V auguste nebolo na linkách v rámci IDS BK vypravených vyše 200 vlakov z dôvodu nedostatku rušňovodičov.
Cestujúci sa v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji v auguste pravidelne stretávali s odriekaním regionálnych vlakov zo strany dopravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko. Dôvodom bol veľký nedostatok rušňovodičov. Nevypravovanie niektorých vlakov pokračuje aj na začiatku nového školského roka. Dopravcu sme sa preto opýtali, ako sa bude situácia v najbližšom čase vyvíjať.
„Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pravidelné odriekanie vlakov zaradených do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) neplánuje, ale môžu nastať (a nastávajú) prípady ojedinelých odrieknutí. Našou snahou je, samozrejme, odriekanie vlakov minimalizovať. Napriek tomu, že je situácia so stavom rušňovodičov aktuálne nepriaznivá, ZSSK podniká kroky na zmiernenie tejto situácie, napríklad výpomocou zamestnancov z iných regiónov," uviedol Tomáš Kováč, hovorca ZSSK.
V poslednom období sa nevypravujú vlaky najmä na linkách S20 a S50. Podľa hovorcu ZSSK majú odrieknuté vlaky charakter posilovej prímestskej dopravy a jej obmedzenie prinesie najmenej problémov pri zabezpečení dopravy v regióne. ZSSK preto ani neplánuje zohľadniť nedostatok rušňovodičov v zmene grafikonu. Pre cestujúcich to znamená, že musia pred cestovaním neustále sledovať aktuálne informácie, ktoré dopravca zverejňuje cez sociálnu sieť a ďalšie kanály. Informácie o odrieknutí vlakov zvyknú byť zverejňované až v daný deň, v lepšom prípade večer deň vopred. Vzhľadom na krátkosť času nie je možné zmeny zapracovať vopred ani do vyhľadávača spojení. „Dočasná zmena, resp. zrušenie konkrétnych liniek patrí do dopravného spravodajstva, na ktoré ZSSK využíva sociálnu sieť Twitter. Ten je dostupný ako na našom webe www.zssk.sk, tak i na Facebook-u ZSSK a cestujúci tak majú nepretržitý prístup k najaktuálnejším informáciám a operatívnym zmenám. Informácia ohľadom dočasnej zmeny je, samozrejme, riadne odkomunikovaná našimi zamestnancami na osobných pokladniciach, aj v zákazníckych centrách. Vývesky so zoznamom dočasne odrieknutých spojov sú vyvesené v priestoroch železničných staníc, ktorých sa zmena dotýka. Zmenu sme tiež konzultovali s IDS BK, ktorý v spolupráci s národným dopravcom pravidelne vydáva aktuálne tlačové správy informujúce o tejto zmene," spresnil Tomáš Kováč.
Na záver ešte hovorca ZSSK poskytol štatistiku nevypravených vlakov za august tohto roka a počet chýbajúcich rušňovodičov. „ZSSK v auguste 2021 na linkách „S“ spadajúcich pod IDS BK odriekla 208 vlakov z dôvodu nedostatku rušňovodičov. V rovnakom čase sme na týchto trasách vypravili podľa grafikonu viac ako 5 000 vlakov. Vysoké číslo odrieknutých vlakov je zapríčinené okrem nepredvídateľnej pandemickej situácie aj letnou sezónou, v rámci ktorej sú našimi zamestnancami, prirodzene, preferované dovolenky. Nedostatok rušňovodičov je však dlhodobou záležitosťou, chýba nám 100 – 135 rušňovodičov. Pandémia koronavírusu nedostatok rušňovodičov ešte prehĺbila, a to preto, lebo náročná odborná príprava rušňovodičov bola na dlhé obdobie zastavená, kurzy a výcvik rušňovodičov sa presunuli. V roku 2020 nemohlo dokončiť kurz rušňovodičov až 90 kandidátov na túto profesiu. Za všetky nepríjemnosti súvisiace s danou situáciou sa našim cestujúcim ospravedlňujeme."
lostrail
A ty sa tej celej situacii divis? Ma absolvovat kurz, urobit skusky, potom tahat dlhe hodiny a to vsetko v podstate za almuznu, ktora este niekde na vychode moze byt ako tak v pohode, ale v Bratislave to vystaci tak na tyzden, ak sa clovek kroti.
DPB sice zatial uspesne ziskava Ukrajincov, no pri "flexibilite" ZSSK uvidime, kedy vobec bude hrozit, ze prejdu kurzom a uspesne zlozia skusku. Mladi Slovaci toto robit nebudu. Minimalne nie za tie peniaze.
"BSK by si malo objednavat vykony u inych dopravcov a vyhlasit sutaze na linky."
Vsetko stoji peniaze. Mimochodom, prisiel cas na ukoncenie nezmyslu "vlaky zadarmo" a zasadne zvysenie ceny cestovneho. Ked viem ist vlakom 240 km za cca. 8 eur, nieco je dost zle. Netvrdim, ze by tie ceny mali byt trebars na urovni Britanie, ale v podstate akakolvek krajina, kde zeleznice naozaj funguju, je z tohto hladiska inde. Inak mozeme cakat aj do sudneho dna, kym prilakame ludi na poziciu rusnovodica, ked ho nebude cim motivovat. Naborovy prispevok moze kazdy, co trochu hybe rozumom, okaslat. A ak chceme sukromnika, tam sa na zvysenie urcite treba pripravit. Rovnako na to, ze nebude ochotny cakat na nejake dotacie za prepravu studentov a dochodcov. Ved sa staci pozriet, ako dopadol napr. tender Rajec-Zilina. Este by bolo mozno dobre podotknut, ze aj takuto sutaz treba napisat tak, aby mal sancu aj niekto iny okrem ZSSK.
"Alebo treba zobrat BA vykony na IC a R na severny tah a na Prahu a a dat ich Kosiciam alebo Ziline a nech si od Breclavi vozi CD. Z tych par smien co by sa predali depam ZA a KE by sa dalo usetrit zopar rusnovodicov, ktory za 13 hodin by mohli istotne spravit aspon 4 osobne vlaky, za sichtu."
To uz je pravdaze otazka aj na kapacitu infrastruktury a zazemia, ci by to slo spravit. Este ta Zilina budiz, ale preco by mali mat CD motivaciu robit Bratislave regionalnu dopravu bez realnej zmluvy, to mi nejako unika.
"Samozrejme, ak by bol dostatocny pocet zamestnancov, vlaky potom vratit spat. Keby ZSSK zaplatilo ubytovanie rusnovodicom v neakom hoteli, na neakej urovni 21.storocia, nemali by problem prist hostovat aj rusnovodici z dalsich regionov. Ale kto opusti, teplo domacej postele, aby spal na neakej zaprdenej lacnej ubytovni, kde nema ani poriadne vlastne sukromie. Sukromny dopravca si vazi zamestnanca aspon na ubytovanie v hoteli. ZSSK da prispevok na ubytovanie 400€.... co za 400€ sa da pozhanat? Keby, ze len ma kvalitnu Slobodarku, tak by prisli aj ludia z ineho kraja vypomahat. ( Wc, sprcha, kuchynka tak pre max 4 ludi a kazdy vlastna izba."
Alebo by sa mohlo kopnut do ZSR, nech si daju do poriadku vlastnu infrastrukturu (peniaze aj teraz su). Pravda je, ze ta firma predstavuje dokonaly priklad, ako sa to nema robit a to asi vo vsetkych aspektoch a oblastiach. Maju stovky budov, ktore im chatraju. Stat by mohol v dlhodobejsom horizonte usetrit na tom, keby tieto budy poprerabal okrem ineho aj na ubytovne (pripadne cast budov takto vyriesit) a zamestnancom ZSSK by umoznoval ubytovanie za zvyhodnene ceny. Popri tom by sa za komercny poplatok mohli ubytovat aj ini, napr. turisti, zeleznicni nadsenci a pod., ak by boli volne kapacity. Ak ZSR budovu nevyuziva, mohla by ju odpredat ZSSK alebo statu a take ubytko by potom mohlo byt pre zamestnanca aj zadarmo. Aj ked z high level pohladu je to len presypavanie penazi z jedneho vrecka do druheho.