Mesto sa opäť pokúsi skultúrniť priestor pred Hlavnou stanicou

Na budúcu podobu Hlavnej stanice a predstaničného priestoru bude vyhlásená medzinárodná súťaž.

Už v roku 2016 mala mať Bratislava reprezentatívnu Hlavnú stanicu s prebudovaným predstaničným priestorom, no z veľkého projektu súkromného investora sa nakoniec nič nezrealizovalo a aj v roku 2022 je táto vstupná brána do hlavného mesta v nevyhovujúcom stave. V uplynulých rokoch boli realizované len menšie kozmetické úpravy samotnej budovy Hlavnej stanice a priestoru pred ňou. Celkový dojem to však nijak nezlepšilo a cestujúci sú najradšej, ak sa v tomto priestore môžu zdržať čo najkratšie. Hlavné mesto spolu s ministerstvom dopravy a Železnicami Slovenskej republiky opäť prichádzajú s plánom na komplexné riešenie Hlavnej stanice a jej okolia.

Na to, ako bude vyzerať nová Hlavná stanica, by mala dať odpoveď medzinárodná urbanisticko-architektonicko-krajinárska súťaž, ktorú chcú zainteresované strany vyhlásiť do konca tohto roka. Riešené územie bude ohraničené ulicami Pražská, Šancová a Žabotova. Podklady pre túto súťaž pripravil v minulom roku Metropolitný inštitút Bratislavy. Pred vyhlásením súťaže chce mesto vypracovať aj dopravnú štúdiu a urbanisticko-ekonomickú štúdiu, ktorá by mala dať odpoveď na možnosti financovania tohto projektu. „Štát nemal, nemá ani nebude mať peniaze na komplexnú rekonštrukciu Hlavnej stanice. Sme odsúdení na spoluprácu so súkromným investorom, ale aj Hlavným mestom a Železnicami Slovenskej republiky. Nechceme to robiť len na oko, chceme komplexnú rekonštrukciu budovy aj okolia, tak aby sme sa už ďalej za Hlavnú stanicu nemuseli hanbiť,” uviedol minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.

Keďže novej podoby predstaničného priestoru sa cestujúci tak tak skoro nedočkajú, magistrát hlavného mesta plánuje opäť zrealizovať aspoň dočasné vylepšenia tohto priestoru. „Mesto je pripravené začať s nimi hneď po tom, ako ŽSR dá pre tento účel k dispozícii pozemky v priestore pred stanicou, ktoré vlastní. Pôjde o rôzne projekty, ktorých výsledkom bude spríjemnenie a skultúrnenie okolia Hlavnej stanice. K väčším zásahom bude patriť predláždenie predstaničného územia, úprava a doplnenie zelene a osvetlenia. Hlavné mesto zabezpečí aj vyčistenie povrchov a obnovu mobiliáru (koše, lavičky a pod). Cieľom je prostredie frekventovaného uzla premeniť na vľúdnejší, čistejší a bezpečnejší priestor," uvádza magistrát na svojej webstránke. Či sa to tentokrát podarí, ukážu najbližšie mesiace.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Navrhujem presunúť sa s debatou o značkách na fórum, ktoré je na to vhodnejšie ako iMHD: https://dialnice.info/viewtopic.php?f=10&t=715&start=5050
Reakcia na: Dave177 #105:
No a takto by to malo byť všade, aj tam, kde sa doprava zabočiť dá.
Reakcia na: 3pa3ck3 #103:
Sme už úplne OT, ale ešte sem skopírujem text z našej vyhlášky 30/2020 k dodatkovej tabuľke 510:

"Dodatková tabuľka umiestnená pod značkou Daj
prednosť v jazde! , Stoj, daj prednosť v jazde!
alebo Hlavná cesta vyznačuje priebeh
hlavnej cesty, ak hlavná cesta vedie cez križovatku
inak ako priamo alebo je jej priebeh ťažko
rozoznateľný."

Z toho mi vyplýva, že ak nie je vyznačený tvar križovatky a prichádzam z hlavnej cesty, tak pokračuje priamo, ak prichádzam z vedľajšej, tak hlavná je kolmá na môj smer, prípadne je priebeh hlavnej cesty zrejmý.

Predpokladám, že v rakúskych predpisoch to je rovnako.
Reakcia na: Miro #101:
Lenže to, že mám na tej križovatke značku Daj prednosť v jazde, neznamená, že cesta, na ktorú odbočujem, je hlavná (napr. ak na "hlavnej" je iba značka 301, ktorá platí len pre danú križovatku).
Bol by som rád, ak by mi to objasnil niekto, kto sa vyzná v rakúskych predpisoch, lebo toto mi príde trochu zvláštne. A napríklad pri lokalite z príspevku #95 nie je značka Hlavná cesta ani na jej začiatku, takže by som podľa slovenských predpisov mal dávať na každej križovatke prednosť sprava https://goo.gl/maps/oDTuPe1EJMub2VvQA
V Nemecku sa značka Hlavná cesta umiestňuje poctivo, v mestách pred križovatkou, inde za ňou (čo má praktický význam, keďže vodič sa môže uistiť, že nemusí riešiť, či ten vjazd z poľa je križovatka, alebo nie je).
Reakcia na: Miro #100:
Vďaka za upozornenie, doteraz som žil v tom, že aj pri tejto značke je prechodné obdobie.
Inak 1. 4., keď začne platiť napr. líniová platnosť niektorých regulačných značiek, bude "veselo" (keďže správcovia ciest sa s výmenou a doplnením značiek doteraz veľmi neponáhľali)...
Reakcia na: Adam3 #98:
Čo sa týka pokračovania hlavnej cesty, tak z textu k dodatkovej tabuľke č. 510 "priebeh hlavnej cesty" vyplýva, že ak nie je pred križovatkou značka "hlavná cesta" s touto dodatkovou tabuľkou, tak hlavná cesta pokračuje priamo.

Pozri https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/prilohy/SK/ZZ/2020/30/20200401_5227687-2.pdf - popis ku značke č. 510.

Predpokladám, že v Rakúsku to bude tak isto, pretože u nás sa táto úprava prijala práve preto, aby sa zosúladila s okolitými štátmi.
Reakcia na: Adam3 #98:
Teraz pozerám, že v našej vyhláške č. 30/2020 platnej od 1. apríla 2020 nevidím nič o ukončení hlavnej cesty iným spôsobom než značkou "koniec hlavnej cesty" a to ani v prechodných ustanoveniach (tam sa rieši ukončenie platnosti obmedzenia rýchlosti či zákazu predbiehania križovatkou), takže už takmer dva roky platí u nás to čo v Rakúsku - križovatka neukončuje platnosť značky "hlavná cesta".

Čudné je, že som nepostrehol žiadnu osvetu v médiách na túto tému. Predpokladám, že väčšina vodičov netuší, že došlo k takejto významnej zmene. Kto by už len aktívne po ukončení autoškoly vyhľadával informácie o zmene pravidiel?
Reakcia na: Adam3 #98:
Nepoznám tak dobre rakúske zákony, aby som na toto mohol odpovedať.

Podľa môjho názoru pravidlo, že hlavná cesta nekončí na najbližšej križovatke, bolo prijaté najmä preto, aby nebolo nutné dávať značku hlavnej cesty pred každú križovatku s nejakou bočnou ulicou. V prípade nejednoznačnosti (napríklad keď hlavná cesta mení smer), je potrebné toto vyznačiť.
Reakcia na: Miro #96:
https://www.google.sk/maps/@48.2270516,16.5020715,3a,90y,64.63h,82.32t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbDme5boQlWzPkTQqIdC92w!2e0!7i16384!8i8192?hl=sk tak napriklad do tejto ulice sa da dostat iba odbocenim z hlavnej (pre ktoru je to teda vedlajsia) a zrazu sa z nej stane hlavna cesta bez toho aby tam bola znacka takze nevies, ze si na hlavnej.

https://www.google.sk/maps/@48.2252647,16.5020526,3a,60.9y,141.19h,88.91t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfkhjemI-ryPGBsU99A1SWA!2e0!7i16384!8i8192?hl=sk tu zas nemas sancu identifikovat znacku zozadu pre tu pravu cestu, kedze je kompletne skryta za semaforom. Sice podla predchadzajucej krizovatky vies, ze si na hlavnej ale teorticky by ta hlavna mohla pokracovat na tejto krizovatke doprava a teda ak by si isiel rovno a zaroven by sa k tebe pripajalo auto sprava mal by si mu dat prednost. Alebo maju aj zakon, ze ak si na hlavnej, ktora nie je znackou oznacena tak vzdy pokracuje rovno?
Reakcia na: Mhr1 #94:
Tu je zase príklad úplne zbytočne použitej značky "križovatka":

https://goo.gl/maps/zK1m8fkmSn54paEWA
Reakcia na: Adam3 #95:
Jednak v Rakúsku už dávno platí to, čo by u nás malo začať platiť teraz, že hlavná cesta pokračuje aj za križovatkou, kým nie je ukončená dopravnou značkou, a po druhé, v Rakúsku platí aj niečo ako "značka identifikovateľná zozadu", čiže ak vidíš z bočnej cesty trojuholník postavený na hrote alebo osemuholník, tak vieš, že to je vedľajšia cesta.

Preto boli značky vymyslené tak, že značka daj prednosť resp. stopka sú jednoznačné aj svojím tvarom.
Ja mam prave opacny pocit a to, ze hlavne v novopostavenych zonach je tych znaciek zbytocne vela.
Napriklad tu v Rakusku: https://www.google.sk/maps/@48.2247758,16.4977207,3a,75y,105.49h,86.41t/data=!3m6!1e1!3m4!1s28n2LbddutkyQdaJnEywHQ!2e0!7i16384!8i8192?hl=sk (a rovnako na dalsich krizovatkach na tejto ceste) nikde nie je znacka hlavna cesta, iba z vedlajsich su male daj predsnost. (a aj to take male aby to nebol vizualny smog. Mohli by byt vobec taketo aj u nas?)
Naopak u nas Slnecnice: https://www.google.sk/maps/@48.08729,17.1256018,3a,49.6y,57.93h,85.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4Qyu6KNBF1G6NvrRZBtptg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sk mi pridu zbytocne preznackovane (vizualny smog).
Reakcia na: shaggy #93:
Presne o to ide! Prípadov ako tento je veľa. Na to boli vymyslené dopravné značky, aby jesne riešili situáciu. Prečo majú na Slovensku policajti takú averziu k DZ "križovatka", je nejaká slovenská špecialita typu "lebo medveď". Pritom v Prahe je napr. na parkovisku pred nákupným centrom tabuľa nielen o 30-ke ale aj "V celém areálu platí přednost zprava". Čo by na tom bolo, označiť to takto aj na SK? Veď to len prispeje k bezpečnosti! Tvrdenia typu, že vodiči majú byť opatrní, sú len kecy, lebo vodiči často nie sú opatrní. Tak prečo nepomôct v prevencii nehôd???
Reakcia na: 3pa3ck3 #83:
Toto je pekná ukážka: https://goo.gl/maps/3s1LgK2CYRJBUGvd8
Tá cesta, kde parkujú tie dve červené autá.
Vedie buď do areálu školy/polície, ale vpravo je ešte parkovisko. Ale z miesta, kde je urobená fotka, nie je žiadna značka, že by išlo o parkovisko, prípadne by neplatila prednosť sprava. Tá žltá čiara, ktorá je na ceste, je v súčasnosti v tých miestach neexistujúca.
Reakcia na: Mhr1 #91:
Plus šmakulády typu značka hlavnej cesty zarastená brečtanom,alebo o 3 kandelábre skôr...je x križovatiek kde naisto zistíš že si na hlavnej až vtedy keď zbadáš v uličke vpravo rubnú stranu otočeného trojuholníka...
A to našťastie v Bratislave ešte relatívne málo funguje deviácia v podobe menenia hlavných ciest vo frekventovaných križovatkách...keď sa onehda menila hlavná cesta v križovaní Mickiewiczovej a 29.augusta tak trvalo asi pol roka kým to ludia spracovali 😬
Reakcia na: 3pa3ck3 #90:
Veď stále hovorím to isté! Keď nie je križovatka ľahko rozoznateľná, treba použiť značku 136. A problém je to, že to DI nechce, nerozumejú tomu, že často si vodič križovatku ani nevšimne, nejde o to, že by neovládal "pravidlo pravej ruky".
Reakcia na: Mhr1 #89:
Tých zón sa ešte aj na Slovensku nájde zrejme celkom dosť, len som chcel povedať, že tá značka je zbytočná, keďže buď som na hlavnej ceste a mám prednosť, ak po nej pokračujem ďalej, alebo na nej nie som, a musím byť pripravený na to, že v nasledujúcej križovatke budem dávať prednosť. Ak je potrebné danú nie na prvý pohľad rozpoznateľnú križovatku vyznačiť, tak sa použije jednorazová značka 136.
Vo vyhláške 30/2020 ostali povolené zónové značky iba regulačné, keďže pri tých má zónová platnosť aj reálny význam. Inak by dané regulačné značky platili iba po najbližšiu križovatku (značky pre statickú doprava), resp. iba v priamom smere cesty (Najvyššia dovolená rýchlosť).
Reakcia na: 3pa3ck3 #84:
Nie, nie je to Slovo Božie. V zahraničí som to videl, v Rakúsku i v Česku. To je len slovíčkarenie, že nemôžem byť zároveň na vedľajšej i na hlavnej. So značkou hlavná, ten kto ide rovno vlastne na hlavnej nie je. Tu treba hľadať riešenie a nie tvrdiť, že to nejde. Súčasný stav je skrátka zlý a nemalo by to tak zostať! A čo sa týka zóny s upozornením na prednosť sprava, tak je to napr. v Prahe na Zličíne. Mám to na fotke, neviete mi poradiť, ako sa pridáva príloha? Lebo keď kliknem na "pridať prílohu", nič sa nedeje.
Reakcia na: Miro #86:
Veď to isté je aj na križovatke Dunajská - Rajská.