Počas letných školských prázdnin od 1. júla do 31. augusta 2023 budú linky bratislavskej MHD premávať v pracovných dňoch podľa cestovných poriadkov platných pre pracovný deň školských prázdnin. Linky s celoročným cestovným poriadkom (iba stĺpec Pracovné dni) premávajú bez obmedzenia.
Počas letných prázdnin nebude premávať linka 7.
Už od 19. júna 2023 až do začiatku vysokoškolského zimného semestra nebude premávať ani posilová študentská linka 131 z Hlavnej stanice do Mlynskej doliny.
Zároveň, pripomíname, že od 1. júla 2023 príde k zvýšeniu cien cestovných lístkov v rámci celého Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji.
Ike
Vozidlo nepredáš = 0 € (ale účtovné odpisy Ti pravdepodobne bežia, ak vozidlá nie sú účtovne odpísané).
A teraz úspora pohonných hmôt.
Kolo: 8*2 km = 16 km.
Počet kôl: 8 / deň.
Dopravný výkon: 8*16 = 128 km / deň.
Manipulačná jazda: 2*8 km = 16 km /deň (do/z depa Trnávka).
Dopravný výkon celkový: 16+128 = 144 km / deň.
Spotreba nafty: 25 l / 100 km = 25*1,44 = 36 l / deň.
Zmluvná sadzba: 1,0547 € / l (+ DPB by mal platiť nejaký paušál na naftu, ale paušál je pre tento výpočet irelevantný).
Náklady na PHM: 1,0547*36 = 37,97 € / deň.
Náklady na PHM: 37,97 * 42 (PD) = 1594 € / leto.
Náklady na spotrebu materiálu (spotrebného, bezodpisového) boli za celý DPB v roku 2022: 29 796 675 €.
Nepočítam tam ešte údržbu autobusu (výmena oleja, opotrebovanie kolies, ale bavíme sa o výkone 6 048 km. Náklady na prevádzku tejto linky v lete by teda tvorili 1594/29796675 = 0,005 % nákladov na spotrebný materiál za rok 2022.
A teraz sa pozrime na príjmovú stránku. Ok, väčšinu cestujúcich budú tvoriť dôchodcovia, ale na druhej strane dopyt na linke výrazne neklesne, na trase je kúpalisko, linka obsluhuje časti mesta, ktoré inú obsluhu nemajú. Takže zrušením linky môže DPB prísť o (nepatrnú) časť tržieb z JCL, ale možno aj z PCL ak si povedzme obyvatelia Segnárov povedia, že sa im na leto neoplatí kupovať PCL.
cca 40 € denne, to je 36 vydaných JCLiek denne, čo znie v prípade tejto linky asi nepravdepodobne, každopádne, bavíme aj o nefinančných (ale ekonomických) benefitoch prevádzky tejto linky a ak sa za leto majú ušetriť doslova jednotky eur, potom je na mieste otázka racionality tohto rozhodnutia.
Ak si časť cestujúcich nekúpi JCL kvôli linke 130 a povedzme časť obyvateľov Segnárov (20 v prípade, ak by bol prepad tržieb JCL 0) na leto neobnovila 2x30 dňovú PCL, tak strata spôsobená nevypravením tejto linky je väčšia ako jej vypravením. 20 PCLkárov zase nie je až tak nepredstaviteľné množstvo.