Modernizácia trolejbusovej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica

Opis projektu

V rámci projektu pôjde o celkovú modernizáciu trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Kramáre – Pražská – Hlavná stanica. Uvažuje sa s realizáciou viacerých nových trolejových spojok na existujúcej trati s cieľom možnosti variabilnejšieho vedenia trolejbusov. Navrhované sú trolejové spojky:

  • Vlárska – Pod Krásnou hôrkou (doplnenie trolejového triangla - možnosť aj premávky medzi NÚSCH a NOÚ obojsmerne),
  • Stromová – Pražská (doplnenie odbočky v smere z Kramárov na Pražskú smerom na Hroboňovu),
  • Pražská – Šancová – Hlavná stanica (umožnenie premávky trolejbusov z Hlavnej stanice na Pražskú a opačne).

Navrhovaná je aj kompletná výmena trakčných stožiarov s výnimkou odbočnej trate k NOÚ a NÚSCH, kde by mali stožiare dostať po ošetrení len nový náter. Súčasťou projektu bude aj modernizácia trakčných meniarní Hroboňova a Leškova. V oboch meniarňach je plánovaná výmena transformátorov, usmerňovačov a napájačov. Vymenených bude tiež cca 16 km trakčných káblov z týchto meniarní.

Zastávky v modernizovanom úseku, ktoré ešte nie sú vybavené elektronickými informačnými tabuľami, nimi budú v rámci modernizácie dovybavené.

Financovanie projektových prác bolo zabezpečené z eurofondového príspevku v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) a z vlastných zdrojov, realizácia prác zatiaľ financovanie nemá určené.

Aktuálny stav (k 9/2025)

Modernizácia trolejbusovej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica je súčasťou zámeru projektu výstavby novej trolejbusovej trate Patrónka – Riviéra, ktorý bol vo februári 2021 zaradený do zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII).

V roku 2021 DPB obstaral zhotoviteľa projektovej dokumentácie a po získaní nenávratného finančného príspevku z eurofondov boli v marci 2022 začaté projektové práce.

V júli 2022 bol zámer modernizácie trate Patrónka - Hlavná stanica predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie zo zisťovacieho konania bolo správoplatnené v júni 2023.

Vypracovanie projektovej dokumentácie sa oproti plánu predĺžilo pre dlhotrvajúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ďalšie oneskorenie vzniklo pre zdĺhavé majetkovo-právne vysporiadavanie, takže realizácia projektu sa nestihla ani do predĺženého termínu 12/2023, kedy mohla byť projektová dokumentácia preplatená z NFP. Následne bol dodatkom termín na ukončenie aktivít tzv. nefungujúceho projektu predĺžený ešte do 7/2024. Aktivity sa nepodarilo dokončiť ani do 7/2024, preto bolo požiadané o predĺženie realizácie do 2/2025, následne v marci 2025 bol stanovený nový termín na dokončenie hlavných aktivít do 12/2026. NFP nebol do konca 12/2023 využitý ani spolovice, zvyšok dofinancoval DPB z vlastných zdrojov.

K začiatku roka 2024 bola dokončená dokumentácia pre územné rozhodnutie. V súvislosti so zmenou stavebného zákona v roku 2025 nastala potreba zmeny vypracovanej dokumentácie (DÚR, DSP, DRS) podľa novej legislatívy (dokumentácia stavebného zámeru, projekt stavby, vykonávací projekt). Súčasne bola stavba rozdelené na dve etapy tak, aby po výstavbe trolejbusovej trate Riviéra - Patrónka bolo možné čo najskôr zaviesť priamu trolejbusovú linku z Dlhých dielov na Hlavnú stanicu. V prvej etape sa preto vybuduje trolejová odbočka Pražská - Hlavná stanica obojsmerne, druhá etapa bude pozostávať z modernizácie trate z Patrónky cez Kramáre po Pražskú ulicu.  

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Modernizácia trolejbusovej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica
  • Dĺžka trolejbusovej trate: cca 9,7 km modernizovanej jednostopovej trate + 1 km novej jednostopovej trate
  • Predpokladaný termín realizácie: 2/2022 – 12/2026 (projekt), realizácia nestanovená
  • Predpokladané náklady: 11 mil. € bez DPH
  • Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra (projekt)
  • Projektant: Valbek & Prodex, s.r.o.

Ďalšie informácie

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Petto #43:
Dúfam, že nie aj vlastnými silami.
Reakcia na: Solider #42:
Na druhu stranu ta reko Kramarov je dost otazna. Nie su zdroje, pokial viem. Odbocka k HS pojde z vlastnych zdrojov.
Reakcia na: Ma178rek #40:
Však to sa nijako nevylučuje s tým, čo som pôvodne napísal a to, že nejaká výluka bude musieť byť po zavedení trolejbusovej linky 32. Vo všetkých etapách, ktoré si vymenoval, nebude môcť byť prevádzkovaná 32 s trolejbusmi.
Reakcia na: Petto #39:
Hej, ale iba počas etapy, v ktorej sa nebude robiť Pražská 😛
Reakcia na: Solider #38:
No napríklad cez letné prázdniny kedy by malo byť aj dostatok autobusov na NAD ... pripadne to robiť na menšie etapy a to Patrónka- križovatka s Vlárskou, následne Vlárska - Pražská a potom Pražská- Hl.ST
Reakcia na: Solider #36:
Trolejbusova L32 pocas vyluky Kramare bude vediet prejst cez Horsky park 🙃 . Alebo tade pojde L42. 😂
Reakcia na: si #37:
To zavesenie nového troleja, treba pripomenúť, ide o viac ako 4,5 kilometra dvojstopovej trate a niekoľko trolejových križovatiek, nebude práca na víkendy, na týždne 😉
Reakcia na: Solider #36:
tak zas na rozdiel od elektriciek v pripade trolejbusov to nemusi nutne znamenat nejake dlhe vyluky - pripravit nove stoziare, prevesy nad cestou a/alebo vylozniky a nove napajacie kable sa da aj pocas prevadzky a vyluky su nutne len na zavesenie noveho troleja a popripajanie novej napajacej inrastruktury (cisto zvrhlo by sa to mozno dalo zvladnut za 2-3 weekendy)
Reakcia na: Petto #30:
To je trochu zvláštne, pretože ak bude už budúci rok zavedená priama trolejbusová linka z Dlhých dielov na Hlavnú stanicu, tak práve v druhej etape pri modernizácii TT Kramáre bude musieť byť znova nahradená autobusmi. Samozrejme sa už teraz nedá zvrátiť to, že TT Mlynská dolina bude skôr ako TT Kramáre, ale ďalšej výluke trolejbusov sa zrejme aj tak nevyhneme.
Reakcia na: Petto #33:
Na 7-8 min. vyrovnávku by sa tam hádam ešte zmestil. Poobede a večer aj z Auparku to vozí dosť ľudí. Primárne ľudí smer AS a jej okolia.
Reakcia na: Petto #30:
A čo druhý smer? 🤔 Veď ten chýba rovnako jak aj ten, ktorý je spomenutý. Či len ja som to zle pochopil? 😁
Reakcia na: david11 #31:
Most SNP nevie ponat dalsiu linku uz si myslim. A vacsi dopyt je po spojeni AS- Most SNP ako AS-Aupark.
Alebo seknúť L50 pod mostom SNP. A z Farského od električky k Auparku spraviť vymeták.
Reakcia na: Petto #29:
Veď kto by chcel ísť do Auparku tak by sa rovno odviezol na opačnú stranu.
Negatíva pri tejto okružnej trase vidím v ešte väčšej nepresnosti jázd oproti CP ako tomu je teraz. Už teraz sa to poobede vláčikuje na druhej strane trasy.
Aktualizacia projektu - vid posledna cast v texte. Rozdeleny bude na 2 casti skrz vystavbu TT Mlynska dolina

"Súčasne bola stavba rozdelené na dve etapy tak, aby po výstavbe trolejbusovej trate Riviéra - Patrónka bolo možné čo najskôr zaviesť priamu trolejbusovú linku z Dlhých dielov na Hlavnú stanicu. V prvej etape sa preto vybuduje trolejová odbočka smerom z Pražskej na Hlavnú stanicu, druhá etapa bude pozostávať z modernizácie trate z Patrónky cez Kramáre po Pražskú ulicu. "
Reakcia na: 810zssk #28:
Alebo nech sa točí na esicku.. t.j. výstupiste by mala ako 93 smer Lúky, potom zíde dole ako 184 k diaľnici a vylezie naspäť ako 88. Nástupište by bolo ako 93 smer HS. Jedine kde by mala vyrovnávací čas neviem - tak aby nezavadzala ostatným linkami na zastávkach. Škoda len,ze Aupark neurobil aj nadchod ponad cestu k zastávke 93 smer Petržalka.
Reakcia na: Petto #26:
Ja som skôr uvažoval nad tým či by nebolo možné nejakým spôsobom viesť L50 cez nábrežie aj smerom do Auparku. Ale asi jediný spôsob ako to spraviť by bolo cez Viedenskú cestu a to je dosť slušná zachádzka.
Reakcia na: 3pa3ck3 #25:
A vodičov zoberieš na to kde?
Reakcia na: 3pa3ck3 #25:
Co tak prehodiť konečne 50 a 70 v centre? Poobedna špička s 7-8 k auparku fakt nie je treba. Ta kapacita tam chyba medzi AS a Most SNP.
Reakcia na: Urbanway 2423 #23:
V prvom kroku sa musia posilniť autobusy na nábreží, keďže 15-minútový interval je určite väčší problém medzi Autobusovou stanicou a Mostom SNP ako na Lovinského. To je riešiteľné aj bez postavenia koľajníc