Plánu obnovy a odolnosti SR vo výške 23,9 mil. €, ale výrobca Škoda Transportation za ne požaduje vyššiu cenu, než aká bola vysúťažená. DPB preto uzavrel s výrobcom dohodu o spoločnom postupe, podľa ktorej sa bude DPB snažiť získať od Ministerstva dopravy SR dodatočné finančné prostriedky na pokrytie zvýšených výrobných nákladov.
🫥

upravovač fotiek
Neviem čo si mám o tom myslieť. Ako keby mesto išlo cestou "niečo spravíme" a potom "uvidíme aký bude prúser" aby sme to upravili. Chápem, že DPB odjazdí to, čo mesto objedná (čudoval by som sa, keby odjazdil viac než si mesto objedná a zaplatí). Nemôže z vlastnej vôle spraviť viac, lebo to nikto nezaplatí.
Byť v pozícii DPB, tak neviem čo robiť. Asi "alibisticky" vypracovať výpravu s 2,5 minútovým intervalom na linke 3. Že to bude na говно? Bude. Všetci to tušíme. Ale mesto to zrejme túži "očuchať". Tak prosím. Dúfam, že budú sťažnosti z Rače aj Petržalky, ža kapacita nepostačuje.
Ale čo ja viem. Iba si zasa niečo namýšľam, fabulujem a prekrúcam. Nebolo by to prvý raz.
Čo by som robil? Určite by som dal spraviť 303+304 a 602+610 do prevádzkyschopného stavu. A určite nie zo šotodôvodov. Prípadne zháňal ešte nejakú T3M z Prahy alebo inde do súpravy k 729. A dvojminútový interval na linku 3. Lebo 2,5 stačiť nebude. Fakt nemám nejaké postranné "šotodôvody" (je mi úplne jedno do akého stavu by sa 602+610 spravili, nejaké návrhy dať ich do "retro" stavu absolútne ignorujem). Spraviť ich čo najlacnejšie a najefektívnejšie. Vrátane dupláku T3M 729+nejaká T3M z Prahy alebo inde. Ako vidím situáciu so Škodovkami, každá kapacitná 2xT súprava bude dobrá. Nebránil by som sa ani 819+820 do premávky na špičkové poradia, ak by to bolo naozaj zlé. Že sú externé opravy Škodoviek drahé? Samozrejme že sú! Čakal niekto, že to bude lacnejšie než vo vlastnej réžii DPB (za predpokladu, že b DPB na to mal kapacity)? To je prosím pekne dosť naivná predstava. Však dielne na Juráku sú stále v pôvodom stave (nehovorím o halách DO, ale ÚD).
Kua, nech ma mesto nesere, však chceme dostať ľudí z áut do MHD, nie naopak!!! Tak NESMIEME ZNIŽOVAŤ kapacitu (Rača)!!! A v Petržalke musíme dať dôvod ľuďom cestovať električkou. Darmo sa budeme tváriť, že vypravujeme iba moderné vozidlá (čo bude aj tak lož). Keď sa ľudia budú tlačiť (nezmestia sa do vozov), tak sa na MHD vykašlú. Nebolo by to prvý raz. Aj posraná zrýchľovačová T3 je lepšia, keď sa do nej cestujúci zmesitia, než alternatíva ostať na nástupnom ostrovčeku a nechať odísť narvatý voz modernejšej koncepcie.