Cez tunel by električky mohli opäť premávať začiatkom leta

Prehľad aktuálneho stavu prác na modernizácii Karlovesko-dúbravskej radiály.

Už takmer mesiac naplno prebieha posledná etapa modernizácie električkovej trate do Karlovej Vsi. Pozreli sme sa na aktuálny stav prác a zisťovali sme, či sa nevyskytnú podobné problémy s priebehom prác ako v minulom roku. Rovnako sme sa pýtali na riešenie problému s dunením električiek, ktoré sa vyskytlo po sprevádzkovaní prvej časti zmodernizovanej trate.

Meškajúca tretia etapa

Modernizácia koľajového triangla na nábreží pri tuneli mala byť pôvodne dokončená pred spustením poslednej etapy na začiatku mája. Zatiaľ tu však práce ešte stále prebiehajú a podľa vyjadrenia hovorkyne magistrátu hlavného mesta Kataríny Jánošíkovej je predpokladaný termín dokončenia koľajového triangla v druhej polovici júna. "Dôvodom sklzu bolo prehodnocovanie niektorých detailov tak, aby nedochádzalo k šíreniu nízkofrekvenčného hluku," uviedla Katarína Jánošíková. Predĺženie električkových liniek 4 a 9 po tunel tak nebude môcť byť realizované skôr ako začiatkom leta.

Aktuálne bolo pri tuneli dokončené betónovanie nosných dosiek koľajovej trate a prebiehajú práce na dokončovaní koľajového zvršku. Zároveň prebieha montáž diaľkového ovládania výhybiek, vrátane výmeny výhybky na výjazde z tunela. Taktiež sa realizujú nové koľajové mazacie zariadenia pri tuneli. V križovatke sa dokončuje nová cestná svetelná signalizácia.

Dopravný podnik zároveň pokračuje v lokálnych opravách koľajovej trate na nábreží a Kapucínskej ulici, kde prebiehajú výmeny koľajových dilatácií a oprava asfaltového krytu električkovej trate. Pred dokončením je aj rekonštrukcia električkovej zastávky Chatam Sófer, ktorá dostala nové zábradlia, nové označníky zastávok a pribudli aj nové smetné koše. Nový mobiliár je rovnaký ako na modernizovaných zastávkach v Karlovej Vsi. Dlažba na zastávke bude pôvodná, iba s lokálnym predláždením. Pôvodný zostal aj prístrešok v smere do centra, dostal však nový antracitový náter a novú informačnú vitrínu. V opačnom smere prístrešok doplnený nebude.

Štvrtá etapa zatiaľ podľa harmonogramu

Práce na poslednom úseku od tunela po Jurigovo námestie pokračujú pomerne plynulým tempom. S výnimkou niektorých priecestí bola kompletne odstránená pôvodná električková trať, z veľkej časti je už vybudované nové drenážne potrubie a súčasne prebieha budovanie nového koľajového spodku a káblovodov. Na Botanickej smerom do Karlovej Vsi tiež prebieha budovanie šácht pre káblovú chráničku. Na zastávke Botanická záhrada je v plnom prúde budovanie nových výťahových šácht medzi zastávkami a nadchodom. Popri trati prebieha rekonštrukcia trakčných káblov a výmena trakčných stožiarov, čo má za následok viaceré dopravné obmedzenia na vozovke i na chodníkoch. Na Karloveskej sa začala aj rekonštrukcia verejného osvetlenia a obnova náterov stožiarov, ktoré nebudú vymenené.

Rozsiahlou prestavbou prechádza križovatka Karloveská - Molecova a jej okolie. V oboch smeroch je tu preto k dispozícii len jeden jazdný pruh a pre chodcov je neprístupný chodník popri škole medzi zastávkami Molecova a Vodárenské múzeum, takže prestup medzi týmito dvoma zastávkami je v súčasnosti komplikovanejší.

Hoci sa aj v tejto etape vyskytli problémy podobné tým z prvej etapy, podľa magistrátu to práce tentokrát nezdrží. "Aj v poslednej etape rekonštrukcie sa vyskytli nové siete či siete v inej polohe, zatiaľ však práce pokračujú podľa harmonogramu a nemalo by dôjsť ku sklzu," priblížila hovorkyňa magistrátu hlavného mesta.

Dokončovanie prvých dvoch etáp

Práce naďalej pokračujú aj na úseku od Jurigovho námestia po Dúbravku. Popri trati prebiehajú sadovnícke práce. Medzi traťou a vozovkou sú vysádzané suchomilné trvalky a kríky. Na svahu pred zastávkou Nad lúčkami bude zrealizovaná kvetnatá lúka. S výsadbou chýbajúceho rozchodníka sa zatiaľ nezačalo.

V uplynulých dňoch sa uzavrela lávka pre peších na zastávke Nad lúčkami z dôvodu budovania nového schodiska a jej celkovej rekonštrukcie. Naďalej prebieha aj rekonštrukcia podchodov na zastávkach Borská a Záluhy. Na zastávke Segnerova sú pred dokončením nové autobusové zastávky vybudované v súvislosti s rozšírením vozovky.

Zatiaľ stále nie je jasné, ako sa vyrieši problém s hlučnosťou trate zmodernizovanej v prvej etape. "Stále platí, že na určení príčiny dunenia v úseku Molecova - obratisko pracujú odborníci ako Hlavného mesta, tak aj zhotoviteľa a projektanta. Pri aktuálnej etape prác pripravujeme so zhotoviteľom technické úpravy pri realizácii koľajového zvršku, aby sa situácia z hľadiska dunivého zvuku neopakovala," priblížila Katarína Jánošíková. Detaily úprav mesto neupresnilo.

Dopravné problémy

Prebiehajúce stavebné práce výraznejšie obmedzili cestnú dopravu i chodcov. Najmä v smere do Karlovej Vsi, kde je od tunela k dispozícii len jeden jazdný pruh, sa často tvoria dopravné zápchy, v ktorých vozidlá MHD uviaznu neraz aj na desiatky minút. Magistrát pred spustením poslednej etapy uviedol, že vyhradené pruhy pre autobusy budú zriadené, ak si to situácia bude vyžadovať. Podľa aktuálneho vyjadrenia magistrátu zatiaľ ale priestor na tieto buspruhy nie je. "V súčasnosti je na stavbe takmer v celom úseku popri trati jeden jazdný pruh v smere do/z centra, a tak zatiaľ nie je možné buspruhy vytvoriť. Ak to situácia dovolí plánujeme ich realizáciu tak, aby sa eliminovalo zdržanie verejnej dopravy," uviedla hovorkyňa magistrátu.

Komplikovanú situáciu majú aj chodci, ktorým cestu znepríjemňujú rôzne prekážky na chodníkoch a priechodoch, čo dokazuje aj video nižšie. Mnohokrát ide o opakujúce sa problémy, ktoré sa vyskytovali aj v minulom roku. "Hlavné mesto neustále žiada dodávateľa o nápravu tak, aby stavba ovplyvňovala obyvateľov čo najmenej," stručne uviedla k týmto problémom Katarína Jánošíková.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Bambus #22:
Amen + to málo keď boli niektoré stĺpy mimo chodníka a dnes ich umiestňujú do jeho stredu robia z tejto modernizácie pre chodcov regres..keď to platí EÚ tak by im to mali vysvetliť že takto sa nerobí a nerobilo ani pred 50 rokmi keď to stavali
Reakcia na: Jajboli #17:
to je uz davno zname a pase...premeskana prilezitost, rovno sa mal rekonstruovat cely bulvar s cyklotrasami, chodnikmi...ale nic no

rychlost sa nezvysi, riesenia mnohych zastavok su ako z pred 15-20 rokov, mesto akoze chce navysit pocet cestujucich v MHD ale nove zastavky tomu nenasvedcuju...skoda
Reakcia na: Ma178rek #18:
Skôr keď prší tak je vhodné stáť pod strechou
Reakcia na: MatejBA #11:
Možno preto, že podľa harmonogramu prác sa tam malo už mesiac jazdiť. Zásoby dielov na novú trať DPB asi len tak v zásobe nedrží, takže keď už bolo jasné, že sa to nestihne (a to sa najskôr počítalo len s dvojtýždňovým meškaním), tak sa oprava nemusela stíhať ani vlastnými silami.
Reakcia na: Jajboli #17:
Úprava chodníkov keď vymieňaš trakčné stĺpy možno zahrnúť do projektu išlo, zastávkové tabule na BUS zastávkach už asi nie.
Reakcia na: lostrail #16:
ja síce vydržím ale semtam je dobré si sadnúť, keď čakáš dlhšie 🙂
Reakcia na: Valec #9:
Nie, myslím zástavky Botanická záhrada, Lafranconi, Kráľovské údolie a Zuckermandel. Keď sa tam už robia úpravy chodníkov (výmena sĺpov, pri zástavke Lafranconi vypílili konečne ten strom priamo na nástupišti čo obmedzoval cestujúcich), mali by vymeniť aj mobiliár zástavky-označníky, prístrešky a koše. Keď sa rieši ulica, mali by to poriešiť komplexne. Ani doma nerenovuješ kychyňu bez spotrebičov.
Reakcia na: Ma178rek #15:
Naco? Sa opries ved.
Reakcia na: FFF13 #13:
Keď dlhodobo nebol prístrešok na Lafranconi smer mesto tak aj Chatám vydrží 😃😃 ale aspoň lavička by mohla byť
Reakcia na: MatejBA #11:
Potom by nebolo co zatvarat o 2-3 roky 😃
Nechápem prečo nedajú prístrešok na E zastávke Chatám Sofer v smere do KV, tá zastávka už bola celkom dosť využívaná napr. ľuďmi z Zuckermandla.
Predpoklada sa zmena tras X5/X33 po sprevadzkovani vyhybiek a elektriciek cez tunel ?
Reakcia na: Valec #10:
Robia sa vsetky vyhybky a jedna vetva, ktora smeruje k trianglu. Preco ho neopravit, ked tam momentalne aj tak nic nejazdi? Rovnako ako nabrezie, mohlo sa rovno opravit po napriklad SNG.
Reakcia na: lostrail #3:
Celý triangel sa robiť nemal. Však mu ani nič nie je.
Reakcia na: Jajboli #6:
Tabule, ktoré budú najbližších 20 rokov zobrazovať len odchody nočákov?
Reakcia na: TeBeCe #5:
stále je priestor na reklamáciu
Reakcia na: TeBeCe #5:
A takto tie obrubníky vyzerajú pozdĺž celej radiály... pritom to vyhotovenie odporuje Technickým listom mesta Bratislavy. Nerozumiem že si to nedokážu ustriehnuť...
Pribudnú na autobusových zástavkách na Karloveskej elektronické tabule a nové označníky+nové odpadkové koše? Keď sa už raz tá cesta rekonštruuje, malo by sa to riešiť komplexne, nielen električkové zástavky.
Kvalita sa pozna na prvy pohlad
"Ak to situácia dovolí plánujeme realizáciu buspruhov tak, aby sa eliminovalo zdržanie verejnej dopravy"

Aká situácia? Mesto nevie spraviť poriadok so stavebníkom a jasne určiť priebeh a harmonogram prác? Alebo všetko závisí od iba vôle TSS Grade?

Mimochodom, zaujalo ma, ze kym na samotnej radiale menia kolaj v triangli, tak pri tuneli uz menia len vyybky a instaluju mazacie zariadenia. Nemala sa nahodou trat pri tuneli v ramci tretej etapy vymenit kompletne, t.j. preriesit cely triangel?
Reakcia na: N/A #1:
Presne toto mi udrelo do oci. V preklade: "takze vy svine plebsacke ste si dovolili nadavat na hluk, tak ho teraz pouzijeme proti vam". Alebo ako z nevyhody urobit vyhodu.
"Dôvodom sklzu bolo prehodnocovanie niektorých detailov tak, aby nedochádzalo k šíreniu nízkofrekvenčného hluku."
Ono tým meškaním a nedodržiavaním termínov nám všetci chcú vlastne iba dobre. 😁