Od 15. novembra bude regionálnu autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji zabezpečovať Arriva

Prechod na nového regionálneho autobusového dopravcu v IDS BK by mal pre cestujúcich prebehnúť hladko.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) podpísal nový 10-ročný kontrakt (s možnosťou predĺženia o ďalších 5 rokov) so spoločnosťou Arriva Mobility Solutions, ktorá bude od 15. novembra 2021 prevádzkovať regionálnu autobusovú dopravu v kraji namiesto doterajšieho dopravcu Slovak Lines. Vzhľadom na komplikovaný priebeh verejnej súťaže na nového dopravcu, ktorú sprevádzalo viacero konaní o námietkach a následných odvolaniach, zostalo novému dopravcovi na prípravu len minimum času. Niektoré detaily tak budú dolaďované až počas prvých mesiacov prevádzky, ale ako ubezpečili zástupcovia BSK, Arrivy aj Bratislavskej integrovanej dopravy, prechod na nového dopravcu by mal byť pre cestujúcich plynulý. BSK tiež sľubuje cestujúcim vyššiu kvalitu a atraktivitu regionálnej dopravy.

Na cestujúcich od 15. novembra čakajú nielen nové moderne vybavené autobusy, ale aj niektoré zmeny v organizácii dopravy. Zavedené budú napríklad expresné linky z jednotlivých smerov do Bratislavy a tiež nové nočné regionálne linky. O najvýznamnejších zmenách sme už informovali.

Spoločnosť Arriva Mobility Solutions uspela v súťaži s cenou 334 039 143 € bez DPH (za celých 10 rokov), pričom táto suma je o 54 mil. € nižšia ako cena, ktorú odhadoval BSK v sútaži. Ponuková cena za 1 km pre vozidlo kategórie štandard bola 1,3939 € bez DPH (pre vozidlo štandard plus 1,3953 €, midi 1,4358 € a pre kategóriu mini 1,3234 €). Podľa BSK je nová zmluva nastavená tak, aby mal kraj väčšie právomoci a vyššiu kontrolu nad vynakladanými finančnými prostriedkami a vedel za čo presne platí a zároveň mohol jednoduchšie a presnejšie odhadovať budúce výdavky na dopravu. Náklady dopravcu sú rozdelené do viacerých skupín, ktoré budú osobitne sledované a valorizované v súlade s vývojom cien na trhu a prípadnými legislatívnymi zmenami tak, aby bola dlhodobo udržateľná.

Podľa zmluvy využije Arriva Mobility Solutions, s.r.o., ako subdodávateľa spoločnosť Arriva Trnava, a.s., ktorá poskytne technické a odborné kapacity v rozsahu menej ako 49 % z predmetu zákazky.

Zmena cestovných poriadkov

Od 15. novembra 2021 budú platiť nové cestovné poriadky regionálnych autobusových liniek IDS BK, ktoré okrem už spomínaných expresných a nočných liniek prinesú aj pravidelnú taktovú dopravu so vzájomnými prekladmi liniek a množstvo nových garantovaných nadväzností medzi spojmi tak, aby sa cestujúci nemuseli pri prestupe dlho čakať na nadväzný spoj. Na dodržiavanie nadväzností bude dohliadať centrálny dispečing IDS BK, ktorý bude zároveň môcť zabezpečiť v prípade potreby posilové spoje, či operatívnu náhradnú dopravu v prípade prerušenia vlakovej dopravy. Nové cestovné poriadky vznikali aj na základe pripomienok od jednotlivých obcí v kraji.

Cestovné poriadky na zastávkach budú v novom formáte, ktorý je známy z bratislavskej MHD.

Nové autobusy

Župa stanovila novému dopravcovi ročné prechodné obdobie, počas ktorého bude mať dopravca čas zabezpečiť kompletný vozidlový park podľa technických a prevádzkových štandardov IDS BK. Vozidlový park nového dopravcu bude od 15. novembra tvorený kombináciou nových vozidiel spĺňajúcich štandardy IDS BK a jazdených vozidiel, ktoré nebudú musieť spĺňať všetky požiadavky. Nové vozidlá (minimálne 120) by od začiatku mali tvoriť vyše polovicu vozidlového parku.

Ako však uviedol László Ivan, generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku, už začiatkom mája 2022 by mal byť vozidlový park tvorený kompletne novými vozidlami. Dopravca bude na základe požiadaviek BSK prevádzkovať autobusy viacerých dĺžkových kategórií - mini, midi, štandard a štandard plus. Kategóriu mini by mali reprezentovať vozidlá Rošero First FCLEI, ostatné kategórie budú tvorené kombináciou 10,5- až 12,3-metrových vozidiel SOR CN 10,5 a 12,3 a Iveco Crossway LE 12. Najdlhšie vozidlá, ktoré budú nasadené na linku z Bratislavy do Rohožníka, budú vozidlá Iveco Crossway LE 14,5. Nové autobusy budú rovnako ako doteraz červenej farby.

Zatiaľ nie je známe, kde bude mať v Bratislave nový dopravca zázemie pre autobusy a vodičov. Podľa dostupných informácií si dopravca vyberal z viacerých ponúk v lokalitách vzdialených do cca 5 km od autobusovej stanice Mlynské nivy. Do úvahy by prichádzala aj nová autobusová stanica Nivy, no keďže táto bola dokončená a otvorená len nedávno, s jej vlastníkom ešte nový dopravca nerokoval.

Nové označenia zastávok

Zastávky prímestských autobusov bude musieť dopravca vybaviť novými označníkmi, ktoré už cestujúci v IDS BK poznajú z bratislavskej MHD. Vzhľadom na krátkosť času na prípravu sa však nepodarí do polovice novembra 2021 vybaviť všetky zastávky regionálnych autobusov novými označníkmi. Inštalácia označníkov preto bude prebiehať postupne v závislosti od toho, ako to dovolia klimatické podmienky, keďže ich montáž si bude vyžadovať aj drobné stavebné práce (betonáž).

Čipové karty Slovak Lines

Ako nás informoval Peter Války, riaditeľ odboru dopravnej integrácie Bratislavskej integrovanej dopravy, zatiaľ ešte nie je úplne doriešená otázka používania čipových kariet dopravcu Slovak Lines po zmene dopravcu, najmä čo sa týka používania elektronickej peňaženky na kartách. Je však snaha, aby cestujúci mohli tieto karty používať aj naďalej.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #103:
No za Sadovským si došla aj Naka pred nedávnom, ale je na slobode.
Či to bolo kôli pofidérnym machináciám v SL to už neviem. A momentálne neviem presne čo s ním je.
Bartáloš, (pod svoju úroveň) stál ešte pre dvoma týždňami na nástupišti pól dňa a lámal vodičiv zo SL do Arrivy.
A vraj skončil v Arrive aj Madunický.
Takže tam majú trio dosť vysoko postavených ludí zo SL, čo o SL vedeli všetko.
Reakcia na: Petto #101:
Nemyslíš nahodou prílohu v zmluve s mestom? Lebo tam boli v tabulke napísané len SOR BN9,5 , NB 12 a NB 18. 😊 Čiže aj tie NS 12 boli prekvapením.
Reakcia na: 810zssk #86:
Ja som bol na sto percent presvedceny, ze to bude eshop na merchandise 😃
Reakcia na: Mrzo #92:
No, neviem čo presne sa so Sádovským (a spol) stalo a veľmi by ma to zaujimalo. Tie šumy o jeho paktovaní s Arrivou som počul aj od pomerne dôveryhodných ľudí, takže mám tendenciu tomu veriť. Za normálnych okolností je zmena vedenia v takom kritickom čase pomerne blbý nápad, takže predpokladám že tam bol nejaký zásadnejší dôvod. Otázka potom je ako to mal SL ošetrené napr. z pohľadu NDA, konkurenčnej doložky, atď. - a ak mal (nedivil by som sa keby nemal), či majú šancu niečo dokázať a teda vymôcť.

Každopádne by som to nedával na vrub tomuto. Ten cenový rozdiel je zásadný a podľa mňa vyplýva skôr z veľkosti Arrivy a prípadne ich ochoty dumpovať ceny.
Reakcia na: Petto #101:
Samozrejme, existuje aj možnosť, že mi kolegovia nepovedali pravdu alebo sa niečo medzitým zmenilo. Uvidíme čoskoro.
Reakcia na: Vladimír #99:
Videl som dakde objednavkovy list (excel ci word) pre Nitru a boli tam len BN9,5, NB12, NS12, NB18 od 1. po 80ty dodany ks.
Reakcia na: Mrzo #92:
A to, že vyhodili riaditeľa a šéfa dispečerov, to je koho vina? Arrivy? Kraja?
Reakcia na: Petto #96:
Nie, Nitra má dostať kombináciu NB 18 a NS 18. Mám lepšie zdroje ako iMHD 🙂
Reakcia na: Petto #96:
Úžasné ako majú šotouši lepšie informácie ako clovek z fachu. 😂
Reakcia na: LUK #94:
Môže byť, vraj je to kus od kusu, problém je asi v tiahlach prevodovky. Problém bol najmä u BN a CN s "veľkou" riadiacou pákou ako na C954. Sú tam malé posuny, no stále nič moc ako aj vy vravíte.
Reakcia na: Vladimír #95:
Nie, Nitra dostane len klbaky NB18, uz je aktualizovany imhd katalog pre Nitru.
Reakcia na: Petto #51:
Nejakých cca 16 či koľko kusov NS 18 bude od januára jazdiť v MHD Nitra.
Reakcia na: milanko79 #55:
Sedlal som v podstate fungel novú CN a radiť sa dalo jedným prstom. Nejaké posuny v zhotovení tam sú, aj keď ergonómia pracoviska vodiča zostáva tragická...
Reakcia na: Ike #64:
Za posledný mesiac som asi trikrát pri snahe poďakovať za pustenie z vedľajšej namiesto spustenia výstražných svetiel vypol baterky na 25 Tr. Tiež to majú veľmi šikovne umiestnené na prístrojovke VDO. 🙂
Reakcia na: 810zssk #85:
Toto nie je úplne pravda.
Pripravovali sa a nie málo. Ale doplatili aj na to že v priebehu tendra, resp na jeho začiatku vyhodili riaditela. A ten vedel všetko i tom s čím SL chce ísť do tendra. A tak išiel do Arrivy a pomohol im vystavať tender tak aby tromfli SL. A potom aj šéf dispečerov to isté.
Takže asi tak. A toto nie je jedna babka povedala. To sa fakt udialo.
Reakcia na: irizar #78:
Hej. Len je rozdiel ako to robia.
Aj v SL sú kontroly na všetko. Ale v Arrive si napr vydupaly vyššie platy a potom mali šikanu na báze kontrol. Proste stále. Aby ich mihli sankciovať a tak boli platovo zasa akoby na tom istom.
Reakcia na: TeBeCe #89:
"Rovnako bude zachovaný súčasný komfort ubytovania."
To je snaha vodičov od tej práce odradiť? 😂
Tak zazemie Arrivy bude v areali Doprastavu (asi tam kde Blaguss - Grofska niva?)
https://bratislavskykraj.sk/primestska-autobusova-doprava/pre-vodicov/
Reakcia na: S499.1023 #87:
A vidíš niekde na tej krabici štrbinu na označenie CL?

Pražský terminál na predaj CL NEOBSAHUJE označovač lístkov. To je samostatná "krabica" pri iných dverách.