Trolejbusová trať Patrónka – Riviéra

Opis projektu

Pôjde o výstavbu dvojstopovej trolejbusovej trate od križovatky Mlynská dolina-Valašská cez Mlynskú dolinu a Botanickú na Karloveskú ulicu, kde sa napojí na existujúcu trať Riviéra – Dlhé diely, ktorá v súčasnosti nie je napojená na zvyšok trolejbusovej siete. Okrem napojenia novej trolejbusovej trate v Mlynskej doline smerom na Patrónku bude zriadená aj jednostopová trolejová spojka z Gaštanovej cez ulicu Pri Habánskom mlyne do Mlynskej doliny smerom k Riviére pre výjazdy trolejbusov z vozovne Hroboňova. Dojazdy trolejbusov z Dlhých dielov do vozovne Hroboňova budú riešené novou odbočkou z Mlynskej doliny na Valašskú. Napájanie novej trolejbusovej trate bude zabezpečné z meniarne Karlova Ves nachádzajúcej sa na Lafranconi. V meniarni budú preto vymenené a doplnené napájače a ďalšia technológia.

Modernizáciou prejdú aj zastávky Zoo a Habánsky mlyn, kde budú doplnené elektronické informačné tabule a na zastávke Zoo v smere na Patrónku bude vybudovaný nový prístrešok, pričom nástupište sa rozšíri na úkor časti zastávkového pruhu. Svetelné križovatky v Mlynskej doline (Slávičie údolie, Pri Habánskom mlyne) by mali dostať nové radiče s preferenciou MHD.

Vďaka novej trati bude možné priame spojenie Dlhých dielov s Račianskym mýtom a Trnavským mýtom trolejbusovou dopravou. Zároveň táto trať umožní nahradiť trolejbusmi autobusovú linku 32, ktorá z väčšej časti premáva pod trolejovým vedením a vykazuje vysokú obsadenosť v oblasti Dlhých dielov a Kramárov a zároveň ju predĺžiť do novej trasy Jelačičova – Račianske mýto – Hlavná stanica – Kramáre – Patrónka – Riviéra – Dlhé diely (spojenie liniek 32 a 64). Nahradenie autobusov trolejbusmi zlepší dopravu v oblasti Dlhých dielov, ktoré sú charakteristické veľkým sklonom ciest.

Financovanie projektovej dokumentácie bolo zabezpečené prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII), financovanie výstavby bude prostredníctvom Plánu obnovy.

Zdroj: Zámer projektu - Ministerstvo dopravy a výstavby SR

Aktuálny stav (k 7/2025)

Výstavba trate Patrónka – Riviéra je odporúčaná Koncepciou rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 a jej výstavbu odporúča aj Územný generel dopravy Bratislavy z roku 2015. Predmetná trolejbusová trať bola preverená aj dopravným modelom pre rok 2025 (rastový scenár).

Zámer projektu bol v decembri 2019 zaradený do zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Začiatkom roka 2021 bola do aktualizovaného zámeru projektu zahrnutá aj modernizácia existujúcej trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Kramáre – Pražská – Hlavná stanica.

V marci 2021 bol spustený proces výberu zhotoviteľa projektovej dokumentácie, podpis s víťazom súťaže (Dopravoprojekt) sa uskutočnil v novembri 2021. Podpis zmluvy na poskytnutie nenávratného finančného príspevku na vypracovanie projektovej dokumentácie sa uskutočnil vo februári 2022, zároveň DPB objednal vypracovanie projektovej dokumentácie, všetky stupne by mali byť pôvodne spracované do 12 mesiacov.

V októbri 2022 bol zámer trolejbusovej trate Riviéra - Patrónka predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie zo zisťovacieho konania bolo vydané v apríli 2023. Financovanie výstavby trolejbusovej trate bolo v apríli 2023 zahrnuté do aktualizovaného Plánu obnovy.

Vypracovanie projektovej dokumentácie sa oproti plánu predĺžilo pre dlhotrvajúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ďalšie oneskorenie vzniklo pre zdĺhavé majetkovo-právne vysporiadavanie, takže realizácia projektu sa nestihla ani do predĺženého termínu 12/2023, kedy mohla byť projektová dokumentácia preplatená z NFP. Následne bol dodatkom termín na ukončenie aktivít tzv. nefungujúceho projektu predĺžený ešte do 7/2024. Aktivity sa nepodarilo dokončiť ani do 7/2024, preto bolo požiadané o predĺženie realizácie do 2/2025 (dodatok uzavretý v 10/2024), následne v marci 2025 bol stanovený nový termín na dokončenie hlavných aktivít do 12/2026. NFP nebol do konca 12/2023 využitý ani spolovice, zvyšok dofinancoval DPB z vlastných zdrojov.

K začiatku roka 2024 bola dokončená dokumentácia pre územné rozhodnutie a prebiehalo výrubové konanie. Počas jari 2024 bola dokumentácia pre územné rozhodnutie čiastočne upravená a bolo požiadané o nové stanovisko mesta. Zmeny sa týkali najmä úpravy komunikácií a vybudovania nového chodníka na ulici Pri Habánskom mlyne. Mesto vydalo nové stanovisko k DÚR v septembri 2024.

V decembri 2024 DPB požiadal BSK o vydanie územného a stavebného rozhodnutia. Stavebné povolenie bolo následne vydané v máji 2025. Súťaž na zhotoviteľa trate bola vyhlásená v januári 2025. Víťazom súťaže sa stala žilinská firma Energa s cenou 15,8 mil. €. Zmluva bola podpísaná 5. júna 2025, práce začali v júli 2025 a ukončené by mali byť najneskôr do 9 mesiacov od začatia prác.

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Výstavba trolejbusovej trate Patrónka – Riviéra
  • Dĺžka trolejbusovej trate: cca 6,65 km novej jednostopovej trate
  • Počet zastávok: 3 (Botanická záhrada, Zoo, Habánsky mlyn)
  • Predpokladaný termín realizácie: 2/2022 – 12/2026 (projekt), 7/2025 – 3/2026 (realizácia)
  • Náklady na výstavbu: 15 799 327 € s DPH
  • Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra (projekt), Plán obnovy (výstavba)
  • Projektant: Dopravoprojekt, a. s. (subdodávatelia: Privel, s.r.o., Metroprojekt Praha, a.s.)
  • Zhotoviteľ: Energa, s. r. o., Žilina (subdodávatelia: ELZA Bratislava, AVA-stav, NOPE, SITEL, MiStav SK)

Ďalšie informácie

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: david11 #209:
Toto je novostavba z r. 2024. A vo dvore na hlavnej stanici musí byť pri posune zamestnanec ŽSR tak či tak - je to všetko na ruku a na návesť výhybkára. Takže žiadna personálna potreba naviac.
Reakcia na: ufo #208:
Takých máš ešte veľa aj teraz. No pokiaľ ti vlak stojí na nástupišti tak žiaden vlak ti na prvé dve koľaje nepustia. Jedine ak by tam stál personál stanice s červenou vlajočkou a vlak ti zastaví ešte pred prechodom.
Odbocka pre L32 sa riesi. Aspon tak som dostal info od komptentnych, mozno to nebude hned sucasne od spustenia TT Mlynska dolina, ktora ide ako EU fondovy samostatny projekt, kdezto odbocky na HS idu z penazi mesta/DPB.
Reakcia na: Maremi #205:
Vôľa, či skôr nevôľa zo strany ŽSR...
Reakcia na: Solider #198:
Prečo by tam nemohla byť len signalizácia pre chodcov, ze ide vlak. Však tam aa posunuju skoro krokom.
Išiel som tadiaľ stokrát, nevidím problém preco by sa to nemohlo používať.
Reakcia na: Ma178rek #191:
Veru, dovolím si tvrdiť, že by to odlahčilo aj dopravnú situáciu pred stanicou.
Reakcia na: lostrail #202:
Pred reko celej stanice je to čisté sci fi.
Reakcia na: Mhr1 #165:
Keby sa tak zo Sokolskej dalo prechadzat vrchom napr. poza muzeum dopravy rovno na stanicu, hned by to bola ina kava... Ten 100m podchod by sa pomerne rychlo vratil.
Reakcia na: Ike #160:
Ked sa zaseka Sitina a nasledne Patronka, pricom niekedy su tam zdrzania aj hodinove, baterka parcialu to zvladne?
Reakcia na: Solider #198:
To áno a rovno spojiť s podchodom ktorý slúži primárne na vychádzanie...

+- by ma zaujímala.cena takéhoto diela

Lebo je to 100m +-
Reakcia na: Solider #198:
No veď o tom sme tu už v minulosti diskutovali. Koľko je to metrov? Vykopať, zakryť, viem, možno aj nejaké inžinierske siete... Ale to nemôže byť neprekonateľný problém. Len nie je vôľa od železníc, to je podstata. Lebo "nikdytotamnebolo"!
Reakcia na: Ma178rek #191:
Prechod cez koľaje sa určite nepovolí, nie je to bezpečné vzhľadom na to, že sa tam posunuje. Najlepším riešením je výstavba podchodu.
Reakcia na: Dak7 #195:
To bola dufam ironia 😁
Reakcia na: Ma178rek #194:
Ma byt 15 mimospickovy.
Byt na mne: Predlzena L32 bez zachadzok na Hlavnu stanicu. Dalej L93 ukoncit na Kollarku, L61 a L40 a L71 by zacinala a koncila na zastavke Pod stanicou a vozidla by sa tam iba isli otocit. L44 by koncila na Hrobonovej. L1 neviem. Takto sa da odlahcit dopravna situacia na Hlavnej stanici podla mna a navod aby sa ludia viac fyzicky zapojili.
Reakcia na: Petto #192:
Uvidíme podľa intervalu.
Ak by bol napríklad celodenný interval 10 minút vtedy by sa dalo uvažovať že každý druhý spoj na stanicu...
Reakcia na: Petto #192:
No to je problém celého projektu. Najlepšie je dnešné status quo.
Reakcia na: Mhr1 #190:
Stale je potrebne si ale uvedomit. Co je predmetnejsie mat? Priame spojenie s HS alebo dalsie spojenie s TrMy, RaMy. Rychle spojenie tam uz dnes robi nosna 49 a L32 jej interval mat nebude. 49 sice nejde k Nemocnici Kramare ale aj tak. Stale ma vyssi uzitok odbocka k HS ako par minut zdrzania na Trnavske.
Pripadne urobit nieco na sposob L61 ze v rannej spicke nezachadza L32 k Hlavnej stanici ( ako 61 k avionu ake z inych dovodov)
Reakcia na: Mhr1 #190:
Netreba žiadnu spojku pokiaľ by sa dovolil prechod od Sokolská smer stanica ..