Dopravný podnik začal obstarávať ďalšie nové električky

Vozidlový park nízkopodlažných električiek by sa v budúcnosti mohol rozmnožiť o ďalších 40 vozidiel.

Dopravný podnik Bratislava začína v týchto dňoch s obstarávaním dodávateľov pre ďalších 40 nízkopodlažných električiek. Do budúcnosti uvažuje s nákupom ďalších 20 jednosmerných a 20 obojsmerných električiek s dĺžkou do 32,5 metra, teda takých, aké v súčasnosti v hlavnom meste premávajú (50 jednosmerných, 40 obojsmerných). Nové električky by mali byť v podobnej výbave akú poznáme z najnovších električiek.

Doplnené informácie k súťaži:

Lehota na predkladanie ponúk je do 30. júla 2024. Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať podľa ceny na jedno miesto vo vozidle pri 5 os./m2 (70 %) a technicko-kvalitatívnych kritérií (30 %), medzi ktorými sú podiel otočných podvozkov, výška obruče kolesa určená na opotrebenie, neodpružená hmotnosť na dvojkolesie a počet dverí s dvoma nástupnými prúdmi pre každý smer jazdy.

Požadovaná je nízkopodlažnosť v rozsahu aspoň 85 % podlahovej plochy pre stojacich cestujúcich. Špecifikácia už obsahuje aj vnútorné LED osvetlenie a koženkové (príp. kožené alebo nepremokavé látkové) sedadlá. Nabíjacie zásuvky pre cestujúcich budú s konektormi USB-A aj USB-C. Električky musia umožňovať núdzovú jazdu na batériu s obsadeným vozidlom po rovnej trati aspoň 100 m pri rýchlosti 4 km/h.

Kompletné technické požiadavky je možné nájsť na profile VO - jednosmerné, obojsmerné.


S obstarávaním nových vozidiel prichádza dopravca krátko po zaradení 30 nových električiek a objednávke ďalších 10 jednosmerných električiek z predchádzajúcej verejnej súťaže. Oproti naposledy obstaraným vozidlám dopravný podnik predpokladá o niečo vyššiu cenu, čo je spôsobené zdražovaním v posledných rokoch. Pri jednosmerných električkách je predpokladaná hodnota zákazky 71,4 mil. € bez DPH (3,57 mil. €/vozidlo) a obojsmerné električky predpokladá nakúpiť za 78,7 mil. € (3,935 mil. €/vozidlo). Financovanie nákupu zatiaľ nie je zabezpečené, dopravný podnik sa bude snažiť uchádzať o finančné prostriedky z fondov Európskej únie. Počet skutočne nakúpených električiek bude preto závisieť od získaných finančných prostriedkov (uzavreté budú iba rámcové zmluvy na obdobie 48 mesiacov - do roku 2028).

Obojsmerné električky v súčasnosti DPB využíva na linke 3, no už v budúcom roku, po predĺžení trate do Janíkovho dvora so slučkovým obratiskom, budú môcť na tejto linke premávať aj klasické jednosmerné električky. Potom budú obojsmerné vozne využiteľné hlavne počas výluk, pri ktorých budú zriaďované úvraťové obratiská pre zachovanie premávky električiek aspoň v nejakom rozsahu.

Dopravný podnik v súčasnosti rieši aj potrebu navýšenia finančných prostriedkov na nákup posledných 10 električiek z predchádzajúcej súťaže, na ktoré v marci tohto roka získal príspevok z Plánu obnovy a odolnosti SR vo výške 23,9 mil. €, ale výrobca Škoda Transportation za ne požaduje vyššiu cenu, než aká bola vysúťažená. DPB preto uzavrel s výrobcom dohodu o spoločnom postupe, podľa ktorej sa bude DPB snažiť získať od Ministerstva dopravy SR dodatočné finančné prostriedky na pokrytie zvýšených výrobných nákladov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ale uvažované električky do 50m stále ani len neobstarávajú. Prirom sú oveľa horúcejším kandidátom do Petržalky ako ďalšie 32,5m vozidlá. Škoda. Dúfam len, že DPB neokopíroval zase obstarávanie z 2013teho ako tomu bolo pri poslednom nákupe električiek. 🙄🫥
Teda s dlhšími sa neuvažuje??? Ako keď príde týchto 40 niekedy v roku 2027-28 budeme mať komplet obnovený vozidlový park, možno ostanú najlepšie T3 a T6
Vidím to reálne tak v roku 2030, ak sa všetko podarí. Je určite dobré mať vysúťažených dodávateľov rámcovej zmluvy. Akurát som prekvapený, že dlhšie vozy v súťaži nie sú. Čakal som, že v tejto súťaži budú jednosmerné električky do dĺžky 52 metrov (presne 51,9). Možno bude ďalšia súťaž.
Reakcia na: Ma178rek #2:
No čo by už ostalo? T3P novostavby - jedna súprava ako historičák, zvyšne tri vozy na pracáky. T6A5 jedna súprava z prvej série na historičák, z tretej série aspoň sólo vozeň (ideálne súprava). Zvyšok na UA. Otázka je, čo s novostavbami K2S. Nepredajné, atypické vozidlo, ale vyraďovať 20 ročné vozidlá? To už fakt rašej zbastliť "sedemokeňáky":
https://imhd.sk/ba/galeria-media/2080/Sci-fi/297362/
https://imhd.sk/ba/galeria-media/2080/Sci-fi/297361/
Vzdy je super, ked sa modernizuje, no bolo by fajn sa zamerat aj na infraštruktúru a planovane trate posunut o krok dalej 🙂
Reakcia na: MATU1 #5:
Súhlasím. Co z novej elektricky keď trať na nábreží hádže jak husenkova dráha. Detto obluk od Lanfranconi k Botanickej a to je nová trať.🤭
"Oproti naposledy obstaraným vozidlám dopravný podnik predpokladá o niečo vyššiu cenu, čo je spôsobené zdražovaním v posledných rokoch. Pri jednosmerných električkách je predpokladaná hodnota zákazky 71,4 mil. € bez DPH (3,57 mil. €/vozidlo) a obojsmerné električky predpokladá nakúpiť za 78,7 mil. € (3,935 mil. €/vozidlo)"

To snáď srandujú - 3,57 mil. € oproti 2,39 až 2,685 mil. € z poslednej várky za 29T a 3,935 mil. € oproti 2,649 mil. € z poslednej várky za 30T je mierne zvýšenie ceny? U 29T je to navýšenie o 49% oproti vysúťaženej cene z roku 2021 a u 30T je to 48,5%-né navýšenie ceny, nonsens...
Súdruhovia zo Škodovky sa už nevedia dočkať, ako sa nabalia 😵
Reakcia na: trolejbus6207 #7:
Ak si Skodovka pekelne navysi cenu, tak sa mozno dockame aj konecne ineho vozidla/vyrobcu. Len aby SKodovka potom nenapadala sutaz donekonecna jak v Kosiciach, kde nemaju nakoniec nic.
Reakcia na: Petto #8:
Iného výrobcu? To ťažko.
Reakcia na: Solider #9:
Schadewerke Pilsen to má všetko určite sichrované. Možno aj preto sa idú súťažiť iba 32,5 metrové vozy, aby nemusela vyvíjať niečo nové.
Reakcia na: Solider #9:
Stadler sa prihlasil viackrat. 2x bol druhy. Nechaj mi asppn trochu optimizmu. 😁
Reakcia na: Petto #11:
Stadler ma nadšením nenapĺňa, Avenio sa nerobí na metrový rozchod, Solaris Tramino Jena/Braunschweig sa už nerobia, tak nech je to pre mňa za mňa aj tá Schadefabirka.
Reakcia na: S499.1023 #12:
A čo taký CAF??
Reakcia na: S499.1023 #12:
Astra Imperio Arad? (nie že by som ich chcel)
Reakcia na: S499.1023 #12:
Linz ma Bombardiery na rozchod tusim 900 mm, tak by to asi vedel spravit ci ? Hoc ten model ma neotocne podvozky.
Reakcia na: Petto #15:
Koncepcia 29T/30T je náhodou prekvapivo podarená. Lepšie než som od nej čakal. Nakoniec, aj v Prahe sa čoskoro ukáže v podobe 52T. Siemens moc dobre vie, že Schadewerke Pilsen berú Bratislavu ako "svoje teritórium" a aj keby DPB vypísal súťaž, ktorá by favorizovala koncepciu kurzgelenkwagen, tak vyvíjať metrové Avenio do vopred prehranej, resp. zmarenej (viď Košice) súťaže nebude.
Reakcia na: Petto #8:
Pragoimex 😁
Reakcia na: Andrej #17:
Nerobi na 1000 mm.
Reakcia na: upravovač fotiek #16:
Pre 40ks sa uz im to oplati. Ved 1000 ma aj kopa trati v Svajci.
Reakcia na: Petto #18:
To bol žart, myslím si že to že nerobí na 1000 mm je ten najmenší problém. Aj ked si myslím že Vario je moc pekný stroj.
Reakcia na: Andrej #17:
Však to je tiež Škoda.
Reakcia na: Petto #11:
Pokiaľ ťa ešte neprešiel optimizmus po poslednej súťaži, kde na jednosmerné vozy „súťažili“ dvaja a na obojsmerné len Škodovka sama so sebou... 😂
Reakcia na: upravovač fotiek #10:
Jedine, že by potom urobili nejakú úpravu na viacčlenné riadenie, aby potom jazdili s duplákmi.
Výrobca "požaduje"....tak buď je viazaný alebo nie je. To je potom obstaranie ako sviňa keď vlastne cena je šuvix. Ako to bolo v tomto prípade zmluvné dojednané?
Reakcia na: Petto #15:
Bombardier asi ťažko, bol v roku 2021 odkúpený Alstomom.
Reakcia na: S499.1023 #12:
Siemens vyrába na 1 000 mm Avenio M (hoci koncepčne je to skôr Combino). Ale bolo by skôr prekvapivé, keby sa prihlásil.
Reakcia na: Solider #23:
Áno, to by šlo. Otázka je, čo na to infraštruktúra a vodiči.
Reakcia na: upravovač fotiek #27:
V skutočnosti sa uvidí až po spustení premávky električiek na koniec Petržalky. Môj osobný odhad je, že to bude mať obrovský úspech a na Farského sa ľudia nedostanú do voza. Možno potom bude väčší verejný tlak na to, aby do Petržalky premávali dlhšie električky.
Reakcia na: Solider #28:
Kde na trase linky 3 nie sú dostatočne dlhé zastávky pre 65 metrové súpravy?
Reakcia na: upravovač fotiek #29:
V smere do centra: Komísárky, Stn. Vinohrady, Račianske mýto, Mariánska.
Super to je dobré
Po dodaní nových električiek budeme mať prebytok T6iek. Keď sa potvrdí, že kapacia v Petržalke bude s 32m vozmi na hrane (čo sa aj podľa mňa potvrdí), mohli by z nich na sklonku ich života urobiť trojičky, ktoré by jazdili na L3 ako každý cca druhý spoj počas pracovných dní do nejakej 20h (resp. kým je 4/5 min. interval) až dokým sa obstarajú nové vozy... Potrebné úpravy typu vonkajší kamerový systém, senzory zavretých dverí, úpravu elektroniky (keďže tie vozy v trojičkách reálne nikdy nejazdili a určite s tým budú nejaké problémy) a pod. by nemuseli stáť majland, ak sa to rozpočíta na nejaké tri roky, kým sa mesto rozkýve a reálne vysúťažia a dodajú nové 45+m vozidlá... A potom budú môcť T6ky odísť na zaslúžený dôchodok.
Reakcia na: Solider #30:
Z tých, čo si vymenoval, vidím ako jediný skutočný problém Mariánsku.
Reakcia na: Majo #25:
Tak Alstom sa moze prihlasit.
Reakcia na: Solider #30:
Hlavne 65m zastávky sú na 2 súpravy... Pri trojicke by sme potrebovali cca 50m zastávku čo spĺňajú určite všetky zastávky 🙂
Reakcia na: birch #32:
Prípadne pridať na koniec 29/30T K2, ktoré by konci rannej špičky odišli do vozovne 🤣
Reakcia na: upravovač fotiek #14:
No, prečo nie, ak by sa podarilo ustrážiť kvalitu?
Reakcia na: Petto #15:
A aký by to oproti 29T/30T malo prínos?
Reakcia na: Petto #19:
Ak to nevyvíjali pre Švajčiarsko ani pre nemecké metrové podniky, zjavne im nejde ani o Bratislavu
Reakcia na: Sim0n #13:
Multigelenk.
Reakcia na: upravovač fotiek #37:
Však ja s tým súhlasím 😉
Reakcia na: Majo #25:
Ale Alstom Flexity Outlook (či Citadis Outlook?) existuje aj naďalej. Ale nevidím vyhodu oproti Schade.
Reakcia na: Majo #26:
Nie je to "skôr" Combino. Je to Combino s oceľovou skriňou. Nevidím prínos oproti Schade
Reakcia na: Petto #34:
Ktorý model navrhuješ?
Reakcia na: S499.1023 #38:
Interiér je úzky, bočné obklady sú tučné, takže je fajn že vozidlo má 2,4 metra zvonka, interiér je ako pri vozidle širokom 2,2 metra. Navyše vnútorné sitzle nad podvozkom sú pre jednodnohých (aj na rozchode 1435 mm).

https://www.economica.net/wp-content/uploads/2022/03/Tramvaie-Imperio-2.jpg

Ináč koncepcia 29T/30T už jazdí skúšobné kilometre aj po Paríži. Alstom TW20 či aké označenie to má. Oproti Schadewerke Pilsen to má 6 dvojkrídlových dverí na každej strane. Koncepčne to asi nebude také zlé, keď na to skočila Praha aj Paríž. Samozrejme s mierne odlišnými vozidlami. Siemens NF8U bol dávno, ale ten nemal krajné podvozky hnacie. Priznám sa, že asi ani tie Alstomy pre Paríž ich hnacie mať nebudú. Aspoň podľa rázvoru 1,2 metra (ako som našiel tu https://www.iledefrance-mobilites.fr/medias/portail-idfm/2f163bc2-5fed-4858-8c33-39b3a9fd19b7_Comit%C3%A9+de+ligne+T1_jan2023.pdf ). Súdiac podľa obrázku v tom PDFku je kinematika kĺbov taká, akú som očakával od Škody 29T/30T. Ale tie majú inú, ako vieme.

https://railway-news.com/wp-content/uploads/2024/04/ZgbZLMt2UUcvBRt3_T1360.jpg
Reakcia na: upravovač fotiek #46:
Interiér je úzky rovnako ako u každého NP 1000 mm Kurzgelenku.
Reakcia na: S499.1023 #44:
Ja tiež nie. Iba analyzujem možnosti.
Reakcia na: Dadino #1:
No konečne troška zmenili zadanie...
Prihlasovanie do konca jula. Takze na hulvata zase kseft pre Skodovku. Stacilo potom aj do konca juna dat podmienky.
Reakcia na: Petto #50:
Tak ono to je iba proforma obstarávanie
Bohužiaľ sa asi nepohneme od škodoviek hoc mám škodovky rád možno by už po 100 kusoch chcelo zmenu.. nechajme sa prekvapiť;)
"PRÍLOHA2g Tlačidlá pre 49m električky.pdf"

To sa budú súťažiť aj 49 metrové električky? Žeby do súťaže na 32,5 metrové dali dokument chystaný pre 49 metrové, lebo jeho obsah je prakticky identický?
Reakcia na: Sim0n #13:
Už som tu pred pár rokmi posielal fotografie CAF-u. Má zle vyriešený vnútorný priestor, kde má 29/30T nad podvozkami 16 sedadiel, CAF má len 9! Vozil som sa tým a aj na 1000 mm rozchode. CAF nebrať!
Reakcia na: Color #55:
Vedia a prekvapivo dobré vozenie to bolo. Interiér oveľa lepší ako PESA. Len je to multigelenlk.
A ako je to teda s 29/30 T a opotrebovaním kolies a vplyvom na trať? Mne tie šupy, čo cítiť v salóne pri prejazde oblúkmi/križovatkami prídu stále strašné.
Rozumiem dobre, že 52 T bude mať dvojkolesia, ale motor bude pritom poháňať vždy dvojicu kolies na tej istej strane podvozka? Ako je to riešené? Zbežne v zverejnených článkoch som nič nenašiel, na prechádzanie všetkých českých diskusií som zatiaľ nemal priestor, tak sa drzo pýtam, či to už niekto niekde popísal. Vďaka.
Reakcia na: ceres #57:
To bola nesprávna informácia. Motor ma 52T bude poháňať vždy jednu nápravu.

Opotrebovanie kolies na 29T/30T je nízke, o polovicu nižšie ako na podvozkoch ČKD Tatra.
Reakcia na: upravovač fotiek #58:
Opotrebovanie je síce nízke
Ale vďaka neotočnym stredným podvozkom je cestovanie v strednej časti električky dosť nepríjemné hlavne na kockatych oblúkoch
Reakcia na: Ma178rek #59:
To ale nie je vadou konštrukcie vozidla, že trate (oblúky) máme nahovno.
Ahojte, som si vsimol ze #7540 ma uz ploche koleso a to jazdia asi tak 2 mesiace 😃
Reakcia na: pharel #61:
Ploché kolesá sa dajú urobiť aj prvý deň premávky 😏
Ako to vyzerá? Budú vôbec ešte nejaké 32,5 metrové električky? Vysúťažené sú, ale podarí sa vôbec alokovať nejaké financie na ne? Budúci rok má prísť 10 ks 29T ešte z predošlej súťaže. Ale týchto 40 vôbec nie je istých! A 50 metrové ani neriešim. To je hádam ešte väčšie sci-fi. Keď sa spustí Petržalka, tak linka 3 určite stačiť nebude. Ani v trojminútorom intervale. Takže aj linku 1. Kačice môžeme rovno zabudnúť, tie kapacitne nestačia ani náhodou. 7835+7836 nedávno dojazdila lebo prepadli revízie (do jesene sa to stihnúť dá). T6A5 I. a II. série pôjdu na celodenky. Aj tak to vychádza na tesno. Aj budúci rok to bude len tak-tak. Hafo Škodoviek odstavených na obruče a situácia s opravami u externých dodávateľov vyzerá biedne, takže nabehnú kilometre na vyššie stupne opráv a vozy sa odstavia. Akože ako tak pozerám, tak aby sme ešte nerobili 7602+7610 do výpravy (najprv som si myslel že to je blbosť, ale teraz to vyzerá ako reálna nutnosť, ak beriem reálne potrebu radiály z Rače aj Petržalky - a to rátam aj s pomstami 7303+7304). Teda ak sa neuspokojíme s kačicou miesto dupláku. A už vôbec nechcem maľovať čerta na stenu, ak sa nebodaj niekde "zrazia" nejaké dva dupláky (nebodaj škodovky), to máme megaprúser vo výprave. Ak teda neakceptujeme K2S/K2G ako náhradu 2xT (čo ja definitívne neakceptujem).
Reakcia na: upravovač fotiek #64:
Zrejme som moje počty nadstrelil, počítal som so 125 vlakmi, z toho 111 kapacitných (2xT alebo Škodovka). Preto moje úvahy o 602+610 a 303+304. Aj tak mi to stále nevychádzalo ani s týmito dvoma súpravami "naviac" (nepredpokladám že pomsty reálne do premávky ešte zasiahnu). Na linke 3 som rátal 58 poradí. Fakt brutálne. Trojičky alebo 50 metrové vozy sú ťažké sci-fi, o tom som vôbec neuvažoval. Kačice iba na 1 v súčasnej trase a ZV. Linka 3 s dvojminútovým intervalom v predĺženej trase. 7 zrušená. 4, 9 bez zmeny.

Predpokladám, že rámcové zmluvy na 20+20 sú myslené pre nové trate, ktoré mesto optimisticky odhaduje, že bude budovať už čoskoro. Keď vidím, ako sa buduje Petržalská radiála, tak termíny "o dva roky" beriem s dosť hnusným úškrnom na tvári. Som moc zvedavý ako sa podarí robiť vyššie stupne opráv na Škodovkách. Kilometre neúprosne nabiehajú...
Reakcia na: upravovač fotiek #66:
OK, už to mám z troch nezávislých zdrojov. Mesto na linke 3 chce interval 2,5 minúty. Viac kilometrov si u DPB neobjednalo. Na linke 3 to vychádza tuším na 44 až 46 poradí (rátam vozy, nie vodičov/striedačov). Napíšem to takto: Podľa mňa interval 2,5 minúty nebude stačiť. Vždy som si (naivne) myslel, že chceme dostať ľudí z áut do MHD. Ale ako vidím, aj v roku 2025 pokračujeme v trende vyháňania cestujúcich do áut, lebo v MHD im neposkytneme potrebnú kapacitu. Teda v električkách, ktoré sú nosným systémom (zrušenie 59 radšej ani neberiem v úvahu).

Neviem čo si mám o tom myslieť. Ako keby mesto išlo cestou "niečo spravíme" a potom "uvidíme aký bude prúser" aby sme to upravili. Chápem, že DPB odjazdí to, čo mesto objedná (čudoval by som sa, keby odjazdil viac než si mesto objedná a zaplatí). Nemôže z vlastnej vôle spraviť viac, lebo to nikto nezaplatí.

Byť v pozícii DPB, tak neviem čo robiť. Asi "alibisticky" vypracovať výpravu s 2,5 minútovým intervalom na linke 3. Že to bude na говно? Bude. Všetci to tušíme. Ale mesto to zrejme túži "očuchať". Tak prosím. Dúfam, že budú sťažnosti z Rače aj Petržalky, ža kapacita nepostačuje.




Ale čo ja viem. Iba si zasa niečo namýšľam, fabulujem a prekrúcam. Nebolo by to prvý raz.

Čo by som robil? Určite by som dal spraviť 303+304 a 602+610 do prevádzkyschopného stavu. A určite nie zo šotodôvodov. Prípadne zháňal ešte nejakú T3M z Prahy alebo inde do súpravy k 729. A dvojminútový interval na linku 3. Lebo 2,5 stačiť nebude. Fakt nemám nejaké postranné "šotodôvody" (je mi úplne jedno do akého stavu by sa 602+610 spravili, nejaké návrhy dať ich do "retro" stavu absolútne ignorujem). Spraviť ich čo najlacnejšie a najefektívnejšie. Vrátane dupláku T3M 729+nejaká T3M z Prahy alebo inde. Ako vidím situáciu so Škodovkami, každá kapacitná 2xT súprava bude dobrá. Nebránil by som sa ani 819+820 do premávky na špičkové poradia, ak by to bolo naozaj zlé. Že sú externé opravy Škodoviek drahé? Samozrejme že sú! Čakal niekto, že to bude lacnejšie než vo vlastnej réžii DPB (za predpokladu, že b DPB na to mal kapacity)? To je prosím pekne dosť naivná predstava. Však dielne na Juráku sú stále v pôvodom stave (nehovorím o halách DO, ale ÚD).

Kua, nech ma mesto nesere, však chceme dostať ľudí z áut do MHD, nie naopak!!! Tak NESMIEME ZNIŽOVAŤ kapacitu (Rača)!!! A v Petržalke musíme dať dôvod ľuďom cestovať električkou. Darmo sa budeme tváriť, že vypravujeme iba moderné vozidlá (čo bude aj tak lož). Keď sa ľudia budú tlačiť (nezmestia sa do vozov), tak sa na MHD vykašlú. Nebolo by to prvý raz. Aj posraná zrýchľovačová T3 je lepšia, keď sa do nej cestujúci zmesitia, než alternatíva ostať na nástupnom ostrovčeku a nechať odísť narvatý voz modernejšej koncepcie.
Reakcia na: upravovač fotiek #67:
Plzeň sa práve dnes zbavila K3, tie by s kapacitou pomohli a oproti T3M sú aj NP 😛

Určite by to bolo lacnejšie než znovuzrodenie 7729. Po 10 rokoch musí byť v príšernom stave.
Reakcia na: Andrej #68:
Plzeň má rozchod 1435 mm. K3 sa nedajú upraviť na rozchod 1000 mm.
Reakcia na: upravovač fotiek #67:
2minutovy iternval? Super a bude stat MHD autobus na krizovatkach.Ako sa to prejavi na spojoch 68,98,99, ktore krzuju trat? a Vraj na 59 sa chysta peticia na zachovanie...
Reakcia na: S499.1023 #69:
Toto som už počul aj o Brnianskych Anitrách. V čom je komplikácia?
Reakcia na: upravovač fotiek #67:
Tych 44 az 46 poradi pri 2.5min mi nejak nevychaza. V sucastnoti je jazdna doba jednosmerne 33min. Po novom nech 40. Kolecko teda 80min jazdy. 80/2.5 = 32 vozov. Jasne, treba nejaku rezervu, nieco stoji v obratiskach. Ale hadam neprestavkuje 12-14 vozov naraz...

Aktualna vyprava na L3 + L7 je 21+17 = 38 vozov. Teda ak by sa islo na 2.5min tak by +- mala ostat vyprava rovnaka.

Ak by sa islo cestou predlzenia L1 a L3 so spolocnym intervalom 2min, tak priblizne navysenie vypravy:
L3: predlzenie JD jednosmerne o cca 7min, spolu na kolo 14min. Ak by to aj bolo 16min, to su presne 4 vozy.
L1: predlzenie JD jednosmerne o cca 10min, spolu na kolo 20min, to je presne 5 vozov. Teda narast bude vo vysledku o 8-10 vozov. Ako som pisal vo vseobecnej diskusii v prispevku #253071, prislo 30 novych Skodoviek a mali by sme mat v sucastnosti rezevu na 35 odstavenych vozov Skodovka / duplak. Ak sa vyprava navysi o 10 vozov, stale moze byt naraz odstavenych 25 vozov, vazne to hrozi?
Reakcia na: Andrej #71:
V konštrukcii.
Reakcia na: Andrej #68:
Pokiaľ viem, tak podmienkou pri kúpe nových električiek bolo, že ani T3R.P, ani K3 nebudú ďalej prevádzkované na území EÚ. Pocestujú do Charkova.
Reakcia na: Adam3 #72:
V špičke určite nebude toľko vozov v obratisku... Tých 40-42 poradí je reálne
V špičke je teraz 7 minút na Jungmannovej a 11 minút v Rači...
Po novom by bolo ak bude dobré rozložený grafikon tak 10-13 minút na oboch obratiskach...

Jedine má čom by sme vedeli posetrit 1 celodenný voz je zrušiť 1 poradie linky 4 na Nové mesto lebo tie majú prestoj v Dúbravke 23 minút každé kolo
Reakcia na: afeno #74:
To je ale len administratívna podmienka.
Inak Astra/Anitra by sa asi na metrový rozchod upraviť dali, keďže existuje 06T pre Cagliari. Ale neviem, ake veľké sú rozdiely a NAJMÄ neviem, kto by také hrče sťeu
Reakcia na: S499.1023 #76:
Navyše ten typ nieje u nás schválený, rovnako ako vaničkou doplnené T3/K2. Kúpiť T3M z Prahy (za predpokladu, že by Praha male nejaké voľné na predaj) by bolo najjednoduchšie a asi aj najlacnejšie riešenie ako rýchlo rozšíriť vozový park. Kľudne aj celú súpravu ak by bolo vzkriesenie 729 drahšie, alebo aj dve súpravy a vykašlať sa na 602+610 (ak by to bolo lacnejšie). Podvozky pre dve súpravy T3M z Prahy by sme brali zo 729, 602, 610 a 8437, takže to technicky možné je. Uvidíme koľko Škodoviek bude odstavených na jeseň tohto roku. Možno aj viac ako 15. Dúfam, že sa mýlim. Naozaj som príliš veľký pesimista. Keď si spätne spomeniem, ako niektorí v DPB plánovali, že T3G už budú na odstrel. A nielen, že neboli vyradené, dokonca sa opravila aj 733+734 po nehode. Viacerí si po jej nehode v máju 2024 už mysleli, že T3M v Bratislave skončili. Viacerí by si to želali. Na rozdiel od nich stále preferujem súpravu T3M oproti K2S. Lebo kapacita je v špičke dôležitejšia. A tá K2S zasa tiež nie je až taká brutálne moderná. Má plyšové sedadlá a tmavé okná. A tým jej výhody končia. Aj tak musíš štverať po schodoch, klímu to nemá tak či tak a že to vyzerá až okukane a nemoderne ako T3? Na vzhľad to fakt nejazdí.
Reakcia na: lamark #70:
Mesto chcelo pomalodráhu s úrovňovými kríženiami, tak ju má. Možno preto rátam s vyššou potrebou vozidiel než iní, odbornejší ľudia (som asi príliš pesimitiscký). V rannej špičke vidím reálnu 100% preferenciu iba v smere do mesta, aspoň pri intervale 2 minúty (ktorý, verím, bude nakoniec zo strany mesta objednaný).

Ináč som zvedavý ako bude vyzerať zastávka Šafárikovo námestie v rannej špičke. Tie kvantá ľudí, ktorí tam budú prestupovať z 3 na 1 a ľudia vystupujúci zo 4 budú do seba riadne narážať. Ten ostrovček je úzky.
Reakcia na: Andrej #68:
Najlacnejšie by bolo spraviť 819+820, ak to mám porovnať so vzkriesením 602+610 alebo kúpou nejakých vozňov T3M. Ak by neboli v Prahe, tak možno by sa našli nejaké použiteľné v Charkove. Stačí aby jazdili v Bratislave dva roky (resp. než sa doplní vozový park ďalšími Škodovkami).
Reakcia na: upravovač fotiek #77:
Praha už začala vyraďovať aj T3M - a to sú relatívne nové vozy z r. 1996-97. Takže teoreticky by k dispozícii boli - to hovorím ako fakt, nie že by som po tom túžil.
Reakcia na: Mhr1 #80:
To ktoré? Všetky sú uvedené ako pojazdné na Sezname Autobusov okrem 8072 ktorá je "dočasne odstavená".
Ten interval 2,5 minuty sa uz neda skratit ked pre nic ine, tak kvoli krizovatke na Safku. Uz teraz je to tam dost tesne a co to bude potom, ked sa skrati sucasny interval na polovicu? Nejde len o ludi na ostrovceku (to by sa dalo vyriesit aj nejakym docasne trvalym predlzenim, zasiahnutim do parku, pridanim kolaje a pod.) ale ta krizovatka bude durch zahltena (alebo elektricky nebudu mat ani ciastocnu preferenciu a budu sa pekne zhlukovat a meskat). V kombinacii s prekrasnou cyklotrasou to zastupluje dopravu od zapadu v rannej spicke tak, ze sa bude stat uz na Botanickej.
Cele je to nekoncepcne, rozhodnute buchnutim do stola a bez akejkolvek dopadovej analyzy na ostatnu dopravu.
Ked uz cyklotrasa, zuzenia, elektricka s 2,5 min. intervalom, tak by asi bolo nacase vylucit tranzit cez Safko uplne a prejazd nechat povoleny pre MHD, zasobovanie, zachranne a silove zlozky, taxi a bicykle. Eventualne nejake tie tour busy, nech zbytocne nesokuju nemeckych dochodcov okruznou jazdou cez Petrzalku ;-P.

Ak zrealizuju trat cez Pribinovu so spojkou od Karlovky do downtownu, tam sa aj tak nic ine nebude dat robit, pokial kazda linka nebude mat tak 10 az 12-minutovy interval (aj ked ratam, ze niektore autobusove linky sa skratia, napr. L50 sa rozbije na dve, jednu medzi Slimakom a Ruzinovom a druhu, od Sadu Janka Krala k Auparku, co si asi bude spolufinancovat Aupark, L70 sa zakonci napr. na Nivach a L29 uz na Riviere), stale to tam s linkovym vedenim, ako planuju, jednoducho pre ostatnu dopravu nevyjde.
Reakcia na: lostrail #82:
Šafárikovo dvojminútový interval linky 3 zvládne. V najhoršom prípade sa vybrané špičkové spoje linky 4 odklonia v smere do centra cez Mostovú.
Reakcia na: upravovač fotiek #83:
Odporúčam si odsledovať toky cestujúcich vystupujúcich z L4. Väčšina smer Eurovea (mimo).
Reakcia na: B K #84:
To v najmenšom nespochybňujem. Ako tak premýšľam, neviem či by odklonenie časti liniek 4 cez Mostovú Šafárikovmu nám. nejako zásadne pomohlo. Asi nie.

2,5 minútový interval na linke 3 akceptujem jedine za podmienky, že sa budú striedať trojičky a Škodovky štýlom 2-3-2-3-2-3... s tým, že dve minúty po trojičke pôjde Škodovka a tri minúty po Škodovke trojička. To je kapacitný ekvivalent dvojminútového intervalu s vozmi 2xT resp. škodovkami.

Tak si vezmime, že potrebujeme 44 poradí na linku 3 s 2,5 minútovým intervalom v špičke. Polovica z toho musia byť trojčiky. Takže ich potrebujem 22 do výpravy. Vo vozovom parku ich potrebujem 27 kvôli údržbám.

T6A5 I. série vyskladám 10 trojičiek a dve dvojičky
T6A5 II. série vyskladám 4 trojičky
T6A5 III. série vyskladám 2 trojičky a dve dvojičky
T6A5 IV. série je ibe jedna dvojvozová súprava

Takže T6A5 trojičiek by som mal 16.

Technicky by sa dali vyskldať trojičky z vozňov T3. Detaily ako kabeláž, zásuvky mnohočlenu alebo pindanie vodičov, že nevidia na dvere 3. vozu alebo že tri pantografy sú blbé kvôli technike jazdy teraz ignorujem.

T3G trojičky sú 4 súpravy. T3P vyskladám novostavby 703+704+706, ďalej "hybrid" 715+717+718 a rôzne kombinácie zvyšných starých T3P, celkovo 6 trojičiek. Ostane mi ešte jedna dvojička T3P, potom dvojičky T3M, T3S a T3AS+T3Mod.

Teoreticky by sa dala spraviť aj trojička T3M 726+733+734, keď už robíme sci-fi, tak poraidne!

Takže horko-ťažko 27 trojičiek (absolútne minimum pre zabepčenie polovice poradí linky 3 v 2,5 minútovom intervale). Beriem iba vozy, ktoré sú teoreticky dostpné a jedine z toho, čo je v stave a nie je vyradené.

Čo budem mať z vozňov T:
27 trojičiek
8 dvojičiek

Z 8 dvojičiek budem mať 6 do výpravy (denná vypravenosť 75%)
Z 27 trojičiek bude 22 vo výprave (denná vypravenosť 82%)

37 ks 29T a 32 ks 30T:
Z 90 vozov bude 69 vo výprave (denná vypravenosť 77%)

výprava
1 - 9
3 - 22 ks 3xT, 22 ks 2xT
4 - 30
9 - 23
ZV - 5
celkovo: 111
z toho 3xT: 22
z toho 2xT alebo škodoviek: 75
K2: 14

Takže áno, s vozovým parkom, ktorý je aktuálne v aktínom stave(nie vyradený) by sa dalo spraviť dosť trojičiek pre každé 2. poradie predĺženej linky č. 3 do Petržalky s intervalom 2,5 minúty. Tým by kapacita bola v Rači zachovaná a v Petržalke by bola dúfam dostačujúca.

Upozorňujem, že sa jedná o čisto teoretické "cvičenie", nič čo by sa malo brať reálne. Aj tak rátam s vyššou disponibilitou 29T než v súčasnoti, kedy máme veľké množstvo vozov odstavených na kolesá/kilometre. Na linke 1 by boli výlučne K2, čo je problém, lebo dopravná obslužnosť pre ľudí so zníženou mobilitou by nebol zabepečená.
Reakcia na: upravovač fotiek #85:
A samozrejme som sa prerátal, jednu dvojvozovú súpravu T3P som zabudol, takže by ostali dva dupláky T3P, ale celkovo 9 dvojičiek 2xT, aj keď som T3M som preradil medzi trojičky (oprava: 729+733+734, nie 726+733+734). Na linke 1 chcem 5 Škodoviek kvôli nízkopodlahe. Tie získam okrem jedného dupláku naviac už iba navýšením dennej vypravenosti 29T a 30T. Miesto 69 ich budem potrebovať 73. To je zaokúrhlene 81%. Teoreticky dosihanutľné, len treba rozbehnúť údržbu na plné obrátky. K2 budem mať denne vonku 9 vozov. 5 záložákov a 4 na linke 1.

Celkový sci-fi prehľad:
Z 9 dvojičiek budem mať 7 vo výprave (denná vypravenosť 78%)
Z 27 trojičiek bude 22 vo výprave (denná vypravenosť 81%)
Z 90 Škodoviek bude 73 vo výprave (denná vypravenosť 81%)
Z 21 K2 bude 9 vo výprave (denná vypravenosť 42%)

výprava na rannú špičku:
1: 4 ks K2, 5 ks Škodovka
3: 22 ks 3xT, 22 ks Škodovka
4: 4 ks 2xT, 26 ks Škodovka
9: 3 ks 2xT, 20 ks Škodovka
ZV: 5 ks K2

Cestujúci na linkách 4 a 9 budú mať v špičke šancu zviezť sa starým duplákom, mimo špičky by to mali pokryť Škodovky. Na linke 1 a 3 ostanú aj mimo špičky nejaké vysokopodlahy.

celkovo: 111
z toho 3xT: 22
z toho 2xT: 7
z toho Škodoviek: 73
z toho K2: 9

Opakujem, neberte to vážne. Je to čisto "matematické cvičenie". Ale aspoň sa mi to podarilo vyskladať bez nutnosti "oživovať" už vyradené vozy (602+610).

Som moc zvedavý, kedy sa podarí dosiahnuť dennú vypravenosť Škodoviek na úrovni minimálmne 81%, resp. 73 vozov z 90. Nemám pocit, že by sme sa k tomu číslu blížili. Skôr naopak. Uvidíme na jeseň tohto roku.
Reakcia na: upravovač fotiek #86:
Ono by nestálo za hriech skúsiť spojiť K2 s nejakou T3/T6... Dostali by sme 37 metrové vozy troška vyššej kapacity.... Len teda asi by to bolo lenivé...
Reakcia na: Ma178rek #87:
K2S nedisponuju ani len zasuvkou viacclenneho riadenia, detaily ako spojit rozne vyzbroje a zladit vozidla roznych jazdnych charakteristik ani neuvazujuc....
Reakcia na: Ma178rek #87:
O tom sme sa bavili v šotokruhoch ešte pred vznikom imhd. Spojiť T3CS a K2 do súprav T3+K2. T3 by sa zlenivela na úroveň K2. Ostalo iba pri úvahách. Spraviť to so zrýchľovačovou výzbrojou by bolo bárs zložité (ale nie nemožné). Lenže káble mnohočlenu, zásuvky, atď... Mohlo sa to dávať modernizovať spolu do zPras zNova. Ten by dostal za BA vždy jednu akože "jednotku" T3+K2 (aj keď vozne predtým spolu nejazdili), aby ich oba zmodernizoval do súpravy T3S+K2S. Týmto spôsobom by bolo možné spraviť 24 súprav z viacerých T3/V.CS z roku 1975 a T3/VI.SU z roku 1982 a K2. Zvyšné K2S by boli sóla Z T3 som rátal iba tie, ktoré už neboli T3S (od 1999), resp. T3M (T3M-CS a T3M-SU).

24 kapacitnejších súprav "T3S+K2S" by bolo určite zaujímavých a hlavne by sme nemali dilemu čo s K2S, ktoré samé o sebe majú nízku kapacitu. Ešte pred príchodom prvých Škodoviek boli na K2S sťažnosti, že sa ľudia musia tlačiť, lebo majú nízku kapacitu. Samozrejmosťou by bola montáž kompatibilnej výzbroje do každej dvojice T3S+K2S (TV14, analógový Progress, digitálny Progress). Lenže pred štvrť storočím boli bežné vo výprave nielen samotné K2, ale dokonca sólo T3! Dnes by sa to spraviť nedalo (a hlavne to už postráda zmysel, dnes potrebujeme kapacitu 3xT), TV14 na K2S už skončili (s výnimkou historičáku 7103). Takže T3S niet s čím spojiť. A keby aj bolo, tak dve atypické súpravy sú málo a hlavne je to rovnaký šotonezmysel ako trojičky T3M, T3G, T3P o ktorých blúznim v príspevkoch nižšie. Trojičky T6A5 sa možno ešte zrealizujú, aj keď veľkú nádej si nerobím.

Kapacitným ekvivalentom 3xT je aj 2xK. Ale neoplatí sa do toho investovať. Aj tak by to bolo lenivé a spravil by si koľko? Maximálne 6 súprav 2xK2S aby ti ostalo 9 "sólo" K2. To nemá perspektívu, tak isto ako 3xT3M, alebo 3xT3G alebo 3xT3P. Všetko tá istá zvrhlosť len ináč poskladaná.
Reakcia na: si #88:
Nielen zásuvky, ale aj káble k nim. Keď vo Viedni dokázali zladiť stýkačové odporové vozne typu E6 s novými polovodičovými vozňami typu T (navyše v súprave boli aj šesťnápravové vlečniaky c6), tak ma nikto nepresvedčí, že by sa nedala zladiť T3 a K2, ktoré by v rámci modernizácie dostali tú istú výzbroj.

https://imhd.sk/transport/galeria-media/18094/
https://imhd.sk/transport/galeria-media/36267/

E6+c6+T+c6+E6. A pritom to v tých súpravách jazdilo iba 16 rokov a napriek tomu to robili. Najmladšie E6 vozne, ktoré vo Viedni vyradili, mali v čase vyradenia iba 18 rokov! Ináč veľa z nich sa predalo ďalej. Napr. v Krakove ich modernizovali - doplnili nízkopodlažnú vaničku:

https://imhd.sk/transport/galeria-media/123176/
https://imhd.sk/transport/galeria-media/123167/
https://imhd.sk/transport/galeria-media/155201/
https://imhd.sk/transport/galeria-media/155159/

Vyrobili 25 kusov. V rámci modernizácie ich zjednosmernili a dosadili im klimatizáciu nielen búdy vodiča, ale pri niektorých aj celého vozu! Zaujímavé, že stýkačová odporová výzbroj im ostala. Nečudo, že dodnes jazdia a jazdiť ešte budú. Predpokladám, že aj tie, ktoré klímu salónu ešte nemajú, ju dostanú. Dosť veľký rozdiel v chápaní slova "modernizácia". Nie je to výmena výzbroje za lepšiu pri zachovaní všetkého pôvodného ako v Bratislave alebo Viedni (modernizované E2 vo Viedni sú ekvivalentom T3M/T3G). Aj vo Švajčiarsku som sa vozil rôznymi modernizáciami, ktorých účelom bolo hlavne zvýšiť komfort a nie nahrádzať stýkačovú odporovú výzbroj polovodičmi. V Košiciach idú v rámci modernizácie KT8D5 dávať nielen nízkopodlažný stredný článok, ale aj klímu pre cestujúcich. Istý čas sa o niečom podobnom uvažovalo aj v Bratislave v rámci modernizácie T6A5. V tichosti z toho zišlo a už o tom nikto nehovorí. Nevýhodou je, že pri modernizácii T6A5 stále ostanú schody. Nízka podlaha sa nekoná. DPB si stále verí, že bude mať nové vozy. Vysúťažené sú. Rámcové zmluvy pre 20 jednosmerných a 20 obojsmerných 32,5-metrových a až 60 kusov obojsmerných 49-metrových. Len aby na to boli peniaze. Ak by sa objednalo všetko, tak môžeme poslať do histórie všetky staré ČKD vozne a ešte nám ostane aj na nové trate. Lenže musí sa to stihnúť do roku 2030, či do kedy tie rámcové zmluvy platia. Čas beží a pochybujem, že sa naplní čo i len polovica z množstva, ktoré by sa teoreticky dalo objednať (ak sa nájdu peniaze).
Reakcia na: lostrail #82:
jedno spojenie AS-Most SNP mimo Petržalku(t.j. nie vyhliadková jazda a-88) by si mal nechať.
Reakcia na: upravovač fotiek #90:
Stykač s krátkym y
Reakcia na: S499.1023 #92:
Tiež som si to myslel, ale všade to dnes vidím písané s dlhým ý. Moment, píšeš o krátkom a. Však to krátke mám. Hádam to nie je stýkáč.
Reakcia na: upravovač fotiek #93:
Mal som tam chybu, krátky ypsilon som myslel. Kde "všade" vidíš písané "stýkač"?
Reakcia na: upravovač fotiek #95:
Tak potom som debil ja. Stýkač som vždy považoval za hyperkorektnosť. Ale už som starý pes, už zostanem pri stykači
Reakcia na: upravovač fotiek #86:
Este raz, odkial mas prosim tu vypravu 44ks na L3 ked kolecko bude cca 80 minut = 32 vozov na trati. 12 vozov v obratisku je extremne vela. Ak treba dlhe prestavky nech su striedaci, alebo sa posuvaju vozy medzi vodicmi, ale nie ze bude prestavkovat 12 vozov naraz.
Reakcia na: Adam3 #97:
Môj odhad. Dnes máš kratšiu trasu, interval 4 minúty a 30 poradí. Koľko by si potreboval, keby si v súčasnej trase prešiel na interval 2,5 minúty? Hlúpym výpočtom 48 poradí. Reálne menej, odhadom 42. Osobne sa mi 44 poradí pre predĺženú trojku v intervale 2,5 minúty zdá málo. Ale to sú iba subjektívne pocity.
Reakcia na: S499.1023 #96:
Nie si debil. Ja som pred dvoma rokmi tiež všade písal stykač. Až keď ma na to niekto upozornil, už neviem kde a kedy, som si to overil a odvtedy sa snžím písať stýkač. Tiež mi to s dlhým ý "nesedí ho huby", ale čo narobím.
Reakcia na: Adam3 #97:
12 vozov v dvoch obratiskach = 6 vozov v jednom obratisku a pri 2.5 minutovom intevale to mas 15 minutovu pauzu.... na vyrovnanie meskani, oprestavkovanie vodica, .... zda sa Ti to vela ?
a ano, mozes robit sachy medzi vozidlami a vodicmi pocas dna, ale ako dlhodobe riesenie ked je aj vodicov nedostatok to velmi vhodne nie je....
Reakcia na: si #100:
Boli veľké snahy donútiť vodičov, aby neprestávkovali spolu s vozmi. Isteže, môžeš to direktívne prikázať. Len potom musíš robiť nábor nových vodičov. Navyše musíš zabezpečiť, aby všetci vodiči mali papiere na všetko, vrátane "šlapátok". Myslím, že to už problémom nie je. Koľko ľudí by ti odišlo, keby nemohli mať "svoj" voz?
Reakcia na: upravovač fotiek #101:
nuz, ved obdobne kolko kancelarskych krys by vydrzalo pracovat sposobom ze kazdu hodinu musia vymenit stol, pc a mozno aj miestnost ? kvoli 10 minutovaj prestavke a tomu ze zamestnavatel chce usetrit/nema dalsie pc a stoly... 😃
Reakcia na: si #102:
Máme rozmaznaných vodičov. Mne by v prinicípe nevadilo meniť stôl/miestnosť každú hodinu. Podmienkou však je, že pri každom stole by bola kvalitná stolička, ktorá sa dá rýchlo nastaviť. Najväčším problémom by pre mňa bolo, keby nejaké prasa odovzdalo stôl špinavý, resp. miestnosť smradľavú. To by som rýchlo z takej práce utekal preč.
Ad #83 a dalej:
Odklon L4 cez Mostovu by pomohol krizovatke ako takej, akurat by sa k nej este mala pridat napr. L1 (tocit ju napr. cez tunel), len by sa tam rozbila dost dolezita prestupna vazba medzi L4/L3 a L1 smerom na stanicu, ktora je prave na Safku.
Zaroven odklon cez Mostovu by siel priamo proti uvaham o vyhladovom zdvojkolajneni Vajanskeho nabrezia.

No a napokon by to zvacsilo tlak na zastavke Most SNP na L50 a L70, kedze zo Safka do Eurovei, ale aj do niektorych prvych vyskovych budov nie je daleko a mnohi to vyuzivaju. Uz teraz to na tej zastavke aj vdaka tomu cyklomordoru byva rano dost huste, najma ked sa tam vyklopia tak 4 elektricky, kym nesiel ani jeden autobus.

Zaroven spominany odklon tiez nie je riesenim po dostavani trate cez Pribinovu. L4 ma viest priamo smerom cez Pribinovu, docasne zrejme po Salezianov, neskor do Vrakune, takze ci tadial prejde priamo, alebo lavym odbocenim, bude asi jedno. L1 ma tiez ist cez Safko smerom k Salezianom.
Reakcia na: upravovač fotiek #103:
Nie som šofér v Dopravnom podniku Bratislava a.s. Ale určite je nejaký preberací protokol, že v akom stave šofér prebral vozidlo, aké má chyby atď... Tak isto je zrejme aj nejaký preberací protokol, keď odovzdáva vozidlo. Alebo to aspoň kedysi bolo. Všetko zaberá čas. A ja osobne určite nebudem podpisovať niečo, čo som si neskontroloval, keď ma potom za to môžem mať problémy.
Reakcia na: bobitwo #105:
Každé vozidlo má knihu vozidla. Tam sa všetky takéto veci zaznačujú.
Reakcia na: Ike #106:
Ale chceš si to skontrolovať. Čo ak niekto niečo nezapísal?
Reakcia na: Ike #106:
myslis nieco ako to kde sa pise ze
- Svieti kontrolka mazania
- Kontrolka uz svietit nebude
😃
Reakcia na: bobitwo #107:
Obehnem vozidlo a pofotím si podozrivé veci a zapíšem ich.
Reakcia na: Ike #109:
nuz a teraz si predstav ze mas 15 minutovu prestavku, pocas ktorej by si mal stihnut socialky, trochu oddychnut si, pripadne si dat kavu, ... a k tomu mas obiehat vozidlo, hladat a fotit si podozrive veci....
ako dlho to takto vydrzis ?
Reakcia na: si #110:
Vidím že sme späť pri obľúbenej disciplíne bratislavských šotoušov, teda vysvetľovaní prečo veci ktoré bežne fungujú u stoviek dopravcov po celom kontinente nie sú možné 😂
Reakcia na: bobitwo #107:
A ako sa kontrolujú vozy, keď odovzdáváš a preberáš voz od striedača na trati? Funguje to tak na linkách 3, 4 a 9.
Reakcia na: si #110:
A ako to momentálne funguje pri striedačoch? 😁 Tam sa to deje dokonca bez akejkoľvek prestávky a zemeguľa sa ďalej točí.
Reakcia na: patrik #112:
Striedanie na trati je úplne bežné aj vo Viedni. Že za šichtu máš toľko vozov, ako kôl, je tiež bežné.
Reakcia na: S499.1023 #96:
Také máme aj v medicíne. Všetci, ktorý ten liek poznajú (je nás tak do 200) hovoria "melfalan", ale jazykoví korektori (ktorí tento odborný význam, samozrejme, vôbec nepoužívajú) nám to opravujú na "melfalán". A podobne busulfan/busulfán... Je to absurdné, že jazykovedci kafrú aj do čisto odborných výrazov. Veď Štúr hlásal "Píš ako počuješ!" Všetci, ktorí vôbec vedia, o čo ide, hovoria "stykač" a zrazu nás niekto ide "naprávať".
Reakcia na: upravovač fotiek #114:
Veď ja viem. Nie iba vo Viedni. V zahraničí je to bežné.
Reakcia na: SGP135 #113:
obvykle si vodici maximalne prehodia par slov (daj si pozor na toto a toto), nejaka dokumentacia, zapisy alebo fotky nehrozia....
a ak sa striedas s kolegom ktory na to .... tak sa nedozvies nic....
Reakcia na: upravovač fotiek #99:
Ja s tým narobím to, že budem aj naďalej písať stykač, rovnako ako Mliekárenská.
Reakcia na: S499.1023 #118:
To už aj Mliekárenská je zle???
Reakcia na: Mhr1 #119:
Nie to je správny názov ulice .... Zastávka má ale názov Mliekarenská

Hoc podľa pravidiel by nemali byť 2 dlhé samohlásky po sebe
Reakcia na: si #110:
Tak neviem ako ty, ale ak nemám zdravotný problém, sociálku vybavím za maximálne 2 minúty a pri obiehaní vozidla sa sústredím na rohy a previsy, ktoré si odfotím len vtedy, ak je tam niečo poškodené (zvyčajne som to zbehol za minútu) Potom späťáky a výrazné praskliny na skle. Ďalšiu "prestávku" (v úvodzovkách, lebo nie je zákonná) sa pozriem, či niečo z toho podozrivého, čo som nafotil, nie je v knihe vozidla už poznačené.
Reakcia na: patrik #112:
Všetko je otázka právnej zodpovednosti. V jednej bývalej robote sme mali pridelené počítače + vybavenie k nim ako monitory a každý bol za ne zodpovedný. Normálne si pri nástupe, či výmene vypísal prijímací protokol. Ver tomu, že nikto si nedovolil len tak niekomu zobrať niečo, ani nikto nič nikomu nepožičal. Lebo ak by jedného dňa prišli, že výmena za iné, alebo sa to poškodilo, tak si mal problém a stalo sa pár kolegom, že si kúpili veci, čo sa pokazili (požičali ich niekomu a vrátili sa poškodené). To isté aj s autami. V inej robote počítače boli riešené tak, že si si sadol na voľné miesto a robil. Takže pokiaľ ťa niekto nevidel vyslovene likvidovať tie PC , tak každý to mal na háku a tak to aj vyzeralo.
Reakcia na: upravovač fotiek #98:
Dnes mas cez pracovny den podla vypravy 21 poradi a nie 30. Realne to vidim tak na max 40 poradi: 32 bude na vzdy v jeden okamzik na trati a 8 v obratisku.
Reakcia na: si #100:
Neviem uplne aka je kapacita obratisk (v Raci sa uz moze pouzivat vnutorna kolaj? Tusim tam bol zakaz), ale aj ked rozdelis tych 6 vozov na 2 kolaje tak ich budes musiet pocas prestavky posuvat lebo ti v priebehu prestavky pribudne dalsich 6 vozov ktore nemas kam odstavit. Ako vodic by som preferoval radsej menej dlhsich nerusenych prestavok ako taketo 15minutove pauzy pocas ktorych aj tak budem musiet posuvat vozidlo.
Navyse ak tie 2.5 minuty tam budu iba v spicke, tak vtedy sa daju skratit pauzy a prestavky riesit po spicke. 30 minut pauza musi byt 1x za 4:30 hodiny, nie kazde kolo...
Reakcia na: Adam3 #123:
Pardón, pomýlil som sa. 30 poradí má dnes linka 4. Takže pre linku 3 v 2,5 minútovom intervale to vidím na 34 poradí. Možno bude stačiť aj 32 - ale v súčasnej trase. Predĺženie nejaké vozy zožere.

Nezabúdajme, že linka 3 v 2,5 minútovom intrervale predstavuje zníženie kapacity o 20% v čase špičky, ak nebudú kapacitejšie súpravy. Čo určite nie je správna cesta. Takže ak chcú 2,5 minúty na trojku, tak jedine ak bude polovica súprav 3xT6A5 (druhá polovica súčasné škodovky). Keby sme aj spjili vozne III. a IV. série, to by sme mali 18 súprav 3xT6A5. Z toho by si vedel mať povedzme 15 vo výprave (83% denná výprava). Čo je málo pre každý 2. spoj predĺženej linky č. 3 pri 2,5 minútovom intrervale. Keby sa niekde dokúpili dva vozne T6A5 aby si doplnil stav na 60 kusov T6A5 (aby si vedel spraviť 20 trojičiek), tak by si dokázal mať dennú výpravu 17 veľkokapacitných súprav (85% denná výprava) a na linke 3 by muselo stačiť 34 poradí v rannej špičke. Nákup T6A5 je ťažké sci-fi (navyše podvozky odkiaľ?).

Interval 2,5 minúty na linke 3 nebude na Račianskej radiále stačiť. Lebo trojičky nebudú.
Reakcia na: upravovač fotiek #125:
34 mi zas príde málo, ako som písal tak ak sa súčastná JD predĺži z 33min na 39/40min (+6 zastávok) tak kolo by bolo 78/80min čistej jazdy => 32 poradí naraz jazdí. Reálne teda medzi 36-40 potrebuješ. Berme teda že 36 (kolo aj s prestávkou = 90min) a teda 18x Škodovka + 18x súprava.
Ale teda ak hovoríš, že vieme urobiť 18 súprav 3xT6 tak určite lepšie ako nič a som za. Aj keby sa denne podarilo vypraviť len 15. Ideálne ale potom tie 3, ktoré by neboli trojička načasovať tak aby neschytali ten najväčší nápor. Teda ak najväčšia špička špičky je napríklad z Rače do mesta medzi 6:45-7:45 tak tie 3 náhrady za trojičku dať na poradia s odchodmi tesne pred a tesne po tomto čase. Napríklad na odchod 6:30 a následne 8:00 z Rače.
Reakcia na: Adam3 #126:
Súhlasím. Ale trojčiky T6A5 nebudú. DPB by musel vyskladať vozy s rovnakými priemermi kolies + upraviť ich + možno doplniť ďalšie kamery a senzory na dvere (senzory sa vraj dopĺňať budú). To sa určite nestihne. Aj keby niekto rozhodol, že ideme do toho, tak viac ako 4 súpravy mesačne DPB nestihne vo vlastnej réžii "vyrobiť". Aj tie 4 mesačne sú dosť optimistické. Dielne nemajú na to ľudí.

Ináč podľa mňa sa jazdná doba predĺži viac ako o 6/7 minút. Odhadujem 10/11 minút.
Reakcia na: upravovač fotiek #127:
Keď dávame dva Traxxy alebo dva Vetrone do dvojčlenu, vôbec nepozeráme na priemery kolies.
Reakcia na: S499.1023 #128:
V prípade veľkej železnice a hnacích vozidiel konštruovaných nielen na znášanie, ale priam vyvíjanie značných ťažných a brzdných síl ma to neprekvapuje.
Reakcia na: upravovač fotiek #125:
Uzavriem vám túto debatu (alebo naštartujem novú).
Linka 3 bude mať pri 2,5 min. intervale 40 alebo 41 poradí, 25 celodenných s 30T, špičkové s dvojvozňovými súpravami T6A5. Na Račianskej by to stačiť malo, nakoľko aj súpravy na L7 boli plné len nárazovo, cca 15 minút keď šli davy študentov z Gardy na STUčku (na 7:00 či 7:30), a keď sa náhodou naraz vyrojili ľudia z dvoch vlakov (to boli inak situácie, kedy sa ľudia fakt že tlačili v K2Skách, inak tie jazdili plné primerane špičkám - teda plno, ale nie tlačenica). Samozrejme situácia sa môže časom vyvinúť inak, ale vychádzam z poznatkov posledných 2 rokov. Ja sa skôr bojím Petržalky, ale aj tam ten nábeh môže byť pozvoľný, nie že hneď 1.9. budú zostávať ľudia na zastávkach.

Si si istý, že platňové T6 budú môcť do Petržalky kvôli výške nástupíšť?
Reakcia na: upravovač fotiek #127:
Prečo sú dôležité rovnaké priemery kolies ???
Reakcia na: upravovač fotiek #129:
Ale tam nejde o to, že by som maril energiu v skrutkovke a v nárazníkoch ale o niečo, čomu sa hovorí "pomerný ťah".
Reakcia na: Valec #130:
Pokiaľ viem, tento problém mali len krabice s dverami BODE, čo je čisto šalingradské špecifikum.
Reakcia na: Ma178rek #131:
A ako to riešia v Prahe, kde sa súpravy spájajú a rozpájajú každú chvíľu?
Reakcia na: Valec #130:
Zrejme máš lepšie informácie, takže keď píšeš 41 poradí pri intervale 2,5 minúty, tak to akceptujem. 30T má vďaka interiéru krajných článkov značný "dobytčársky" potenciál (miesto na státie cez celú šírku voza od dverí k dverám). Ja som si naivne myslel, že chceme kapacitu MHD, obzvlášť nostného systému, zvyšovať. Nie znižovať o 20%. Najmä ak ideme rušiť linku 59.

Zastávky v Petržalke budú vyššie ako napr. v Dúbravke?
Reakcia na: Ma178rek #131:
Tak minimálne preto, lebo v Bratislave jazdia súpravy prakticky od dodania až po vyradenie s tými istými vozmi. Tak nech idú na údržbu vždy spolu a majú rovnaké jazdné vlastnosti. Priemer kola má istý vplyv.
Podla toho, ako jazdia vodici aut cez nove priecestia s elektrickou v Petrzalke (odhliadnuc od toho, ze ked boli vodici pozriet novu trat a fungovali semafory, vodici isli aj na cervenu), by to chcelo mat este dalsich 10 suprav v rezerve … bo predpokladam viac kolizii po spusteni 😢
Reakcia na: whedro #137:
Tipujem, že na tú červenú išli aj preto, že info o zmene organizácie dopravy tam nebolo žiadne. Áno, máš sledovať značky a semafory, ale ak sa niekoľko mesiacov robí na stavbe, vieš že je to stavba a nič nenasvedčuje tomu, že by to stavba už nebola, tak si ľahko nevšimneš, že sa spustili semafóry (aj keď len dočasne).
Reakcia na: upravovač fotiek #135:
Neviem ako budú vysoké zastávky, ty si svojho času navrhoval výmenu platňových T6 s Košicami za "skladacie", kvôli (budúcej?) výške nástupíšť.

Kapacitu možno zvyšovať ak máš čím (a aj podľa tvojich výpočtov vychádza že ani nie) a za čo (otázka na mesto). Nateraz nie je asi ani jedno.
Kapacita na Račianskej sa síce zníži, ale skúsenosť mi napovedá, že až na menované extrémy je dnes dostatočná (v určitých časoch až nadbytočná). L59 do toho ťahať netreba, jej obsadenosť je slabá a navyše jazdí len v časoch, kedy je v elektrickách miesta dosť. Jedine jej expresnosť bude chýbať.
Reakcia na: Valec #139:
moja sporadicka skusenost mi ale napoveda opak, nijak ma netesi ak toto nepohodlie vyzenie dalsich ludi do aut, pretoze aj tie cesty nie su zrovna prazdne a hlavne ma to nijak nemotivuje k tomu aby som to tou elektrickou miesto auta absolvoval castejsie....
Reakcia na: Valec #139:
Výmenu platňových T6A5 za skladacie medzi BA a KE som navrhoval dávno a nič z toho nebude (v KE zjavne dvere problém nie sú, lebo aj nové Vario LF2 plus majú výklopné, takže T6A5 s výklopnými by im problém nerobili - lenže oni už T6A5 už nepotrebujú). Neskôr boli teoreticky aj vozy z Ostravy, podobné našej II. sérii. Bolo by to veľa práce a DPB chce mať do roku 2030 všetko nízkopodlažné (čo je fajn, ak sa to podarí). V KE čerpajú eurofondy na modernizácie KT8D5. T6A5 do výpravy nepotrebujú. V roku 2019 sme vymenili pár mailov o tejto téme. Navrhoval som vymeniť platňové T6A5 za skladacie, tie zároveň modernizovať (aj s klímou do salónu) a zároveň navýšiť stav aby sme mohli mať potenciálne trojičky. Metrové podvozky sa vtedy dali zohnať z KT4 z ex. NDR (napr. Gotha), dokonca aj v Maďarsku (kde kúpili ojeté "metrové" vozy do Szegedu a postavili ich na povozky 1435 mm bohvie odkiaľ). V Nemecku dokázali postaviť T6A2 na metrové podvozky z KT4, keď to potrebovali, takže fakt nevidím problém v postavení T6A5 na metrové podvozky z KT4. Myslím, že s k tomu vraciať už nemusíme, môj názor na budúcnosť T6A5 sa za posledných 6 rokov nejako dramaticky nezmenil a vidím potenciál v ich modernizácii s doplnením klímy a prevádzkovaním v trojvozových vlakoch. Jediné, čo bude chýbať, bude nízka podlaha. Na špičkové poradia to ale nevnímam ako zásadný problém a tie vozy by po modernizácii kľudne mohli jazdiť do roku 2045. Samozrejme sa môžu aj vyradiť. Ale čo ich nahradí a kto to zaplatí?

Mmáme vysúťažené rámcové zmlvuy spolu na 100 nových električiek (40 ks 32,5 m, 60 ks 49 m). Lenže čo sa reálne nakúpi? Na čo sa reálne nájdu peniaze? A hlavne, stihne sa to vyrobiť a dodať, keď sa na to "uvoľnia" peniaze?

Vezmi si, ako sa DPB rýchlo zbavoval 30 ročných T3SUCS. Obrovské množstvo vozov v dobrom stave skončilo na Ukrajine a jazdia dodnes (okrem tých, ktoré ruZZkí teroristi zbombardovali a rozstrielali). Možno chcú rovnako rýchlo vyradiť aj T6A5. Nie som proti novým električkám. Ale budú? Koľko? Kedy? Koľko z nich bude dlhých 49 metrov? A čo dovtedy? Znížime kapacitu, lebo nie sú vozy? To je dosť blbé uvažovanie.

Kapacitu hádam navrhujem na maximálny "extrém", ktorý v špičke mám, či nie? Ak mám pár spojov, kde ktoré sú kritické, tak snáď nebudem vedome počítať s tým, že časť ľudí ostane na ostrovčeku a budú skúšať šťastie v ďalšom spoji o 2,5 minúty (do ktorého s možno tiež nedostanú a odvezú sa až o 7,5 minúty neskôr tretím spojom). Samozrejme je niečo iné, ak je zmeškaný spoj (lebo napr. manipulácia s plošinou - nástup vozíčkara, nestihnutie svetiel a "prišiel vlak"), kedy strpec ľudí na ostrovčeku vidí prichádzať za zmeškaným aj spoj nasledujúci. V tom prípade akceptujem, že časť ľudí sa dobrovoľne nebude tlačiť ale počká si na ďalšiu električku za minútu. Nakoniec to občas vidím aj v metre vo Viedni - U2 zastávka Messe - Prater v rannej špičke, keď ide zmeškaný spoj. Ale na displeji vidno, že za minútu ide ďalšia súprava, tak sa pár ľudí dobrovoľne netlačí a počká si. Lenže keď vidia, že ďalšia súprava ide až za 8 minút (občas má aj metro problémy), tak sú ľudia ochotní rvať sa (a meškanie len narastá).

Navyše ak chceme ľudí dostať do MHD, tak im musíme vytvoriť miesto a patrične to propagovať. Nie uspokojiť sa s tým, že cestujúci sa "nejako rozložia" do nasledujúcich spojov.

A teraz to hlavné: Píšeš "nakoľko aj súpravy na L7 boli plné len nárazovo, cca 15 minút keď šli davy študentov z Gardy na STUčku (na 7:00 či 7:30)". Takže z tejto "nárazovej" záležitosti chceme natiahnutím intervalu na 2,5 minúty sprviť záležitosť na celú špičkovú hodinu? Že budú ostávať ľudia na zastávakch, lebo "nárazovo" cestujú všetci počas špičkovej hodiny? Prepáč, to je choré uvažovanie. Ja tiež cestujem vtedy, kedy potrebuje, nie vtedy, keď sú prázdne spoje alebo cesty. Neviem, kto toto navrhuje, či obnednávateľ (mesto) alebo DPB (niekto z DPB mestu tvrdí, že to bude stačiť). Ale ináč ako vyháňanie ľudí z MHD do áut to nazvať nemôžem.

Zvládla by križovatka Šafárikovo nám. dvojminútový interval medzi Starým mostom a Štúrovou, vrátane staničenia 49 metrových súprav? Aký dlhý je dnes cyklus? Preferenciu vypli, lebo kolabovali autá kvôli cyklodiaľnici. Zmenilo sa niečo, alebo to pretrváva?
Reakcia na: si #140:
Kapacita nosného systému by sa mala zvyšovať, nie znižovať. Sú rôzne metódy ako to dosiahnuť a električky ako nosný systém majú rezervy. Nie sme stále na nejakom "systémovom maxime", ktorý dokážu podnúknuť. Len sa zatiaľ nerobí všetko pre to, aby svoj potenciál naplno využili. Nechcem tvrdiť, že sa nerobí nič, lebo niečo sa urobilo a možno aj v pozadí stále robí, len mi vadí, že sa ide znižovať kapacia miesto jej zvyšovania. Chápem, že než sa vyriešia všetky detaily, tak zvýšiť kapacitu nepôjde. Ale sakra, prečo ju znižovať?! S tým kategoricky nesúhlasím. Dnes je z Rače interval 2 minúty v časoch 6:48 až 8:10 (odchody z Komisárok). Počas 82 minút jazdia 2xT alebo škodovky. Škrtnúť 8 odchodov v tomto časovom okne bude znamenať jedno - že to, čo Valec opisuje ako nárazové davy počas 15 minút už nebude nárazové, ale bude to počas celých 82 minút. Vyháňanie ľudí z MHD do áut.