O prevádzkovanie prímestskej autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji mali záujem traja uchádzači

Od novembra pravdepodobne príde k zmene dopravcu v regionálnej autobusovej doprave IDS BK.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) zverejnil výsledok vyhodnotenia ponúk vo verejnej súťaži na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy v kraji od jesene tohto roka na ďalších 10 rokov. Podľa výsledkov súťaže by doterajšieho dopravcu Slovak Lines na regionálnych linkách IDS BK mal nahradiť nový dopravca.

Úspešným uchádzačom sa po vyhodnotení ponúk stala spoločnosť Arriva Mobility Solutions, s.r.o. z Nitry, ktorá v súťaži ponúkla najnižšiu cenu. Na druhom mieste skončila skupina dodávateľov Konzorcium Bratislava, ktoré pozostáva z firiem Slovak Lines Bratislava a TD Transport SK Nitra. Tretí skončil uchádzač z Českej republiky, dopravca Autobusy Karlovy Vary.

Výsledky vyhodnotenia ponúk boli zverejnené po roku od vyhlásenia verejnej súťaže. Dôvodom predĺženia súťaže bolo konanie Úradu pre verejné obstarávanie o námietkach, resp. následné odvolacie konanie. Jeden z uchádzačov už napadol aj proces vyhodnocovania ponúk, no Úrad pred verejné obstarávanie toto konanie o námietkach zastavil, pretože námietky boli podané predčasne, keďže v tom čase ešte vyhodnocovanie ponúk nebolo ukončené. Námietky smerovali k preskúmaniu mimoriadne nízkej ponuky jedného z uchádzačov. Či príde po zverejnení výsledku vyhodnotenia ponúk k opätovnému podaniu námietok, nie je známe, no dá sa predpokladať, že BSK v rámci vyhodnotenia ponúk dôkladne preskúmal ponuky jednotlivých uchádzačov aj z hľadiska mimoriadne nízkej ponuky a prípadné opakované vyhodnotenie ponúk výsledok súťaže nezmení.

Úspešný uchádzač by mal začať zabezpečovať regionálnu dopravu v Bratislavskom kraji od 15. novembra tohto roka. BSK predpokladá, že nový dopravca odjazdí ročne 14,5 mil. kilometrov na 62 linkách. Novinkou v dopravnej obsluhe má byť aj 6 nočných regionálnych liniek, ktoré by premávali z Bratislavy do regiónu počas nocí pred voľnými dňami. V rámci zmluvy je zahrnutá opcia, podľa ktorej môže BSK rozšíriť objednávanie prímestskej autobusovej dopravy aj na cezhraničné linky do Rajky a Hainburgu. BSK tiež požaduje garantovanie nadväzností medzi jednotlivými linkami Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji.

BSK od nového dopravcu požaduje vozidlá, ktoré budú certifikované z hľadiska Technických a prevádzkových štandardov IDS BK. Znamená to, že vozidlá, ktoré budú zaraďované ako nové (s rokom výroby od 2020), by mali byť bezbariérové a klimatizované, vybavené kamerovým systémom a moderným informačným systémom pre cestujúcich. Dopravca môže nasadiť aj staršie vozidlá, ktoré nebudú musieť spĺňať všetky požadované parametre. Maximálny vek autobusu zaradeného na linky IDS BK nesmie presiahnuť 15 rokov a zároveň maximálny priemerný vek všetkých používaných autobusov nesmie presiahnuť 9 rokov.

Aktualizácia: Dňa 29. apríla 2021 začal Úrad pre verejné obstarávanie konanie o preskúmanie úkonov obstarávateľa na základe námietok proti vyhodnoteniu ponúk. Ďalší vývoj súťaže tak bude závisieť od rozhodnutia ÚVO.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #108:
Hm, to mi úplne uniklo. Tak potom im neostáva nič iné, ako sa vyvraždiť vzájomne 😃.
Reakcia na: S499.1023 #106:
Tak si prečítaj článok ktorý komentuješ 😉 SL a TD "kandidovali" v konzorciu, predpokladám že v ňom prím hrá TD.
Reakcia na: S499.1023 #106:
Ale SL sa ako samostatná spoločnosť o prevádzkovanie neuchádzala. Iba ako člen konzorcia spolu s Transdevom.
Reakcia na: 810zssk #105:
Ja som myslel, že v Bratislave sa ohradzujú SL.
Reakcia na: S499.1023 #104:
Veď v Bratislave. Kto je podľa teba TD Transport SK?

(Nápoveda: https://www.orsr.sk/vypis.asp?ID=558223&SID=9&P=1)
Reakcia na: 810zssk #103:
A kde ešte je to Arriva vs. Transdev?
Reakcia na: irizar #102:
A ešte za zmienku stojí že v Nitre je to tiež Arriva vs Transdev. Takže si to len vracajú, čím krásne demonštrujú že na tieto žabomyšie vojny doplácajú najviac samotní dopravcovia.
Reakcia na: 810zssk #100:
Oni maju v SADke proste take social(isticke)ne citenie. 😃
Reakcia na: S499.1023 #98:
Tak Lajná trápi že to netrápi objednávateľa 😃

BSK očividne má pocit že tam riziko nie je. Napokon, je tam banková záruka 750 tisíc, takže ak by Arriva neplnila čo má, bude z čoho čerpať.
Reakcia na: irizar #97:
Dakujem, to som nevedel. Tak potom tam ocividne naozaj problem bol, vdaka za vysvetlenie 🙂
Reakcia na: Viko #95:
To sú hlavne veci, ktoré majú trápiť objednávateľa a nie Lajná.
Reakcia na: 810zssk #92:
V Tepliciach aj v Prahe padali hlavy, takym tym korporatnym sposobom a la "veduci prevadzky prijal ine vyzvy v ramci koncernu. V Nitre bohvieaku stratu neutrpeli - sankcie v zmluve nemali, takze mesto mohlo byt poburene a hrozit pastickami, ale realne Arrive nemohli nic a nakoniec im este pridali prachy potrebne na dorovnanie miezd. Netrufam si predpovedat, co bude v BA.
Reakcia na: Viko #95:
Nezdeformoval, tá debata sa od toho článku niekam posunula. Konkrétne som v #92 reagoval na irizarov #91 kde uvádzal príklady kde už Arriva narazila na to že trh práce vyzeral inak než kalkulovali.

Ale teda k tomu čo píšeš:
"Totiž na celorepublikovej nule môžu byť aj s pokutami za 10 neodjazdených poradí denne v BSK a nákladmi na náborovú kampaň v Srbsku" - O celorepublikovej nule sa tu ale nikto nebavil, ja to chápem tak že u Arrivy na Slovensku a v Česku je každá prevádzka samostatnou business unit a teda sa vyhodnocuje samostatne.

"a napriek tomu môže prichádzať k lajnami spomenutému nedodržiavaniu súťažných podmienok" - V takom prípade bude nasledovať sankcia a odlíže si to Arriva. Samozrejme, naše právo (bohužiaľ) pozná inštitút vylúčenia uchádzača pri ktorom je podozrenie že cena je podstrelená na úroveň kedy službu nie je možné poskytovať, ale nemyslím si že v tomto prípade je tá ponuka až tak extrémne nízka aby bolo na mieste ho využiť.

"ohrozovaniu služieb a zvyšovania kvality a bezpečnosti" - Čo je ohrozenie zvyšovania kvality? Kvalitatívne štandardy sú určené objednávateľom, keď ich dopravca nesplní, nasledovať bude sankcia. Bezpečnosť? Máme predsa celý komplex predpisov ktorý ju rieši - ak to niekto porušuje, tak od toho sú tu polícia, inšpektoráty práce a podobne. Objednávateľ nemôže vždy pre istotu vyberať drahšie ponuky a dúfať že ten drahší dodávateľ len tak pre pekné oči investuje do bezpečnosti. Štandard kvality a bezpečnostné predpisy sú pevne stanovené, nemajú lietať hore-dole podľa toho kto práve jazdí daný kontrakt.

"Mimochodom, či akcionára má zaujímať len okamžitý profit bez ohľadu na perspektívu udržateľnosti nebudem hodnotiť" - To tu ani nikto netvrdil.
Reakcia na: 810zssk #94:
Nezdeformoval si si to trochu?
Bavili sme sa o článku, ktorý prináša tvrdenia v duchu, že ponuka Arrivy je zle nakalkulovaná a môže spôsobiť personálne problémy. To imho nemá nič so ziskovosťou/stratovosťou, kraj v princípe tento údaj nemusí zaujímať a kontrolórov detto. Totiž na celorepublikovej nule môžu byť aj s pokutami za 10 neodjazdených poradí denne v BSK a nákladmi na náborovú kampaň v Srbsku - a napriek tomu môže prichádzať k lajnami spomenutému nedodržiavaniu súťažných podmienok, ohrozovaniu služieb a zvyšovania kvality a bezpečnosti.

Mimochodom, či akcionára má zaujímať len okamžitý profit bez ohľadu na perspektívu udržateľnosti nebudem hodnotiť, keďže nemám ekonomické školy, ale logické sa mi to veľmi nezdá.
Reakcia na: Viko #93:
Veď samozrejme že ak to peniaze robí, tak z pohľadu akcionára je to dobre. My sme sa ale bavili o tom že Arriva údajne zle kalkuluje mzdové náklady. Keby to tak bolo, zrejme by ich to preklápalo do straty a to by už samozrejme akcionára zaujímalo. Renomé neriešim.
Reakcia na: 810zssk #92:
Obávam sa, že akcionár má absolútne na saláme detaily fungovania a s tým súvisiacu úroveň renomé, kým to ako celok prináša aspoň nejaké peniaze.
Inak si neviem vysvetliť, ako môžu bez povšimnutia fungovať nielen "bežné veci" ako nespoľahlivé služby a nespokojní vodiči, ale aj rozsiahlejšie problémy - viď okaté a rozsiahle úniky na cestovnom, o ktorých sa hovorí ako o dlhodobom probléme teplickej prevádzky.
Reakcia na: irizar #91:
Ja ti neviem, buď tých vodičov nejako za tie peniaze zohnať vedia a v takom prípade sú ich kalkulácie dobré, alebo nevedia, ale v takom prípade by museli všade v tebou menovaných mestách generovať stratu - čo ak je pravda tak netuším prečo by tam akcionár ten za to zodpovedný management stále držal. Zaujímalo by ma teda v akom hospodárskom výsledku sú tie spomínané prevádzky.

Tiež som zvedavý čo v prípade Bratislavy znamená Arriva z personálneho hladiska. Dajú to manažovať niektorému zo slovenských tímov (napr. Arriva TT), ktorý s takýmto typom zmlúv nemá skúsenosť? Alebo to postavia na ľuďoch dovezených zo zahraničia, ktorí takéto prevádzky už riadili?

Počul som aj taký šum že údajne mala Arriva na bratislavskú prevádzku stiahnúť Sádovského, čo sa mi nejak veľmi nezdá, ale ak je to pravda, tak stav trhu práce v BA im musel byť známy.
Reakcia na: Viko #88:
Trh uz Arrivu preplieskal v Teplicich, Prahe, v Nitre... Ani firma v poslednom stadiu zazmrdenosti s top manazmentom karpatskeho typu predsa nemoze byt az taka stupidna, aby sa z toho nepoucila, zvlast ked im hrozia realne a vysoke sankcie.
Na druhej strane, mozu sa spoliehat na pool pravovnej sily napriec ich prevadzkami. Ked mali tie trable v Prahe, Liorbus dostal z centraly prikazom poslat im z kazdej prevadzky troch vodicov, nech to stoji co to stoji.
Nechame sa prekvapit.
Reakcia na: 810zssk #87:
Tak ešte podajú podnet na Radu ÚVO a minimálne do konca roka s nimi ešte podpíšu dodatok, lebo Arriva to nebude stíhať. 😃
Reakcia na: Viko #88:
Je možne že ten článok je napísaný zle a tá súvislosť tam mala byť napísaná opačne, teda tak ako uvádzaš ty. To by zmysel dávalo, ale stále to imho Lajnsu pri tej namietke nepomôže.
Reakcia na: 810zssk #85:
Podľa mňa narážajú na to, že politiku odmeňovania personálu u SL za posledných pár rokov vs. mzdové a sociálne podmienky u ktorejkoľvek slovenskej Arrivy delí značná priepasť. A teda ak v Arrive kalkulovali s podobným nastavením aj pre BSK, tak ich ponuka môže byť nereálna (tunajší trh ich veľmi rýchlo preplieska), čo by poľahky mohlo viesť k problémom s plnením zákazky.
Reakcia na: kecho #86:
Neskončí. BSK má očividne záujem tú súťaž zrealizovať poctivo a tak to aj spravil. Odvolanie predpokladám ÚVO zamietne.
Reakcia na: 810zssk #85:
To je asi ako ked vylucili Skansku z Visnoveho, len aby to vyhral Doprastav, len neratali s tym kartelom a schytal to Remeta. 😃
Aby sa nieco podobne nakoniec neudialo aj tu, ze to skonci ako Bradbury na olympiade. 🙂
Reakcia na: kecho #84:
Bez prekvapenia, pre Lajns je to existenčná zakázka.

Inak celý tento inštitút vylučovania uchádzačov ktorí sú "príliš lacní", ktorého využitia sa očividne teraz Lajns domáha, je absurdný a mal by urýchlene zo slovenského právneho poriadku vypadnúť.

Absolútne tiež nerozumiem čoho sa Lajns domáha keď hovorí o mzdových a sociálnych podmienkach prevádzkového personálu.
Reakcia na: samkoh #82:
No áno, zase len tá Bajkalská... ja som tiež už využil Slovak Lajno pre túto reláciu, a spolu so mnou aj niekoľko ďalších (lebo neprišla 75), ale okrem nás tam v rannej špičke nebol skoro nikto.
Reakcia na: Joyki #80:
osobne tie regiobusy využívam medzi Vinohradmi a Bajkalskou, keď idem do roboty do niektorého z Tesiec po trase 98(najmä Blagoevova a Bzovícka) a zopár cestujúcich v nich zvykne byť.
Reakcia na: TeBeCe #79:
Som nesmierne zvedavý či a ak áno, tak v akej podobe sa to podarí k tomu 15.11. spustiť. Toto budú veľmi šibeničné termíny.
Vy tu argumentujete fakľami a vidlami čo by cestujúci vyhnali BIDku, kebyže usekne linky na kraji mesta, ale videli ste reálny DOPYT v meste? Smer Pezinsko a Senecko je viac využitá len Bajkalská, nič viac, ani Nivy. Veď tie autobusy vozia vzduch ešte aj v špičke po celom meste, na Nivách vystúpi najviac ľudí jedine zo 700-kových busov. To už dávno vieme, že 500-ky nevozia skoro nikoho medzi Račou a Nivami, a 600-ky vyhadzujú vyše polovicu osadenstva ešte na Vajnorskej, a ten zvyšok vystúpi na Bajkalskej (hlavne zo zrýchlencov, ktorí idú po Rožňavskej a nemajú ďalšiu nácestnú zastávku medz ZP a Bajk.).
Takže koho to nahnevá? Tých potencionálnych ľudí, ktorí budú z Jelky podpisovať petície, že odteraz majú vstávať už o 2:30 v noci, a pritom reálne dochádzajú do Sládkovičova, a ich susedia, čo idú na Nivy presne raz za rok? Žiaľ ale BID na to nemá gule, ako sa to aj ukázalo pred 2 rokmi, ale nebol by to problém, dokonca by aspoň nečakali ľudia v regióne na 37 minút zmeškaný bus z BA, a na relácii by spravili presný dvojnásobok výkonov.
Reakcia na: 810zssk #77:
Ďakujem.
ŽSR v technologicko-prevádzkovom prípade skutočne nemá žiadne ďalšie povinnosti. Škoda.
Reakcia na: Matej M #73:
BID má tých zmluvných vzťahov so ŽSR niekoľko. V tomto prípade sme hovorili o zmluve o prevádzke IDS kde sú zmluvnou stranou okrem BID a dopravcov aj ŽSR, hoci zrovna z nej im nejake zásadné povinnosti nevyplývajú.
https://zmluvy.egov.sk/egov/detail/id:552116/iframe

Potom ako už bolo spomenuté sú to zmluvné vzťahy v súvislosti s OCL a tak podobne.
Reakcia na: gejza #70:
Kým nemáme kapacitnejšie trolejbusy tak áno. V špičkách to je za normálnych okolností (žiaden HO, otvorené školy) na hrane. Jedine tá 75 by extra cestujúcich zvládla, ale zas tá nejde do centra.
Reakcia na: Matej M #73:
Minimálne by sa tam malo riešiť umiestnenie označovačov na nástupištiach
Zo skúseností z IDS JMK je známe, že ideálne je vytvoriť konštrukciu grafikonu tak, aby sa dalo na vyšších miestach argumentovať opodstatnenosťou napr. dobudovania prestupného uzlu.
Reakcia na: 810zssk #33:
BID-ka má so ŽSR uzavretý nejaký zmluvný vzťah?
O čo sa tam v skratke jedná?

To ma prekvapuje, lebo v českom prostredí to možné z dôvodu neochoty SŽ a hádzaním "klackov" od MD prakticky nie je.
Reakcia na: Viko #69:
Neviem, nie som zamestnanec kraja ani budúceho dopravcu.
Reakcia na: gejza #70:
V špičke aj áno...
Reakcia na: AndyNO #58:
201, 202, 212, 75, 65 ... málo ?
Reakcia na: Ike #67:
Úprimne, rátalo sa vôbec s benefitom páuz v komfortonom zázemí pri návrhu nových Nív? Skončila už aspoň v našom kraji éra, že jediný benefit pre linkového vodiča je možnosť odparkovať v domovskej dedine?
Reakcia na: Ike #67:
Mne to vychádza tak, že na smery na ktoré je vlaková doprava by spoje jazdili len po okresné mesto (obce čo sú ďalej by sa riešili prípojom). A zhodou okolností oba smery kde je dnes súbeh PAL / električka majú aj železnicu. Teda prestávkovalo by sa v SC/PK, čo mi príde akceptovateľné.

Jediné čo m pripadá trochu ako problém je Limbach a nejake kratšie spoje na senecku, ale to by šlo sprejazdovať.
Reakcia na: 810zssk #55:
Jedna vec je prestupový bod a druhá stanovište vozidiel a čerpanie vyrovnávky. Pri Račianskej si viem predstaviť Rendez - buď exDemar Club alebo parkovisko pred policajnou akadémiou.

Čo sa týka sociálok, možno v rámci pro-zamestnaneckého prístupu by som pauzy robil v BA, lebo pauzovať niekde v Novom Svete asi úplná radosť nie je. Ale tak to je vec dopravcu.
Reakcia na: 810zssk #64:
Tento návrh sa mi páči, efektívne využíva čo už existuje. Na začiatok by mohlo stačiť na Patrónke ukončovať (posilové?) spoje v denných hodinách pracovných dní (napr. 6-19), v tom čase miesto vo vozovni je. Skoré rána, večery a víkendy by zatiaľ mohli zostať až po Nivy, kým sa nevybuduje v okolí Patrónky samostatné zázemie.

Inak neviete, či je nejaký plán na vytvorenie zázemia a skultúrnenie zastávky pre regiobusy na Patrónke? Nič také som nezachytil, ale štát / mesto tam vlastní niekoľko okolitých pozemkov a na vytvorenie plochy pre sociálku, nástupište a odstavenie zopár autobusov kvôli vyrovnávke nie je treba až tak veľa miesta...
Reakcia na: 810zssk #64:
Mňa skôr napadlo parkovisko pri estevečke. Turistický autobus tam nikdy nestál.
Mimochodom, pre tie spoje končiace na Patrónke by celkom zaujímavým riešením mohla byť voz. Hroboňova. Keďže trolejbusy majú spravidla rovnaký interval po celý deň, mohlo by tam byť miesto na zopár vyrovnávajúcich regiobusov. Neskoro večer potom Valašská.
Reakcia na: 810zssk #62:
Tak ja by som to od Mostu najradšej videl tak, že 720 by šla na Astronomickú v nejakom rozumnom intervale(10/30/15/30) a k tomu 740 na AS v intervale 20/60/20/60. Do toho všetkého by sa mohla zaintegrovať SAD DS, ktorá by premávala cez Biskupice, Vlčie Hrdlo a prípadne aj na Bajkalskú ale to už chcem asi veľa.😂
A Rovinka...pravdepodobne 725 a 737 nechať ako je, obnoviť pôvodnú 715 a po dokončení R7 zrušiť 727 a namiesto nej by sa mohol zaviesť expres po R7 medzi Šamorínom a BA v podaní SAD DS. Predstava pekná ale asi nereálna...
Reakcia na: AndyNO #58:
Smer Rovinka / Most určite nie je na skracovanie, keďže tam ani nie je koľajová doprava a nahrádzať autobus iným autobusom je blbosť.

Časť liniek od Mostu by sa ale mohla presmerovať na Astronomickú, s tým počítal starý PDO BSK.
Reakcia na: Jak44 #60:
Presne tak.
Reakcia na: si #59:
Myslím, že kolega chcel povedať, že do električiek sa nikto ďalší napchávať nebude, kedže všetci cestujúci už aj dnes vystúpia zo SL v Rači/na Vinohradoch a ďalej chodia jednotky ľudí (ak vôbec, dosť autobusov chodí prázdnych), ktorých prestup na MHD ani nebude cítiť.
Reakcia na: 810zssk #57:
rano v spicke pri tom intervale co mala L3 (pred koronou) tam priestor na dalsich cestujucich z regio busov uz velmi neostaval.....
(aktualny stav uz netusim, viac nez rok spoje MHD pravidelne nepouzivam)
Reakcia na: gejza #53:
Rača by sa ešte dala ale Cintorín Vrakuňa? Každých pár minút ti tam ráno vyhodí regiobus odhadom 30 až 60 ľudí a čo s nimi? Majú ísť preplnenou 201, 202, ktoré stoja pri každej vŕbe? Pokiaľ sa od Vrakune nezavedie nejaká expresná linka(alebo minimálne neposilnia tbusy), tak ukončenie regiobusov pri CV mi príde ako veľmi nešťastné riešenie, keďže zo 700-vkovej oblasti veľká väčšina cestujúcich vystupuje na Prievozskej a na Nivách.
Reakcia na: si #56:
A ktorých ľudí? Za Vinohrady resp. Gardu ich už cestuje pomerne málo, minimálne v špičke kedy ten autobus spravidla uviazne na hodinu v kolóne. A v sedle je v električkách miesta dosť.
Reakcia na: Ike #54:
v pripade racianskej radialy by bola znacna vyzva (v predkoronovom stave) aj napchat dalsich ludi do elektriciek, ci by sa popridavali na zastavky natlacaci ako v japonsku ?
Reakcia na: Ike #54:
A akú sociálku má v špičke napr. 215ka, alebo 525ka? Na regionálke tie sociálky veľmi nefičia. Prestávky by sa čerpať mohli skôr v regióne, do BA by to chodilo len na obrat + vytaktovanie.

Imho je problém najvypuklejší tam kde existuje koľajová doprava, teda vajnorská a račianska radiála. Na tej vajnorskej je možnosť obratu okolo Shopping Palace ako 525, prípadne ukončovanie pri ŽST NM.

Račianska je ťažšia. Ako je to teraz s Nám. A. Hlinku? Kedysi tam tuším nejaka linka končila. Išlo by tam odstaviť 2-3 busy? Alebo by sa mohla Potočná obsluhovať vidlibusmi 😂
Reakcia na: gejza #53:
Nájsť placku na otočenie koču na mape problém naozaj nie je. Na každú radiálu sa dá nájsť niekoľko takých placiek. Skutočnou výzvou je dohodnúť sa s vlastníkom, pretože tá placka potrebuje aj nejaké zázemie (sociálku, nástupištia a pod.)
Reakcia na: branislav #44:
v Rači by sme sa mohli baviť o parkovisku pre Obchodným centrom (Kaufland) a v prípade Vrakune sa kedysi rozprávalo o priestore pre Cintorínom Vrakuňa (Ružinovský cintorín) .... pokiaľ ide o Patrónku, ak by sa urobila dohoda s TESCO-m, tak by sa našlo nejaké miesto pri TESCO Lamač .... a v prípade Zlatých pieskov ide o len o posilnenie MHD na zvoz vidiečanov do/z Mesta
Reakcia na: branislav #50:
Tak ešte raz, hovorím o tom že opakovane sa argumentovalo tým že problém je SL a zrazu keď SL problém nie je, tak to aj tak vyzerá rovnako. To je celé. Ak chce BID preberať lajnistické argumenty o potrebe jazdiť na ASMN, tak prosím. Detto pre priame spoje a lá BA - Gajary ktoré prakticky likvidujú celý zmysel IDS. Tam je zas aký problém, málo miesta na autobuske v Malackách?

Neviem kde vídíš útok, demagógiu, alebo osočovanie. Jednoducho konštatujem fakt - tie CP nie sú revolučné.

Inak nerád niekomu kazím ilúzie, ale KAŽDÁ zmena spôsobuje vlnu odporu, lebo aj keď niečo tisíc ľuďom zlepšís, vždy bude niekoľko tých pre ktorých pôjde o zhoršenie. Ak je vlna odporu prekážkou tak sa nepohneme nikdy nikam.
Reakcia na: Trammat #49:
Tu nejde ani o čas a ani o chcenie. Keby chce, môže dať BIDka do platnosti cestovné poriadky s ukončením na kraji mesta k 11/2021 a byť v očiach tu prítomných diskutujúcich za chrumkavú. Keď to raz ale podmienky nedovoľujú a spôsobilo by to nateraz viac škody ako úžitku, nehovoriac o tom, že by to bolo aj technologicky náročné, tak prečo by to robila. Nikto nehovorí, že o rok-dva nepríde k niečomu takému, nateraz to ale možné v plnej miere nie je.
Reakcia na: 810zssk #46:
Je fajn, že vieš, čo sa dá seknúť, asi máš prístup k dátam, ku ktorým nemá prístup poriadne ako koordinátor.

To, čo spôsobuje zachádzanie na Nivy vie asi každý a asi najlepšie to vystihol Ike ako "neudržateľný luxus".

Každý jeden subjekt by chcel (jedine okrem súčasného PAD dopravcu), aby sa ukončili PAD linky na kraji mesta. Každému jednému by to vyhovovalo či už po ekonomickej alebo technologickej stránke. Prečo sa to potom doteraz neurobilo, a ako ty vravíš, len sa vyhovárajú? Nebude to preto, že každý si uvedomuje limity toho, čo sa v súčasných podmienkach dá a čo nespôsobí obrovskú (a podľa mňa aj oprávnenú) vlnu odporu?

Tak na ktoré smery by si k 15.11.2021 skrátil a ako?
Reakcia na: branislav #47:
Ale BIDka mala veľa času na to, aby sa realizovala, to rozhodne nie je na poslednú chvíľu. Aj keby vyhral SL, rovnako by všetky kompetencie mala v rukách BID a nie dopravca.
Reakcia na: branislav #47:
Kde vidíš demagógiu? Roky sme o BIDky počúvali ako to viazne na tom že SL zasahuje do CP a potom BIDka nakreslila plus mínus to isté, vrátane nezmyselných priamych spojov, 215ky do Stupavy a podobne. Všetko veci proti ktorým predtým bojovali, ale keď prišlo na lámanie chleba, je to tam zas.

To že CP platné od 15.11. neprinášajú revolúciu nie je "osočovanie", ale fakt. Sú tam zlepšováky a niekoľko veľmi fajn zmien, ale koncepčne je to stále to isté.
Reakcia na: Ike #45:
Samozrejme, máš pravdu a vo všetkom s tebou súhlasím.

Každý vie, že PAD nemá na území mesta čo robiť, je to ekonomický aj technologický nezmysel. Ide o to, čo môžeš robiť v súčasných podmienkach a čo nie. Ak sa vyriešia základné veci, ktoré takémuto ukončovaniu v súčasnosti bránia, môže sa to zásadným spôsobom začať meniť. Dovtedy sa môže koordinátor hrať maximálne s pár linkami, ako tomu je v súčasnosti a pričom aj s týmito linkami sú problémy.

Mne ide o princíp, že osočovanie niekoho práce na diskusných fórach absolútne nepomôže situácii, obzvlášť ak ide o obyčajnú demagógiu.
Reakcia na: branislav #44:
Z pohľadu dopytu by to bolo možné seknúť hneď 15.11. Na ASMN sa jazdí preto že to SL potrebuje, nie preto že je tam dopyt. Naozaj celý svet necestuje na Nivy. Zachádzanie na Nivy spôsobuje brutálne meškania a nepravideľnosť spojov do regiónu.

Za absolútne a neospravedlniteľné zlyhanie považujem že v tých CP ponechali model kedy mnohé spoje ktoré sú v regióne prípojné na vlak vychádzajú z Bratislavy. Takže síce prídem dráhovou dopravou napr. do Malaciek, ale tam budem aj tak na stanici čakať na 37 minút zmeškaný autobus z Bratislavy. Mať súbeh z BA po uzol je jedna vec, to vzhľadom na mizernú ponuku vlakov chápem, ale v tom uzle má byť linka rozseknutá.

Čo sa zázemia týka, závisí aké dlhé chceš mať obratové časy. Nehovorím že to ide spraviť hneď naraz všade, ale na niektoré smery by sa skrátenie realizovať dalo.
Reakcia na: branislav #44:
Podľa mňa chcel len povedať, že podmienky trasovania si určuje objednávateľ a nie dopravca. Každopádne, má pravdu v tom, že zachádzanie do mesta je neudržateľný luxus.

V roku 2007 som chodieval do Senca za frajerkou a prímestská doprava bola jedna veľká tragédia. Nástup prednými dverami, čím viac cestujúcich, tým dlhší pobyt v zastávke a medzi Nivami a Zlatými pieskami nezriedka cestovný čas takmer hodinu. Samozrejme, Zlaté piesky nebola žiadna výhra, lebo potom súvislá kolóna až pomaly do Veľkého Bielu. Nerád to priznávam, ale najrýchlejšie to bolo autom. Nuž, ale netreba sa čudovať, ak si verejná doprava hrdo strieľala vlastný gól.

Ukončením spojov by si vedel zrušiť neefektívne súbehy a ak by fungovala deľba tržieb trochu inak, posilniť radiálovú dráhovú dopravu tak, aby sa ľudia pohodlne bez dopravných kolón dostali na kraj mesta a odtiaľ išli nezmeškaným autobusom.
Reakcia na: 810zssk #43:
Takže chceš povedať, že k 15.11.2021 budú vybudované terminály, odstavné plochy, bude zabezpečená adekvátna alternatíva v podobe MHD a cestujúci s radosťou prijmú zrušenie PAD na území mesta zo dňa na deň?

Chceš povedať, že zo dňa na deň sa ukončia PAD linky na Patrónke (kde je problém odstaviť súčasnú 215 a nie to ďalšie 4 linky), v Rači (ani nevedno kde odstaviť vozy a kam napratať cestujúcich, nakoľko už teraz to je za hranou), na Zlatých pieskoch (kde premáva akurát každá druhá 4ka, 53 (budiš) a atraktívna 65) a vo Vrakuni (opäť nevedno kam odstaviť) a všetko bude ok, nič nikde nevybuchne a všetci budú spokojní?

Chcel by som vidieť teba, ako by si sa následne postavil pred ten dav cestujúcich s fakľami v rukách a ako by si im vysvetľoval, že podľa teba je toto v súčasných podmienkach dobrá alternatíva a racionálny nápad.
Reakcia na: kecho #39:
Arriva musí jazdiť tam kde si objednávateľ povie. A objednávateľ si žiaľ povedal že na Nivy.

Roky sa v BIDke vyhovárali na Slovak Lines, ale teraz keď dostali možnosť tie CP nakresliť sami tak neprišli s ničím veľmi revolučným. Je to trochu upratané, je tam zopár zlepšovákov, ale v zásade sa pokračuje tak ako doteraz, vrátane nivocentrického linkovania a vyhadzovania vozokm na súbehy s MHD (pričom tie km sa mohli použiť na zlepšenie v regióne, ktoré tak zúfalo potrebujeme).
Reakcia na: pomaranc #38:
Nie, ideálne riešenie je mať dobré zmluvy ktoré take konanie neumožnia a nespoliehať sa na nejakú "stavovskú česť" a podobné nezmysly. Haf.
Reakcia na: branislav #40:
Datumovo pisu od 15.11.
Niekedy koncom roka sa aj tak medzimestske cp menia, cize z tejto strany by to nemal byt az taky problem.
Napriklad pri ukonceni na Vinohradoch alebo na Zlatych Pieskoch by teoreticky mohli ist do Kraksnan ci Jurovho Dvora, keby sa dohodli s DPB.
Reakcia na: kecho #39:
Nateraz musí, nakoľko je viazaná cestovnými poriadkami, v rámci ktorých je prevažná väčšina liniek stále vedená z Nív (aktuálne nie sú linky 215, 525 a 527 a aj to iba čiastočne, po tendri sa zmení). Po adekvátnom dobudovaní (rozumej vybudovaní) terminálov a kvalitnom napojení týchto terminálov v rámci siete MHD je možné uvažovať nad postupným ukončovaním PAD liniek na okraji mesta.
Mozno OT otazka, ale musi Arriva jazdit na Nivy a vyuzivat HB stanicu? Ci napriklad v ramci IDS nestaci ist z jednej strany po Zlate Piesky, ci Vinohrady a z druhej po Patronku a odtial ide dalej MHD? Kolko ludi realne jazdi Linesmi az na ASMN?
Reakcia na: Joyki #13:
No keby došlo k treniciam krátko pred nástupom nového dopravcu, tak by bol kraj dotlačený k tomu, že im to nejak na výnimku schváli aj tak a prejde im to, alebo by na 2 roky museli dať opciu SL pokým prebehne nová súťaž, alebo skôr by asi museli osloviť druhého v súťaži, či vie nastúpiť za daných podmienok. Na Slovensku je možné všetko a nebolo by to prvý raz (a podľa mňa ani posledný raz), čo si dopravca vzal za rukojemníkov cestujúcich. Z toho dôvodu je ideálne riešenie mať vlastné kapacity, byť sebestačný a nebyť odkázaný na chlapské slovo niekoho "z vonku", komu nejak na stavovskej cti nezáleží a berie danú činnosť len ako prostriedok na docielenie zisku, pričom kľudne by nemal problém zajtra prejsť z biznisu dopravy do potravinárstva ak sa zle vyspí a prestane ho to baviť.
Reakcia na: Mirtschi #34:
Keby sa to malo posudzovať podľa počtu zhoretých HV, tak by hlavne už vôbec nesmela existovať ZSSK, všakáno?
Reakcia na: Mirtschi #34:
Vozový park je tiež vecou toho čo si župa objedná, ani SL ho neobnovoval pre pekné oči. Posledné kolo obnovy súviselo so záväzkom ktorý SL urobil výmenou za predĺženie zmluvy do 2021.
Reakcia na: Mirtschi #34:
AKV patrí pod Z-Group, skupina, ktorá je známa prevádzkovaním polorozpadnutých autobusov (a to bez ohľadu na vek, aj pár mesiacov starý voz je u nich v nelichotivom stave) po celom Česku, nedávno prišiel jeden z dopravcov tejto skupiny (ČSAD Autobusy Plzeň) o regionálne linky v okolí mesta Plzeň, takže väčšina týchto vozov by zrejme následne prešla pod hlavičkou AKV na Slovensko. Arriva keď sa snaží, tak prevádzkuje regionálne linky na vysokej úrovni, len k tomu väčšinou musí byť dotlačená.
Zdravím. No, to bohvieakí uchádzači nie sú, ani jeden. Dcéra DB, tí sa všade hrnú, u nás ( na severe Čiech ) prebrali viacero vlakových liniek, vlaky majú staré , ktoré DB už zo svojho vozového parku vyradili a jedna motorová jednotka im za prevádzky v Šluknovskom Výbežku do tla zhorela ! Ešte šťastie , že to bolo v relatívne prístupnom teréne. Keď ani v ČR moc ten údržbe nedávajú , tak nebudú ani na Slovensku. Takého dopravcu určite chcieť nie je treba. Autobusy Karlovy Vary : No , oni ani vo svojom domovskom kraji nemajú bohvieaký vozový park, neviem , prečo sa hrnú ešte aj na Slovensko. V minule pri cestování z Kadane do Klášterca nad Ohří linkou ( tuším ) tej spoločnosti sa musel človek uspokojit s vysokopodlažnou Karosou a tých tam jezdí. To v našom susednom Ústeckom Kraji je omnoho lepší vozový park. A ten tretí ... ten je asi najviac súci aj keď Slovak Lines no bohvieaké služby a ponuky spojov nemal. Ale intervaly a takt , to už je aj na objednávatelovi. Vozový park však aspoň inovujú. Asi tolko moj pohlad.
Reakcia na: hroch #32:
V IDS BK sú veľmi neštandardne riešené zmluvné vzťahy z toho hladiska že dopravcovia nemajú individuálne prístupové zmluvy s BID, ale existuje jedna veľká zmluva medzi BID a všetkými dopravcami (a ŽSR). Teda na akúkoľvek zmenu tejto zmluvy (napr. pristúpenie novej zmluvnej strany) je potrebný súhlas všetkých zmluvných strán. Napr. dodatok k zmluve ktorým od nej odstúpil Regiojet je podpísaný okreim iných aj DPB, SL a ZSSK.

Inde je zvykom skôr mať pre každého dopravcu samostatnú zmluvu s koordinátorom a teda do toho na čom sa koordinátor dohaduje s inými dopravcami ho nič nie je.

Ďalšia vec je potom ten tarifný systém kde si každý dopravca prevádzkuje svoje vlastné karty, predajné miesta a dokonca ešte aj e-shopy (preto máme - absurdne - tri rôzne e-shopy na ten istý produkt), namiesto toho aby tarifný systém zastrešoval koordinátor. Preto máme v systéme karty ktoré "patria" Slovak Linesu a nie BID a tie bude treba nejak vyriešiť.
Reakcia na: 810zssk #28:
Toto su inac naozaj relevantne otazky. Ja dufam, ze to bude ako v civilizovanej krajine ale tieto potencialne problemy mi ani nenapadli. Doteraz. Akoze, v UK ked sa meni zeleznicny dopravca na casti siete, nikdy nie je zasadnejsi problem - ale oni s tymi prechodmi maju viac skusenosti...

SL by mohli realne blokovat pristupenie Arrivy k zmluve o IDS?
Reakcia na: 810zssk #30:
Práveže čítam a debata nebola LEN o garážach. 😉 Ale okej, vráťme sa k mainstreamovej debate.
Reakcia na: Dispecer #29:
Prečítaj si to vlákno, debata bola o garáźach. Akokoľvek, neviem kto vlastní zvyšné stanice, domnievam sa že obce, keďže sú to do veľkej miery eurofondové projekty. V MA má SL svoju sociálku.
Reakcia na: 810zssk #27:
Joyki, na ktorého si v #18 reagoval, písal aj o garážach, aj o staniciach. Predpokladám, že nie len bratislavskú stanicu prevádzkuje SL.
Ja som hlavne zvedavý či prechod prebehne pokojne z pohľadu tarify. Ešte rok po skončení prevádzky budú v platnosti PCL emitované Lajnsom, na to sa bude viazať že SL má napríklad vybavovať refundy, reklamácie a tak podobne. Tiež je tu otázka SL kariet s ktorými bohvie čo bude.

Z pohľadu biznisu by asi bolo lepšie spolupracovať, ale ak to dopadne tak že tá firma aj tak pôjde do likvidácie a prevládnu egá, tak ešte môžeme veľmi tvrdým spôsobom pochopiť prečo je decentralizovaný dopravcocentrický IDS naozaj zlý nápad.

Btw, čo sa stane ak SL ako účastník zmluvy o prevádzke IDS odmietne podpísať dodatok ktorým by k zmluve pristúpila Arriva? Núka sa riešenie výpovede zmluvy ostatnými stranami a podpísania novej, lenže aký by to malo vplyv na vyúčtovanie CL predaných ešte v platnosti starej zmluvy, ale platných v čase platnosti novej zmluvy? Podľa starej zmluvy by Arriva nemala nárok na nič, lebo nie je zmluvnou stranou a podľa novej zmluvy by zas SL nemal žiadne záväzky lebo nie je zmluvnou stranou. Ako by sa teda riešila tržba ktorú vybral SL, ale príjemcom už má byť Arriva?
Reakcia na: Dispecer #24:
Nie, nepíšeš, reagoval si na príspevok o garážach v Senci. Pokiaľ ide o stanice, tam je už dávno plánované že na mieste dočasnej autobusky sa bude stavať (po tom ako sa otvorí Stanica Nivy).
Reakcia na: Joyki #16:
To kde je taká podmienka?
Reakcia na: Viko #21:
To čo by bolo pre Arrivu výhodnejšie závisí od stavu toho zázemia v MA a SC (v PK SL nič nemá). Zvonku to nikdy nevyzeralo príliš udržiavané a navyše mám dojem že SL akúkoľvek väčšiu údržbu robil v BA, čiže je otázne aké zázemie tam vlastne je a či to nie je len glorifikované parkovisko s upratovačkou.

Ďalej prezumuješ že Arriva vôbec má záujem mať v SC a MA nejake zázemie, čo je tiež vec ktorú nevieme. Pre SL to boli do veľkej miery "legacy" záležitosti - proste to vlastnili ešte od čias keď Paška kachličkoval kúpeľňu a navyše im župa tieto čierne diery bezodne preplácala. Arriva kľudne mohla dospieť k záveru že jej pre takú malú prevádzku stačí zázemie v Bratislave (prípadne nejaka synergia s trnavskou prevádzkou).
Reakcia na: 810zssk #20:
"Pretože HB Reavis nepodniká v oblasti prevádzky autobusových garáži."
Ja píšem o staniciach. Garáže sú iný segment.
Reakcia na: Viko #21:
V tomto momente nikto z nás nevie povedať, čo je pre Arrivu výhodné a čo nie. A na druhej strane, môžeš si byť istý, že všetko odpovede na tieto otázky mala Arriva známe už pred účasťou v súťaži a určite dobre vie, čo sa im oplatí a čo nie.

Čo sa týka Slovak Lines, prehra v súťaži automaticky neznamená vzdanie sa všetkého majetku. Z prenájmu parkovacích plôch, predaja autobusov a vypalovania za vstup do stanice môže byť napokon ešte lepší biznis ako z prevádzky autobusovej dopravy.
Pripomente mi: na ako dlho je tato zmluva? Desat rokov?

Edit: uz som nasiel, je to 10 rokov. Ja som teda velmi zvedavy, lebo sa asi buduci rok stahujem do Pezinka. Takze s ich sluzbami by som sa mohol celkom intimne zoznamit 🙂
Reakcia na: 810zssk #20:
Ok, tak si to vezmime z inej strany - bolo by pre Arrivu výhodné stavať v Malackách, Pezinku, Senci od piky nové areály z nejakých priemyselných pozemkov či areálov zaniknutých špedičiek? Nie je výrazne výhodnejšie dohodnúť sa na nájme so SL a ušetriť si všetky tie ostatné náklady? Lebo teda HBR by na investičnú výstavbu predpokladám najprv muselo vyriešiť zmenu územného plánu a následne celé povoľovacie kolečko, čo aj keby už mali v šuflíku hotový projekt, je v našich podmienkach proces na niekoľko rokov. Takže dočasné využitie tomu imho hľadať budú.
Reakcia na: Dispecer #19:
Pretože HB Reavis nepodniká v oblasti prevádzky autobusových garáži. Iste, môžu to prenajať alebo predať, ale otázka znie či to je najvhodnejšie využitie takého pozemku (ktorý sa mne javí v prípade SC pomerne lukratívny).

A ďalšia vec je či by o to Arriva vôbec mala záujem. Prevod akéhokoľvek zázemia, prípadne vozidiel prebehne len ak to obe strany budú považovať za výhodné. Rozhodne by som ho nebral ako samozrejmý, alebo vôbec pravdepodobný.
Reakcia na: 810zssk #18:
Prečo by mali hneď na tých pozemkoch niečo stavať? HB Reavis má IMHO všetky predpoklady na to, aby stanice mohol naďalej prevádzkovať - či už cez SL, alebo inou firmou.
Reakcia na: Joyki #16:
Prečo? Keďže SL je súčasťou realitného developera, neprekvapilo by ma keby si tie pozemky nechali a postavili tam niečo iné. Minimálne v Senci kde je tá poloha pomerne lukratívna.
Reakcia na: Joyki #13:
Stanicu prevádzkovať môže ktokoľvek, nemusí ísť zároveň o dopravcu.
Reakcia na: 810zssk #14:
Do prenajmu by teda mali dat svoje depa.
Reakcia na: pomaranc #12:
Ach Dunčo Dunčo. Nezmeníš sa.
Reakcia na: Joyki #13:
Prečo by odovzdávali autobusovú stanicu, alebo "depá"?

Samozrejme nie je vylúčené že niečo z toho SL predá Arrive, ale rozhodne to nie je automatické. Dočasná autobuska sa predávať nebude prakticky s istotou, keďže HBR na tom území plánuje development (mne sa navyše zdá že SL tú stanicu nevlastní ani dnes, len ju prevádzkuje - ale môžem sa mýliť).

Arriva nebude mať nič z toho že nimi bude jazdiť viac cestujúcich. Kvalita je definovaná objednávateľom, dopravca veľmi nemá dôvod ísť nad rámec toho. Ale ekonomicky sa vraky prevádzkovať skôr neoplatí. Uvidíme.
Reakcia na: pomaranc #12:
Arriva inde vyvádza, lebo môže, a lebo v daných krajoch je už etablovaná a poznajú sa. Tu budú striktne dané podmienky, bude nováčik, bude koordinovaný vo všetkom, a ak tie podmienky nesplnia, tak jednoducho nebudú môcť vyjsť do premávky tými neschvalenými vozidlami koordinátorom.
Teší ma napríklad aj výmena označníkov zastávok, lebo veľká časť už pomaly ide padnúť k zemi pri nárazoch vetra kvôli hrdzavým spodkom, vypadávajú terčíky, no a tiež miliónkrát polepené tabule nevyzerajú moc vabivo.

Som zvedavý, ako hladko preberú depá od SL. Malacké aj senecké vlastní SL, a musia odovzdať aj svoju dočasnú stanicu v Bratislave. 😁

Zároveň si nemyslím, že budú držať svoj priemerný vek na 9 rokoch, a že tu 10 rokov budú mať stále vrakovisko. Tým len v ženú ľudí zo svojich autobusov, takže tohto by som sa naozaj nebál. Predsa aj oni chcú čo najviac z toho vyťažiť, tak sa zrejme budú snažiť obnoviť vozidlový park. Majú mať cez 200 vozidiel, čo nie je až tak vysoké číslo, že by to nevedeli vymeniť za nové behom pár rokov.
Podľa toho, čo zatiaľ Arriva na Slovensku predvádza, tak som pesimista. Možno to za ten čas prispeje aspoň k cennému poznaniu, že by si kraj mohol založiť vlastného a ním 100% vlastneného dopravcu, kde si kraj bude sám súťažiť vozidlá, servis, PHM, vyberať šoférov a vlastne bude stačiť rozšíriť BID o potrebný personál na réžiu vlastného dopravcu. Nebude tak potrebné rokovať a doprosovať sa predstavenstvu podniku, prevádzkovému riaditeľovi, ekonomickému riaditeľovi aby urobili za peniaze kraja to, čo kraj chce a má na to ako objednávateľ a platiteľ nárok. Samozrejme dá sa kontrovať, že stačí dobrá zmluva, no ja kontrujem, že prečo objednávať niečo, čo potrebujem prakticky pokým ľudia cestujú a potrebujeme to denne, tak prečo to nerobiť vlastnými kapacitami a mať plne 100% denne a bez ohlásenia prístup do účtovníctva a správy majetku, či k zmluvám na servis.

Potom ma zaujíma, že keďže Arriva v podstate preberie šoférov Slovak Lines, že či ostanú súčasné platové podmienky alebo sa niečo zmení, prípadne, či nedojde k zneužívaniu importu lacnej pracovnej sily.
Veľká otázka je čo bude ďalej so SL. Zatvoria tú skupinu firiem úplne, rozpredajú nejake jej častiť, alebo čo? Nejak si neviem predstaviť že by sa dokázali z tak veľkej firmy aká sú dnes efektívne zmenšiť na malého dopravcu čo jazdí len Viedeň a pár zmluvných dopráv.
Reakcia na: merice #8:
Ja víťazstvo Arrivy vnímam pozitívne, ale samozrejme je to subjektívne.

Vizuál autobusov bude jednotný. Počíta sa že nástup prednými dverami zostane. Evidenčné lístky budú zrušené.
Reakcia na: Viko #7:
Úprimne, vekom sa nezaoberám, ako dôležité vnímam kvalitatívne parametre. Tie keď sú naplnené, tak nech má vozidlo pre mňa za mňa aj 250 rokov - na prevádzku starých vozidiel by doplácal predovšetkým dopravca.

Zároveň mám pochybnosti či by sa finančne oplatilo pozvážať staré vraky a potom ich modifikovať do podoby zodpovedajúcej Štandardom.
Mám len otázku. Je výsledok súťaže pre BSK, IDSBK a samotných cestujúcich dobrou či zlou správou zhľadiska toho aká spoločnosť vyhrala? Bude vizuál busov jednotný, budú sa volať regio? Čo sa zmení zhľadiska cestujúceho? Budeme nastupovať iba prednými dverami? Budú sa vydávať lístky každému aj tomu, čo platný lístok už má? Ďakujem
Reakcia na: 810zssk #6:
V poriadku, ale ako to odporuje tomu, čo som napísal?

Mám poznačené, že počas cca prvého roka "vek jednotlivých vozidiel bude môcť byť 16 rokov bez stanovenia maximálneho priemerného veku vozidlového parku" - teda reálne môžu pre úvodnú fázu nazvláčať 250 Euro3 vozov z konca roka 2006, vybaviť ich nutným OIS, olakovať a bude to stále ok.
A ani tie trvalé štandardy nezaručujú, že sa tu z toho nestane odkladisko... 9/15 znamená, že v ktoromkoľvek bode zmluvy môžeš mať dvesto desaťročných autobusov, ak si si k nim dokúpil 25 nových. V Štandardoch som nenašiel nič také, čo by malo sťažiť hromadné zaraďovanie ojazdeniek - farbu, tlačidlá, OIS doplníš v pohode hocikam. Naopak, nenašiel som tam podiel nových vozidiel, podiel vozidiel s najaktuálnejšou emisnou normou, ani žiaden iný podobný nástroj proti poklesu úrovne 😕 Nechcem byť negatívny, ale naozaj je toto cesta, ako pozdvihnúť verejnú dopravu?
Reakcia na: Viko #5:
Výnimka zo štandardov platí len niekoľko mesiacov, potom ich už všetky vozidlá spĺňať musia. A aj tá výnimka je obmedzená len na niekoľko ustanovení, väčšina štandardov platí od prvého dňa.
Reakcia na: Trammat #4:
Tak "dočasne", ako sa predávajú najstaršie michalovské vozy do Zámkov, liptovské do Trnavy a Nitry alebo moravské do Prahy?
Lebo nastavenie max 15 / priemer 9 môže vo vysledku dopadnúť rovnako, ako aktuálne vyzerá takmer každá slovenská Arriva - gro vozoparku tvoria staré autobusy a limit sa naháňa pár ojedinelými novinkami ročne...

(Mimochodom, možno si to už zle pamätám, ale tieto limity boli v pravidlách od začiatku? Nebolo to pôvodne nastavené o dosť prísnejšie?)
Reakcia na: 810zssk #1:
JPP že niečo príde aj z Moravy a Nitry. Ale len dočasne.
Reakcia na: TeBeCe #2:
Ďakujem, na toto som už zabudol.
Reakcia na: 810zssk #1:
Vozidlá sa zhľadiska veku rozdeľujú na Vozidlá:
•nové -Vozidlá srokom výroby 2020 a novšie,
•staršie -Vozidlá srokom výroby 2019 a staršie. Verejný obstarávateľ vtejto súvislosti upozorňuje, že vkapitole 3.1 vTechnických aprevádzkových štandardoch IDS BK sú uvedené iné kritériá pre rozdelenie Vozidiel na nové a staršieapre vylúčenie pochybností uvádza, že rozdelenie Vozidiel podľa kritérií uvedených vtomto parametri[P-29]tohto Opisu predmetu zákazky je Verejným obstarávateľom stanovené zdôvodu zachovania rovnakého prístupu avytvoreniarovnocenných podmienok pre všetkých Uchádzačov abude sa uplatňovať pre všetky Vozidlá, ktoré Dopravca predloží na certifikáciu na poskytovanie Služby pred Začatím prevádzky Služby.
"Znamená to, že vozidlá, ktoré budú zaraďované ako nové (s rokom výroby od 2020), by mali byť bezbariérové a klimatizované, vybavené kamerovým systémom a moderným informačným systémom pre cestujúcich. Dopravca môže nasadiť aj staršie vozidlá, ktoré nebudú musieť spĺňať všetky požadované parametre."

Je si týmto autor článku istý? Lebo v štandardoch sa nepíše o roku výroky, ale o roku zaradenia vozidla na linky IDS BK ("Autobusy a trolejbusy používané v IDS BK sa z hľadiska veku rozdeľujú na vozidlá: • nové – vozidlá zaradené na linky IDS BK po 1.1.2021, • staršie – vozidlá zaradené na linky IDS BK pred 31.12.2020." - bod 3.1. Štandardov)

Z tohto hľadiska by teda všetky vozidlá mali byť považované za nové (keďže na linky IDS BK budú zaradené od 11/2021), okrem prípadu ak dopravca niečo odkúpi od Lajnsu (ale zas neviem či Lajns vozidlá spĺňajú štandardy).

Za zmienku stojí že v tendri neskôr doplnili výnimku z niektorých štandardov na prvé mesiace premávky (oficiálne kvôli hnusobe, reálne asi skôr preto že tušia že nový dopravca bude začínať v šibeničnom termíne). Ale to je len dočasné, do presne stanoveného termínu.