Bratislavský dopravný podnik by privítal vo svojich radoch viac žien za volantom autobusov a trolejbusov.
Do konca roka 2023 by malo v uliciach hlavného mesta premávať 50 nových hybridných trolejbusov. Keďže zaradením hybridných trolejbusov sa niektoré autobusové linky zmenia na trolejbusové, celková denná výprava trolejbusov sa zvýši, čo si vyžiada aj väčšiu potrebu vodičov trolejbusov. Dopravný podnik Bratislava (DPB) preto už v priebehu jari tohto roka spustil nábor nových vodičov trolejbusov, ale aj mechanikov pre nové vozidlá.
„V druhej polovici roka si DPB vyškolil 6 vodičov trolejbusu, pričom koncom októbra plánuje podnik ukončiť kurz s ďalšími 5 vodičmi trolejbusu. Zapojenie hybridných trolejbusov do premávky bude znamenať transformáciu viacerých autobusových liniek na trolejbusové, tým aj menší počet autobusov v uliciach. Cieľom DPB je preto ponúknuť vodičom zvýšenie kvalifikácie preškolením na inú trakciu, čo je zároveň ohodnotené finančným bonusom," priblížil nám aktuálny stav získavania nových vodičov trolejbusov hovorca DPB Martin Chlebovec.
Do optimálneho stavu vodičov trolejbusov a autobusov v súčasnosti chýba dopravnému podniku niekoľko desiatok vodičov. Situáciu zatiaľ veľmi nezlepšilo ani zníženie vekovej hranice pre vodičov autobusov z 24 na 21 rokov v lete tohto roka, aj keď prví mladší záujemcovia už výcvikový kurz na získanie vodičského oprávnenia na vedenie autobusov v dopravnom podniku absolvujú. Dopravca zdôrazňuje, že povolanie vodiča je vhodné aj pre ženy a rád by vo svojich radoch privítal ďalšie nové vodičky autobusov a trolejbusov. Najviac žien vodičiek v súčasnosti v bratislavskom dopravnom podniku pracuje na električkách.
„Dopravný podnik dlhodobo eviduje desiatky záujemcov o povolanie vodiča, ktorí boli mladší ako donedávna stanovený vek - minimálne 24 rokov. Vo vodičských kurzoch už má DPB aktuálne dvoch mladších vodičov autobusov, ktorí by mali končiť vzdelávanie práve tento mesiac. Na dosiahnutie optimálneho počtu potrebuje Dopravný podnik Bratislava zhruba 45 vodičov, pričom ide najmä o 25 vodičov autobusov a 20 vodičov trolejbusov. Motivačným prvkom je okrem bežnej mesačnej mzdy preplácanie nadčasov nad rámec zákona, naviac aj za čakanie medzi spojmi. Budúcim kolegom DPB zaplatí preškolenie na skupinu D a finančne pomáha aj s ubytovaním. Dôležité je podčiarknuť, že vodiči dostávajú kompletný servis a nemusia sa starať o údržbu alebo poistné udalosti. Atraktívny je i neustále modernizovaný vozidlový park. Stav na pracovnom trhu ovplyvňuje dobrovoľná aj nedobrovoľná fluktuácia zamestnancov. Problém je však celoslovenský, pri pohľade na iné krajiny možno konštatovať, že až celoeurópsky," uviedol Martin Chlebovec.
S499.1023