DPB ide obstarávať dodávateľov 12-metrových autobusov s viacerými typmi pohonov

Dopravný podnik chce využiť eurofondy na nákup nových nízkoemisných autobusov.

Dopravný podnik Bratislava (DPB) v najbližších dňoch, resp. týždňoch spustí verejné súťaže na obstaranie dodávateľov, od ktorých by následne mohol nakúpiť nové nízkopodlažné autobusy s dĺžkou do 12,2 metra. DPB plánuje vysúťažiť rámcové zmluvy na nákup autobusov so štyrmi typmi pohonov - naftovým, elektrickým, CNG (stlačený zemný plyn) a vodíkovým. Rámcové zmluvy by mali umožniť nakúpiť 80 naftových, alebo CNG autobusov, resp. 40 elektrobusov, či vodíkových autobusov.

Na nákup nízkoemisných autobusov chce DPB využiť možnosť získania finančného príspevku z fondov EÚ. Počet nakúpených vozidiel bude preto závisieť od výšky konkrétneho príspevku z eurofondov. Konkrétne výzvy na predkladanie takýchto europrojektov zatiaľ neboli vyhlásené. DPB mení filozofiu pri verejnom obstaráva nových vozidiel. Výsledok súťaží bude podkladom pre uchádzanie sa o finančné zdroje z príslušných eurofondových programov, štrukturálnych fondov alebo iných prostriedkov určených na obdobné nákupy vozidiel," doplnil hovorca DPB Martin Chlebovec.

Keďže proces verejného obstarávania zvykne byť zdĺhavý, nečakáme na konkrétnu výzvu, ale súťažíme už v predstihu. Preferujeme uzavrieť rámcové zmluvy najmä na nákup nízkoemisných dopravných prostriedkov. Ich cena je však niekoľko násobne vyššia a financovanie ich nákupu je podmienené najmä prostriedkami z Európskej únie. Vozidlá so štandardným pohonom prichádzajú do úvahy v prípade, ak sa na preplatenie takéhoto nákupu nenájdu príslušné dotačné mechanizmy, povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.

Nové autobusy v premávke nahradia staršie vozidlá nakúpené pred rokom 2010. Vybavenie vozidiel bude v štandarde, ktorý nedávno nastavili nové kĺbové autobusy Solaris New Urbino 18. Po nie vždy najlepších skúsenostiach s dodanými klimatizáciami autobusov bude po novom chladiaci výkon klimatizácie jedným z kvalitatívnych parametrov pri vyhodnocovaní súťaže. Novinkou vozidiel bude systém na sledovanie mŕtveho uhla, ktorý zvýši bezpečnosť pri riadení vozidla.

Doplnené informácie o tendri na naftové autobusy: Súťaž bola vyhlásená 3. augusta 2021, uchádzači môžu predkladať ponuky do 3. septembra. Výsledkom bude rámcová zmluva umožňujúca dodať 80 naftových autobusov (minimálny počet nie je stanovený). Kritériom na vyhodnotenie ponúk bude najlepší pomer ceny a kvality. Bodovo budú hodnotené kritériá: Celková cena autobusov (85 b.), Prevádzkové náklady na spotrebu energie (6 b.), Prevádzkové náklady na emisie (3 b.), Chladiaci výkon klimatizácie pre pasažierov (3 b.), Objem kompresora klimatizácie (3 b.). Podrobnejšie stanovenie kritérií je uvedené v súťažných podkladoch. Dodanie autobusov je požadované do 12 mesiacov od objednávky, pri prvej objednávke najneskôr do konca septembra 2022. Rámcová zmluva bude uzatvorená na dobu určitú do splnenia všetkých záväzkov zmluvných strán. Zmluva nenadobudne účinnosť skôr, ako budú DPB pridelené finančné prostriedky z fondov EÚ, Štátneho rozpočtu SR, resp. rozpočtu hlavného mesta SR Bratislavy. Predpokladaná hodnota zákazky je 22 mil. € bez DPH.

Požadované sú autobusy do dĺžky 12,2 metra s obsaditeľnosťou aspoň 85 cestujúcich s naftovým motorom spĺňajúcim najmenej normu Euro 6d (výkon 210 kW), dojazd autobusu je požadovaný aspoň 500 kilometrov na jednu plnú nádrž. Minimálne trojica dvojkrídlových dverí. Chladiaci výkon klimatizácie musí byť najmenej 30 kW. Vozidlá majú byť vybavené aj zatmavenými dvojitými determálnymi bočnými sklami. Systém monitorovania mŕtveho uhla musí vodičovi signalizovať predbiehanie iným vozidlom z oboch strán, resp. prítomnosť iného vozidla pri odbočovaní. Ostatná výbava autobusov podľa už zavedených štandardov.

Doplnené informácie o tendri na CNG autobusy: Súťaž bola zverejnená 11. augusta s lehotou na predkladanie ponúk do 9. septembra 2021. Aj v tomto prípade sa súťaží o rámcovú zmluvu umožňujúcu dodať 80 autobusov s CNG pohonom. Kritériá aj požadované parametre sú prakticky identické s tendrom na naftové autobusy. Požadovaný je CNG motor s výkonom aspoň 213 KW a normou Euro 6d. Predpokladaná hodnota zákazky je 23,840 mil. € bez DPH.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 3pa3ck3 #82:
no neviem, niekde pred pár dňami prešla médiami informácia, že po dlhej dobe idú plné prietoky z Ruska (a to začalo naoplátku odvčera požadovať platby v Rubľoch 😂 )
Reakcia na: IBBI #81:
Skor zbytocne nadhodnotene tendre na 12M vozidla. Dnes mame 12M cca 100-120ks . Chceli sme obstaravat 240 ks ? Skor kalkulacia ze co vyjde lacnejsie a rychlejsie. Vysli SORky NS12 a H2.
Reakcia na: 3pa3ck3 #82:
Verejna doprava si myslim dostane prednost pred IAD.
Reakcia na: IBBI #81:
Čo som čítal, tak nafty začína byť už aj fyzický nedostatok, takže neviem, či to je výhra
Reakcia na: Petto #80:
Alebo strach z ceny plynu?
Reakcia na: TeBeCe #79:
Zeby DPB prestal mat chut na dalsie SORky ? Prihlasili sa Scania, MAN, Medak a SOR. Tam by na 99% vyhral Libchavaci. 😁
Reakcia na: TeBeCe #75:
Si Libchavaci vydupali predsa po skonceni starej zmluvy na "milion NB autobusov" 😃
Na UVO uz aj sutaz na CNG busy zatial bez SP.
Reakcia na: milanko79 #63:
Ja som na Trolige realne par sicht odjazdil, takze celkom urcite nie som patnastrocny sotosooliak a ked poviem, ze su to nebetycne sracky, je za tym osobna skusenost. Na, dovzdelaj sa:

https://www.dailymale.sk/articles/ako-som-sa-vozil-po-mordore_4718
Reakcia na: Minko #71:
Na Citywidy nie sú veľmi dobré referencie, oproti OmniCity je vidieť, že Scania katovala kosty ale oproti Troligovi je to samozrejme highend.
Reakcia na: milanko79 #68:
poviem ti to takto. Môžeš si ospevovať tú garážovú firmičku čo za éru svojej existencie vyrobila a dodala asi stovku autobusov pričom 99% z nich bolo SAD PP a SAD HE koľko chceš. Faktom je, že názor cestujúcej verejnosti na Troligabusy je jasný- sú to vraky. Scaniu Citywide Suburban nepoznám, neviezol som sa tým ešte nemôžem súdiť. Čím som sa ale viezol, že tuším Scania Interlink (myslím že túto má SAD DS) a môžem pvoedať, že Troligabus so svojimi Pegasusami môže ísť tak akurát handry fajčiť, nesiaha tejto Scanii ani po styk kolesa s vozovkou.
Reakcia na: milanko79 #63:
Ty si tu nemal strácať čas od začiatku. Propagovať tu Troligu, ľutovať zánik "perspektívnej firmy" a súčasne sa vydávať za odborníka na autobusy a dopravu, to proste nejde dokopy. Asi budeš tým 15-ročným chlapcom skôr ty.
Reakcia na: milanko79 #68:
za stoja sa naozaj moze voz triast len od motora, casti prevodovky a hriadelov ktore rotuju aj ked vozidlo stoji, avsak za jazdy moze triast hoc aj nevyvazok (odpadnute zavazie) na pneu (hocaka nevyvazena rotacna hmota)
Reakcia na: Minko #64:
Opravujem sa Scania Citywide Suburban, úplne nové vozy (ospravedlňujem sa za chybu všetci to volali omnilink lebo aj tie boli na firme). Scanie sú problematické to vedia len ľudia ktorí s nimi majú skúsenosti.
Triasť sa môže autobus len od motora keď sa kvôli zlému štýlu jazdy motor nevie "správať" na voľnobehu alebo za zaradenej rýchlosti pod plynom kvôli vysokému nájazdu a zlému štýlu jazdy a je to chyba vodiča/dopravcu že to neopravi. Cummins sú jedny z najlepších motorov vôbec čo viem z praxe. Chod sa pozrieť ako sa klepe Cross z 2018 z toho ako sa na tom jazdilo 3 ročný autobus ide na GO motora zajtra....Nemyslím si že to tu má význam a urobil som chybu že som zase plytval čas a nedalo mi neodpísať... Mám pocit že sme značne odbočili od témy článku, preto už len prajem čo najlepšie stroje pre ba, snáď stihnú vybrať už budúci mesiac.
Reakcia na: JamaVOku #65:
Tak to v tom prípade dobre vymysleli, keď nestačí dedikované chladenie batérií, tak použijeme to pre cestujúcich.. Ale vtedy zrejme teda nebola klimatizácia špecifikovaná tak, ako v posledých zadaniach, inak by to bolo na návrat do Libcháv.
Reakcia na: Solider #61:
DPMŽ písal, že oproti dieslom šetria 4,74 litra nafty na 100 km.
Reakcia na: N/A #52:
Klimatizacia zavisi len od nastavenia, momentalne je na pevno nastavena na 25°C, inak je celkom dobra. Problem nastava, ked teplota baterii dosiahne 34°C, potom sa klimatizacia do salonu vypne a automaticky chladi baterie. Pri EBN 8 to je 40°C, tam problemy nie su.
Reakcia na: milanko79 #63:
pravdu? mám partnerku z Kežmarku, o aute vie asi iba toľko, že tam treba meniť olej a že kontrolka vrtuľník a.k.a. "svítifurt" znamená problém... pri slove Treoligabus povedala, že sa každú cestu modlila, aby sa tým autobusom dostala domov a nezahorel, nevykapal alebo niečo podobné po ceste. Nehovoriac o tom, že o opísala ako autobus, kde sa všetko triaslo. Asi tak 😉 Novoplan a Troliga bus je kvalitatívne neporovnateľné.

btw., hádam nechceš porovnávať takú Scaniu omnilink vývojovo z roku 1998 s Troligabusom z roku 2010.
Popravde, nikdy som veľmi nechápal týmto rečiam o autobusoch. Dlhodobo som pracoval v oblasti dopravy, študoval som ju a môžem vám s istotou povedať že ľuďom je úplne jedno v čom sa vezú až na pár "odborníkov" ktorí majú 15 - 16 rokov a hovoria ako je čo šrot a ako sa v tom nedá voziť. Treba si uvedomiť že autobus má pre normálnych cestujúcich jediný význam a to odviezť ich do cieľa, nič viac. Pre dopravcu sú 2: jednoduchá konštrukcia a spotreba. V tom Troliga potenciál mala, rovnaký Novoplan sme mali na firme odjazdil svoje. Novoplan a ich model C bol omnoho lepší ako vtedajšia Karosa ale prišli v zlej dobe a Troliga v dobrej ale so zlými modelmi. Ja ich nijako neobhajujem, je mi to aj jedno. V prevádzke boli najhoršie Scanie citywide a omnilink Le ale to mi nebudete ani veriť " lebo je to Scania" ale ak vás to zaujíma pozrite si ako jazdia také Scanie, za cenu ktorej by sa dali kúpiť 4 troligy. Takáto debata nemá význam, určite mám česť s 15 ročnými chlapcami ktorí majú za modlu Karosu a po novom Solaris. Nejdem tu už strácať čas.
Reakcia na: Solider #61:
Je to velke fiasko ? 😁
Reakcia na: N/A #52:
O efektivite hybridov radi porozprávajú v Žiline.
Reakcia na: milanko79 #58:
Troliga sú snáď najväčšie vraky aké poznám. Zvlášť ľudia z okolia PP a KK by ti vedeli rozprávať. Tie busy nemali snáď nikdy ani zísť z linky.
Reakcia na: milanko79 #58:
Nechápem, prečo ľutuješ, že niečo tak strašné zaniklo. Aký tam bol potenciál, ktorý sa nevyužil?
Reakcia na: Viko #57:
Môže byť, nehadam sa. Divné, že to skončili, ešte v 2019 hľadali projektanta na nové modely. Nenašli...ani sa nečudujem za 800e v hrubom takú robotu. Nuž ďalšia značka s nevyužitým potenciálom, neverím že vznikne niekedy ďalší slovenský výrobca.

Ja som pozeral na nejakej stránke ale to boli ešte modely PMC ale môže byť viem ze ich mali tak označené.
Reakcia na: milanko79 #47:
Počuj, si si istý, že si nepozeral kolónku "Rank"? Lebo ja tam za 2019 vidím iba tri kusy (ktoré prihlásili začiatkom roku a VINká majú z 2018).

Info o ukončení je z toho dočervena ladeného webu, ktorého názov si už bohužiaľ nepamätám, ale zverejňovali sa tam homologizácie, typové schválenia a spol. predtým, než vznikol JIS CD.
Reakcia na: milanko79 #54:
Tak nejaké vsetínske plynové sporáky som fakt neriešil.
Reakcia na: milanko79 #49:
Čo je staršia SORka? Ja si pamätám len klasický 6-stupeň.
Reakcia na: S499.1023 #53:
https://youtu.be/92Qyvg2uxGc
Tu máš aj video, môžeš si pozrieť aj kartu vozu a nájdeš aj nejaké video s C. V BA mali automaty alebo 6/5 kvalt zf.
Reakcia na: milanko79 #49:
Nie.
Reakcia na: Solider #51:
Veď áno, len to nie je nič neprekonateľné ani neriešiteľné. Len preto, že sa kúpili nie vždy dostačujúce 242 kWh namiesto 388 kWh alebo, že ešte nie je dostatok dobíjacích miest nemusíme celú technológiu odmietať, veď ani čerpacie stanice ani plničky CNG neboli v začiatkoch tam kde bolo treba. Vývoj v posledných rokoch išiel značne dopredu a na dostatočné dobitie na rýchlonabíjačkách dnes už stačia minúty, ktoré v prestávkach na konečných s prehľadom viac sú ako nie sú. A rezervy sa nepohybujú v rozmedziach, že ak sa zostane niekde vysieť s pustenou klímou alebo sa svižne jazdí tak to za chvíľu zhasne. Čo som postrehol, tak v elektrobusoch sa (pochopiteľne) menej klimatizuje, ale nie je to nič neznesiteľné, imo plne porovnateľné s autobusmi. Napriek tomu, že na streche majú to isté ako trolejbusy, tak v nich prakticky nikdy nie je tak vychladené ako v trolejbusoch.
A tak trochu nerozumiem prečo sa v našich stredoeurópskych končinách počítajú dieslové hybridy na prstoch ruky, keď vo zvyšku európy sú úplne bežné. Je skvelé ak v autobuse keď už nie stále tak aspoň na časť cesty nehučí motor.
Reakcia na: N/A #44:
Ja viem, že dnes sa elektrobusy vyrábajú aj s dojazdom do 320 km, ale stále treba zobrať do úvahy, že na tento dojazd má vplyv dopravná situácia, technika jazdy a v neposlednom rade aj zapnutá klimatizácia, či vonkajšie poveternostné podmienky.

Nakupovať vozidlá treba na také linky, kde sa to zvládne vyjazdiť a kde je priestor aj na nabíjanie počas prestávok, aby neprišlo k zvyšovaniu počtu vypravených vozidiel.
DPB necháva teda či to bude nafta/CNG a elektro/vodík na náhodu? Teda obstarávateľ nevie čo chce presne? Ďalej pri obstarávaní elektrobusov je už jasné, že:
1. Koľko vydržia súčasné elektrobusy, ktoré má DPB v službe medzi jednotlivými nabitiami
2. Za aký čas sa koľko nabijú
3. O koľko poklesla kapacita batérií po danom počte nabití?
4. Vystačí rovnaký počet elektrobusov ako autobusov na vyjazdenie
služieb napríklad na linkách 20, či 65 prípadne akejkoľvej inej linky alebo treba vyťahovať na celodenné poradia nabitú zálohu?
5. Kde všade treba vybudovať nabíjacie stanice?
6. Oplatí sa vôbec rozširovať v Bratislave počet elektrobusov, aby to neskončilo ako v Moskve, kde potrebujú dva elektrobusy ako náhradu za jeden trolejbus napr., pretože starostovi to tam mláti na hlavu a musel zničiť to, čo desaťročia fungovalo, ale to je vizitka istých politikov, ktorí sú zelenší než treba a v konečnom súčte sa viac zaťažuje životné prostredie prevádzkou elektrobusov než tým, čo nahradili.

Pri vodíku mám len dotaz, že či je DPB pripravený na potreby vozidiel takéhoto pohonu a či sú pripravení aj na dané náklady spojene s prevádkou takých vozidiel, resp. skúšali také vozidlo už ako sa bude správať na linkách v Bratislave?
Reakcia na: S499.1023 #48:
SOR mal na starších B a C 3st manuál s polkami značky Praga. V podstate každá rýchlosť okrem R mala "polku" a z 3 sa spravilo 6 rýchlostí. Veľmi nešťastné riešenie pre mestský autobus a najmä pre vodiča ktorý nevedel s niečím takým robiť. Myslím že tu istú prevodovku mala aj avia popri zf
Reakcia na: milanko79 #47:
O akom trojstupňovom manuále s polkami hovoríš?
Reakcia na: Viko #46:
Tak som to pozrel, na konci roka 2020 mali 9 kusov a 2019 11ks ak som si dobre zapamätal. Takže neviem kde vidíš 0, schválne som sa na to pozrel keďže som sa tomu venoval dávno pri štatistickej práci.

Môžem sa opýtať kde si našiel informácie o homologizáciách / ukončení výroby? To ukončenie výroby by vysvetľovalo aj vypnutie stránok...

Áno po 2014 bol útlm a par busov v 2018, osobne si myslím že problém bol v absencii kľúčových modelov. LE medzimestsky autobus, CNG verzia modelov, klbovy model. Namiesto toho modely na ktoré nebol odbyt a nikto ich nežiadal Double-decker, mestský vysokopodlažný autobus....pripomína mi to sor v začiatkoch (NC 18 model ktorý nikto nežiadal, B mestský vysokopodlazak s 3st manuálom s polkami

V tom prípade nemôžu byť v tejto súťaži, ak naozaj ukončili výrobu, tak držím palce v Bratislave, som zvedavý.
Reakcia na: milanko79 #34:
Priznám sa, že celkom nerozumiem, čo mám z danej stránky zistiť, keď tam za poslednú dobu pre Troligu systematicky svieti nula.
Faktom totiž je, že bežná sériová produkcia sa stopla s koncom roka 2014, lebo nemal pripravené verzie s pohonom EURO VI. Veľké ticho prerušilo až pár lastovičiek, ktoré kúpila jeho sadka v 2018, ale po nehode majiteľa sa len dorobilo rozpracované. Dnes by ani nič vyrobené nemohli prihlásiť, keďže ku všetkým homologizáciám si dali zapísať zastavenie výroby.
Reakcia na: milanko79 #36:
GO hlavne mali zmysel pri vozidlách, ktoré mali krátku životnosť a jednoduchú konštrukciu. Dnes, keď výrobca v záujme zlepšenia výdrže, kvality i bezpečnosti vozidla zvykne použiť na komplikovanejšie miesta radšej špeciálne výlisky miesto "konfekčných" profilov, stávajú sa nejaké rozsiahle opravy mimo výrobného závodu ťažšie realizovateľnými.

Pokiaľ si pamätám, Praha skúšala vlastnými silami GOčkovať Citybusy, keď sa im začali lámať zadky, ale nakoniec im to vyšlo ako málo rentabilné.
Reakcia na: Solider #43:
A to sa musia objednať tie čo tu už sú? Veď už existujú vozy s dojazdom v stovkách kilometrov, plus sa tam, kde to bude vhodné možu doinštalovať dobíjačky. A môže sa bez problémov tak ako v desiatkach iných miest spoľahlivo fungovať. Je to skôr vodík, ktorý sa ešte stále potýka a aj minimálne v blízkej budúcnosti bude potýkať s náročnosťou a vysokými nákladmi.
Reakcia na: juraj76 #13:
Veď práve preto mi to osobne nesedí. Tu mal byť tender vyhlásený priamo na CNG vozy, podobne ako v prípade DP mesta Martin. A 40 elektrobusov pri ich parametroch, keď nevyjazdia ani jednu celodennú službu, tiež nemusí byť úplne terno.
Reakcia na: Andy #33:
Skôr by som povedal, že to bude diesel resp. CNG, a vodík resp. elektro, podľa pridelených dotácií. Veď 160 sólo autobusov ani nemáme.
Reakcia na: Petto #40:
Minimálne na 21, 75 a 98 (na 59 a 74 (ak by na 74 bolo treba kĺby) nie je žiadna poznámka, takže možno pôjdu aj tam?) s nimi podľa CP DPB stále počíta, tak uvidíme, ako hovoríš, dosť to bude závisieť aj od stavu jazdeniek...
Reakcia na: Urbanway 2423 #37:
133 s 5 vozmi bola zrusena + dosli SU18 11ks tj velmi mala sanca ze pojdu von 741tky . 74 su tiez sola. SKor ci nastartuju jazdenky z Nemecka/Rakuska, ak nie tak neviem. 😁
Reakcia na: Urbanway 2423 #37:
Veď to som ja nikde netvrdil. Poukazoval som na to, že dávať znamienko rovná sa medzi 20 polopojazdných Karos a 20 nových vozov je nezmysel.
Reakcia na: Petto #28:
A to len preto, aby sa s príchodom 2025 mohli omnoho jednoduchšie predať na východ?
Reakcia na: N/A #30:
Ak sa od septembra opäť zavedie režim pre školský rok, tak ešte Karosy bude treba, takže by som netvrdil, že ich už nepotrebujeme. Karosy sú podľa mňa v tak zlom stave, že sa vyradia hneď, ako to bude možné, čiže pravdepodobne budú vyradené po dodaní Otokarov.
Reakcia na: Petto #28:
GO boli v móde tak 12-15 rokov dozadu, dnes keď sa pozerá už len na vek a nie na životnosť vozidiel sa nerobia, ani firmy na to dnes už nie sú a vo vlastnej réžii si to podniky nerobia ani nerobili
Reakcia na: Andy #33:
Áno, citujem: "Obstarávacia cena vozidiel sa vzhľadom na rôzne typy súťaží líši." no zároveň to zrejme pôjde všetko +- naraz keďže citujem: "Súťaže na všetky typy pohonov chceme vyhlásiť v priebehu augusta." https://dpb.sk/sk/sprava/planujeme-nakupit-dalsie-nove-autobusy
Reakcia na: Viko #29:
https://www.zapsr.sk/statistiky/registracie-novych-automobilov/

Na tejto stránke si môžeš nájsť údaje o prihlásení vozidiel každej značky čo sa na Slovensku predáva. Konkrétny dopravný podnik v Nemecku som nehľadal neovládam nemecký jazyk ale skúsim to. Predpokladám že sú to tie vozidlá o ktorých hovorili Troligovci, kde inde by ich dávali. Ono autobusy sú dnes v podstate rovnaké, ide o to za akú sumu to vie kto poskladať. Komponenty sú vždy motor Daf/Iveco alebo u troligy Cummins, prevodovka ZF, voith alebo allison. Palubná doska je často rovnaká tiež, sedadlá takisto. Výrobca si robí len dizajn, všetko ostatné objednáva a už sa to len montuje.

No od včera nedokážem vyhľadať ich stránku, respektíve otvoriť ju, buď bola napadnutá alebo nepredĺžili licenciu lebo neviem o tom že by skrachovali. Bola by to škoda aj napriek kvalite výroby, sor má tiež o ničom kvalitu, oproti trolige neinovuje autobusy ( čidlo na teplomer je v C/CN/BN zlé od začiatku výroby nikdy to neopravili, naladenie automatických prevodoviek v NB...) a predsa majú úspech.

Reakcia na: Solider #11:
Citujem: "Zákazka na nákup 80 autobusov s dieselovým pohonom bude mať predpokladanú hodnotu 22 miliónov €"

Z článku teda podľa mňa vyplýva, že budú 4 súťaže: 80 diesel, 80 CNG, 40 elektro a 40 vodíkových. Teraz sa rieši prvá z nich - 80 dieselov.

Reakcia na: Urbanway 2423 #21:
Najstaršie SOR-ky sa predsa rozpadli už dávno.
V článku hneď píšu aj kto vyhrá? 🙂
Reakcia na: juraj76 #24:
A koľko z tých 20 Karos aj jazdí? Občas až dve? A kedy sa v podniku robilo, že by sa jeden typ/séria hromadne celý vyradil? Nikdy. Tak asi aká je výpovedná hodnota týchto počtov..
Reakcia na: milanko79 #17:
Záujem z Nemecka som vždy pokladal len za marketingovú kačicu Troligovcov, vedel by si prosím tie vozidlá nejako doložiť? Kľudne aj do mailu, ak je zdroj citlivý.
Reakcia na: TomJ #23:
Medaky maju este velku hodnotu aj po 10-11rokoch tak to si nedovolia vyradit. Sak to bolo drahsie jak 30tr 😃. Podla mna tam je jasna GO - bolo by fajn do stylu novododanych vozov. LCD + kozenkove sedadla.
Reakcia na: TomJ #26:
Pokiaľ sa nemýlim, tak v poslednej dobe som neregistroval, že by niekde v SR/ČR robili rozsiahle generálne opravy autobusov (t.j. niekoľko desiatok vozov), skôr sa väčšinou kúpili nové vozy, takže sa pravdepodobne už GO asi veľmi neoplatí, aj keď na druhej strane sú Mercedesy ešte v celkom dobrom stave aj po cca 11 rokoch...
Reakcia na: Urbanway 2423 #25:
Je to možné. Preto som položil tú otázku, lebo neviem odhadnúť cenu GO.
Reakcia na: TomJ #23:
A nebudú nové autobusy spolufinancované z EÚ fondov lacnejšie, ako GO, ktorá pravdepodobne nebude financovaná EÚ fondov?
Reakcia na: Urbanway 2423 #18:
Ak sa nahradia SU15, tak OTAKAROV zostane dokonca len 30, lebo tieto majú nahradiť aj KAROSY, ktorých je tiež 20.
Reakcia na: Petto #22:
Bolo by neekonomické spraviť Mercedesom GO, aby sa im predĺžila životnosť?
Reakcia na: Urbanway 2423 #18:
Capacity by sa mohli nahradit inymi 4 nápravovymi vozmi. Ak sa osvedčia 18,75m otokary, tak by mohli pouvažovať aj o 21m verzii Otokar Kent XL. Do buducna vhodne na 21,83,84,93,98
Reakcia na: ikarus31 #20:
Vďaka za informáciu, v takom prípade sa snáď stihnú kúpiť skôr, než budú najstaršie Sory úplne zničené, pretože o nejaký 1-2 roky už budú na hranici svojej životnosti. Tiež by nemuselo byť zlé, ak by tie budúci rok obstarávané kĺbáky boli na CNG a nie na naftu.
Reakcia na: Urbanway 2423 #18:
Budúci rok ak sa nič nezmenilo sa plánuje dalšie obstarávanie na 100 ks kĺbových autobusov. Až tieto by mali nahradiť Sorky.
Nedokážem vyhľadať ich stránky, ešte minulý týždeň to išlo takže výroba asi definitívne skončila a ďalší slovenský výrobca skončil na smetisku dejín
Reakcia na: ikarus31 #15:
Čím sa ale potom nahradia najstaršie Sory a neskôr aj Mercedesy, pretože po nahradení SU15 nám zostane len 50 Otokarov (keď bude dodaných všetkých 70ks), čo postačí len na nahradenie 1. a časti 2. série Sorov.
Je možné že to ani nemali v ponuke, raz som čítal článok že vyvíjali vodíkový autobus. Troligou som sa nikdy neviezol, nevedel som nič o ich kvalite nemusíte ma hneď minusovat chlapci, neberte to tak vážne 😃 Ak je to z ich kvalitou naozaj tak zlé tak prajem Bratislave lepšie stroje ktoré zlepšia kvalitu dopravy. A musím ťa opraviť, montáž ich autobusov stále funguje, tiež som si myslel že od smrti majiteľa nie, ale predali niekoľko autobusov do Nemecka, mesačne vyrobia priemerne asi 4 kusy. Paradoxne do Popradu kde majú podiel ich nekupuju, syn Mariana Troligu asi nemá taký vzťah pre biznis a zápal pre rozvoj značky
Reakcia na: ikarus31 #15:
Ďakujem za odpoveď.
Reakcia na: juraj76 #13:
Solarisy by mali byť nahradené kĺbovými Otokarmi.
Reakcia na: milanko79 #8:
Vodíkový Leonis nikdy neexistoval.
Reakcia na: Solider #11:
To je veľmi dobrá otázka. Aj prax ukázala, že je to blbosť a neosvedčilo sa to. Veď doteraz boli asi 4 tendre, kde si výrobcovia mohli vybrať pohon, a ani v jednom prípade nevyhral autobus na CNG pohon. A otázka je, či vôbec nejaká taká ponuka bola. A tak asi jediný, kto si myslí, že to zmysel má, je DP.
Podľa tejto správy to vyzerá, že DP preferuje skôr CNG ako naftový pohon. Alebo čo myslí pod pojmom štandardný pohon. Len nafový alebo aj CNG? A plynové autobusy sú oveľa lacnejšie ako elktrobusy a vodíkové autobuy, keďže by ich nakupoval 2x viac ako tie?
Zaujímalo by ma, aké autobusy nahradia 15m SOLARISY. Tie tiež patria medzi autobusy spred roku 2010. Budú nahrádzané týmito autobusmi alebo Tureckými kĺbovými autobusmi?
Reakcia na: Solider #11:
Možno príspevok od EU je nižší pri naftakoch???
Vie niekto vysvetliť, aký má zmysel súťažiť autobusy a požadovať buď dieselový alebo CNG pohon, keď autobusy na CNG pohon sú o niečo drahšie a tak logicky pri kritériu nižšej ceny vyhrá autobus s dieselovým pohonom?
Zo zamenená že aj viradite solarisy lebo tie sú do teraz schopne autobusy len klíma a je to dokonalý bus neviem prečo ho chcete viradovst a nahradiť to niakimy sunkamy
Reakcia na: milanko79 #8:
Troligy boli neskutočné šroty a ťažko nájsť v Európe výrobcu, ktorý by ich ešte dokázal kvalitou podliezť. Po havárii helikoptéry s M.T. ale našťastie táto garážová montovňa definitívne skončila a firma funguje už iba ako díler Karsanu a predajca náhradných dielov.
Myslím že s vodikovym pohonom by mohol vyhrať aj Troliga s Leonisom, ak to ešte majú v ponuke. Konečne by slovenský výrobca mal nejaké predaje aj na Slovensku. Kvalitu výrobkov z Levoče posúdiť neviem, viezol som sa asi raz poslednou generáciou novoplanu pmc v dosť zlom stave takže neviem nakoľko sa zlepšili. Počul som že nová generácia Leonisu je celkom podarená, konečne dali do mestského nizkopodlazneho busu automat, nechápem ako ich vôbec napadlo montovať manuál. Som zvedavý kto sa prihlási, nech vyhra najlepší a skvalitni to dopravu
Reakcia na: Urbanway 2423 #6:
Tak to chápem aj ja. Ale tvrdím že DPB by mal požadovať taký výkon aby bolo možné zabezpečiť komfort vo vozidle. A ak ho požaduje, je nezmysel udeľovať body za vyšší výkon.
Reakcia na: 810zssk #5:
Ja som bol v tom, že minimálny výkon (ktorý bude samozrejme dostatočný) bude daný zadávateľom a body navyše budú len za ešte vyšší výkon.
Reakcia na: Urbanway 2423 #4:
Dovolím si nesúhlasiť. Výkon klímy ako hodnotiace kritérium znamená že dodávateľ môže dodať vozidlo so slabšou klímou ak to vykompenzuje cenou. To nie je správne. DPB má presne vedieť aký výkon klímy chce, prípadne akú tepelnú pohodu musí byť možné vo vozidle zabezpečiť a toto má striktne požadovať, nie len za to dávať extra body.
Super, že bude hodnotiacim kritériom aj výkon klimatizácie, ale dôležitejšie je, aby sa hlavne vykonávala údržba klimatizácií. Našťastie to ale vyzerá tak, že údržba klimatizácii sa začína mierne zlepšovať.
Reakcia na: eMDi #2:
Uvidíme do akej miery bude pre výrobcov atraktívne uchádzať sa o takéto zákazky, ak je veľmi pravdepodobné že väčšinu zmlúv DPB nevyužije.
Reakcia na: N/A #1:
vypisuju viacero, aby potom na zaklade nich vedeli ziadat o fondy. aspon tak uviedli na svojom IG.
"40 elektrobusov, či vodíkových autobusov"
Takže sa vypíšu dve obstarávania, každé na 40 autobusov, a potom sa uvidí, na základe ktorého z nich sa budú nakupovať vozidlá?