Trolejbusová trať Patrónka – Riviéra

Opis projektu

Pôjde o výstavbu dvojstopovej trolejbusovej trate od križovatky Mlynská dolina-Valašská cez Mlynskú dolinu a Botanickú na Karloveskú ulicu, kde sa napojí na existujúcu trať Riviéra – Dlhé diely, ktorá v súčasnosti nie je napojená na zvyšok trolejbusovej siete. Okrem napojenia novej trolejbusovej trate v Mlynskej doline smerom na Patrónku bude zriadená aj jednostopová trolejová spojka z Gaštanovej cez ulicu Pri Habánskom mlyne do Mlynskej doliny smerom k Riviére pre výjazdy trolejbusov z vozovne Hroboňova. Dojazdy trolejbusov z Dlhých dielov do vozovne Hroboňova budú riešené novou odbočkou z Mlynskej doliny na Valašskú. Napájanie novej trolejbusovej trate bude zabezpečné z meniarne Karlova Ves nachádzajúcej sa na Lafranconi. V meniarni budú preto vymenené a doplnené napájače a ďalšia technológia.

Modernizáciou prejdú aj zastávky Zoo a Habánsky mlyn, kde budú doplnené elektronické informačné tabule a na zastávke Zoo v smere na Patrónku bude vybudovaný nový prístrešok, pričom nástupište sa rozšíri na úkor časti zastávkového pruhu. Svetelné križovatky v Mlynskej doline (Slávičie údolie, Pri Habánskom mlyne) by mali dostať nové radiče s preferenciou MHD.

Vďaka novej trati bude možné priame spojenie Dlhých dielov s Račianskym mýtom a Trnavským mýtom trolejbusovou dopravou. Zároveň táto trať umožní nahradiť trolejbusmi autobusovú linku 32 (po vybudovaní trolejovej odbočky z Pražskej na Hlavnú stanicu v rámci iného projektu), ktorá z väčšej časti premáva pod trolejovým vedením a vykazuje vysokú obsadenosť v oblasti Dlhých dielov a Kramárov a zároveň ju predĺžiť do novej trasy Jelačičova – Račianske mýto – Hlavná stanica – Kramáre – Patrónka – Riviéra – Dlhé diely (spojenie liniek 32 a 64). Nahradenie autobusov trolejbusmi zlepší dopravu v oblasti Dlhých dielov, ktoré sú charakteristické veľkým sklonom ciest.

Financovanie projektovej dokumentácie bolo zabezpečené prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII), financovanie výstavby je prostredníctvom Plánu obnovy.

Zdroj: Zámer projektu - Ministerstvo dopravy a výstavby SR

Aktuálny stav (k 7/2025)

Výstavba trate Patrónka – Riviéra je odporúčaná Koncepciou rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 a jej výstavbu odporúča aj Územný generel dopravy Bratislavy z roku 2015. Predmetná trolejbusová trať bola preverená aj dopravným modelom pre rok 2025 (rastový scenár).

Zámer projektu bol v decembri 2019 zaradený do zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Začiatkom roka 2021 bola do aktualizovaného zámeru projektu zahrnutá aj modernizácia existujúcej trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Kramáre – Pražská – Hlavná stanica.

V marci 2021 bol spustený proces výberu zhotoviteľa projektovej dokumentácie, podpis s víťazom súťaže (Dopravoprojekt) sa uskutočnil v novembri 2021. Podpis zmluvy na poskytnutie nenávratného finančného príspevku na vypracovanie projektovej dokumentácie sa uskutočnil vo februári 2022, zároveň DPB objednal vypracovanie projektovej dokumentácie, všetky stupne by mali byť pôvodne spracované do 12 mesiacov.

V októbri 2022 bol zámer trolejbusovej trate Riviéra - Patrónka predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie zo zisťovacieho konania bolo vydané v apríli 2023. Financovanie výstavby trolejbusovej trate bolo v apríli 2023 zahrnuté do aktualizovaného Plánu obnovy.

Vypracovanie projektovej dokumentácie sa oproti plánu predĺžilo pre dlhotrvajúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ďalšie oneskorenie vzniklo pre zdĺhavé majetkovo-právne vysporiadavanie, takže realizácia projektu sa nestihla ani do predĺženého termínu 12/2023, kedy mohla byť projektová dokumentácia preplatená z NFP. Následne bol dodatkom termín na ukončenie aktivít tzv. nefungujúceho projektu predĺžený ešte do 7/2024. Aktivity sa nepodarilo dokončiť ani do 7/2024, preto bolo požiadané o predĺženie realizácie do 2/2025 (dodatok uzavretý v 10/2024), následne v marci 2025 bol stanovený nový termín na dokončenie hlavných aktivít do 12/2026. NFP nebol do konca 12/2023 využitý ani spolovice, zvyšok dofinancoval DPB z vlastných zdrojov.

K začiatku roka 2024 bola dokončená dokumentácia pre územné rozhodnutie a prebiehalo výrubové konanie. Počas jari 2024 bola dokumentácia pre územné rozhodnutie čiastočne upravená a bolo požiadané o nové stanovisko mesta. Zmeny sa týkali najmä úpravy komunikácií a vybudovania nového chodníka na ulici Pri Habánskom mlyne. Mesto vydalo nové stanovisko k DÚR v septembri 2024.

V decembri 2024 DPB požiadal BSK o vydanie územného a stavebného rozhodnutia. Stavebné povolenie bolo následne vydané v máji 2025. Súťaž na zhotoviteľa trate bola vyhlásená v januári 2025. Víťazom súťaže sa stala žilinská firma Energa s cenou 15,8 mil. €. Zmluva bola podpísaná 5. júna 2025, práce začali v júli 2025 a ukončené by mali byť najneskôr do 9 mesiacov od začatia prác.

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Výstavba trolejbusovej trate Patrónka – Riviéra
  • Dĺžka trolejbusovej trate: cca 6,65 km novej jednostopovej trate
  • Počet zastávok: 3 (Botanická záhrada, Zoo, Habánsky mlyn)
  • Predpokladaný termín realizácie: 2/2022 – 12/2026 (projekt), 7/2025 – 3/2026 (realizácia)
  • Náklady na výstavbu: 15 799 327 € s DPH
  • Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra (projekt), Plán obnovy (výstavba)
  • Projektant: Dopravoprojekt, a. s. (subdodávatelia: Privel, s.r.o., Metroprojekt Praha, a.s.)
  • Zhotoviteľ: Energa, s. r. o., Žilina (subdodávatelia: ELZA Bratislava, AVA-stav, NOPE, SITEL, MiStav SK)

Ďalšie informácie

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Brancibetar #383:
December, ako každý iný. A do Vianoc to bude už len horšie.
Reakcia na: Brancibetar #382:
Ok tak dnes to je hrozne... cele kramare zapchate od stromovej az na patronku asi. Isiel som bakoniec 42 smer cintorin vrakuna a videl som stat v tej zapche 2×49 2×32 145 64 42. Dnes to bol otras. Mozno nejaka nehoda na krizovatke patronka?
Ja chodim kazdy den 32. Rano chodim z magurskej o 7.20 tento spoj meska obvykle 3 minuty a skor ten pred nim (7.10) meska resp. niekedy ptidu obidve 32 naraz. Spät zo zastavky riviera chodim 13.39. Niekedy meska ale nic strasne to nie je. Chcem este dodat ze to meskanie rano naberaju bud pred prichodom na hl. stanicu alebo ak idu nacas tak zo sokolskej kym pridu naberu tie 3-4 minuty.
Išiel som o deviatej linkou 32 a... Sakra, s tou 32 je to naozaj zlé, denno denne obrie meškania vinou Kramárov. Keby policajti pravidelne dopoludnia stáli pri parkovisku detskej nemocnice a rozháňali tých, čo blokujú pruh čakaním na parkovisko, tak by sa vyriešila možno polovica zápchových problémov, ale takto je to hrozné.
Reakcia na: bobitwo #377:
No ved ako som napisal - ta zastavka vobec takto nemala byt riesena. Je to nevhodne riesenie pre dany use case.
Reakcia na: Adam3 #378:
Hm, prave tie miesta, ktore si nakreslil, su vhodnymi kandidatmi na rozsirenie, lebo tam na to je miesto, prip. uz to sirsie je. Tam, kde su samostatne smery, sa to uz zmesti, cize OK. V minimalistickej verzii by sa to inde rozsirilo o jeden pruh (to s minimalnymi stavebnymi zasahmi) tak, aby sa dali prave tie BUS pruhy oddelit a minimalizovat jazdne casy. Keby aj ZSR hodili bobok, jedno kratke zuzenie v podjazde by asi nebol problem, trebars by sa tam dalo vytvorit vybocenie pre trolejbus s prednostou v jazde, ak by napad s obojsmernym pruhom nepresiel. Nanajvys to este vidim na zburanie mensich objektov, ako samostatne stojacej jednogaraze, posunutie stanku s obcerstvenim a podobne.
V zasade cely usek od Patronky az po Magursku je riesitelny rozsirenim a bez vacsieho reptania NIMBYstov, kedze po trase su takmer vylucne verejne budovy (okrem par rodinnych domov, ale ak by sa na ich urovni rozsirovalo na opacnu stranu, nejaky velky odpor necakam). Medzi Magurskou a Bardosovou to je tiez riesitelne, ale zasahovalo by sa do parcikov pred bytovkami a tam uz by bol piskot (alebo popred Domex, v mieste odbocovaku na Bardosovu to siroke je).

Najvacsi problem je uzke hrdlo medi Bardosovou a Hroznovou, aj ked mozno ani nie pred kancelarskou budovou, kde su este krajnice a napr. parkovanie by sa mohlo zmenit na pozdlzne, no akurat tesne za nou, pri ortodontickej klinike (za nou je svah, z ktoreho by sa dalo zobrat, ale tam by to asi narazilo na odpor vlastnikov). V mieste kliniky by to vsak asi neslo bez burania budov. Dalej za Hroznovou uz je to bez problemov. Ten uzky usek ako taky je ale pomerne kratky, velke zdrzania by tam neboli. Samozrejme do obojsmernej casti urcite nedavat zastavky.

Inak napad so Suchym mlynom sa mi paci.

Uz len taky mensi vrt - otazka je, ci by vyslo kapacitne posudenie pre kadejake budy, co tam nedavno stavali a stavaju, keby sa to zjednosmernilo.
Nazor?🙂 Autobusy by občas museli čakať pár minút, ak by išlo niečo v protismere, ale je to lepšie, ako strácať desiatky minút každý deň v zápche. V križovatke Patrónka doplniť odbočenia, fázu z Kramárov je možné úplne odstrániť a ponechať ju iba na pár sekúnd, keď príde vozidlo MHD. Namiesto nej je pridaná možnosť odbočiť z Pražskej doľava. To zároveň odbremení tranzit z ulice Pri Suchom mlyne, ktorá sa takto môže čiastočne uslepiť.

Zo Stromovej by sa dalo klasicky dostať na Vlársku a ponechal som aj možnosť dostať sa k univerzite a parkoviskám. IAD by k nemocniciam nemala zásadne utrpieť, nemám pocit, že by som zarezal nejaké kľúčové spojenie. Najhoršie je to však pre tie domy na uliciach Ďumbierska a Hrdličkova. Pri ceste na Patrónku je to dosť obchádzka, najmä ak by to bolo upchaté.

Pre MHD je to podľa mňa zásadné zlepšenie a zrejme aj pre sanitky, keďže by mohli používať buspruh. Neviem, ako je to v súčasnosti a ako sa im darí predierať sa v tých zápchach, ktoré tam bývajú.
Reakcia na: lostrail #375:
Nedávno som tade znova išiel a klasický problém, čo tam je roky. Električka sa len ukázala zo smeru Floriánske námestie a už tam stáli chodci. Zastavila L3, výstup, nástup, samozrejme časť ľudí si dávala ma čas a čakala tam, kým zmizne električka, aby mohli prejsť na druhú stranu, nešli po chodníku k prechodu, čo by mali podľa zákona. Kým zmizla električka, už vybiehala L39, takže ďalší ľudia sa tam natlačili. Zase výstup a nástup a zase to isté, čo v prípade L3. Ešte ani poriadne neodišla, už prichádzala L9, v protismere L94... A takto na preskačku to išlo tak 6-7 minút. Konečne trocha pauza, že sa dá prejsť, ale lebo kým prídeš k prechodu, tak si to tam po jednom dávajú chodci šofér na nich pozerá a chodci na háku. Prichádza zase električka. A namiesto toho, aby tam aspoň 10 sekúnd nikto nešiel, tak sa tam medzi autá natlačia ľudia a sa sťažujú, že čo tam stoja tie autá a zavádzajú im tam. To je tam bežná realita.

Predpokladám, že poznáš ako má chodec prechádzať cez prechod.
Reakcia na: lostrail #368:
Vedenia by nemuseli byť odseparované (viď Hradec Králové, trať Kukleny - Plačice) a keby aj boli, tak sa to tam pohodlne zmestí (viď Teplice v Čechách, podjazd pod traťou smerom k vozovni).
Reakcia na: bobitwo #373:
Lenze ti otrlejsi uz vedia, ze takto sa tam nahrnu tri auta, prvy dava prednost chodcom na priechode za zastavkou, medzitym elektricka dorazi a zacina sa beh cez prekazky a nadavacky (za mna opravnene). Je to situacia kto z koho.
Reakcia na: si #371:
No tak to je problem tej zastavky, ze niekedy tam idu tesne po sebe aj 4 vozidla (navyse taka L9 z odbocky, co nemusi byt hned na prvu vidiet) - jeden z dovodov, preco sa taky typ zastavky pre taky pripad nehodi. Predpisy ale hovoria jasne, nemas tam co s autom vbehnut a bohuzial, mas cakat na vsetky - teda, aj ked to vozidlo pred tebou zavrie dvere, pozerat sa, ci nejde dalsie. Ja sa tym chodcom do velkej miery ani nedivim, lebo takto sa pustia hned tri auta za sebou, lebo "aj ja, aj ja!", tak to iste robia chodci este v predstihu, aby nemuseli obchadzat stojace auta cakajuce na chodcov na priechode za zastavkou. A ked zablokujes niekoho tak, ze nemoze do vozidla nastupit, je to za mna jednoznacne na pokutu.
Ak niekde, tak sa taky typ zastavky hodi tam, kde tych vozidiel zastavuje vyrazne menej, no Kramare za take miesto nepovazujem, miestami to tam tiez "sype". Mnohi chodci sa spravaju nedisciplinovane, co je ale tiez vysledkom tunajsej mentality a umelo vytvorenej sutaze medzi autami a tymi ostatnymi. V Rakusku to nie je bezny jav, ale tam su spravidla obidve skupiny disciplinovanejsie. U nas je vysledkom neorganizovany bordel, vytrubovacky a konflikty fakticky kazdu minutu. Fakt skvele riesenie.
Davno mali z toho useku Radlinskeho IAD vylucit uplne, umoznit len odbocenie Vazovova -> Racianske myto, z opacneho smeru auta ist smerom na Americke namestie. Blbe je, ze planovana modernizacia Ruzinovskej radialy v tejto lokalite dopravu zabije uplne kvoli planovanym vyvrtkam okolo Avionu, takze k Blumentalu nebude alternativa, a to bude uplne zlo.
Reakcia na: lostrail #370:
Ale na Blumentáli nie je problém len s IAD, ale aj chodcami, čo keď zbadajú električku v diaľke, tak sa už hrnú na ten prejazdný ostrovček, pritom ešte mali kopu času čakať na zastávke, kým príde električka bližšie.
Reakcia na: lostrail #368:
Keď to zvládli v myšej diere v Tepliciach v čechách...
Reakcia na: lostrail #370:
"Pravidelne tam nejaky mentalny atlet zostane s autom na nastupisti a potom ho s kocikom obchadzaj"
a teraz skus z druhej strany... zastanes za staniciacim vozidlom a predtym nez ten zavre dvere, pohne sa prec a vyprace sa odtial jedna varka cestujucich, tak nezriedka hned vedla teba pristane dalsie vozidlo.... (ci uz dlhsie ako to predtym alebo staci ze je ako druhe v zastavke), co spravis ked lietat ani sublimovat nevies ?
a pokial budes cakat uplne pred priestorom zastavky (a zaroven teda aj pred priechodom), tak tam vystojis aj dieru v asfalte... dany usek mal byt pre iad uplne uzatvoreny a pustat tam len vhd, ale tomu ide chranena dielna magistratu naproti tym, ze upravami prilahlych uliciek kadial to malo zmysel obist ak ides zo spodnej casti centra ta nutia prechadzat prave cez tuto zastavku.... len to im akosi asi nedoslo, alebo mozno aj ano, ale iba sposobom ze hlavne ze urobime zle autam a co tam po okolitych dosledkoch....
Reakcia na: 3pa3ck3 #369:
Skor to vidim tak, ze by sa mohla urobit nejaka fuzia dvoch navrhov, napr. niekde to rozsirit, kde by to slo - tam by mohli byt aj segregovane BUS pruhy a na niektorych miestach by sa to spajalo do jedneho, pricom vodici vozidiel by na seba aj videli. Kriticky usek je od zastavky Bardosova az k odbocke na Hroznovu. V mieste zastavky neviem, ako by sa zabezpecil pruh pre IAD. Este pri Magurskej sa to rozsirit da, v okoli Bardosovej by sa muselo ist do tych pasov zelene pred barakmi, co by sa urcite domaci stavali na zadne. Osobne nie som fanusikom zastavok Viedenskeho typu, lebo nie vsetko, co fici vo Viedni, sa da aplikovat aj pri mentalite Slovakov. Blumental je typicky priklad chaosu, ktory tu skor nechceme. Za mna bezkonkurencne najhorsia zastavka v meste vobec. Pravidelne tam nejaky mentalny atlet zostane s autom na nastupisti a potom ho s kocikom obchadzaj. Este ked mu dohovoris, tak sa na teba arogantne osopi. Navyse nemas cas to fotit a posielat policajtom. Ked tam vozidlo nie je, musis sa tlacit na uzuckom chodniku.

Ak by tam mali byt take zastavky, to radsej tu okruznu L64.
Reakcia na: lostrail #368:
Keďže vedľa seba budú rovnaké póly, tak by to nemusel byť až taký problém
Reakcia na: Adam3 #367:
Ufff, to sa pri trolejbusoch ako presne bude dat urobit? Vedenia by museli byt aj tak odseparovane a boli by dost blizko seba. Neviem, ci by to tak slo urobit. Ako budu riesene zastavky v takom pruhu? Este pri nemocnici trebars OK, ale co taka Magurska?
Reakcia na: lostrail #364:
Prečítaj si aj druhú polovicu príspevku na ktorý reaguješ. Počítam so zachovaním obojsmernej premávky MHD vo vyhradenom buspruhu so striedavou premávkou.
Reakcia na: si #365:
Mozno nie, ale aj tak takto sluckovat dlhsie linky by bolo na palicu. Nepisal som, ze sam preferujem nejaky smer, iba sa zamyslel, ako by to bolo.

Este som rozmyslal nad dvomi vecami:

1. "Ako investicie vypeckovat do vysin", resp. ako zachovat aspon cast tej trasy obojsmernu - od Patronky po nemocnicu je tam priestor na rozsirenie, o ktorom som pisal nizsie. Medzi urgentom pre dospelych a Brnianskou je nemocnicny park. To by mnohych postavilo zo stolicky. Komunikacia popred geriatriu smerom k urgentu je aj tak priserna, to by sa tiez cele mohlo patricne rozsirit a doriesit tam legalne parkovanie (opacny smer pre cielovu dopravu vyriesit samostatnou odbockou), ale odbocka popred urgent by presla popod budovy nemocnice (pomedzi geriatriu a urgent, akurat teda musel by sa zabezpecit bezpecny urovnovy priechod pre ludi), nasledne popod pediatricku chirurgiu na Jahodovu ulicu, v ktorej trase by sa pokracovalo na Uhrovu a Jaskovy rad, kde by sa musela samozrejme vyriesit cela ta krizovatka, tipujem velkym kruhacom. Toto by sa inak hodilo vyriesit, ked spustia nemocnicu vo Vajnoroch a Kramare zavru. Pred KIGM teraz nedavno, ked som bol na kontrole, zacali stavat obrovske lesenie, tak neviem, ci ta budova ide do nejakej vacsej rekonstrukcie... Za mna uz by bolo asi lacnejsie ju zburat a postavit novu, no uvidime, co z toho bude.
Ak by sa tam riesila nova nemocnica, uz by sa asi patrilo mysliet aj na skapacitnenie dopravneho tahu. Kedze dalej je Stromova prakticky nerozsiritelna (hlavne za odbockou na Bardosovu), toto by mohla byt cesta. Ak by to zvladli cele dobre, cesta by sa spojila uz niekde pri Vlarskej.

2. Kde by prestavkovala nova L64 - priestor na toto by som videl na zast. Hrobonova. Ak by sa cez Kramare chodilo smer Patronka, tak by to bolo s minimalnymi upravami a malou kontajnerovou socialkou pri nadchode. V opacnom smere by sa musela upravit komunikacia tak, aby sa predlzil ten zastavkovy pruh, cim by vzniklo miesto pre kratkodobe odstavenie 2-3 vozidiel. Socialka by sa tam dala umiestnit hocikde. Pri tom smere do mesta vsak uplne neviem, ako by boli riesene vyjazdy / dojazdy, asi jedine cez Patronku a nie Prokopa Velkeho. Zaroven niektore linky by sa tam potom dali viest rozdielnymi trasami, napr. L32 na stanicu cez Kramare (dostupnost na Urgent aspon od Karlovky), z druhej strany cez Prazsku - tam dostupnost moze ciastocne kompenzovat L49.
Reakcia na: lostrail #364:
smer "k patronke" (kramare prejazdne smer mesto-patronka) by Ti ale indukoval vcelku slusny objem dopravy viac do centra, pretoze sa nemas ako dostat rozumne od zapadu na kramare.... ten opacny smer (smer patronka-mesto) tymto problemom netrpi....