Opis projektu
V rámci projektu pôjde o celkovú modernizáciu trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Kramáre – Pražská – Hlavná stanica. Uvažuje sa s realizáciou viacerých nových trolejových spojok na existujúcej trati s cieľom možnosti variabilnejšieho vedenia trolejbusov. Navrhované sú trolejové spojky:
- Vlárska – Pod Krásnou hôrkou (doplnenie trolejového triangla - možnosť aj premávky medzi NÚSCH a NOÚ obojsmerne),
- Stromová – Pražská (doplnenie odbočky v smere z Kramárov na Pražskú smerom na Hroboňovu),
- Pražská – Šancová – Hlavná stanica (umožnenie premávky trolejbusov z Hlavnej stanice na Pražskú a opačne).
Navrhovaná je aj kompletná výmena trakčných stožiarov s výnimkou odbočnej trate k NOÚ a NÚSCH, kde by mali stožiare dostať po ošetrení len nový náter. Súčasťou projektu bude aj modernizácia trakčných meniarní Hroboňova a Leškova. V oboch meniarňach je plánovaná výmena transformátorov, usmerňovačov a napájačov. Vymenených bude tiež cca 16 km trakčných káblov z týchto meniarní.
Zastávky v modernizovanom úseku, ktoré ešte nie sú vybavené elektronickými informačnými tabuľami, nimi budú v rámci modernizácie dovybavené.
Financovanie projektových prác bolo zabezpečené z eurofondového príspevku v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) a z vlastných zdrojov, realizácia prác zatiaľ financovanie nemá určené.
Aktuálny stav (k 9/2025)
Modernizácia trolejbusovej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica je súčasťou zámeru projektu výstavby novej trolejbusovej trate Patrónka – Riviéra, ktorý bol vo februári 2021 zaradený do zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII).
V roku 2021 DPB obstaral zhotoviteľa projektovej dokumentácie a po získaní nenávratného finančného príspevku z eurofondov boli v marci 2022 začaté projektové práce.
V júli 2022 bol zámer modernizácie trate Patrónka - Hlavná stanica predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie zo zisťovacieho konania bolo správoplatnené v júni 2023.
Vypracovanie projektovej dokumentácie sa oproti plánu predĺžilo pre dlhotrvajúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ďalšie oneskorenie vzniklo pre zdĺhavé majetkovo-právne vysporiadavanie, takže realizácia projektu sa nestihla ani do predĺženého termínu 12/2023, kedy mohla byť projektová dokumentácia preplatená z NFP. Následne bol dodatkom termín na ukončenie aktivít tzv. nefungujúceho projektu predĺžený ešte do 7/2024. Aktivity sa nepodarilo dokončiť ani do 7/2024, preto bolo požiadané o predĺženie realizácie do 2/2025, následne v marci 2025 bol stanovený nový termín na dokončenie hlavných aktivít do 12/2026. NFP nebol do konca 12/2023 využitý ani spolovice, zvyšok dofinancoval DPB z vlastných zdrojov.
K začiatku roka 2024 bola dokončená dokumentácia pre územné rozhodnutie. V súvislosti so zmenou stavebného zákona v roku 2025 nastala potreba zmeny vypracovanej dokumentácie (DÚR, DSP, DRS) podľa novej legislatívy (dokumentácia stavebného zámeru, projekt stavby, vykonávací projekt). Súčasne bola stavba rozdelené na dve etapy tak, aby po výstavbe trolejbusovej trate Riviéra - Patrónka bolo možné čo najskôr zaviesť priamu trolejbusovú linku z Dlhých dielov na Hlavnú stanicu. V prvej etape sa preto vybuduje trolejová odbočka Pražská - Hlavná stanica obojsmerne, druhá etapa bude pozostávať z modernizácie trate z Patrónky cez Kramáre po Pražskú ulicu.
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Modernizácia trolejbusovej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica
- Dĺžka trolejbusovej trate: cca 9,7 km modernizovanej jednostopovej trate + 1 km novej jednostopovej trate
- Predpokladaný termín realizácie: 2/2022 – 12/2026 (projekt), realizácia nestanovená
- Predpokladané náklady: 11 mil. € bez DPH
- Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra (projekt)
- Projektant: Valbek & Prodex, s.r.o.