Dopravný podnik predstavil nové "letiskové" autobusy

Nové Solarisy Urbino 18 prinášajú viacero noviniek a vylepšení.

Dopravný podnik Bratislava predstavil nové kĺbové autobusy Solaris New Urbino 18 pre linky s vyššou frekvenciou prepravy cestovnej batožiny. Jedenásť nových kĺbových autobusov bude do premávky nasadených od začiatku septembra a premávať budú na linkách 61 a 96 k bratislavskému letisku.

Verejnosť sa môže s novými autobusmi detailne oboznámiť ešte pred ich zaradením do premávky na Námestí Nežnej revolúcie pred Starou tržnicou dnes (27.8.2020) do 18. hodiny v rámci osláv 125. výročia bratislavskej MHD.

Nové autobusy so sebou priniesli do Bratislavy viaceré vylepšenia a novinky, ktoré boli inšpirované nielen inými mestami západnej Európy, ale sú aj poučením z chýb z minulosti.

„Príchodom nových vozidiel Solaris New Urbino do Bratislavy sa začala napĺňať vízia mesta i Dopravného podniku Bratislava o kvalitatívnom skoku pri cestovaní hromadnou dopravou pri dodržaní princípov hospodárnosti a efektivity vynaložených finančných zdrojov. Je pred nami ešte dlhá cesta, avšak iba prostredníctvom nej dokážeme verejnosti ponúknuť atraktívny spôsob prepravy po meste ktorý je ekologický, časovo úsporný, ekonomický, no najmä komfortný,“ uviedol predseda predstavenstva DPB, Ing. Martin Rybanský, pri príležitosti predstavenia nových autobusov.

Veľký priestor pre batožinu

Autobusy majú po prvý raz vo vnútri vyčlenený osobitný priestor pre bezpečné uloženie väčšej cestovnej batožiny. Tento priestor sa nachádza medzi prvými a druhými dverami a tvorí ho kovová konštrukcia s policami. Priestor na uloženie batožiny sa nachádza aj oproti tretím dverám, avšak už bez regálov.

Oproti druhým dverám je vyčlenený veľký priestor pre detský kočík, invalidný vozík či bicykel. Novinkou sú tu popruhy pre bezpečné upevnenie bicykla, ktoré doteraz v bratislavských vozidlách chýbali. Nástupné dvere pre cestujúcich s kočíkmi či na invalidnom vozíku sú zreteľne označené veľkými piktogramami priamo na sklách dverí.

Komfortnejší interiér pre cestujúcich

V interiéri nových vozidiel čakajú na cestujúcich sedadlá s hygienickejším koženkovým poťahom v červenej farbe s príjemnou štruktúrou. Sedadlá vyhradené pre určité skupiny cestujúcich sú farebne odlíšené (modré) a zároveň sú označené piktogramami priamo v čalúnení. Prídržné tyče v interiéri sú zhotovené z nerezu, ako je to pri vozidlách Solaris bežné. Farba podlahy je tiež farebne zladená s vozidlom. Už bežným štandardom sú nabíjacie USB zásuvky pri sedadlách, Wi-Fi konektivita a kamerový dohľad.

Komfortnejšie cestovanie v letných dňoch zabezpečí výkonnejšia klimatizácia a zatmavené bočné okná. Prehrievanie interiéru v letnom období zníži aj biela strecha vozidiel, ktorá lepšie odráža slnečné lúče. V období, kedy nie je potrebné používať klimatizáciu, zabezpečia dobré vetranie interiéru veľké posuvné otvárateľné bočné okná.

Pre jednoduchšiu orientáciu sú zjednotené tlačidlá na otváranie dverí a signalizáciu výstupu na zastávke na znamenie. Cestujúci tak nemusí premýšľať, ktoré tlačidlo treba pred vystupovaním stlačiť. Nové vozidlá sú vybavené aj zatváraním dverí pomocou fotobunky - v prípade dlhšieho pobytu vozidla na zastávke si cestujúci môže fotobunkou zatvorené dvere opätovne tlačidlom otvoriť.

Vylepšený informačný systém

Vozidlový informačný systém prináša do Bratislavy viacero noviniek. Po prvý raz sú na nových vozidlách použité vonkajšie plnofarebné LED displeje s vyšším rozlíšením oproti doteraz používaným displejom. Farby liniek zobrazovaných na displejoch budú korešpondovať s ich farbami v cestovných poriadkoch a v schéme liniek. Vnútorné informačné panely majú dvojnásobnú šírku, rovnako ako to cestujúci už poznajú z nových nízkopodlažných električiek.

Okrem doterajších informácií o priebehu trasy sa budú na vnútorných paneloch cestujúcim zobrazovať aj aktuálne informácie z dopravného dispečingu a tiež aj informácie o možnostiach prestupu na ďalšie linky a aktuálne odchody liniek z najbližšej zastávky.

Výkonnejšie motory a nižšia cena

Nové autobusy sú vybavené výkonnými naftovými motormi DAF Paccar s výkonom 270 kW (doteraz najvýkonnejšie bratislavské autobusy), ktoré spĺňajú najnovšiu emisnú normu Euro 6d.

Vďaka vysúťaženej cene za vozidlo vo výške 312 500 € bez DPH bolo možné z pridelených finančných prostriedkov zakúpiť 11 vozidiel, namiesto pôvodne plánovaných desiatich. Posledné nové kĺbové autobusy (značky SOR) zakúpil DPB v roku 2017 za 327 855 € bez DPH (v tomto prípade však boli v cene zahrnuté aj náhradné diely na tri roky).

Nová generácia autobusov symbolicky začína aj s novou kombináciou BT na tabuľkách so štátnymi evidenčnými číslami. Aj keď sa táto kombinácia už nejaký čas vydáva, doteraz na autobusoch DPB ešte použitá nebola.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Jezo #80:
A to tie zhoralisy nemajú len tak hocijaké sedadlá na podestách – oni ich majú ešte vyššie ako SORy aj medvede... Hlavne teda tie sedadlá v prednom článku.
Napadla mi taka uvaha, ze ako by vyzerali miestne diskusie, keby novododane letiskove autobusy s horsie citatelnym displejom, bez beziacej klimatizacie, neotvarajucimi/nezatvarajucimi sa dverami, sedadlami na podestach, ci "nebezpecnou" rampou nad tretou napravou mali na cele logo ineho vyrobcu...
Reakcia na: Error 0x007 #78:
Práve preto, že číslo nie je vidieť, sa môžeš orientovať podľa farby. 😉
Videl som prvýkrát naživo ten displej s tou farbou liniek. Nepovedal by som, že to je krok vpred. Pri starom Bubuse je číslo linky oveľa zreteľnejšie a človek ho môže rozpoznať aj na neviem akú vzdialenosť, závisiac od farby to je pri nových displejoch skôr taký farebný fľak (na diaľku). Ešte nemáme toľko liniek s farbami, ale predstaviť si to číslo na svetlofarebnom podklade - úžasná čitateľnosť.
A vážne: To sa niekto orientuje farbami v MHD? Pri nosných systémoch ako metro alebo električka s malým počtom liniek by som nič nepovedal, ale pri autobusoch a trolejbus kde sú desiatky liniek (podobnosť odtieňov)?
Reakcia na: S499.1023 #57:
moja chyba, ospravedlňujem sa, zamenil som si si koženku s "genuine leather" tj. pomletými kožovými zvyškami vylisovanými do podoby tváriacej sa ako koža 😁
Reakcia na: Jak44 #71:
celkom dobrý nápad👍
Reakcia na: Melange #64:
Čo by bránilo bezďákom ísť o zastávku vedľa?
Reakcia na: Viko #66:
Na tej menšine, ktorá je ochotná sa socializovať.
Reakcia na: Jak44 #71:
Aj toto by bol fajn spôsob - a to nielen pre linku 61 -, ale aj tak mi ako lepšie riešenie (a do budúcnosti asi nevyhnutné) príde presťahovať tamtú nocľaháreň.
Len doplnim, ze problem smradu z bezdakov v zime sa zdaleka netyka len 61ky, ale vo VELKEJ miere elektriciek.
Reakcia na: Melange #64:
Ešte je jedno riešenie: Nasadiť na 61 konštantne revízorov, ktorí by mohli byť po vzore Ostravy "asistenti prepravy". Teda, kontrolovali by lístky, vykazovali ľudí porušujúci PP IDS BK a radili turistom. Samozrejmosťou by bola aj uniforma.

Nakoľko problém s bezdomovcami je na 61 v drvivej väčšine skoro ráno a večer, stačilo by aby boli nasadený len na celodenné poradia, čo by si vyžiadalo 8 ľudí/deň, čiže celkovo 32 ľudí (Ranná-ranná-voľno-voľno-poobedná-poobedná-voľno-voľno...). Keď už bola tá koronakríza, verím, že by sa aj 32 ľudí, ktorí majú angličtinu aspoň na A2, našlo.

Samozrejme, problém by to nevyriešilo, len presunulo inde (96 a 63). Avšak ruku na srdce, vyriešiť ten problém je beh na dlhú trať.

//Edit: Zlyhali počty, opravené. 🙂
Reakcia na: Viko #66:
Ja ti odkazy na tie výskumy dať neviem, ale je to tak, ako píšu ostatní. Títo najsmradľavejší a najotravnejší bezdomovci sú naozaj z radov tých, ktorí sa už nechcú (a často kvôli dĺžke pobytu na ulici ani nevedia) začleniť do spoločnosti. Tých ostatných si ani nevšimneš, lebo oni nechcú pôsobiť ako bezdomovci a odlišovať sa.
Reakcia na: ivanbuto #61:
Nevyliezol som včera z jaskyne, rozprávame sa o tých, čo sa chodia vyvážať do MHD, konštatne naložení v alkohole, zapáchajúci, pomočení, a bez platného cestovného dokladu.

Ja slobodu považujem za najvyššiu hodnotu, ale v civilizovanej spoločnosti platí, že nemôže byť na úkor druhých, a preto nemajú nijaký nárok na tolerovanú bezplatnú jazdu alebo hovenie si vo vykúrených čakárňach, je to priam absurdné.

Spoločnosť musí mať nástroje nielen na pomoc, ale aj na dodržiavanie stanovených pravidiel. Úlohou cestujúcich ani dopravcu nie je tolerancia, či pochopenie príčin tohto javu.
Reakcia na: gejza #67:
A v čom by bol problém? Akože tí bezdomovci by nejako ohrozovali prírodu?

Navyše teraz tam už je bariéra v podobe dvoch diaľníc, takže by peší pohyb bol regulovaný. Teoreticky by tá nocľaháreň mohla byť aj v tom výbežku medzi D1 a R7 alebo tam dakde.
Reakcia na: Melange #64:
Ketelec ? do lužných lesov a blízko chráneného územia ?
Reakcia na: S499.1023 #63:
Vieš tie prieskumy prosím aj doložiť? Lebo potom nerozumiem, na čom je založený úspech konceptov ako Housing First.
Reakcia na: Melange #64:
To by neriešilo prepravu týchto ľudí opačným smerom.
Na facebookovej stránke DPB jeden užívateľ v komentároch napísal toto: „existuje rýchle riešenie. Na mhd zastávke Fafruny, otvárať len predné dvere a preukázať platným lístkom mhd. V prípade viditeľného znečistenia odevu alebo zápachu odmietnuť prepaviť a odporúčiť si objednať taxi službu...“

Bolo by niečo také realizovateľné? (Samozrejme, odhliadnuc od toho, že momentálne nástup/výstup prvými dverami nie je možný.)

Osobne si ale myslím, že jediné riešenie je presťahovanie Nocľahárne sv. Vinceta de Paul niekam, kde bude menej vadiť (Ketelec, Žabí majer alebo niečo podobné). Jej umiestnenie blízko trasy letisko - centrum je úplný nezmysel.
Reakcia na: ivanbuto #61:
To je podložené prieskumami. Nedá sa to zovšeobecniť ale väčšina bezďákov odmieta akceptovať všeobecné pravidlá výmenou za nejaký socálny štandard.
Reakcia na: Solider #58:
Aj ja nosím so sebou kábel, dokonca tri (USB-C, MicroUSB, Apple 30-pin) a niekedy postačí aj pár minút na oživenie mŕtveho prístroja, z ktorého potrebujem vydolovať napríklad adresu alebo telefónne číslo, či číslo objednávky.