Miesta na prechádzanie pozdĺž zmodernizovanej Karlovesko-dúbravskej radiály sa zmenili na riadne priechody pre chodcov.
Cestujúci a chodci môžu od začiatku júla pri frekventovanej združenej zastávke Záluhy opäť využívať plnohodnotné priechody pre chodcov, ktoré nahradili doterajšie "miesta na prechádzanie". Po nedávnej modernizácii električkovej trate a vybudovaní spoločnej zastávky autobusov a električiek boli koncom roka 2020 na vozovke pri tejto zastávke vyznačené namiesto naprojektovaných priechodov iba miesta na prechádzanie, ktoré boli v tom čase novinkou v legislatíve. Pre chodcov táto novinka znamenala, že pri prechádzaní cez vozovku na týchto miestach nemali prednosť pred autami ako na bežnom priechode pre chodcov, čo mohlo byť nebezpečné najmä pre menej mobilných chodcov, prípadne pre tých, ktorí o tejto novinke neboli informovaní.
Magistrát hlavného mesta takéto miesta na prechádzanie vyznačil na niekoľkých miestach pozdĺž zmodernizovanej radiály na žiadosť Krajského dopravného inšpektorátu, ale verejnosť o tejto novinke a jej dôsledkoch neinformoval. Pri zastávke Záluhy bolo vytvorenie miest na prechádzanie na úrovňovom prístupe k zastávke zdôvodňované tým, že na opačnom konci zastávky sa nachádza mimoúrovňový prístup prostredníctvom podchodu a teda vyznačenie iba "miesta na prechádzanie" malo motivovať chodcov používať podchod. Tento podchod bol pri modernizácii radiály kompletne zrekonštruovaný, no vôbec sa nepočítalo s tým, že ho budú využívať imobilné osoby či chodci s detskými kočíkmi. Pritom pred rekonštrukciou mali schodiská aspoň betónové rampy pre kočíky. Paradoxne sa to zdôvodňovalo tým, že chodci budú mať možnosť úrovňového prístupu na opačnom konci zastávky.
Po viac ako 1,5 roku sa teda úrovňový prístup k zastávke Záluhy dostal do stavu, v akom bol aj pôvodne navrhnutý. Okrem zebry na vozovke boli doplnené aj zvislé dopravné značky označujúce priechod pre chodcov. Podobne bolo na priechod pre chodcov zmenené aj miesto na prechádzanie na električkové nástupište zastávky Botanická záhrada v smere do Karlovej Vsi. Aj toto miesto na prechádzanie bolo vyznačené namiesto priechodu po modernizácii radiály.
tr3mp
1. minimalizovať možnosť spraviť chybu,
2. ak už chyba nastane, tak dizajn ulice musí zabezpečiť, aby boli jej následky čo najmenšie.
(Takýto prístup okrem chýb eleminuje aj kopu úmyselných porušení zákona. A tie tiež spôsobujú nehody a zrazenému a zranenému je nanič, že bol nevinný).
Príklad č. 1:
Máme širokú rovnú ulicu pred školou, kde sa dá jazdiť stovkou. Dáme tam značku 20 km/h, ktorú ale bude málokto dodržiavať (mnohí si ju ani nevšimnú)? Alebo nadizajnujeme ulicu tak (zúženie pruhy, šikany, priečne prahy - ale nie tie u nás používané, striedanie parkovania...), že sa tam fyzicky nebude dať jazdiť rýchlejšie ako 30kou. Bude pri takomto prístupe ešte viac vodičov porušovať rýchlosť? Nebude, lebo to nebude takmer možné.
Príklad č. 2 (k priechodom):
Máme priechod cez dva pruhy v jednom smere. Dáme tam blikajúce ledky, nasvietenie priechodu, červené podfarbenie, žlté orámovanie zvislej značky? A napriek tomu sa budeme čudovať, že niekto v druhom pruhu aj tak nezastane? Alebo radšej zúžime prejazd na jeden pruh (ak je to možné) a zrazenie nezastavením v druhom pruhu už nebude možné?