DPB ide obstarávať dodávateľov 12-metrových autobusov s viacerými typmi pohonov

Dopravný podnik chce využiť eurofondy na nákup nových nízkoemisných autobusov.

Dopravný podnik Bratislava (DPB) v najbližších dňoch, resp. týždňoch spustí verejné súťaže na obstaranie dodávateľov, od ktorých by následne mohol nakúpiť nové nízkopodlažné autobusy s dĺžkou do 12,2 metra. DPB plánuje vysúťažiť rámcové zmluvy na nákup autobusov so štyrmi typmi pohonov - naftovým, elektrickým, CNG (stlačený zemný plyn) a vodíkovým. Rámcové zmluvy by mali umožniť nakúpiť 80 naftových, alebo CNG autobusov, resp. 40 elektrobusov, či vodíkových autobusov.

Na nákup nízkoemisných autobusov chce DPB využiť možnosť získania finančného príspevku z fondov EÚ. Počet nakúpených vozidiel bude preto závisieť od výšky konkrétneho príspevku z eurofondov. Konkrétne výzvy na predkladanie takýchto europrojektov zatiaľ neboli vyhlásené. DPB mení filozofiu pri verejnom obstaráva nových vozidiel. Výsledok súťaží bude podkladom pre uchádzanie sa o finančné zdroje z príslušných eurofondových programov, štrukturálnych fondov alebo iných prostriedkov určených na obdobné nákupy vozidiel," doplnil hovorca DPB Martin Chlebovec.

Keďže proces verejného obstarávania zvykne byť zdĺhavý, nečakáme na konkrétnu výzvu, ale súťažíme už v predstihu. Preferujeme uzavrieť rámcové zmluvy najmä na nákup nízkoemisných dopravných prostriedkov. Ich cena je však niekoľko násobne vyššia a financovanie ich nákupu je podmienené najmä prostriedkami z Európskej únie. Vozidlá so štandardným pohonom prichádzajú do úvahy v prípade, ak sa na preplatenie takéhoto nákupu nenájdu príslušné dotačné mechanizmy, povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.

Nové autobusy v premávke nahradia staršie vozidlá nakúpené pred rokom 2010. Vybavenie vozidiel bude v štandarde, ktorý nedávno nastavili nové kĺbové autobusy Solaris New Urbino 18. Po nie vždy najlepších skúsenostiach s dodanými klimatizáciami autobusov bude po novom chladiaci výkon klimatizácie jedným z kvalitatívnych parametrov pri vyhodnocovaní súťaže. Novinkou vozidiel bude systém na sledovanie mŕtveho uhla, ktorý zvýši bezpečnosť pri riadení vozidla.

Doplnené informácie o tendri na naftové autobusy: Súťaž bola vyhlásená 3. augusta 2021, uchádzači môžu predkladať ponuky do 3. septembra. Výsledkom bude rámcová zmluva umožňujúca dodať 80 naftových autobusov (minimálny počet nie je stanovený). Kritériom na vyhodnotenie ponúk bude najlepší pomer ceny a kvality. Bodovo budú hodnotené kritériá: Celková cena autobusov (85 b.), Prevádzkové náklady na spotrebu energie (6 b.), Prevádzkové náklady na emisie (3 b.), Chladiaci výkon klimatizácie pre pasažierov (3 b.), Objem kompresora klimatizácie (3 b.). Podrobnejšie stanovenie kritérií je uvedené v súťažných podkladoch. Dodanie autobusov je požadované do 12 mesiacov od objednávky, pri prvej objednávke najneskôr do konca septembra 2022. Rámcová zmluva bude uzatvorená na dobu určitú do splnenia všetkých záväzkov zmluvných strán. Zmluva nenadobudne účinnosť skôr, ako budú DPB pridelené finančné prostriedky z fondov EÚ, Štátneho rozpočtu SR, resp. rozpočtu hlavného mesta SR Bratislavy. Predpokladaná hodnota zákazky je 22 mil. € bez DPH.

Požadované sú autobusy do dĺžky 12,2 metra s obsaditeľnosťou aspoň 85 cestujúcich s naftovým motorom spĺňajúcim najmenej normu Euro 6d (výkon 210 kW), dojazd autobusu je požadovaný aspoň 500 kilometrov na jednu plnú nádrž. Minimálne trojica dvojkrídlových dverí. Chladiaci výkon klimatizácie musí byť najmenej 30 kW. Vozidlá majú byť vybavené aj zatmavenými dvojitými determálnymi bočnými sklami. Systém monitorovania mŕtveho uhla musí vodičovi signalizovať predbiehanie iným vozidlom z oboch strán, resp. prítomnosť iného vozidla pri odbočovaní. Ostatná výbava autobusov podľa už zavedených štandardov.

Doplnené informácie o tendri na CNG autobusy: Súťaž bola zverejnená 11. augusta s lehotou na predkladanie ponúk do 9. septembra 2021. Aj v tomto prípade sa súťaží o rámcovú zmluvu umožňujúcu dodať 80 autobusov s CNG pohonom. Kritériá aj požadované parametre sú prakticky identické s tendrom na naftové autobusy. Požadovaný je CNG motor s výkonom aspoň 213 KW a normou Euro 6d. Predpokladaná hodnota zákazky je 23,840 mil. € bez DPH.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TeBeCe #75:
Si Libchavaci vydupali predsa po skonceni starej zmluvy na "milion NB autobusov" 😃
Na UVO uz aj sutaz na CNG busy zatial bez SP.
Reakcia na: milanko79 #63:
Ja som na Trolige realne par sicht odjazdil, takze celkom urcite nie som patnastrocny sotosooliak a ked poviem, ze su to nebetycne sracky, je za tym osobna skusenost. Na, dovzdelaj sa:

https://www.dailymale.sk/articles/ako-som-sa-vozil-po-mordore_4718
Reakcia na: Minko #71:
Na Citywidy nie sú veľmi dobré referencie, oproti OmniCity je vidieť, že Scania katovala kosty ale oproti Troligovi je to samozrejme highend.
Reakcia na: milanko79 #68:
poviem ti to takto. Môžeš si ospevovať tú garážovú firmičku čo za éru svojej existencie vyrobila a dodala asi stovku autobusov pričom 99% z nich bolo SAD PP a SAD HE koľko chceš. Faktom je, že názor cestujúcej verejnosti na Troligabusy je jasný- sú to vraky. Scaniu Citywide Suburban nepoznám, neviezol som sa tým ešte nemôžem súdiť. Čím som sa ale viezol, že tuším Scania Interlink (myslím že túto má SAD DS) a môžem pvoedať, že Troligabus so svojimi Pegasusami môže ísť tak akurát handry fajčiť, nesiaha tejto Scanii ani po styk kolesa s vozovkou.
Reakcia na: milanko79 #63:
Ty si tu nemal strácať čas od začiatku. Propagovať tu Troligu, ľutovať zánik "perspektívnej firmy" a súčasne sa vydávať za odborníka na autobusy a dopravu, to proste nejde dokopy. Asi budeš tým 15-ročným chlapcom skôr ty.
Reakcia na: milanko79 #68:
za stoja sa naozaj moze voz triast len od motora, casti prevodovky a hriadelov ktore rotuju aj ked vozidlo stoji, avsak za jazdy moze triast hoc aj nevyvazok (odpadnute zavazie) na pneu (hocaka nevyvazena rotacna hmota)
Reakcia na: Minko #64:
Opravujem sa Scania Citywide Suburban, úplne nové vozy (ospravedlňujem sa za chybu všetci to volali omnilink lebo aj tie boli na firme). Scanie sú problematické to vedia len ľudia ktorí s nimi majú skúsenosti.
Triasť sa môže autobus len od motora keď sa kvôli zlému štýlu jazdy motor nevie "správať" na voľnobehu alebo za zaradenej rýchlosti pod plynom kvôli vysokému nájazdu a zlému štýlu jazdy a je to chyba vodiča/dopravcu že to neopravi. Cummins sú jedny z najlepších motorov vôbec čo viem z praxe. Chod sa pozrieť ako sa klepe Cross z 2018 z toho ako sa na tom jazdilo 3 ročný autobus ide na GO motora zajtra....Nemyslím si že to tu má význam a urobil som chybu že som zase plytval čas a nedalo mi neodpísať... Mám pocit že sme značne odbočili od témy článku, preto už len prajem čo najlepšie stroje pre ba, snáď stihnú vybrať už budúci mesiac.
Reakcia na: JamaVOku #65:
Tak to v tom prípade dobre vymysleli, keď nestačí dedikované chladenie batérií, tak použijeme to pre cestujúcich.. Ale vtedy zrejme teda nebola klimatizácia špecifikovaná tak, ako v posledých zadaniach, inak by to bolo na návrat do Libcháv.
Reakcia na: Solider #61:
DPMŽ písal, že oproti dieslom šetria 4,74 litra nafty na 100 km.
Reakcia na: MLXO #52:
Klimatizacia zavisi len od nastavenia, momentalne je na pevno nastavena na 25°C, inak je celkom dobra. Problem nastava, ked teplota baterii dosiahne 34°C, potom sa klimatizacia do salonu vypne a automaticky chladi baterie. Pri EBN 8 to je 40°C, tam problemy nie su.
Reakcia na: milanko79 #63:
pravdu? mám partnerku z Kežmarku, o aute vie asi iba toľko, že tam treba meniť olej a že kontrolka vrtuľník a.k.a. "svítifurt" znamená problém... pri slove Treoligabus povedala, že sa každú cestu modlila, aby sa tým autobusom dostala domov a nezahorel, nevykapal alebo niečo podobné po ceste. Nehovoriac o tom, že o opísala ako autobus, kde sa všetko triaslo. Asi tak 😉 Novoplan a Troliga bus je kvalitatívne neporovnateľné.

btw., hádam nechceš porovnávať takú Scaniu omnilink vývojovo z roku 1998 s Troligabusom z roku 2010.
Popravde, nikdy som veľmi nechápal týmto rečiam o autobusoch. Dlhodobo som pracoval v oblasti dopravy, študoval som ju a môžem vám s istotou povedať že ľuďom je úplne jedno v čom sa vezú až na pár "odborníkov" ktorí majú 15 - 16 rokov a hovoria ako je čo šrot a ako sa v tom nedá voziť. Treba si uvedomiť že autobus má pre normálnych cestujúcich jediný význam a to odviezť ich do cieľa, nič viac. Pre dopravcu sú 2: jednoduchá konštrukcia a spotreba. V tom Troliga potenciál mala, rovnaký Novoplan sme mali na firme odjazdil svoje. Novoplan a ich model C bol omnoho lepší ako vtedajšia Karosa ale prišli v zlej dobe a Troliga v dobrej ale so zlými modelmi. Ja ich nijako neobhajujem, je mi to aj jedno. V prevádzke boli najhoršie Scanie citywide a omnilink Le ale to mi nebudete ani veriť " lebo je to Scania" ale ak vás to zaujíma pozrite si ako jazdia také Scanie, za cenu ktorej by sa dali kúpiť 4 troligy. Takáto debata nemá význam, určite mám česť s 15 ročnými chlapcami ktorí majú za modlu Karosu a po novom Solaris. Nejdem tu už strácať čas.
Reakcia na: Solider #61:
Je to velke fiasko ? 😁
Reakcia na: MLXO #52:
O efektivite hybridov radi porozprávajú v Žiline.
Reakcia na: milanko79 #58:
Troliga sú snáď najväčšie vraky aké poznám. Zvlášť ľudia z okolia PP a KK by ti vedeli rozprávať. Tie busy nemali snáď nikdy ani zísť z linky.
Reakcia na: milanko79 #58:
Nechápem, prečo ľutuješ, že niečo tak strašné zaniklo. Aký tam bol potenciál, ktorý sa nevyužil?