Cestovanie električkami z Dúbravky a Karlovej Vsi sa po modernizácii trate zrýchlilo, poklesol aj počet kolízií električiek s autami.
Už takmer 2,5 roka je v prevádzke zmodernizovaná električková trať medzi tunelom a Dúbravkou. Jedným z hlavných cieľov modernizácie bolo zabezpečiť bezpečnejšiu a rýchlejšiu premávku električiek, čím chcelo mesto dosiahnuť, aby bol tento nosný dopravný systém atraktívnejší pre cestujúcich a využívalo ho viac obyvateľov na úkor individuálnej automobilovej dopravy.
Pre dosiahnutie rýchlejšieho cestovania električkami bolo nevyhnutné zabezpečiť preferenciu električiek na križovatkách a priecestiach, ktorá na trati pred modernizáciou chýbala. Okrem toho prišlo k zníženiu kolíznych bodov optimalizáciou počtu priecestí. Na Dúbravsko-karloveskej radiále sú po modernizácii (vrátane úseku zmodernizovaného v Dúbravke v roku 2014) všetky priecestia a križovatky od tunela po konečnú zastávku Pri kríži (spolu 18) vybavené cestnou svetelnou signalizáciou s preferenciou električiek (výnimkou je priecestie medzi konečnou zastávkou a obratiskom Pri kríži, ktoré zostalo neriadené), no dodnes nie sú niektoré signalizácie či preferencie z rôznych dôvodov uvedené do prevádzky.
Mesto aj DPB si preferenciu električiek pochvaľujú
Opýtali sme sa magistrátu hlavného mesta a Dopravného podniku Bratislava (DPB) ako hodnotia doterajšie skúsenosti s preferenciou a či sa prípadne plánujú jej ďalšie zlepšenia.
„Preferenciu električiek na Dúbravsko-karloveskej radiále (DKR) hodnotíme pozitívne. Postupné zavádzanie preferencie na DKR od roku 2014 prináša benefity v podobe kratšej jazdnej doby v úsekoch s križovatkami s aktívnou preferenciou, čo prináša úsporu nákladov. Funkčná preferencia taktiež prispieva k vyššej bezpečnosti účastníkov cestnej premávky. Signalizáciou s preferenciou sú vybavené všetky priecestia, kde predtým síce mala električka automaticky prioritu, avšak v prípade nerešpektovania prednosti vodičmi áut vznikali dopravné nehody. Aj po doplnení nových signalizácií možno konštatovať, že sa priemerný čas prejazdu električiek skrátil a bezpečnosť premávky električiek sa zvýšila,“ priblížil nám pohľad DPB jeho hovorca Martin Chlebovec. Rovnako s preferenciou vyjadril spokojnosť aj magistrát hlavného mesta. „Aj napriek menším komplikáciám je prínos svetelnej signalizácie a preferencia MHD na Karloveskej radiále výrazným prínosom pre bezpečnejšiu premávku, okrem toho, napomáha plynulejšej prevádzke električiek,“ uviedla Dagmar Schmucková, hovorkyňa mesta Bratislava.
Systém preferencie električiek na križovatkách pracuje na princípe rádiovej komunikácie medzi palubným počítačom električky a radičom cestnej svetelnej signalizácie. Riadenie križovatky tak na základe informácií z električky zabezpečí plynulý prejazd vozidla cez križovatku. O tom, či môže vodič električky očakávať na križovatke signál voľno, je informovaný v predstihu prostredníctvom predzvesťového návestidla v určitej vzdialenosti pred križovatkou. V niektorých prípadoch sa môže stať, že električka nedostane signál voľno prednostne, napr. pri poruche komunikácie. Aj keď sú skúsenosti s doterajším fungovaním preferencie na radiále pozitívne, dopravný podnik ešte vidí priestor aj na jej ďalšie vylepšenie.
„V niektorých prípadoch vidíme priestor na postupné vyladenie systému. Ide napríklad o optimalizáciu riadenia signalizácie, prípadne o zapnutie preferencie MHD v uzle Riviéra v kombinácii s doplňujúcimi opatreniami. Prípadné úpravy nesmú viesť k zhoršeniu bezpečnosti, pretože električka je takpovediac malý vlak a musia byť eliminované riziká stretu s osobnými autami. Rovnako nie je prípustné také riadenie, pri ktorom by električky museli prudko brzdiť, pretože v takom prípade by hrozilo zranenie cestujúcich. Absolútna priorita električiek je základom bezpečnej, rýchlej a spoľahlivej MHD," vysvetlil Martin Chlebovec.
Popracovať by sa zaiste dalo aj na zlepšení detekcie automobilov a riadení ich prejazdu cez električkovú trať, keďže v niektorých prípadoch vozidlá čakajú zbytočne dlho aj keď nie je v dohľade žiadna električka.
Skrátenie jazdnej doby električiek
Okrem spomínanej preferencie a zníženia kolíznych bodov prispelo k zrýchleniu električiek aj zlúčenie zastávok Segnerova a Jurigovo nám. do jednej zastávky a v neposlednom rade aj výrazné zlepšenie stavu koľajovej trate. O koľko sa skrátilo cestovanie na trati zmodernizovanej v rokoch 2019 – 2020 nám opäť priblížil Martin Chlebovec z DPB:
„Priemerný jazdný čas sa v úseku „Švantnerova – Kráľovské údolie“ skrátil od 88 sekúnd do 118 sekúnd podľa druhu prevádzkového režimu, čo predstavuje 9 – 12 % jazdnej doby. V opačnom smere sa priemerný zisk na jazdnej dobe pohybuje od 75 sekúnd do 122 sekúnd, rovnako podľa prevádzkového režimu. To je skrátenie jazdnej doby o 7 až 12 %.“
V súčasnosti je na spomínanom úseku podľa cestovného poriadku jazdná doba 14 – 16 minút v smere do Dúbravky, resp. 13 – 15 minút v smere do centra mesta.
Zníženie nehodovosti
Časté kolízie električiek s automobilmi na svetelne neriadených križovatkách a priecestiach mali pred modernizáciou trate nepriaznivý dopad na spoľahlivosť električkovej dopravy v Karlovej Vsi a Dúbravke. Podľa našich pozorovaní sa po spustení nových semaforov počet prerušení premávky električiek z dôvodu týchto kolízií citeľne znížil. Potvrdzujú to aj štatistiky dopravného podniku.
„Ako uvádzame, preferencia nepochybne prispela k poklesu nehodovosti. Kým v roku 2018 sme v danej lokalite zaznamenali dokopy 22 dopravných nehôd a škodových udalostí, ktorých príčinou bolo nevenovanie pozornosti vedeniu vozidla alebo nedanie prednosti jazde, v roku 2022 počet kolízií klesol na 13, pričom šlo už len o škodové udalosti spôsobené rovnakými príčinami,“ priblížil Martin Chlebovec.
Po modernizácii trate prišlo k viacerým kolíziám medzi električkami a autami napríklad na križovatke Karloveslej a Fadruszovej ulice, kde bola zatiaľ nová cestná svetelná signalizácia s preferenciou električiek väčšinu času mimo prevádzky. Po posledných dvoch pokusoch o jej zapnutie zo začiatku tohto roka bola v prevádzke iba krátku dobu a následne sa mesto rozhodlo ju opäť vypnúť. Jej sprevádzkovanie sa stretlo so značným odporom používateľov individuálnej automobilovej dopravy. Dôvod vypnutia tejto signalizácie nám priblížila hovorkyňa magistrátu Dagmar Schmucková:
„Hlavné mesto vyhodnocovalo funkčnosť riadenia križovatky, ktoré spôsobovalo kongescie a neprimerané zdržania na výjazde z Fadruszovej, a rozhodlo sa projekt riadenia križovatky prispôsobiť. Na novom riešení sa aktuálne pracuje a po schválení KDI následne uskutočníme zmeny na križovatke. Dovtedy bude cestná svetelná signalizácia na predmetnej križovatke vypnutá do odvolania. Križovatka Fadruszova – Karloveská je špecifická v tom, že jej ramená sú vyosené, čo znemožňuje súčasné spustenie vedľajších smerov napr. z Karloveskej do Fadruszovej a súčasne z Karloveskej na priľahlé parkovisko."
Podľa magistrátu sa tieto problémy nedali predvídať už pri projektovaní modernizácie trate. „Vzniknuté problémy sa prejavili až po uvedení električky do prevádzky. Keďže električky mávajú niekedy menšie zdržania a nakopia sa hlavne v rannej špičke, dochádzalo k ich preferencii, čím sa znemožnil výjazd z Fadruszovej,“ doplnila hovorkyňa magistrátu.
V prevádzke zatiaľ nie je ani svetelná signalizácia na križovatke Karloveskej a Kuklovskej a pri obratisku na Kútikoch. „Cestná svetelná signalizácia je odstavená na základe požiadavky Dopravného podniku Bratislava z bezpečnostného dôvodu, kvôli problému s prihlasovaním električiek do križovatky, na odstránení tohto technického problému pracujeme,“ priblížila nám dôvod Dagmar Schmucková.
Podľa dopravného podniku súčasná dopravná situácia v tejto lokalite električkám problémy nespôsobuje. „Momentálne neevidujeme zásadnejšie problémy ani pri prejazde bez zapnutej signalizácie. Po jej prípadnom zapnutí možno očakávať bezpečnejší prejazd cez cestnú komunikáciu. Zmena by mohla ovplyvniť iba prevádzku linky 35, ale bolo by nevyhnutné sa precízne zamerať na prioritu vjazdov/výjazdov voči linkám 4 a 9. Nateraz spustenie signalizácie z technických dôvodov nie je plánované,“ dodal hovorca DPB.
Pripomeňme ešte, že zabezpečenie všetkých priecestí cestnou svetelnou signalizáciou (CSS) na zmodernizovanej trati bolo podmienkou na to, aby bolo túto modernizáciu financovať z eurofondov.
Záver
Zavedenie preferencie nosnej električkovej dopravy na zmodernizovanej trati je nepochybne prínosom pre cestujúcich využívajúcich tento druh dopravy. Počiatočné nedostatky sa postupne odstraňujú a fungovanie preferencie sa stále zlepšuje. Cieľom mesta je zvrátiť nepriaznivý pomer individuálnej automobilovej dopravy k hromadnej doprave a zvyšovanie atraktivity hromadnej dopravy je jednou z hlavných možností ako znížiť počet áut v preplnených uliciach mesta.
Preferovanie nosného dopravného systému zákonite prináša aj určité zníženie komfortu individuálnej automobilovej dopravy, mesto by malo preto uvážlivo pristupovať k požiadavkám na zachovanie rovnakého komfortu, na ktorý sú vodiči zvyknutí, aj keď sú hlasnejší ako spokojní cestujúci v električkách. V opačnom prípade nebudú mať obyvatelia mesta dôvod svoje návyky meniť a počet automobilov v uliciach sa bude neustále zvyšovať. Okrem preferencie električiek sú nevyhnutnými podmienkami ich atraktivity aj dostatočne husté intervaly spojov a adekvátna prepravná kapacita. Rovnako citlivo by preto malo mesto postupovať aj v prípade šetrenia výdavkov na nosný dopravný systém.
Petto