Dopravný podnik chce využiť eurofondy na nákup nových nízkoemisných autobusov.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) v najbližších dňoch, resp. týždňoch spustí verejné súťaže na obstaranie dodávateľov, od ktorých by následne mohol nakúpiť nové nízkopodlažné autobusy s dĺžkou do 12,2 metra. DPB plánuje vysúťažiť rámcové zmluvy na nákup autobusov so štyrmi typmi pohonov - naftovým, elektrickým, CNG (stlačený zemný plyn) a vodíkovým. Rámcové zmluvy by mali umožniť nakúpiť 80 naftových, alebo CNG autobusov, resp. 40 elektrobusov, či vodíkových autobusov.
Na nákup nízkoemisných autobusov chce DPB využiť možnosť získania finančného príspevku z fondov EÚ. Počet nakúpených vozidiel bude preto závisieť od výšky konkrétneho príspevku z eurofondov. Konkrétne výzvy na predkladanie takýchto europrojektov zatiaľ neboli vyhlásené. „DPB mení filozofiu pri verejnom obstarávaní nových vozidiel. Výsledok súťaží bude podkladom pre uchádzanie sa o finančné zdroje z príslušných eurofondových programov, štrukturálnych fondov alebo iných prostriedkov určených na obdobné nákupy vozidiel," doplnil hovorca DPB Martin Chlebovec.
„Keďže proces verejného obstarávania zvykne byť zdĺhavý, nečakáme na konkrétnu výzvu, ale súťažíme už v predstihu. Preferujeme uzavrieť rámcové zmluvy najmä na nákup nízkoemisných dopravných prostriedkov. Ich cena je však niekoľko násobne vyššia a financovanie ich nákupu je podmienené najmä prostriedkami z Európskej únie. Vozidlá so štandardným pohonom prichádzajú do úvahy v prípade, ak sa na preplatenie takéhoto nákupu nenájdu príslušné dotačné mechanizmy,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.
Nové autobusy v premávke nahradia staršie vozidlá nakúpené pred rokom 2010. Vybavenie vozidiel bude v štandarde, ktorý nedávno nastavili nové kĺbové autobusy Solaris New Urbino 18. Po nie vždy najlepších skúsenostiach s dodanými klimatizáciami autobusov bude po novom chladiaci výkon klimatizácie jedným z kvalitatívnych parametrov pri vyhodnocovaní súťaže. Novinkou vozidiel bude systém na sledovanie mŕtveho uhla, ktorý zvýši bezpečnosť pri riadení vozidla.
Doplnené informácie o tendri na naftové autobusy: Súťaž bola vyhlásená 3. augusta 2021, uchádzači môžu predkladať ponuky do 3. septembra. Výsledkom bude rámcová zmluva umožňujúca dodať 80 naftových autobusov (minimálny počet nie je stanovený). Kritériom na vyhodnotenie ponúk bude najlepší pomer ceny a kvality. Bodovo budú hodnotené kritériá: Celková cena autobusov (85 b.), Prevádzkové náklady na spotrebu energie (6 b.), Prevádzkové náklady na emisie (3 b.), Chladiaci výkon klimatizácie pre pasažierov (3 b.), Objem kompresora klimatizácie (3 b.). Podrobnejšie stanovenie kritérií je uvedené v súťažných podkladoch. Dodanie autobusov je požadované do 12 mesiacov od objednávky, pri prvej objednávke najneskôr do konca septembra 2022. Rámcová zmluva bude uzatvorená na dobu určitú do splnenia všetkých záväzkov zmluvných strán. Zmluva nenadobudne účinnosť skôr, ako budú DPB pridelené finančné prostriedky z fondov EÚ, Štátneho rozpočtu SR, resp. rozpočtu hlavného mesta SR Bratislavy. Predpokladaná hodnota zákazky je 22 mil. € bez DPH.
Požadované sú autobusy do dĺžky 12,2 metra s obsaditeľnosťou aspoň 85 cestujúcich s naftovým motorom spĺňajúcim najmenej normu Euro 6d (výkon 210 kW), dojazd autobusu je požadovaný aspoň 500 kilometrov na jednu plnú nádrž. Minimálne trojica dvojkrídlových dverí. Chladiaci výkon klimatizácie musí byť najmenej 30 kW. Vozidlá majú byť vybavené aj zatmavenými dvojitými determálnymi bočnými sklami. Systém monitorovania mŕtveho uhla musí vodičovi signalizovať predbiehanie iným vozidlom z oboch strán, resp. prítomnosť iného vozidla pri odbočovaní. Ostatná výbava autobusov podľa už zavedených štandardov.
Doplnené informácie o tendri na CNG autobusy: Súťaž bola zverejnená 11. augusta s lehotou na predkladanie ponúk do 9. septembra 2021. Aj v tomto prípade sa súťaží o rámcovú zmluvu umožňujúcu dodať 80 autobusov s CNG pohonom. Kritériá aj požadované parametre sú prakticky identické s tendrom na naftové autobusy. Požadovaný je CNG motor s výkonom aspoň 213 KW a normou Euro 6d. Predpokladaná hodnota zákazky je 23,840 mil. € bez DPH.
Solider