V Bratislave by už čoskoro mohli premávať prvé bezemisné autobusy s vodíkovým pohonom

Dopravný podnik ide nakúpiť 20 autobusov s vodíkovým pohonom.

Bratislavský dopravný podnik by chcel začať od začiatku roku 2023 prevádzkovať prvé bezemisné autobusy s vodíkovým pohonom. Ako informoval, verejné obstarávanie na prvých 20 vodíkových autobusov dĺžky 12 metrov by chcel vyhlásiť v auguste tohto roka. DPB dúfa, že vďaka pilotnému projektu inšpiruje aj ďalšie mestá na Slovensku, čo by mohlo následne znížiť cenu vodíka.

DPB záleží na znižovaní emisií výfukových plynov a podpore ekológie. Nákup a prevádzka vodíkového autobusu je však trikrát drahšia ako pri dieselových variantoch. Vláda chce znižovať emisie a my chceme byť jej silným partnerom. Apelujeme preto na vytvorenie eurofondového programu, ktorý by podporil financovanie takýchto projektov,“ zdôraznil na vodíkovom workshope Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.

Podľa DPB sú oproti elektrobusom vodíkové autobusy výhodné najmä z hľadiska dlhšieho dojazdu (počíta sa s dojazdom okolo 350 km) a rýchlejšieho tankovania. Dopravný podnik uvažuje s rozšírením existujúcej plniacej stanice CNG v Jurajovom dvore, ktorá by mohla v budúcnosti slúžiť aj na plnenie vodíkových autobusov. Na rozdiel od v súčasnosti prevádzkovaných elektrobusov by vodíkové autobusy mohli obsluhovať väčšinu liniek, kde sú nasadzované 12-metrové vozidlá. V pilotnom projekte sa počíta s ich nasadením na vyťaženú linku 50, ktorú síce dnes obsluhujú kĺbové vozidlá. Dlhá trasa tejto linky umožní odprezentovať výhody vodíkového pohonu širokej verejnosti vo viacerých mestských častiach hlavného mesta.

Autobusy tvoria v súčasnosti 60 % všetkých výkonov v bratislavskej MHD, pričom polovica vozidlového parku je nízkoemisná (elektrobusy, CNG či autobusy spĺňajúce prísnu normu Euro 6). DPB patrí na Slovensku a v Česku medzi lídrov z hľadiska počtu kilometrov pri využívaní elektrobusov," dodal hovorca DPB Martin Chlebovec.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: johnnyjanko #5:
Nás globálny pohľad zaujímať nemusí, Sulík sa angažuje vo vodíku a chce ho vyrábať z elektriny tu u nás. Mohol by vybaviť aj nejakú dotáciu pre DPB. Určite to potenciál má a to, že to nebude najefektnejšie je vedľajšie, tu sa nič nerobí efektívne.
Kým bude platiť to, že 95% svetového vodíku sa vyrába z fosílnych palív (teda nie elektrolýzou vody ako si mnohí myslia - to je veľmi drahé), tak bude vodíkový autobus rovnako bezemisný ako CNG, akurát omnoho drahší...

P.S. áno, emisie v mieste prevádzky sú samozrejme rozdielne medzi plyňákom a vodíkovým autobusom...
Reakcia na: Trammat #3:
Tie povodne pozicane, co sa potom odkupili?
Reakcia na: kecho #2:
Tedomy majú plynový pohon.
Reakcia na: Trammat #1:
“Ide” znie marketingovo lepsie ako “uvazuje o moznosti”. Nieco ako slovicko “vyhladovo”. To sa da pouzit vsade, znie to pozitivne a co na tom, ze to nema ziadny definitivny termin. Napriklad v style: “Vyhladovo budeme mat vsetky vozy plne nizkopodlazne” 🙂

Ked sa tolko ohanaju CNG ekologiou-okrem dvoch desiatok 15m Solarisov a niekolkokrat z hrobu vytiahnutych klbovych Vrakos este nieco jazdi na plyn? Lebo len tot pred par rokmi sa tvrdilo, ze plyn nema zmysel pre busy DPB.
Trochu nesúhlasím s úvodom "Dopravný podnik ide nakúpiť 20 autobusov s vodíkovým pohonom.", keď aj v tom článku spomínajú, že to je zatiaľ len teoretický plán a jeho realizácia je otázna.