Maďarská Rajka zostane obsluhovaná už len vlakovou linkou S8.
Dopravný podnik Bratislava informoval, že už neobnoví cezhraničnú autobusovú linku 801, ktorá premávala z Rusoviec do neďalekej obce Rajka v Maďarsku. Premávka tejto autobusovej linky bola na začiatku septembra 2020 zastavená z dôvodu uzavretia maďarských hraníc počas prebiehajúcej pandémie choroby Covid-19. Rajka tak zostane nateraz dostupná verejnou dopravou len prostredníctvom vlakovej linky, ktorá premáva medzi Petržalkou a Rajkou a v úseku Petržalka - Rusovce je zaradená do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji ako linka S8.
Dôvodom neobnovenia linky 801 je jej dlhodobá stratovosť a súčasná nepriaznivá finančná situácia bratislavského dopravného podniku, ktorý zápasí s výrazným úbytkom tržieb. "Linku sme prevádzkovali na komerčnom základe, teda nebola zahrnutá vo výkonoch vo verejnom záujme, ktoré si objednáva hlavné mesto. Komerčný úspech však táto linka nemala a tržby z cestovných lístkov nepokryli jej náklady," uviedol DPB vo svojej tlačovej správe. V nedávnej minulosti DPB upustil aj od prevádzkovania linky 901 do rakúskeho Hainburgu, ktorá bola taktiež prevádzkovaná na komerčnom základe.
Ešte na jeseň 2020 si pritom DPB obnovil licenciu pre linku 801. Ministerstvo dopravy a výstavby SR schválilo cestovný poriadok pre túto linku s platnosťou do novembra 2025. V tom čase sa však ešte nedalo odhadnúť, aké následky bude mať pandémia na hospodárenie dopravného podniku. Prípadné obnovenie autobusovej linky do Rajky bude závisieť od vôle objednávateľov dopravy vo verejnom záujme. Bratislavský samosprávny kraj v prebiehajúcej súťaži na nového regionálneho autobusového dopravcu uvažuje aj s prípadným objednávaním regionálnej dopravy na maďarskej Rajky a rakúskeho Hainburgu. Či sa tak aj stane, nie je zatiaľ známe.
Linku 801 prevádzkoval bratislavský dopravný podnik od 1. októbra 2010, pričom pôvodne premávala z centra mesta od Nového SND do Rajky. Neskôr bola skrátená len do trasy ŽST Rusovce - Rajka. Pre linku 801 boli s finančným prispením EÚ hlavným mestom zakúpené dva autobusy Irisbus Crossway LE City 12M. V súčasnosti už majú tieto autobusy najlepšie roky za sebou a od jesene minulého roka nie sú využívané.
Viko
Prezradím ti, že už niekoľko desiatok rokov nemáme plánované hospodárstvo, a teda je nereálne čakať, že všetky dynamické pohyby dokážeme zaškatuľkovať do pár štatistík a plánov. Áno, Grob pôvodne nemal nadimenzovaný iksnásobný nárast, ale keď už ho všetky príslušné orgány umožnili, je ich psou povinnosťou poskytovať tam služby. Naopak, dimenzovaním čisto podľa plánov by sme mohli prísť do takého absurda, že budeme nútení viesť kapacitnú nízkopodlažnú linku z Podhája poľnými cestami na Segnáre, lebo tam predsa malo stáť sídlisko pre tisícky ľudí a nemocnica. Nie je predsalen osožnejšie riadiť sa realitou?
A vôbec, tvoj život je len o spánku? Alebo ako si vlastne došiel na to, že "evidencia trvalého, resp. prechodného pobytu poskytuje asi najlepšie dáta na plánovanie cestnej infraštruktúry, dopravnej obslužnosti či skvalitňovania služieb zo strany Mesta a jeho okolitých obcí"? Z môjho trvalého pobytu nejako vyplýva, kde mám pracovať, kde sa stravujem, kde mi žijú príbuzní, kde sa chcem zabávať, kde budem oddychovať? Nemáme tu žiadne centrály, úrady a podobné veci, za ktorými sem cestujú ľudia z iných bydlísk za vybavovačkami a na rokovania? Budeme turistov nútiť si na každú noc zapisovať prechodný pobyt? Alebo ako presne chceš len z evidencie adries prespávania adekvátne nastaviť dopravnú ponuku pre celé spektrum funkcií mesta?