Dopravný podnik hľadá dodávateľov elektrobusov a vodíkových autobusov.
Po nedávno vyhlásených verejných súťažiach na rámcové zmluvy na dodanie naftových a CNG autobusov (v oboch prípadoch max. 80 vozidiel) zverejnil Dopravný podnik Bratislava (DPB) aj tendre na dodávateľov autobusov s elektrickým a vodíkovým pohonom. V oboch prípadoch sa súťaží rámcová zmluva umožňujúca dodať 40 vozidiel dĺžky 11,5 - 12,2 metra s daným typom pohonu. Skutočný počet nakúpených vozidiel však bude závisieť od toho, či a v akej výške získa dopravný podnik finančný príspevok z eurofondov, keď bude vyhlásená príslušná výzva. V oboch tendroch je kritériom na vyhodnotenie ponúk najnižšia cena.
V prípade elektrických autobusov DPB požaduje vozidlá s elektrickým motorom s výkonom aspoň 160 kW, trakčným akumulátorom s kapacitou min. 240 kWh a dojazdom na jedno nabitie minimálne 160 km, resp. pri režime prevádzky '75 minút jazda/15 minút nabíjanie' denný dojazd aspoň 350 km. Požadovaná technická životnosť autobusu je aspoň 10 rokov, záruka na trakčnú batériu 5 rokov, pričom po tejto dobe musí byť kapacita akumulátora aspoň 80 %. Vozidlá majú mať možnosť pomalého nabíjania, rýchlonabíjania priebežného rýchlonabíjania, pričom nabíjacia technológia bude súčasťou dodávky. V petržalskej vozovni bude pre účely nabíjania vybudovaných min. 36 nabíjacích staníc a min. 4 miesta pre rýchle nabíjanie. Ďalšie tri nabíjacie miesta pre priebežné nabíjanie sú požadované v obratisku Ovsište, keďže sa uvažuje s nasadením vozidiel napr. na linku 99. Tieto nabíjacie miesta požaduje DPB vybaviť aj vzdialeným dohľadom z dopravného dispečingu s možnosťou resetovania nabíjačiek, eventuálne vybaviť systémom, ktorý zamedzí výpadku nabíjania vozidiel na trati na viac ako 1 hodinu. Trakčný akumulátor musí byť schopný dobíjať sa aj prostredníctvom rekuperácie. Najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla musí byť aspoň 65 km/h.
Pri vodíkových vozidlách je požadovaný elektrický motor s výkonom najmenej 180 kW. Nádrže na vodík umiestené na streche by mali mať taký objem, aby zabezpečili dojazd vozidla na jedno naplnenie vodíkovým plynom aspoň 350 km (uvažuje sa s ich nasadením na linku 50). Požadovaný čas plnenia nádrží je najviac do 10 minút. Vozidlá budú vybavené aj trakčným akumulátorom s kapacitou minimálne 30 kWh a možnosťou dobíjania prostredníctvom rekuperácie. Palivový článok by mal mať menovitý výkon aspoň 60 kW pre zabezpečenie dojazdu 350 km na jedno naplnenie vodíkom, vrátane dobíjania trakčného akumulátora. Životnosť palivového článku má byť aspoň 28-tisíc prevádzkových hodín, záručná doba 5 rokov (potom výkon najmenej 80 %). Technická živostnosť autobusu, vrátane vodíkových nádrží, sa požaduje najmenej 10 rokov. Plniaca infraštruktúra nie je súčasťou tendra. Do súťaže sa môže prihlásiť uchádzač, ktorý za posledných 5 rokov dodal aspoň 5 vodíkových autobusov dĺžky najmenej 12 metrov homologizovaných na európskom trhu.
Všetky vozidlá sú požadované ako nízkopodlažné, plne klimatizované (chladiaci výkon automatickej klimatizácie min. 18 kW elektrobus/20 kW vodíkový autobus), minimálne s trojicou dverí a prepravnou kapacitou aspoň 75 cestujúcich, vybavené všetkými modernými riadiacimi, kamerovými, informačnými a tarifnými systémami.
Predpokladaná hodnota zákazky je v prípade elektrických autobusov 22 mil. € a v prípade vodíkových autobusov 28 mil. € bez DPH.
N/A