Mesto pripravilo zadanie pre štúdiu rozvoja Hlavnej stanice

Odpoveď na otázku budúcej podoby Hlavnej stanice a dopravného riešenia v jej okolí má priniesť pripravovaná urbanisticko-ekonomicko-dopravná štúdia.

Pred vyše rokom, vo februári 2022, bolo mestom Bratislava, Železnicami SR a Ministerstvom dopravy podpísané memorandum o spoločnom postupe pri hľadaní budúcej podoby Hlavnej stanice a jej okolia. Odpovede na túto otázku má teraz priniesť urbanisticko-ekonomicko-dopravná štúdia, ktorú začína obstarávať magistrát hlavného mesta. Pred vyhlásením súťaže mesto realizuje prípravné trhové konzultácie, ktorými chce overiť, či požiadavky stanovené v zadaní štúdie sú reálne, objektívne a primerané a určiť predpokladanú hodnotu zákazky a dobu potrebnú na vypracovanie štúdie.

Riešené územie okolo Hlavnej stanice (zdroj: MIB)

Táto urbanisticko-ekonomicko-dopravná štúdia by mala v prvej fáze obsahovať komplexnú analýzu a riešenie predmetného územia s cieľom transformácie Hlavnej stanice na moderný dopravný uzol efektívne prepájajúci jednotlivé druhy dopravy (železničnú, MHD, cyklistickú, pešiu, zdieľanú aj individuálnu automobilovú). Očakáva sa, že štúdia prinesie niekoľko možných alternatív rozvoja tohto územia, ktoré umožnia zainteresovaným stranám rozhodnúť sa o optimálnom smerovaní projektu a bude tiež podkladom pre medzinárodnú urbanisticko-dopravno-architektonickú súťaž návrhov nového prestupového terminálu vrátane urbanistického návrhu celého riešeného územia a jeho zapojenia do existujúcej mestskej štruktúry. Nasledovať bude druhá fáza štúdie, v rámci ktorej sa posúdi víťazný návrh urbanisticko-dopravno-architektonickej súťaže, stanoví sa harmonogram jeho implementácie i možnosti financovania jednotlivých investícií.

Medzi hlavné ciele štúdie bude patriť aj koncepčný návrh dopravného riešenia v okolí Hlavnej stanice z hľadiska najvhodnejšieho vedenia jednotlivých druhov dopravy a ich napojenie na existujúcu i plánovanú sieť komunikácií. Čo najoptimálnejšie má byť riešený aj prestup medzi jednotlivými druhmi dopravy s minimalizovaním peších presunov.

Zadanie štúdie predpokladá, že z hľadiska mestskej hromadnej dopravy sa budú preverovať minimálne dva varianty vedenia autobusových a trolejbusových liniek cez Hlavnú stanicu. Prípustné sú však aj iné inovatívne návrhy.

  1. variant má preveriť možnosť vedenia hromadnej dopravy z Pražskej ulice priamo na Námestie Franza Liszta buď úrovňovo, alebo mimoúrovňovo a buď obojsmerne, alebo iba v smere z Pražskej na Nám. Franza Liszta, pričom v opačnom smere by boli linky vedené ako v súčasnosti, no so zabezpečením pešieho prepojenia Pražskej s predstaničným priestorom.
  2. variant by mal obsahovať návrh prestupného uzla zahŕňajúceho zastávky Sokolská (na Pražskej) a Hlavná stanica so zabezpečením pohodlného bezbariérového prepojenia medzi zastávkami MHD aj nástupišťami vlakov.

Možné návrhy riešenia MHD v tejto lokalite by mali tiež preveriť:

  • najvhodnejšie vedenia autobusovej, trolejbusovej a električkovej dopravy v rôznych výškových úrovniach,
  • najvhodnejšie umiestnenie obratiska električiek pri Hlavnej stanici,
  • možné priblíženie jednotlivých nástupíšť zastávky Pod stanicou,
  • možnú reorganizáciu jednotlivých liniek obsluhujúcich Hlavnú stanicu,
  • možnosti oddelenia MHD a individuálnej automobilovej dopravy,
  • územné rezervy pre budúce možné vedenie električkovej trate z Hlavnej stanice smerom na Štefánikovu ulicu.

Riešenie automobilovej dopravy by malo napríklad preveriť aj priestorové možnosti vedenia plánovanej novej spojnice Pražskej a Pionierskej ulice, tzv. severnej tangenty.

Celé zadanie urbanisticko-ekonomicko-dopravnej štúdie k PTK je k dispozícii na profile verejného obstarávania.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Solider #39:
To tvoje "do Petržalky predsa pendlujú uviaznuté vozy medzi Blumentálom a Petržalkou" som si odskúšal niekoľkokrát a nefunguje to tak. Buď zostane neuviaznutých súprav málo, alebo sa zruší NAD v momente odblokovania premávky aj keď nabližšiu polhodinu ešte nemá čo odísť z Petržalky. Odtiaľ moja preferencia ochromenej dopravy pred dopravou žiadnou.
Reakcia na: Viko #38:
Ak je prerušená premávka na Račianskej, tak mohol byť hocikoľko linkový variant a premávka bola prerušená, okrem toho obmedzená aj v Karlovej Vsi a Dúbravke. Pri jednolinkovom variante je ochromená doprava len na Račianskej, do Petržalky predsa pendlujú uviaznuté vozy medzi Blumentálom a Petržalkou. To platí o každej radiále, keď je treba, tak sa robia i prestupy v obratisku v Karlovej Vsi. Určite by pomohli nové manipulačné obratiská a hlavne to dlhodobo požadované na Blumentáli, aby sa vozy idúce z východných radiál mohli otáčať na Blumentáli a obojsmerne ho obslúžiť bez nutnosti otáčania sa naokolo cez centrum.
Reakcia na: 810zssk #35:
Keď sa ale ideme baviť o lokálnych špecifikách, zdá sa mi nutné myslieť aj na tunajšiu reakciu na mimoriadnosti. Pri dvojlinkovom variante sa človek z radiály vedel pri výpadku jednej linky aspoň priblížiť niekam k cieľu. Jednolinkový variant priniesol jednoznačné zhoršenie a zmena sa akosi nečrtá na obzore. Preto si neviem predstaviť, že by každý vodič, ktorý nevie odbočiť cez Račiansku, odrezal od sveta dve mestské časti, a som jednoznačne za dvojlinkový aj pred dokončením Košickej.
Tiez som jednoznacne za jednolinkovy interval, ale 4minutovy interval uz povazujem za slusny, a ak potrebujeme 2minuty tak uz to riesit druhou linkou. Preto by som na 3ke nechal 4minuty, nechal spickovu 7cku s nou v preklade a do Petrzalky celodenne 1tku tiez v preklade s 3kou.
V dalekej buducnosti po dostavbe trate cez Kosicku a TIOPu Ruzinov by som L1 presmeroval na Kosicku a uvratovo ju otacal na Trnavskom a zaviedol L8 Petrzalka - Kosicka - Ruzinov.
Reakcia na: 810zssk #35:
Mne tiež viac vyhovuje súčasný variant ale tak 3ka vozí návaly ľudí ráno a zase neviem či bude vhodné mať interval 2m, ako mne to nevadí ale napríklad na Račianskej by mal byť interval 4m celodenný a v špičke 2-3 Max.. ráno
Reakcia na: Ma178rek #34:
Viac liniek znamená horší interval na linku. Teda viaclinkový variant je vhodný vtedy, keď aj pri dvoch linkách na radiálu vieme každej z tých liniek dať veľmi atraktívny interval. U mňa zavedením jednolinkového variantu výrazne stúplo používanie električiek - predtým to síce šlo priamo, ale raz za 15 minút a podobne (neviem či cez víkend nie 20 minút), takže som radšej išiel nejak inak ako čakať tak dlho.

Určite ale s týmto súvisí aj topografia siete. V BA kde dnes idú linky v zásade len z východu na západ (a v centre sa vetvia len po dvoch tratiach ktoré sú pár stoviek metrov od seba) je veľmi málo pridanej hodnoty v tom že máš viac liniek. Ak sa vrátime k starému trojlinkovému variantu, boli to väčšinou dve linky do centra (jedna po Obchodnej, druha po Špitálskej) kde je jednoznačne lepšie ak máš jednu hustejšie jazdiacu linku, a tretia linka na stanicu (kam nikto nejazdil, lebo tá trať je vedená nezmyselne, takže je opäť lepšie tie peniaze použiť na posilnenie jednej linky ktorá ide niekam kde to má zmysel).

Keď sa postaví Košická, bude samozrejme treba viac liniek. Nemôžeš Ružinovu, alebo Petržalke useknúť spojenie cez centrum s tým že však choďte na Košickú, aj keď nechcete (to by bola taká reinkarnácia možnosti sa ráno cestou do práce bezprízorne voziť 15 minút navyše za cenu 15-minútového lístka). Ale tu je zas problém s tým slovenským plánovaním, že nová trať sa všetkým páči, ale nejaký seriózny prepočet že koľko bude stáť prevádzka liniek navyše som nevidel.
Reakcia na: TomJ #32:
Osobné by som bol za to aby boli do Petržalky 2 linky a aj do Rače... Dôvod je ten že viac možností prestupu a aj možných spojení... Pokiaľ sa neurobí trať okolo Eurovey je momentálny linkový variant ideálny s tým že 1ka by sa predĺžila do Petržalky, len škoda že niekde na Romanovej pri Kauflande sa neurobí spojka prípadne odstavna koľaj ako na Molecovej, aby sa.netahali zbytočne 2 linky až na koniec Petržalky.
Vyborne, dalsia studia a ako tak pozeram, uz jej zadanie neobsahuje niektore veci, ako napr. preverenie moznosti vedenia elektricky cez Hlavnu Stanicu ako PRIEBEZNU zastavku, s pokracovanim po Prazskej.
O urovni tych dokumentov ani nehovorim. To je hanba. Ani necakam, ze z toho vzide cokolvek k veci.
Reakcia na: Solider #31:
Možno, že v tej Petržalke to zo začiatku stačiť bude, no na Račianskej ráno interval 3 min podľa mňa stačiť nebude, hlavne ak by chceli ešte časť prímestských busov ukončiť v Rači.
Reakcia na: Urbanway 2423 #30:
No nebudú, pretože už bolo viackrát verejne deklarované, že do Petržalky pôjde iba linka 3 s intervalom v rannej špičke 3 minúty. Tým pádom už nebude zrejme premávať ani linka 7. A nebudú tu ani 50-metrové električky. Či to bude stačiť, sa dozvieme v roku 2024, keď sa začne jazdiť na koniec Petržalky.
Reakcia na: si #24:
Linka 3 by mohla mať 2-minútový interval v rannej špičke a 2,5-minútový v poobednej špičke (tak ako dnes v preklade so 7). Keďže aj na Račianskej, aj na Petržalskej radiále budú pravdepodobne premávať 2 linky, tak by sa mohli kľudne aj spojiť. Linka 3 by tak síce mala 50 poradí, ale na špičkové poradia by sa mohli nasadiť 30T a 45-metrové električky by išli na celodenné poradia.
Najväčší problém s Bajkalskou je ten hlúpy layout ktorý pred rokmi mesto povolilo keď sa stavali Tri veže, t.j. že zastávky sú na ulici za sebou (nie ako predtým vedľa seba v malom termináli). Posledné nástupište je bližšie k MHD zastávke Nová doba než MHD zastávke Bajkalská. Ak bude Bajkalská konečnou, bude tam nástup trvať dlhšie (viac ľudí, plus ten voz samozrejme z "garáže" nepríde na sekundu presne), čo bude ďalej zvyšovať nutnosť používať aj vzdialenejšie nástupišťa aby sa to tam zmestilo (jedno nástupište bude mať nižšiu kapacitu).
Reakcia na: david1 #26:
Ano externe sluzby su. Ale nejaka mini cakaren by bodla. A pristresky treba tiez zvacsit ak tam chcu presmerovat/skratit spoje.
Reakcia na: si #24:
Ešte ti tam pridám novú Palmu a rozšírenie M. Krasňan.
Reakcia na: Petto #25:
Je tam kopec obchodov ,kaviareň.. Na Zlatých nemáš ani to.. Astronomická detto.
Reakcia na: david1 #23:
Potom ale treba tu Bajkalsku tomu prisposobit. Okrem zopar pristreskov tam vlastne nie je nic.
Reakcia na: Solider #22:
"Tam sa na Vinohradoch výrazne láme dopyt a mala by tam určite byť posilová linka. "
z mojich obcasnych cestovani sa ten dopyt tak aby to stacilo pri sucasnych vozidlach bez posilovej linky lame dnes uz na urovni peknej cesty a v priebehu 1-2 rokov by pokial viem mali byt dokoncene a odovzane bytovky v priestoroch byvalych vinarskych zavodov (rinok raca) co opat len vyprodukuje dalsiu potencialnu zataz.....
Reakcia na: Petto #11:
Arriva by mala jazdiť aspoň po Bajkalskú, kde je už väčší výber liniek MHD. Ukončenie na Zlatých je blbosť.
Reakcia na: Urbanway 2423 #21:
To je samozrejme na diskusiu, podľa mňa by obsluha ŽST Nové Mesto električkami postačovala len v špičke. Ak by tam bol model 5–19, tak by to zase mimo špičky zívalo na oboch koncoch trasy prázdnotou. A naopak, pri Račianskej si nie som úplne istý, či model s int. 3 minúty a 32-metrovými vozmi bude postačovať, ak to ani dnes nepostačuje. Tam sa na Vinohradoch výrazne láme dopyt a mala by tam určite byť posilová linka.
Reakcia na: Solider #20:
Nemala by potom 2 premávať iba cez špičku PD (ako 7) a v ostatných časoch by Stn. Nové mesto obsluhovali vybrané spoje 4 (buď závlekom alebo by tam končili 1-2 spoje za hodinu).