Opis projektu
V rámci tohto projektu pôjde o predĺženie existujúcej trolejbusovej trate na Trnávke z Bulharskej ulice cez Galvaniho na Ivanskú cestu k nákupnému centru Avion Shopping Park. Pôvodne sa počítalo, že spolu s výstavbou tejto trate budú dodané nové trolejbusy s prídavným batériovým pohonom, ktoré budú nasadené na upravenú linku 61 tak, aby mohli premávali v úseku Hlavná stanica – Avion Shoping Park pod trolejovým vedením a vo zvyšnom úseku po Letisko s využitím batériového pohonu. Projekt výstavby trate sa ale oneskoril a tak nové hybridné trolejbusy boli nasadené na upravenú linku 61 už začiatkom roka 2024, pričom na batériový pohon premávajú v úseku Bulharská – Letisko.
Súčasťou projektu je aj modernizácia existujúcej trate na Rádiovej ulici, vrátane obratiska Rádiová. Pre zabezpečenie napájania novej trate je plánované vybudovanie novej kontajnerovej meniarne v areáli vozovne Trnávka s pracovným názvom „Bojnická 26".
Financovanie projektovej dokumentácie bolo zabezpečené prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII).
Aktuálny stav (k 7/2025)
Zámer projektu výstavby trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho bol vo februári 2021 zaradený do zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Následne v marci 2021 Dopravný podnik Bratislava spustil proces výberu zhotoviteľa projektovej dokumentácie, podpis zmluvy so zhotoviteľom (Reming Consult) prebehol v novembri 2021. Spracovanie projektovej dokumentácie bolo požadované do 8 mesiacov. Podpis zmluvy na poskytnutie nenávratného finančného príspevku (NFP) na vypracovanie projektovej dokumentácie sa uskutočnil vo februári 2022.
Začiatkom leta 2022 bol zámer trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie v zisťovacom konaní bolo vydané až v marci 2023.
Vypracovanie projektovej dokumentácie sa oproti plánu predĺžilo pre dlhotrvajúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ďalšie oneskorenie vzniklo pre zdĺhavé majetkovo-právne vysporiadavanie, takže realizácia projektu sa nestihla ani do predĺženého termínu 12/2023, kedy mohla byť projektová dokumentácia preplatená z NFP. Následne bol dodatkom termín na ukončenie aktivít tzv. nefungujúceho projektu predĺžený ešte do 7/2024. Posledným dodatkom z 10/2024 sa znížil počet merateľných výstupov projektu, keďže pôvodný počet sa nepodarilo splniť (vypustila sa dokumentácia pre stavebné povolenie a dokumentácia pre realizáciu stavby). NFP bol do konca 12/2023 využitý iba spolovice, zvyšok dofinancoval DPB z vlastných zdrojov.
Mestská časť Ružinov vydala koncom februára 2024 rozhodnutie o umiestnení stavby pre túto trolejbusovú trať. Realizácia prebehne v závislosti od získania stavebného povolenia a výberu zhotoviteľa. Mesto začalo obstarávať zhotoviteľa v marci 2025, súčasne DPB požiadal o vydanie stavebného povolenia na novú trať. BSK vydal stavebné povolenie na novú trať v júli 2025. Víťazom súťaže na zhotoviteľa trate sa stala spoločnosť OHLA ŽS Brno.
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Výstavba trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho
- Dĺžka trolejbusovej trate: 2,78 km novej jednostopovej trate a 0,95 km modernizovanej trate
- Počet zastávok: 5 (Bulharská, Pri zvonici, Na križovatkách, Ivanská cesta, Avion Shopping Park)
- Predpokladaný termín realizácie: 2022 – 2024 (projekt), 2025 - 2026 (realizácia)
- Náklady na výstavbu: 4 796 999 € s DPH
- Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra - Kohézny fond EÚ (projekt), štátny rozpočet, Hlavné mesto SR Bratislava
- Projektant: Reming Consult, a. s. (subdodávateľ Deltes, s.r.o.)
- Zhotoviteľ: OHLA ŽS, a. s., Brno
si
ako urcite by to bolo lacnejsie ako kompletne trolejove vedenie, ale zas az tak zasadny cenovy rozdiel oproti vystavbe kompletnej stopy by tam asi nebol....