Magistrát hlavného mesta zverejnil návrh rozpočtu na roky 2021 - 2023, ktorý budú schvaľovať mestskí poslanci na decembrovom zasadnutí zastupiteľstva. Rozpočet Bratislavy na rok 2021 je v celkovej výške 431,9 mil. €. Hlavné mesto chce napriek nepriaznivej makroekonomickej situácii spôsobenej pandémiou z roku 2020 pokračovať v príprave a realizácii rozbehnutých projektov.
Na prevádzkovanie MHD sa počíta s bežnými výdavkami vo výške 80,1 mil. €. Objem objednaných dopravných výkonov sa podstatnejšie meniť neplánuje a má byť vo výške 41,9 mil. vlakových km.
Rozpočet mesta počíta aj s kapitálovými výdavkami pred Dopravný podnik Bratislava vo výške 1,302 mil. € na nasledujúce modernizačné a rekonštrukčné projekty:
- trolejbusová trať Jelačičova - Žellova,
- trolejbusová trať Záhradnícka - Karadžičova,
- rekonštrukcia električkových zastávok Račianske mýto,
- ďalšie rekonštrukcie zastávok, nové prístrešky a mobiliár zastávok.
Na financovanie integrovanej dopravy počíta rozpočet s výdavkami 2,650 mil. € na kompenzáciu zliav, krytie strát a na činnosť Bratislavskej integrovanej dopravy.
Na prípravu a realizáciu nových električkových a trolejbusových tratí a modernizáciu existujúcich radiál mesto počíta s bežnými a kapitálovými výdavkami v celkovej výške 32,756 mil. €. Táto suma má pokryť nasledujúce projekty:
- vypracovanie projektovej dokumentácie pre modernizáciu Vajnorskej a Ružinovskej radiály,
- vypracovanie projektovej dokumentácie pre trolejbusovú trať Patrónka - Riviéra,
- inžinierska činnosť, autorský dozor a stavebné práce 2. časti Petržalskej električky (Bosákova - Janíkov dvor),
- údržba koridoru a prenájom pozemkov pod 1. časťou Petržalskej električky,
- modernizácia cestnej dopravnej signalizácie so zabezpečením preferencie MHD,
- modernizácia zastávky MHD pri ŽST Petržalka,
- príprava nových električkových tratí.
Pre posun príjmov zo štátneho rozpočtu a zdrojov EÚ a tiež pre posun termínu kolaudácie bude potrebné v roku 2021 dofinancovať aj modernizáciu Karlovesko-dúbravskej radiály vo výške takmer 14 mil. €.
V rámci investícií do cestnej infraštruktúry mesto v roku 2021 počíta napríklad s rozšírením Harmincovej ulice, rozšírením vstupnej cesty do Čunova, začatím rekonštrukcie Devínskej cesty, vybudovaním nových zastávok MHD na Panónskej ceste pri MŠ Vyšehradská, vybudovaním svetelnej signalizácie na križovatke Vrakunská - Ivanská cesta, úpravou križovatky na Račianskom mýte, či rekonštrukciou mosta na Žabom majeri.
Urbanway 2423
Inak je ale super, že sa konečne vybuduje BUS pruh aj na Radlinského, ako aj združená zastávka s električkami v smere z centra pre 59 a N55 (tá v smere do centra vyzerá byť tiež pripravená na prípadnú prevádzku autobusov). Takisto je podľa mňa dobré, že sa zruší ten krátky pruh pred križovatkou na konci Radlinského, čo je logické, keď bude viesť do Rače iba jeden pruh, aj keď si myslím, že toto môže vytvoriť druhé "hrdlo" ako pri bývalej Palme. V situácii je nakreslené aj znovuzavedenie nedávno zrušeného odbočenia zo Šancovej na Račiansku ako aj zväčšenie ostrovčeka, takže je dobré, že sa nakoniec spraví takéto riešenie, kde budú všetci spokojní.
Inak, nebolo by dobré, keby sa pre električky namiesto súčasnej zastávky Račianskej postavila jedna trvalá zastávka pri ZUŠ na Radlinského (aj pre 39, 59 a N55), druhá pri križovatke s Kominárskou a Ursínyho by sa presunula ku križovatke s Legerského? Spolu s úpravou autobusových nástupíšť na R. mýte (napr. presunutie nástupišťa na Šancovej v smere TrMy na roh Legionárskej a Šancovej) by to podľa mňa mohlo zľahčiť prestupovanie na R. mýte a navyše by Blumentál a R. mýto, ako aj Ursínyho a Pionierska neboli tak ďaleko od seba, ako sú teraz.