V červenom šate už aj prvá súprava T3G

Počet celočervených vozidiel sa postupne zvyšuje.

Dopravný podnik pokračuje v aplikácii červených náterov na staršie vozidlá MHD. Po nedávnom prelakovaní niekoľkých električiek T3P, K2S, T6A5 a minibusu Iveco Daily #1908 dostala celočervený náter aj súprava T3G #7843+7844, ktorá sa po viac ako polroku opäť vrátila do premávky. Zmenou oproti iným električkám je farba zberačov, ktoré namiesto pôvodnej žltej dostali antracitovú farbu.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Nie je podla nejakej vyhlasky nutne mat zlte pantografy ?
Veľmi chválim unifikáciu náteru aj u električiek 🙂 A chválim aj to, že je to čisto červená bez zbytočných čiernych a iných výstrelkov. Len veľká škoda farby tých zberačov… Mne osobne sa oveľa viac páčia žlté. Ale to je vec názoru.
Reakcia na: Petto #1:
Myslím, že aj odtiene sivej sú povolené. Ale priznám sa, žlté sa mi páčia oveľa viac. Toto je také… Príde mi to také fádne. Asi kvôli tomu, nech nevidno odprskujúci uhlík na zberačoch.
Netuším, z akého dôvodu by mala byť nejakou vyhláškou určená farba pantografov.

Ja som za úplne nenápadnú farbu.
Reakcia na: Miro #4:
Samozrejme, ze ta urcena minimalna BOLA! Lokomotivy, elektricky, trolejbusy mali preto zlte zberace. Neviem, ako to je teraz.
Reakcia na: TramLover #2:
Ja prave nechvalim unifikaciu naterov na STARYCH vozidlach. Viac sa mi pacil klasicky kremovo-cerveny nater. Co pride dalsie? Prefarbenie 21 a 25 Tr?
Reakcia na: IBBI #6:
21Tr nie je prevádzkové vozidlo a 25Tr sa budú skôr vyraďovať, ako prelakovávať.
Reakcia na: Miro #4:
Neviem ani ja, ale je to tak.
Reakcia na: TramLover #8:
Nie je to tá vyhláška, ktorá určovala, že náter vozidiel MHD musí byť krémovo-červený, tzv. polomáčaný?
Reakcia na: Miro #9:
Polomacany je od dnes moj oblubeny nazov toho klasickeho nateru v BA! 😃 💗 👍
neviete, ci sa planuje aj SU15 prelakovavat na cerveno?
Reakcia na: Miro #9:
Mne osobne sa tzv. “polomáčaný náter” páči najviac zo všetkých vôbec. Ale myslím si, že je dobré, že sa unifikuje. Lebo električky sú strašné kanárikovo.
Reakcia na: IBBI #6:
Aj pri starých trolejbusoch sa to robilo a je to podľa mňa dobré. Ako som už napísal. Červenokrémový náter na električkách je rozhodne najkrajší zo všetkých, aké tu kedy boli… Ale sme predsa v roku 2021 a myslím si, že to prinesie aj zníženie nákladov, čo sa týka lakovania vozidiel.
Reakcia na: eMDi #11:
Myslím si, že s tými sa do budúcnosti moc nepočíta kvôli vysokému veku a aj kvôli tomu, že sa údajne moc neosvedčili (pokojne ma opravte, ak je to inak), takže pochybujem. Môžem sa však mýliť.
Reakcia na: TramLover #13:
Tak to znizenie nakladov asi ani nie. 😉 Tie farby stoja +- rovnako, ale hlavne - kolkokrat sa este budu tie vozy lakovat a kolko ich premava? Tam to je uz zanedbatelne.
Kazdopadne - ako si sam napisal - krmeovy nater je najkrajsi a aj najcharakteristickejsi. To je akoby premalovali (ak by este premavali) 9Trky, ci SMky do celocerveneho.
Reakcia na: IBBI #15:
Náklady budú určite nižšie, lebo vezmi si len to, koľko farieb ti treba na kotas-náter, ktorý sa síce na T6A5 a K2G ešte dá, ale na K2S je hrozný… A ako vravím, ide tam aj o to, že na električkách je asi najväčšie kanárikovo to všetkých trakcií. A 9Tr a ŠMYK do celočerveného? Keby jazdilo dodnes, tak prečo nie. Ten červený náter sedí podľa mňa skoro každému vozidlu. ako sa toho mnohí obávali na T3, T6, 14Tr(M) a 15Tr(M)… A na všetkých to vyzerá dobre 🙂
Reakcia na: eMDi #11:
Nie, tie pojdu na cierno , do srotoviska.
Reakcia na: Petto #17:
su na odpis? dlho som nimi nesiel, tak uprimne neviem, v akom su stave. ci sa planuje GO, pripadne VP alebo odpis.
Look how they masacred my boy....

Zberače v minulosti boli natierané podľa nejakej vyhlášky - oranž, neskôr žltá, práve skrz viditeľnosť že ide o elektricky živé komponenty.
Ale šedá je už určite tiež povolená (alebo je celá vyhlášky zrušená) nakoľko aj u ZSSK nové vehikle majú sivé zberače, rovnako aj u nás nové zberače sú sivé.
Čo však trochu je škoda že sa pri takýchto činnostiach nemyslí aj na ľudí, nakoľko tónované okná a možno čierny okenný pás stĺpikov by minimálne mohli na voze pôsobiť modernejšie ,a aj vozidlo akože "hej, aspoň trochu sa snažíme myslieť aj na Vás".....
Reakcia na: fanatikmhd #19:
Tie tónované sklá by padli vhod, to súhlasím… Ale tá čierna nie, to vyzeralo aj na tých vizualizáciách strašne. Na tie vozidlá sa to podľa mňa vôbec nehodí, to je niečo úplne iné, ako 29T/30T.
Podľa výpravy bola aj 7845 von v piatok, tá nedostala červený náter? Naposledy bola na prehliadke v 2017 takže časovo by to sedelo.
Reakcia na: fanatikmhd #22:
Čierne stĺpiky sa robili už na staré Ikarusy, a nemám pocit, že im to nejako škodilo, skôr naopak.
https://imhd.sk/ba/galeria-media/64/Ikarus-283/89083/

Alebo v červenom - https://imhd.sk/lm/galeria-media/1210/Ikarus-280/62379/
Asi takto:
https://www.studentagency.cz/opencms/export/sites/studentagency.cz/o-nas/pro-media/2016/Fotografie_2016/Vlaky_RegioJet/Expresy/RegioJet_Vectron_vlakova_suprava.JPG_649655898.jpg

Na tom vlaku to samozrejme pôsobí ešte lepšie, pretože je to jednoliaty pás po celej dĺžke. Starým vozňom to dáva nový šmrnc.
Reakcia na: hroch #10:
Polomáčaný je ale niečo iné.
Neviete, či 7843+44 dostala pri oprave aj podsedáky? Lebo to bola tuším posledná súprava T3 bez nich.
Reakcia na: S499.1023 #25:
Polomáčaný je podľa mňa toto:
https://www.railtrains.sk/uploads/img582b489090e9c.jpg

V čom je to iné, než pôvodný náter na T3?
Reakcia na: Valec #7:
Po tom, čo sa urobilo so starými minibusmi by som si tým vyradením 25Tr nebol taký istý... 🙂

#14
No, neviem, tie SU15 s ktorými som išiel boli v celkom dobrom stave. Hrdza, samozrejme, niekde bola, ale tá už je aj v iných a novších busoch. Okrem toho trhnutia pri zastavení (čo však nesúvisí s ich vekom) sú aj po 15 rokoch ešte celkom pohodlné. Na druhej strane už majú 15 rokov, takže je otázne, či by sa GO oplatila, resp. či by ich nebolo lepšie nahradiť 18-metrovými autobusmi.
Z hľadiska údržby je dobré, že sa zjednocujú nátery, ale nemohol byť súčasťou náteru aj napr. nejaký biely/čierny pás? Tieto nové nátery (na starých električkách) vyzerajú podľa mňa dosť nudne a jednoducho. Nátery autobusov sú vďaka tmavým sklám a zvýrazneniu okolia kolies oveľa zaujímavejšie.
Reakcia na: Urbanway 2423 #28:
Pred pár rokmi, keď ich generálka bola v predbežných plánoch DPB (spolu s modernizáciou T6 apod.), sa tu zniesla oponentúra kvôli údajnej nerentabilite údržby ich motorov, niekto od fachu možno bude vedieť viac.
Reakcia na: Miro #27:
Tak napríklad v tom, že farby sú podelené pol na pol ako polomáčané keksy, kým T3 má červený pruh medzi krémovým vrchom a spodkom?
Reakcia na: Miro #27:
Napríklad v tom, že T3 má béžové plenty.
Reakcia na: Viko #30:
Aký zmysel by mala generálka 15-ročných vozidiel po životnosti? Bol by to rovnaký ekonomický nezmysel, ako modernizácia T6. Ja osobne som rád, že sa k tomu nepristúpilo.
Reakcia na: TomJ #26:
Celý interiér vyzerá ako z minulého storočia. Tomu, žiaľ, nepomôže ani červená farba vozidla a tmavosivé zberače.
Reakcia na: Solider #33:
Toto je problém, na ktorý som už viackrát upozorňoval. Aj vyraďovanie treba plánovať a nie som šťastný z veľkých opráv neperspektívnych vozov (7103, táto dvojica T3G). Lebo potom prídu nové vozy a všetko nepotrebné sa vyradí, ako v minulosti 7757+58, ktorá po VP nejazdila ani rok! (A v dávnej minulosti T2 4 roky po GO, v nedávnej trolejbusy po opravách v Zlineri, či pomerne nové vozy 14TrM). Po VP by mala električka najazdiť 200-250 tis. km, aby sa oprava ekonomicky vyplatila. Už teraz by sa malo vytipovať, koľko vozov po dodávke nových bude na rozšírenie vozového parku (Petržalka) a koľko na náhradu. A určiť najhoršie vozy T6, T3G, K2S (havárie, kilometre) a do tých už neinvestovať, aby sa dali s kľudným svedomím zo dňa na deň vyradiť. V Česku (a asi aj inde vo svete) sa na to prísne dbá, vozidlo, ktoré nemá "vyjazdenú" poslednú opravu, sa nemôže vyradiť.
Ako pamätník si dovolím vyjadriť sa k farbám. Staré RTO boli pod oknami celé červené, ale aspoň vršok a nárazníky boli biele. Ale aj tak, keď ich začali od 2. polovice 60. rokov natierať s krémovým pruhom, pôsobilo to osviežujúco. Farby, resp. ich usporiadanie, sú súčasťou designu a architekt s nimi počítal presne tak, ako ich navrhol. Farby sa môžu meniť, ale usporiadanie by malo zostať rovnaké. Napríklad rozšírenie bieleho pruhu na čele T3 má svoj estetický význam, ak je pruh v rovnakej šírke aj na čele, nepôsobí to dobre. Toto by sa malo rešpektovať aj pri inej farebnej kombinácii. Keď ma pred 3 desiatkami rokov z DP oslovili, že je v dielňach školská električka, že by ju chceli natrieť inak, len nech poradím, ako, vedel som, že pre nedostatok času nič originálne tak rýchlo nevymyslíme (električka sa mala na druhý deň lakovať). Tak som navrhol negatívny náter, ktorý rešpektuje pôvodný Kardausov design. Jedine dvere sa nemenili do negatívu, zostali biele.
Nové vozidlá, hoci označované ako "celomáčané", nie sú jednofarebné, ale červeno čierne. Teda majú dve farby a pôsobia elegantne. Toto by sa malo rešpektovať aj pri starších vozidlách. Ja sa teda tiež prikláňam k tomu, čo tu viacerí uvádzajú, aby sa aj staršie električky namaľovali čierno - červeno. Jazdí teraz jedna K2S s reklamou, kde je vršok čierny a zvyšok oranžový. Dá sa teda urobiť podľa toho predstava, ako by to mohlo vyzerať. Podľa mňa dobre. Nehovorím, aby sa do toho išlo hŕŕŕ, ale urobiť po jednej dvojici T3, T6 a jednu K2S a zistiť, čo si o tom myslí verejnosť. Ak to bude pôsobiť dobre, tak by som na tento náter prešiel. Nakoniec - aj sa to v minulosti sľubovalo, že sa po jednom z každého typu nafarbí čierno - červeno.
Reakcia na: Mhr1 #35:
Ja sa nebudem vyjadrovať k 7103, ale myslím si že oprava 7843+44 (a vraj sa pracuje ešte aj na 7839 a 7841) bola nevyhnutná. Nové eliny tu nebudú minimálne do 2023, zatiaľ tu dačo jazdiť musí.
Reakcia na: Andrej #37:
Oprava 7103 bola úplný nezmysel. Máme 36 vozov K2, pričom na výpravu na posilovú linku 7 stačí takmer polovica z tohto počtu. Nehovoriac o tom, že 7103 sa aj po oprave viackrát pokazila počas služby a to dokonca aj cez víkend, čo už je úplná hanba.
Reakcia na: Andrej #37:
Ja hovorím najmä do budúcnosti, aby sa včas opravy zastavili, keď bude jasné, kedy prídu nové vozy. A ide aj o rozsah opravy. Nemusí sa urobiť VP, stačí SP, skrátka aby bolo vozidlo pojazdné, kým ho bude možné vyradiť. Aby sa nestalo, že sa urobia VP na starých K2S a potom sa vyradia tie nové 7126-7134, ak by práve nabiehali na VP. Aj pri 7135 by sa malo brať do úvahy, že je to posledná rekonštrukcia a patrí k mladším (1983).
Mohla by si teraz zase Cocacola objednať reklamu.😀
Reakcia na: Andrej #21:
Ešte je stále červeno-krémová
Mne sa paci predstava, ze vsetky nove vozidla (samozrejme aj do buducna) nech su v novom sate, a starym nechat to stare. Proste T3 bude asi fakt najlepsie vyzerat cerveno - kremova, aj T6. Co je ale tiez pravda, ze BA Kotas nater je cista katastrofa (K2S, T6 III). To uz radsej Prazsky/Brnensky variant.
Ale musim uznat aj ja, ze ked uz ist do noveho, tak jednoznacne aspon s ciernymi stlpikmi, vyzeralo by to elegantnejsie, urcite zaujimavejsie a krajsie. Lebo celocervena T3 je taky ukrainian style, este aj uplne nudny. Samozrejme moj subjektivny nazor.
Reakcia na: Viko #23:
Na novom nátere fajn, na starom je to podľa mňa škaredé. Ale vravím, to je vec názoru.
Reakcia na: Solider #38:
Podľa mňa by sa K2S a im kapacitou podobné vozidlá ešte zišli. Len v DPB sa do budúcnosti nepozerá. Nehovoriac o neustálom obmedzovaní výkonov elektrickej trakcie, hlavne električiek.
Reakcia na: TramLover #44:
Tak to by ma zaujímalo, v akej budúcnosti a na aké linky? Cieľom predsa má byť zvyšovanie kapacity a nie jej znižovanie. A o akom obmedzovaní výkonov je reč? Myslíš to, že sa rozsah poskytovaných služieb prispôsobuje aktuálnemu dopytu?

Možno by si na začiatok bolo dobré zložiť ružové okuliare a pochopiť, že sa do režimu školský rok v blízkej budúcnosti zrejme nevrátime. Hlavným dôvodom je to, že covid akceleroval prácu z domu, čo v preklade znamená, že mnohým ľuďom odpadla cesta do a zo zamestnania, čiže poklesol aj počet prepravených cestujúcich. Medzi inými dôvodmi je presun vybranej skupiny do IAD, či pokles návštevníkov mesta.
Reakcia na: Solider #45:
"čiže poklesol aj počet prepravených cestujúcich. "

takze sukromne spolocnosti budeme kefovat za dodrziavanie nejakych rozostupov, povolenej kapacity na zaklade podlaznej plochy a pod. a v prostriedkoch MHD ktore patria mestskemu podniku tieto pravidla platit nemusia a ludia sa mozu sardinkovat ?
Reakcia na: si #46:
Tie hygienické opatrenia sú podľa mňa nezmysel, nespájal by som tieto dve nesúvisiace veci dokopy.
Reakcia na: Solider #47:
o ich zmysluplnosti som ochotny uplne bez problemov polemizovat, len z principu mi pride blbe chciet/vyzadovat nieco po sukromnych spolocnostiach a spolocnost vlastnena verejnou spravou na to hadze zvysoka bobek
Reakcia na: si #48:
Samozrejme, že to nedáva logiku, ale ak je menší počet cestujúcich, je nižšia aj tržba a tým pádom pri rovnakom množstve výkonov vzniká väčšia strata, ktorú bude musieť mesto uhradiť – to však na to nemá, pretože by inak muselo škrtať z iných výdavkov, čiže neboli by opravené cesty a chodníky, alebo by neprišli nové autobusy (ktoré potrebujeme).

Nemôžem predsa urobiť hostinu pre 100 ľudí, keď mám suroviny len pre 70 z nich (aktuálne je obsadenosť na úrovni niekde okolo 70% z predkoronového stavu).

Je mi jasné, že sa to nikomu nepáči, ale treba to zobrať ako fakt. Pôvodný grafikon bol prispôsobený na vtedajší počet cestujúcich a doplatí na to ten, kto ostal v systéme, lebo sa mu obmedzila ponuka a ešte mu aj zdražie cestovné.
Reakcia na: Solider #49:
no skoda ze podobne nepostupovali napriklad majitelia v zime pozatvaranych prevadzok.....
mnohym z nich sa vdaka opatreniam znizili trzby likvidacne....
Reakcia na: Solider #49:
Keby takto argumentoval majiteľ súkromnej reštaurácie a nedodržal by opatrenia, tak by okrem pokuty bol vytlačený na samý okraj spoločnosti. V prvom rade by pandemické opatrenia mali byť spravodlivé, objektívne a uskutočniteľné.
Reakcia na: 4921 #41:
Dakujem za fotku. 🙂 Vyzera to, ze je stale v starom olupanom laku.
Reakcia na: si #50:
Prečo opäť porovnávaš niečo, čo spolu absolútne nesúvisí? MHD sa okrem rúšok a respirátorov netýkali žiadne obmedzenia ustanovené štátom, pretože sa ani v praxi nedajú realizovať - to sa týka počtu cestujúcich alebo ich rozostupov.

Isteže je jednoduchšie a vykonateľnejšie zrátať si počet zákazníkov v obchode a regulovať ich rozostupy v rade pri pokladni. Aj keď ako opatrenie je to úplne zbytočné a nemá žiadny vplyv na šírenie alebo nešírenie covidu.

Ja si dobre z vlaňajška pamätám, koľko vydržal ten entuziazmus mesta o rozostupoch a prázdnejších električkách - pár týždňov, kým sa nenakopila miliónová strata a nebolo nutné prejsť na víkendový grafikon. A kým sa podniku neminula hotovosť tak, že nebolo ani na výplaty.
Reakcia na: Ike #51:
Bavíme sa o aktuálnej situácii, nie o tom, ako by to malo byť. Existujúce opatrenia dostali gastrosektor na kolená a tí, ktorí prežili, samozrejme tiež optimalizujú. Návštevnosť ani zďaleka nemajú na predkoronovej úrovni. Vzniknutú stratu a zdraženie surovín si premietli do vyšších cien tovarov a služieb. Škrtli výpomoc, brigádnikov. Akú formu výpomoci mal DP od štátu, ktorý inicioval tieto opatrenia? Žiadnu.
Reakcia na: Solider #53:
V spätnom pohľade je celkom komické, že dopravný podnik mal vycucané všetky rezervy a orodoval o pomoc u štátu, zatiaľ čo mesto malo za rok 2020 miliónové prebytky.
Reakcia na: Solider #49:
Aj iné podniky mali za posledný rok menšie tržby. Prečo to pri DPB vadí keď pri iných nie?
Reakcia na: Solider #53:
V MHD ľudí rátať skutočne v praxi nevieš (aj keď v Poľsku skúšali rôzne srandy), ale vieš regulovať kapacitu. Tu sa verejná správa zachovala úplne hanebné keď na jednej strane od súkromných subjektov požadovala prísne dodržiavanie rozostupov, ale keď prišlo na jej vlastné činnosti tak bez milosti si poškrtala náklady aj za cenu rozostupov v MHD.
Reakcia na: 810zssk #56:
Takmer všetky dopravné podniky redukovali výkony, pretože všade poklesol počet cestujúcich. A všade objednávateľ tlačí na to, aby nevznikala príliš veľká strata.
Reakcia na: 810zssk #57:
A čo to mení na vzniknutej situácii?
Reakcia na: Viko #55:
Tam je viacero vecí, ktoré sú "komické" - Dopravný podnik bol tlačený mestom, aby šetril a optimalizoval, kvôli tomu prepúšťal zamestnancov a naopak, magistrát sa nafukoval, naberal nových zamestnancov, o chvíľu možno privíta tisíceho zamestnanca... 🤔
Reakcia na: si #46:
Nejak si nespomínam, že pre prostriedky MHD prevádzkované mestskými podnikmi a pre prostriedky MHD prevádzkované súkromnými podnikmi platili iné podmienky.
Reakcia na: upravovač fotiek #62:
Daj ju celu do cierneho - to bude papalasska limuzina, alebo funebrak... 😃
Reakcia na: upravovač fotiek #62:
no mne to príde rozhodne krajšie ako celočervená verzia.
Reakcia na: upravovač fotiek #62:
Mne by sa asi viac páčilo nemať ten čierny pruh s rovnou spodnou hranou, ale prehnúť ho pod čelom nižšie (ako v pôvodnej verzii laku). Toto podľa mňa trochu potláča krivky vozidla.
Reakcia na: upravovač fotiek #62:
skús červené nárazníky a prvý stlpik okien červený 🙂
Reakcia na: upravovač fotiek #62:
Musim priznat ze som nikdy nepochopil tuto snahu cpat na vozidla s klasickymi oknami tmave stlpiky a vytvarat taky cierny akoze pas.
Rozumiem tomu pri lepenych oknach, ktore idu spojito za sebou, ale napriklad tu na T3 mi to pride velmi divne...
Reakcia na: Jezo #67:
Pri tónovaných sklách to divné nie je, pretože tam to splynie, tu to divné je.
Reakcia na: Miro #69:
Toto za mňa vyzerá dosť hrozne. Nemusí to byť priebežný pás cez celé vozidlo, ale aspoň stĺpiky medzi oknami sú lepšie čierne, lebo pri tomto pomere okien k plechu to už pôsobí pomaly ako lietadlo alebo ponorka.
Reakcia na: Viko #70:
Veľmi dobrým príkladom sú inak dunihlavy - štandardný náter:
https://www.railpage.net/wp-content/uploads/userpics/1377974112-1024x662.jpg
vs. atyp, do ktorého boli prelakované dve jednotky:
https://www.flickr.com/photos/141680321@N03/49650871813/
Reakcia na: N/A #71:
A to v tom realne aj vidite rozdiel? Lebo z relativne standartnych okien sa vytvorili divnotvary. (Priznavam, ako MATFYZak mam blizko k pravidelnym, systematickym a hlavne hranatym tvarom. 🤓).
Ono na tom panterovi mi viac vadi ze ten cerveny pas ide skrz okna, ako to ze je kazde okno samostatne.
Vsak si len skuste predstavit, ze na to upravenom natere by isla hrana cerveneho pasu stredom okien. Tam by bolo jedno ako su spojene....
Veď to som tým chcel povedať, že ten náter na panterovi vôbec nechápem. Mohli urobiť ten červený pás na výšku všetkých okien a strechu sivú a bolo by to v súlade s korporátnym náterom ZSSK ako je na osobných vozňoch.

Keď sa pozrieme na celkový pohľad https://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/photos/660aa.jpg tak vidíme, že je to nepodarený pokus o zjednotenie náteru s poschodovými jednotkami radu 671 https://www.railnet.sk/image/vrato/janosik/image001.jpg
Reakcia na: upravovač fotiek #62:
A ešte krajšie by bolo, ak by bol pruh na čele tak ako na obrázku, ale pod oknami tenší
Vysvetlí mi niekto ako to je s tými ev. číslami na vozoch? Prečo na niektoré idú v nových fontoch a na niektoré v tomto pôvodnom prevedení? Podľa mňa by sa na tento lak oveľa viac hodil nový biely font po vzore Škodoviek ako toto prehistorické dielo.
Reakcia na: mathre #75:
Na novych elinach novy font, na starych stary.
Reakcia na: Andrej #76:
Hej - na starych elinach novy nater, ale stary font. To je take... bratislavske.