Nelichotivý stav prestupného uzla pri stanici Vinohrady by v dohľadnej dobe mala zlepšiť aspoň rekonštrukcia zastávok a obratiska električiek.
Prestupný uzol verejnej dopravy v Gaštanovom hájiku, ktorý pozostáva zo zastávok mestskej a prímestskej dopravy Stn. Vinohrady a dvoch železničných staníc Bratislava-Vinohrady a Bratislava predmestie, obsluhujú v pracovných dňoch stovky električkových, autobusových a vlakových spojov. Stav infraštruktúry takto frekventovaného prestupného uzla však ani zďaleka nezodpovedá 21. storočiu.
Imobilní cestujúci na invalidných vozíkoch, ktorí by chceli v tomto uzle prestupovať medzi vlakmi a MHD, tu pre množstvo bariér nepochodia a musia využiť niektorú z iných staníc na území hlavného mesta, na ktorých železnice ponúkajú bezbariérový prístup k nástupištiam. Na električkovej zastávke Stn. Vinohrady v uplynulom období síce pribudli bezbariérové úpravy chodníkov k nástupištiam, no v kombinácii so zlým stavom koľajovej trate na priechodoch pre chodcov pôsobia ako päsť na oko. Kompetentných sme sa preto opýtali, či v dohľadnej dobe príde k zlepšeniu infraštruktúry tohto uzla.
„Dopravný podnik Bratislava (DPB) pripravuje v spolupráci s magistrátom Bratislavy a Metropolitným inštitútom Bratislavy revitalizáciu obratiska, ktorá prinesie skvalitnenie celého priestoru Gaštanového hájika. V rámci nej budú vymenené koľajové konštrukcie, povrchy, zvýšené a rozšírené nástupiská s bezbariérovými úpravami, osadené nové prístrešky a vynovené nátery zábradlí. V súčasnosti projektová dokumentácia prechádza schvaľovacím procesom na príslušnom stavebnom úrade, pričom po obdržaní kladného stanoviska začne DPB s realizáciou. Predpokladaný termín dokončenia je na jeseň tohto roka," priblížil nám plány DPB jeho hovorca Martin Chlebovec.
Okrem zastávok MHD by výraznú rekonštrukciu potrebovali hlavne nástupištia železničnej stanice Bratislava-Vinohrady, ktorých asfaltový povrch sa na mnohých miestach rozpadáva a stráca. Stanica prešla v roku 2019 čiastočnou rekonštrukciou, pri ktorej bola opravená najmä staničná budova a prestrešenia nástupíšť. Rekonštrukciou mali prejsť aj povrchy nástupíšť, no zhotoviteľ rekonštrukcie nakoniec od týchto prác odstúpil, keďže požiadavky a možnosti železníc a zhotoviteľa sa líšili. Po troch rokoch od rekonštrukcie sa navyše opäť rozpadáva aj schodisko vedúce k staničnej budove. Bezbariérové prístupy k nástupištiam prostredníctvom výťahov a schodiskovej plošiny sú dlhodobo mimo prevádzky, keďže stanica nie je obsadená zamestnancom pre obsluhu týchto zariadení. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako správca železničnej infraštruktúry síce v roku 2021 opäť pripravovali podklady pre obstaranie zhotoviteľa rekonštrukcie nástupíšť, no k jeho vyhláseniu zatiaľ neprišlo a nie je ani známe, kedy by sa tak mohlo stať.
„K otázke budúcnosti zastávky Bratislava Vinohrady uvádzame, že bola vyhotovená „Štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava“. Zástavka Vinohrady má byť riešená v rámci projektu „Uzol Bratislava“. V období do r. 2023 zatiaľ v rámci investičných stavieb rekonštrukcia zastávky Bratislava Vinohrady nie je plánovaná," uviedol Ľubomír Mitas z odboru komunikácie a marketingu ŽSR.
V rámci zámeru modernizácie železničného uzla Bratislava - východ, ktorý bol začiatkom tohto roka predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie, sa počíta napríklad s vybudovaním nových krajných nástupíšť s mimoúrovňovým bezbariérovým prístupom. K prípadnej realizácii tohto projektu je ale ešte ďaleko.
Železničná stanica Bratislava predmestie, ktorú obsluhujú vlaky iba v pracovných dňoch, je síce zmodernizovaná vrátane nástupíšť, no ani tu sa cestujúci na invalidnom vozíku k vlaku nedostanú, pretože prístup k nástup k nástupišťu je možný iba cez nadchod so schodami. Aj tu sa plánuje vybudovať bezbariérový prístup k nástupištiam až v rámci modernizácie bratislavského železničného uzla.
V Bratislave sa už viac ako desaťročie pripravuje výstavba nových prestupných železničných zastávok, no tie existujúce sú dlhodobo na okraji záujmu kompetentných. Hlavné mesto sa pred nadchádzajúcimi komunálnymi voľbami chystá opäť pokúsiť skultúrniť priestor pred Hlavnou stanicou. Spolu s revitalizáciou uzla pri stanici Vinohrady by tak mohlo prísť aspoň k malému zlepšeniu. Výraznejšia modernizácia existujúcej infraštruktúry bude v najbližších rokoch závisieť najmä od dostupnosti eurofondov.
TomJ