Dopravný podnik ide nakúpiť 20 autobusov s vodíkovým pohonom.
Bratislavský dopravný podnik by chcel začať od začiatku roku 2023 prevádzkovať prvé bezemisné autobusy s vodíkovým pohonom. Ako informoval, verejné obstarávanie na prvých 20 vodíkových autobusov dĺžky 12 metrov by chcel vyhlásiť v auguste tohto roka. DPB dúfa, že vďaka pilotnému projektu inšpiruje aj ďalšie mestá na Slovensku, čo by mohlo následne znížiť cenu vodíka.
„DPB záleží na znižovaní emisií výfukových plynov a podpore ekológie. Nákup a prevádzka vodíkového autobusu je však trikrát drahšia ako pri dieselových variantoch. Vláda chce znižovať emisie a my chceme byť jej silným partnerom. Apelujeme preto na vytvorenie eurofondového programu, ktorý by podporil financovanie takýchto projektov,“ zdôraznil na vodíkovom workshope Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.
Podľa DPB sú oproti elektrobusom vodíkové autobusy výhodné najmä z hľadiska dlhšieho dojazdu (počíta sa s dojazdom okolo 350 km) a rýchlejšieho tankovania. Dopravný podnik uvažuje s rozšírením existujúcej plniacej stanice CNG v Jurajovom dvore, ktorá by mohla v budúcnosti slúžiť aj na plnenie vodíkových autobusov. Na rozdiel od v súčasnosti prevádzkovaných elektrobusov by vodíkové autobusy mohli obsluhovať väčšinu liniek, kde sú nasadzované 12-metrové vozidlá. V pilotnom projekte sa počíta s ich nasadením na vyťaženú linku 50, ktorú síce dnes obsluhujú kĺbové vozidlá. Dlhá trasa tejto linky umožní odprezentovať výhody vodíkového pohonu širokej verejnosti vo viacerých mestských častiach hlavného mesta.
„Autobusy tvoria v súčasnosti 60 % všetkých výkonov v bratislavskej MHD, pričom polovica vozidlového parku je nízkoemisná (elektrobusy, CNG či autobusy spĺňajúce prísnu normu Euro 6). DPB patrí na Slovensku a v Česku medzi lídrov z hľadiska počtu kilometrov pri využívaní elektrobusov," dodal hovorca DPB Martin Chlebovec.
kecho