Pri modernizácii Ružinovskej radiály príde aj k celkovej rekonštrukcii uličného priestoru od Amerického námestia po Legionársku.
V rámci pripravovaného projektu modernizácie Ružinovskej radiály príde aj k modernizácii električkovej trate v úseku od konca Špitálskej ulice cez Odborárske námestie a Krížnu až po Legionársku ulicu. Na základe minuloročných požiadaviek hlavného mesta, ktorý je investorom tejto modernizácie, bola do projektu zapracovaná aj komplexná rekonštrukcia uličného priestoru "od fasády k fasáde" v tomto úseku. Projektovú dokumentáciu pre túto modernizáciu spracováva na základe verejnej súťaže spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá teraz zverejnila prehľadnú situáciu uvedených úprav na Americkom námestí, Odborárskom námestí a Krížnej ulici.
Najvýznamnejšou zmenou je preloženie polohy električkovej trate medzi Špitálskou a Májkovou ulicou k parčíku na Americkom námestí na miesto dnešnej cestnej komunikácie smerom do centra mesta. Cestná doprava bude po novom vedená medzi Záhradníckou a Mickiewiczovou/Špitálskou priamo bez potreby križovania električkovej trate na Odborárskom námestí. Projekt tiež počíta so zrušením priamej cestnej premávky z Krížnej na Mickiewiczovu/Špitálsku (možné bude iba odbočenie na Májkovu ulicu) a so zrušením odbočenia zo Záhradníckej na Májkovu.
Úpravou polohy električkovej trate sa dosiahne zlepšenie prestupovania cestujúcich v uzle Americké námestie. Doterajšia električková zastávka na Odborárskom námestí smerom k Trnavskému mýtu sa presunie na Americké námestie, pričom nástupište tejto zastávky bude spoločné s nástupišťom trolejbusovej zastávky v smere na Kollárovo námestie. Zároveň sa priblíži tesne ku križovatke pri nemocnici aj zastávka trolejbusov na Mickiewiczovej v smere von z centra. Zmenou polohy trate sa dosiahne aj zmenšenie koľajových oblúkov v rozvetvení trate pred nemocnicou.
Projekt prestavby trate na Americkom a Odborárskom nám. (zdroj: Dopravoprojekt, a.s.) - po kliknutí na obrázok sa otvorí kompletná situácia v PDF
Zastávka električiek na Krížnej ulici bude prebudovaná na združenú zastávku, takže na nej budú môcť zastavovať aj nočné autobusy, prípadne náhradná autobusová doprava. Menšou úpravou prejde aj poloha koľajového triangla na Vazovovej ulici. Električková trať od Amerického námestia po Legionársku má mať uzavretý betónový kryt.
Súčasťou projektu je aj realizácia nových cyklochodníkov po oboch stranách na Krížnej ulici a Odborárskom námestí. Projekt počíta aj s väčšou výsadbou zelene, pričom na Krížnej ulici budú po stranách ulice vysadené dve nové stromoradia. S úpravou cestnej komunikácie príde tiež k úprave parkovacích miest, ktoré budú zriadené po oboch stranách Krížnej ulice.
Kompletná projektová dokumentácia pre modernizáciu Ružinovskej radiály by mala byť dokončená v lete tohto roka. S realizáciou projektu sa počíta od jesene 2022 do konca roka 2024.
lostrail
Z celeho sveta si ako jediny priklad uviedol Vieden, co sa tyka komplikovanosti ciest. Asi tazko mozno jedno mesto povazovat za cely svet. Pariz nam napr. nevonia? Tam maju "len" obmedzovanie vjazdu podla znaciek, cervene vlny, celu kopu optickych spomalovacich prvkov, siroke priechody pre chodcov, no uplna "radost" ist tam autom. A mas pravdu, ani na parkovanie nezabudli.
Ale ano, kto chce psa bit, palicu si najde, takze potom su tu napr. Azijske staty, ktore maju trosku problem s pochopenim konceptu pesej zony. Takemu Vietnamcovi nevysvetlis, ze niekde nemoze ist so svojou motorkou alebo, ze svetla na semafore nieco znamenaju. Jazdia a parkuju s tym doslova vsade a predpisy "beru na vedomie". Jedine trasy, po ktorych nejazdia, su schodiska.
Niektore americke vykladne skrine automobilizmu pomaly chapu, ze donekonecna pridavat pruhy tiez nie je cesta. Neviem, ci si zachytil, ze aj v takom Detroite sa rozhodli ist cestou elektriciek (aj ked ono to tam balansuje v podstate doteraz, pricom na stole je aj BRT, no zatial stihli postavit jednu modernu trat). To, co tam mali dovtedy, nie je mozne povazovat za dopravu. Asi ako ked niekto povie, ze LA ma metro. No ano, ma. Akurat jeho pouzitelnost je uz ina vec.
Otazka nie je, co je ako kde riesene, ale co si chceme vybrat ako inspiraciu. Vsade pustit auta, zabezpecit, aby boli v minimalnej miere obmedzovane alebo naopak, dopravu v centre upokojit? Ak raz maju volnu cestu, tak ju budu vyuzivat. Nejaka trapna znacka s obmedzenim rychlosti predsa nikdy nedokazala zastavit slobodnu slovensku dusu, takze ako inak dopravu upokojit, ak nie vytvaranim urcitych barier?
Podotykam, ze nejake polomacane riesenia, t.j. aby boli spokojni vsetci, neexistuju. Vzdy sa niekto nastve. Preto sa na tieto veci nazera z hladiska masovosti prinosu. No a kedze pri jazde autom mas okolo seba pomerne vela hlucheho priestoru, masy su inde.
Co sa tyka parkovacich miest v garazach budov - samozrejme, ze mesto alebo aj VUCka by mala k tomu hovorit, pretoze to nie je len o zabrati miesta parkujucimi autami, ale aj o tom, ktore komunikacie a v akej miere budu viac zatazene vdaka tym autam, ktorym sa tie miesta stavaju. Napr. na nabrezi bol pomerne klud, kym sa nepostavil River Park. A teraz sa stavia jeho pokracovanie s dalsimi garazami. Uz dnes je nabrezie v spicke kvalitne zasekane. Co to bude, ked River Park II otvoria, je mozne vidiet v galerii k modernizacii KV radialy - ako to vyzeralo na nabrezi, ked boli dopravne obmedzenia. Takze ano, do parkovacich kapacit budov treba hovorit a zakazdym vyhodnotit dopravnu situaciu v lokalite predtym, ako sa nieco take povoli.
"Zdochnutosťou myslím skôr služby pre obyvateľov a napr. kancelárske priestory."
Sluzby predstavuju trh a ten pruzne reaguje na situaciu. Kvoli korone mnohe prevadzky zanikli a este zaniknu. Ale schvalne, zamerajme sa na cas mimo korony. Samozrejme, ak cakame, ze sa v centre bude darit malym potravinam, zelovocom, pekarniam, masiarstvam, predajniam elektroniky a podobnym obchodom, tak to asi cakame navrat v case asi o 40 rokov. Nasiel som na youtube Noc v archive z porevolucneho obdobia, kde tieto prevadzky ich novopeceni sukromni majitelia nepredlzenim zmluvy posielali postupne kade lahsie, lebo mali v podstate ludove najmy a kto bol privatizer, navyse tesne po revolucii, tak mu svietili dolariky v ociach. Teraz nezalezi na tom, kto bol ten zly, kto ten dobry alebo aku farbu tomu priradime. Dolezite je, ze (akokolvek zdeformovany) trh zareagoval na meniacu sa situaciu. Ano, aj vtedy bolo vela priestorov nasledne nevyuzitych, lebo sa nasiel nejeden, co sa preratal. Namiesto zarabajucej prevadzky, ako krcma, restauracia, zlatnictvo, ci predajna luxusneho oblecenia a obuvi, nezohnal nikoho. Neskor o to prisiel a kupil to niekto skusenejsi. A tak dalej.
Neskor prisiel boom nakupnych centier. Na tie casy si pamatam, lebo vtedy som v BA uz studoval. Problem ale nastal aj na strane sluzieb v centre - realne neponukali ziadnu pridanu hodnotu pre ludi. Pivo bolo to iste, ako kdesi v pajzli na sidlisku (akurat za trojnasobnu cenu), ponuka jedal prinajmensom na zamyslenie. Toto sa zacalo zlepsovat az po krize v rokoch 2008-2009. Az do tych cias centrum okupovali napr. Briti a ich rozlucky so slobodou (gurmanstvo = nula, valutovy rozdiel = maximalny).
Po krize ale centrum ludi prilakalo naspat. Street foodom, remeselnymi pivami, vselijakymi hipsterskymi kaviarnickami a podobne. Aj stare, zatuchnute prevadzky boli nepriamo donutene svoje sluzby zlepsit, lebo prisla neokukana konkurencia. Toto s miernym poklesom vydrzalo takmer az do vypuknutia korony, takze neviem, o akom vyludnovani pises. Beriem, ze sa oproti praveku zmenila cielovka. Dokonca aj to, ze centrum malo urcity cas problem so svojou identitou a modelom fungovania. Ale ze by bolo ludoprazdne, na to si tusim ani nepamatam (dokonca ani v casoch, kedy to tam vela nasich netahalo). Samozrejme, korona je situacia, ktoru treba hodnotit uplne inak.