Trolejbusová trať Bulharská – Galvaniho

Opis projektu

V rámci tohto projektu pôjde o predĺženie existujúcej trolejbusovej trate na Trnávke z Bulharskej ulice cez Galvaniho na Ivanskú cestu k nákupnému centru Avion Shopping Park. Pôvodne sa počítalo, že spolu s výstavbou tejto trate budú dodané nové trolejbusy s prídavným batériovým pohonom, ktoré budú nasadené na upravenú linku 61 tak, aby mohli premávali v úseku Hlavná stanica – Avion Shoping Park pod trolejovým vedením a vo zvyšnom úseku po Letisko s využitím batériového pohonu. Projekt výstavby trate sa ale oneskoril a tak nové hybridné trolejbusy boli nasadené na upravenú linku 61 už začiatkom roka 2024, pričom na batériový pohon premávajú v úseku Bulharská – Letisko.

Súčasťou projektu je aj modernizácia existujúcej trate na Rádiovej ulici, vrátane obratiska Rádiová. Pre zabezpečenie napájania novej trate je plánované vybudovanie novej kontajnerovej meniarne v areáli vozovne Trnávka s pracovným názvom „Bojnická 26".

Financovanie projektovej dokumentácie bolo zabezpečené prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII).

Navrhovaná TT k Avion Shopping Parku (zdroj: Zámer národného projektu - Hlavné mesto SR Bratislava)

Aktuálny stav (k 7/2025)

Zámer projektu výstavby trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho bol vo februári 2021 zaradený do zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Následne v marci 2021 Dopravný podnik Bratislava spustil proces výberu zhotoviteľa projektovej dokumentácie, podpis zmluvy so zhotoviteľom (Reming Consult) prebehol v novembri 2021. Spracovanie projektovej dokumentácie bolo požadované do 8 mesiacov. Podpis zmluvy na poskytnutie nenávratného finančného príspevku (NFP) na vypracovanie projektovej dokumentácie sa uskutočnil vo februári 2022.

Začiatkom leta 2022 bol zámer trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie v zisťovacom konaní bolo vydané až v marci 2023.

Vypracovanie projektovej dokumentácie sa oproti plánu predĺžilo pre dlhotrvajúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ďalšie oneskorenie vzniklo pre zdĺhavé majetkovo-právne vysporiadavanie, takže realizácia projektu sa nestihla ani do predĺženého termínu 12/2023, kedy mohla byť projektová dokumentácia preplatená z NFP. Následne bol dodatkom termín na ukončenie aktivít tzv. nefungujúceho projektu predĺžený ešte do 7/2024. Posledným dodatkom z 10/2024 sa znížil počet merateľných výstupov projektu, keďže pôvodný počet sa nepodarilo splniť (vypustila sa dokumentácia pre stavebné povolenie a dokumentácia pre realizáciu stavby). NFP bol do konca 12/2023 využitý iba spolovice, zvyšok dofinancoval DPB z vlastných zdrojov.

Mestská časť Ružinov vydala koncom februára 2024 rozhodnutie o umiestnení stavby pre túto trolejbusovú trať. Realizácia prebehne v závislosti od získania stavebného povolenia a výberu zhotoviteľa. Mesto začalo obstarávať zhotoviteľa v marci 2025, súčasne DPB požiadal o vydanie stavebného povolenia na novú trať. BSK vydal stavebné povolenie na novú trať v júli 2025. Víťazom súťaže na zhotoviteľa trate sa stala spoločnosť OHLA ŽS Brno.

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Výstavba trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho
  • Dĺžka trolejbusovej trate: 2,78 km novej jednostopovej trate a 0,95 km modernizovanej trate
  • Počet zastávok: 5 (Bulharská, Pri zvonici, Na križovatkách, Ivanská cesta, Avion Shopping Park)
  • Predpokladaný termín realizácie: 2022 – 2024 (projekt), 2025 - 2026 (realizácia)
  • Náklady na výstavbu: 4 796 999 € s DPH 
  • Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra - Kohézny fond EÚ (projekt), štátny rozpočet, Hlavné mesto SR Bratislava
  • Projektant: Reming Consult, a. s. (subdodávateľ Deltes, s.r.o.)
  • Zhotoviteľ: OHLA ŽS, a. s., Brno

Ďalšie informácie

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ma178rek #21:
"A hlavne tam bolo v blízkosti napájanie 600V"

a tu mas odpoved....
na letisko by si bud musel to 600V vedenie tahat (=vykopy a oproti plnohondotnej trati by si usetril len tu viditelnu cast = stlpy, prevesy a trolej) alebo by si musel budovat mensiu meniaren, ktora vyzaduje pripojku 22 kV co tiez neviem ci je niekde pobliz k dispozicii....

PS: a v pripade tahania 600V kablov je este tiez otazne odkial, pretoze kvoli napatovej a prudovej urovni Ta pri dlhsich trasach dost podstatne trapia ubytky napatia....
Reakcia na: si #20:
Tak ale nová kompletná stopa znamená nové stĺpy a vedenie + podzemné káble...

Hľadal som +- cenu za nabíjačku na Petronke ktorá slúži elektrobusom a ťa mohla v roku 2018 vyjsť na 30 000 bez DPH ale samozrejme je to iné ako "nabíjačka" pre trolejbusy
A hlavne tam bolo v blízkosti napájanie 600V
Reakcia na: Ma178rek #19:
potreboval by si menic alebo nieco, co by Ti odhadom (nenasiel som v rychlosti info aky odber to ma pri nabijani trakcnych akumulatorov a pustenej klime, zaroven ale musis mat rezervu aj na to aby s tym vedel vodic popotahovat a nevyhodilo to hned ochrany) vedelo drzat na vystupe 100-150A pri 600V- (=mensia meniaren); teda by si k tomu potreboval aj nejak rozumne kapacitnu pripojku (do zasuvky to nedas 😃 )
ako urcite by to bolo lacnejsie ako kompletne trolejove vedenie, ale zas az tak zasadny cenovy rozdiel oproti vystavbe kompletnej stopy by tam asi nebol....
Reakcia na: andrejandrej #18:
A nejaký menič napätia ktorý by zmenil 230/380V na 600V nie je? ..
Alebo čokoľvek podobne ktoré by dokázalo dodať potrebné napätie
Reakcia na: david11 #10:
Postavenie krátkej stopy na letisku znamená prevedenie 600 V kábla na vzdialenosť cca 3 km. Kvôli chladeniu/kúrenie to nikto nezaplatí. Treba tam jednoducho potiahnuť trolejové vedenie so všetkým, čo k tomu patrí.
Reakcia na: Petto #15:
Tieto čísla mi nesedia. Pokiaľ viem tak by to malo byť 12 pre autobus, 15 pre trolejbus, a 50 pre električku.
Reakcia na: Petto #15:
To su nejaké stredne hodnoty životnosti..
https://imhd.sk/ba/doc/sk/22981/Mestsk%C3%A9-zastupite%C4%BEstvo-schv%C3%A1lilo-nov%C3%BA-zmluvu-s-DPB-na-%C4%8Fal%C5%A1%C3%ADch-10-rokov

Práve pri 4921 sa to veľmi riešilo ale nevidím dôvod prečo by sa kus v dobrom stave mal vyradiť kvôli takejto podmienke
Reakcia na: Ma178rek #13:
12rokov tusim, elektricka 20 a bus 8. Samozrejme sa to vzdy prekracuje
Reakcia na: TRolejbus_6719 #9:
No mohlo by sa postaviť to vedenie až na letisko.
Nech sa môžu naplno využívať klasické trolejbusy,ktorých je viac ako dosť.
Veď to je cca 3km od Avionu ku letisku...
Reakcia na: Petto #11:
Aká životnosť 31Tr? Pokiaľ viem je to 20 rokov 🤔
Reakcia na: Petto #11:
Veď písal, že sa už teraz "šetrí" prúdom tak sa neklímuje. Potom by tam mohol aj záložák stáť pod prúdom napr.
Reakcia na: david11 #10:
Naozaj to nie je nutne podla mna. Ten voz ma slusny dojazd a ak bude trat k Avionu tak horedole to bude max 6km
Navyse pri moznej buducej poruchovosti 27Tr sa da prevadzkovat L61 uz aj s 31tr po Avion. Aj vyprava na 32,33 nam ponecha este slusnu rezervu 31tr, hoc ich zivotnosti uz dalsi rok vyprsi. 😁
Reakcia na: TRolejbus_6719 #9:
Na letisku sa predsa dá postaviť krátka stopa, aby bol trolejbus pod prúdom počas prestávok no a mohol chladiť alebo kúriť a sa dobíjať.
Už veľakrát všetci hovorili, že na letisku sa nebude stavať trolejbusové vedenie. Solarisy 27Tr boli kúpené práve preto, aby jazdili na batériový pohon. Keď sa vedenie posunie do Avionu, tak aspoň už nebudeme musieť vypínať kúrenie alebo klímu, keď budeme stáť na letisku.
Cool príspevky fandovia bratislavských trolejbusov.
Čo tak potiahnuť to trolejové vedenie až na letisko ?
Z AVIONu Shopping Park to nie je už tak ďaleko.
Keď tu pozerám na ten návrh TT,chýba mi tam pravé trolejové odbočenie z Bulharskej na Rádiovú a opačne z Rádiovej doľava na Bulharskú,aby mohli vychádzať vozy z vozovne Trnávka a plynulo odbočiť z Rádiovej doľava na Bulharskú na smer na AVION a takisto potom sa vracať od AVIONU naspäť do vozovne večerné končiace spoje.
Alebo to vyriešiť urobením trolejbusovej spojky Galvaniho - Rožňavská.
Fandovia bratislavských trolejbusov buďte cool 👍 .
Reakcia na: Viko #6:
V prípade, že by na Letisko išiel v špičke len každý druhý spoj 61 a každý druhý spoj 96 a mimo špičky len 61 tak ako teraz, tak by sa počet vzkm nezvýšil. Takisto keby sa predĺžil k Pharosu každý druhý (v špičke každý tretí - interval k Pharosu stále 30 minút) spoj 63 a 69 by sa zrušila.
Reakcia na: Urbanway 2423 #5:
Vymyslieť sa dá čokoľvek, aj 96 cez Pharos a Letové služby a 61 priamo. Len to treba mať s kým/čím odjazdiť a za čo zaplatiť 😃
Reakcia na: david11 #4:
V špičke by asi bolo lepšie, keby tam išla každá druhá 61 a 96. Stále by tam teda bol v špičke interval 7,5-minúty (96 by sa musela poobede posilniť kvôli prekladu), ale boli by tam 2 linky, čo by bolo lepšie kvôli priamym spojeniam na Letisko. Polovica spojov 61 a 96 by končila pri Avione, keďže je asi nereálne mať na Letisko linku so 7,5 (61) aj 10 (96) minútovým intervalom na Letisko. Mimo špičky by tam mohli ísť všetky spoje 61 a 96, tam by ukončenie každého druhého spoja pri Avione veľmi nedávalo zmysel. Ešte by sa dala predĺžiť 63 k Pharosu namiesto 69 (napríklad každý druhý spoj), takže by tiež okrajovo obslúžila oblasť za D1.
Vzniká tam nové sídlisko tak už by som moc neukončoval spoje L61 pri Avione. Skôr by som vrátil na letisko aj L96 aspoň každým druhým spojom. L96 pekne povymetá časť Petržalky aj Ružinov a zbytočne komplikujú ľudom s kuframi cestovanie na letisko.
Reakcia na: Petto #2:
Alebo vrátit na letisko 96 a striedať 61/96 v nejakom rozumnom intervale napríklad 7-8 minút špicka a sedlo 10