Aké sú dopady pandémie koronavírusu na MHD?

Mesto očakáva, že bez pomoci štátu bude vedieť zvládnuť výpadky tržieb z MHD najviac dva mesiace.

Zatvorené školy, obchody, či práca z domu počas prebiehajúcej pandémie choroby Covid-19 spôsobili aj citeľný úbytok cestujúcich v mestskej hromadnej doprave v hlavnom meste. Znížením tržieb od cestujúcich prichádza dopravný podnik o významnú časť svojich príjmov. Na rozdiel od prímestskej dopravy, ktorá už dávnejšie prešla do víkendového režimu prevádzky, bratislavská MHD je zatiaľ prevádzkovaná v prázdninovom režime, až na niekoľko zrušených účelových liniek. Dopravného podniku aj magistrátu Bratislavy sme sa opýtali, aké dopady má a bude mať súčasná situácia na bratislavskú MHD.

DPB hlási pokles tržieb o vyše 90 %

Znížený počet cestujúcich spôsobil podľa Mateja Michlíka z DPB prepad tržieb oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 91 %, pokles počtu cestujúcich je o niečo nižší (cca o 70 %). Hovorca hlavného mesta Peter Bubla doplnil, že po zanalyzovaní údajov je prepad tržieb DPB vo výške 4 mil. €, pričom sa v týchto dňoch tržby limitne blížia nule. Tržby zo služieb MHD pritom predstavujú každoročne takmer 40 % výnosov DPB. V súčasnosti prebiehajú medzi dopravným podnikom a mestom rokovania o možnostiach financovania týchto výpadkov tržieb.

Hlavné mesto tiež predpokladá, že výpadky tržieb dopravného podniku na úrovni 1 až 2 mesiacov je vo finančných možnostiach mesta zvládnuť, no zároveň sa dá očakávať, že výpadky tržieb potrvajú dlhšie. V takom prípade by už pravdepodobne hlavné mesto, ako objednávateľ služieb MHD, potrebovalo pomoc aj od štátu. "Preto bude mesto aj s Dopravným podnikom rokovať s ministerstvom hospodárstva o možnej pomoci priamo pre Dopravný podnik, keďže DPB patrí k 10 najväčším zamestnávateľom v Bratislave (2 800 zamestnancov)," uviedol Peter Bubla.

Doplnené 23.4.: Tabuľka s prepokladanými dopadmi krízy na hospodárenie DPB v mesiacoch marec - jún:

Položka

Predpokladaný vplyv

Pôvodný odhad Vplyv krízy Upravený odhad
Výnosy -81 % 15 914 580 €  -12 942 225 €  2 972 355 €
- tržby -90 % 15 184 330 €  -12 230 000 €  2 954 330 €
- pokuty - 100 %  730 250 €  - 712 225 €  18 025 €
Náklady -13 %  38 176 410 €  -4 976 723 €  33 199 688 €
Vplyv na hospodárenie 36 %  -22 261 830 €  -7 965 503 €  -30 227 333 €

Čistý dopad na výsledok hospodárenia DPB sa za prvý polrok odhaduje v náraste o 8 mil. € a v ďalších mesiacoch do konca roka vo výške 2,5 - 3 mil. € mesačne. Celkové dopady pandémie na hospodárenie DPB za rok 2020 sa podľa konzervatívneho modelu odhadujú vo výške 26 mil. €.

Zavádzanie úsporných opatrení

Nepriaznivo na hospodárenie dopravného podniku okrem znížených príjmov od cestujúcich vplývajú aj zavedené preventívne opatrenia na zníženie rizika prenosu choroby vo vozidlách MHD. Dopravný podnik zabezpečuje pravidelnú zvýšenú dezinfekciu všetkých vozidiel a ďalšie neplánované výdavky vynakladá na nákup ochranných a dezinfekčných prostriedkov pre svojich zamestnancov.

"DPB momentálne ako inštitúcia verejnej správy nespadá pod žiadnu zo schém štátnej pomoci a pri súčasne nastavenom modeli financovania nie je schopný bez masívneho prepúšťania pokryť aktuálne výpadky tržieb. Avšak intenzívne zvažuje všetky spôsoby možného zníženia nákladov, pričom niektoré opatrenia už sú v platnosti; medzi inými vypravovanie kratších vozidiel cez víkendy a na nočné linky, či prázdninový režim premávky. Z príčin na strane Zákonníka práce či Kolektívnej zmluvy však vyplývajú určité obmedzenia. O prípadných ďalších prijatých krokoch bude DPB verejnosť a médiá bezprostredne informovať," zosumarizoval realizované úsporné opatrenia Matej Michlík, vedúci odboru marketingu a komunikácie DPB. Koľko sa týmito úspornými opatreniami ušetrí, však DPB neupresnil.

Doplnené 23.4.: Podľa materiálu na rokovanie mestského zastupiteľstva sú úspory z redukcie výkonov najviac na úrovni 1,3 mil. €. Náklady na dezinfekčné opatrenia sa predpokladajú za prvý polrok vo výške 250 tisíc €.

V súčasnosti je celoplošne zavedený v pracovných dňoch prázdninový režim premávky MHD, pričom postupne boli z dôvodu zatvorenia škôl, automobilky a hraníc dočasne zrušené linky 7 25 26 92 131 184 a 801. Od Veľkej noci sú počas voľných dní nasadené menšie autobusy na linkách 21 29 32 88 91 a 93 (12-metrové namiesto kĺbových), nevypravujú sa najdlhšie 19,5-metrové autobusy a na linke 9 premávajú kĺbové električky namiesto súprav. Celotýždenne boli nasadené menšie vozidlá aj na nočné linky. Vzhľadom na situáciu sa zatiaľ nerealizovalo ani každoročné posilnenie liniek do rekreačných oblastí. Dá sa predpokladať, že v prípade potreby sa pristúpi k ďalším redukciám premávky MHD.

Doplnené: Medzi ďalšie úsporné opatrenia patrí obmedzenie premávky električiek a trolejbusov v pracovných dňoch na víkendový režim od 20. apríla.

Niektoré dopravné projekty sa možno oneskoria

V tomto roku by sa mali realizovať viaceré väčšie projekty z oblasti verejnej dopravy, medzi ktoré patrí pokračujúca modernizácia Karloveskej električkovej radiály, rekonštrukcie električkových tratí v Rači a na Americkom námestí, ale aj nákup nových autobusov. Zatiaľ čo na modernizáciu Karloveskej radiály minister dopravy podpísal na konci marca tohto roka zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z eurofondov, na ďalšie projekty boli financie vyčlenené v rozpočte mesta a DPB. Znížené príjmy mesta i DPB sa s veľkou pravdepodobnosťou premietnu aj do pripravovaných projektov.

"Nakoľko ešte nemáme vyčíslené dopady, nevieme povedať ako sa súčasná situácia dotkne pripravovaných projektov. Aktuálne sa ide bez zmeny s tým, že mesto v spolupráci s DPB sa bude snažiť o minimalizáciu dopadov, nakoľko pripravované projekty opráv sú nevyhnutné pre udržanie prevádzkyschopnosti infraštruktúry. V každom prípade hlavné rozvojové projekty mesta (modernizácie tratí) by nemali byť ovplyvnené. Je riziko, že menšie investície DPB, ako aj obnova vozidlového parku, bude musieť byť posunutá v čase," uviedol hovorca hlavného mesta.

Ako vyplýva z odpovedí magistrátu Bratislavy a dopravného podniku, ako aj z prezentovaných možných scenárov dopadu pandémie na hlavné mesto, čím kratšie potrvajú súčasné obmedzenia, tým je vyššia pravdepodobnosť, že nepríde z dlhodobého hľadiska k vážnejším následkom na mestskú hromadnú dopravu a jej plánovaný rozvoj. V opačnom prípade by bez zásadnej pomoci zo strany štátu muselo mesto značne redukovať svoje funkcie i rozvojové plány.

Doplnené 23.4.: Navrhované riešenia výpadku tržieb DPB

Ako uvádza materiál na rokovanie aprílového MsZ, mesto navrhuje na riešenie okamžitej likvidity DPB zálohovo vyplatiť dopravnému podniku časť ekonomicky oprávnených nákladov za rok 2019 vo výške 5 mil. €. Tieto prostriedky sa preplácajú obvykle až po vykonaní auditu v DPB, ktorý však ešte neprebehol. Odhadovaná výška EON za rok 2019 je vo výške 7 mil. €. Súčasne mesto navrhuje zvýšiť bežný mesačný transfer dopravnému podniku, ktorý bol doteraz vo výške 5,4 mil. € mesačne. Pri súčasnej výške transferu by DPB nemal dostatok prostriedkov na úhradu záväzkov a vyplácanie miezd už v júli. Ďalšie riešenia budú závisieť od výsledkov rokovania mesta a vlády SR o prípadnej štátnej pomoci.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viliam22 #30:
Otazne je, ci sa to tyka aj SU18. No tam uz bola vyslovene objednavka pred Vianocami, tak tie uz to asi neovplyvni. 🙂
Reakcia na: Viliam22 #30:
A vysvetlili už dôveryhodne tú neprimerane nízku cenu?
Reakcia na: Trammat #24:
Buď to niekto zoberie alebo nie. Na jednej strane je istota, ale na strane druhej je trh. Hotový vodič nestojí ani jedného dopravcu nič. Je to určitá hodnota. Ak príde lepšia ponuka, tak sa zbalí a pôjde tam, kde mu dajú viac. A kde mu dajú viac, v podniku, kde je viacročná kolektívna zmluva a každé navyšovanie je závislé od úspešného rokovania so zástupcami zamestnancov a hlavne od schváleného rozpočtu od akcionára, alebo u súkromníka, kde o plate rozhoduje dohoda so zamestnávateľom? Ako som napísal v príspevku nižšie, dosť to závisí od socioekonomického postavenia konkrétnych vodičov.
Reakcia na: irizar #23:
Uvidíme 🙂 Každopádne, musíš uznať, že pre toho, kto nemá hypotéku a plačúce deti na krku a zároveň mu neklope blížiaca sa penzia na dvere, môže byť rýchlejší/zaujímavejší zárobok, vyhnutie sa zmenovej prevádzke a mestskej premávke, viac zaujímavé.
Reakcia na: Majkl #25:
Trochu sme sa s Vladom nepochopili, ja som si to vyložil tak, že päťdesiat kusov bolo žiadostí, nie prepustených. Ale nech to bola aj polovica, stále je to slušné číslo.
Reakcia na: Majkl #25:
Túto informáciu som Irizarovi spomínal ja a ja som ju počul od zdroja zvnútra DPB, ktorému dôverujem.

O prijatie do DPB nežiadali všetci z uvedeného počtu prepustených vodičov, ale málo ich vraj nebolo.
Reakcia na: irizar #18:
...zhruba patdesiatke ziadosti od na hodinu vyrazenych blagussakov...

Ahoj Irizar, ked uz menujes konkretnu firmu, mas tuto informaciu aj nejako overenu resp. mozes uviest zdroj alebo je to len nieco na styl JPP?
Reakcia na: Solider #21:
Dvoch z PolskiBusu poznám osobne a vyjadrili sa, že ak sa doma uchytia s istotou práce, tak už ich tam nedostane nikto. Samozrejme, nedá sa to povedať o všetkých, ale tiež si myslím, že veľká časť ľudí sa kvôli peniazom zatiaľ doma zamestná kľudne aj mimo oboru, no a keď bude dopravca volať "ono už to skončilo, môžeš do troch dní prísť?" tak veľká časť odmietne s tým, že tu poberá podobné peniaze a zároveň má istotu a nie je závislá na tom, či číňania prídu do Európy alebo nie.
Reakcia na: Solider #21:
Never tomu. Niektorí určite, ale myslím že viacerí sa dvakrát zamyslia, či sa im kvôli pár stovkám mesačne navyše oplatí vracať k zamestnávateľovi platiacemu štýlom "minimálka + diéty" (z čoho im bolo počítané odstupné aj podpora), ktorý ich navyše šmahom ruky hodil cez palubu pri prvom náznaku problémov. SADisti a DPčkári prinajhoršom sedia doma na 60 percentách. Podľa mňa bude taký Blaguss veľmi prekvapený, keď začne obvolávať bývalých zamestnancov.
Samozrejme, vychádzam z toho, že si toto uvedomia aj dopravcovia a budú sa snažiť si tých ľudí udržať, miesto aby v eufórií z náhleho prívalu žiadostí začali s buzeráciou a škrtmi prémií, ako po kríze v 2008om...
Reakcia na: Valec #6:
Tak vies,"odbornici na autobusy"(rozumej šotouši)maju skusenosti s kvalitou vsetkych autobusov😲 😲
Reakcia na: Trammat #20:
Táto panika jedného dňa skončí a keď opätovne začnú jazdiť, tak títo ľudia budú prví, ktorí položia papier na stôl a vrátia sa za koliesko svojej diaľkovej Setry.
Reakcia na: irizar #18:
A bude zrejme ešte lepšie, PolskiBus jazdiaci pre Flix a Umbrella takisto veľkú časť slovákov tento týždeň prepustili.
Reakcia na: irizar #18:
Iné efektívnejšie riešenie toho času na stabilizovanie A asi ani nebolo. Naopak, také trolejbusy, ktoré mali dlhodobo personálne neobsadený stav (takto vlani to bolo 30-40 chýbajúcich vodičov), mali už začiatkom roka vypravené záložáky, sedavé zálohy, a to bez príchodu zahraničných vodičov.
Reakcia na: Solider #17:
Zalezi od toho, co si predstavujes pod slovom "stabilizovane". Vypadky uz neboli, ale slo to na ukor draheho naboru Gruzincov a podobnych elementov. Co som pocul, tak zhruba patdesiatke ziadosti od na hodinu vyrazenych blagussakov sa velmi potesili. Ak si ich podnik dokaze udrzat, a podla mna by mohol, bola by to ozajstna dlhodoba stabilizacia...
Reakcia na: irizar #12:
Pokiaľ viem, už pred koronou to bolo stabilizované.
Reakcia na: Petto #15:
Erdoğan ako Erdoğan, jedno či Karsan Erdoğan alebo Otokar Erdoğan.
Reakcia na: Viko #14:
Az taka haraburda je to ? 😁
Reakcia na: Petto #13:
No neviem, Popradčania vraj už hľadajú spôsob, ako sa zbaviť Jestov... A to majú skúsenosti s Troligami čiže by mali byť zvyknutí 😃
Reakcia na: N/A #11:
Ked DPB nevie ani vypisat poriadnu sutaz na mikrobusy. Hoc aj nech nastavia podmienky pre turecky Karsan, vsak horsie ako Rosero to uz nemoze byt.
Minimalne nedostatok vodicov by na nejaku dobu mal byt zazehnany.
Btw, okrem kĺbákov je veľké ticho aj ohľadom minibusov - neviete ako to s nimi vyzerá, plánuje sa vyhlásiť nové VO? Stav prerobených dodávok od Rošera je už naozaj tragický, nehovoriac o tom že súčasné intervaly na L44 a 147 sú zďaleka nepostačujúce.
Reakcia na: S499.1023 #2:
Uvidíme, či dlhodobejší pokles tržieb nebude znamenať aj zvýšenie cien cestovného, pretože očakávať refundáciu od štátu je zrejme trochu naivné.
Reakcia na: Mhr1 #4:
Podľa vyjadrenia v článku sa rekonštrukcie tratí nedajú odložiť, keďže hrozí, že na trati môže byť zastavená premávka. Skôr predpokladám, že pre tento rok sa dodá len 11+1 kĺbových Solarisov a všetko ostatné (kĺby, sóla, minibusy) sa posunie na neskoršie.
Reakcia na: Mhr1 #4:
Prenajatých je iba sedem hrbáčov, ktoré situáciu v prípade núdze nezachránia a v Prešove by chýbali ešte viac než tu.

Inak z pohľadu cestujúceho mám osobne Urbany najradšej 🙂
Reakcia na: pharel #3:
Ak by všetky trate nerekonštruovala jedna firma a to TSS Grade, tak by to bolo aj technicky možné 🙂
Reakcia na: Mhr1 #4:
Na aký typ vozidla (snáď okrem Ikarusov) sa tu nenadáva?
DPB by teraz mohol aj cez pracovné dni vypravovať na krasňanské poradia L4 a L9 čo najviac K2S a výpravu súprav znížiť na minimum. Takisto cez víkendy upraviť interval L201 a L202 z 10 na 15 minút. Aspoň dočasne kým sa situácia nezlepší.
Tiež si myslím, že odložiť rekonštrukcie by bolo škoda. Čo sa ale odložiť dá, je nákup štandardných a kratších autobusov. Kĺbové potrebujeme ako soľ, tie sa odkladať nedajú, ale z tých ostatných nič predsa nie je tak staré, že by potrebovalo ihneď výmenu. A v prípade núdze sa dajú zrušiť prenájmy SOR 9,5 a 10,5-m. Alebo sú zmluvy o prenájme nastavené zasa tak, že sú de facto nezrušiteľné? A tých 12 vyradených Tedomov - už sú zošrotované? A ak nie, to by sa za pomoci kanibalizácie tých úplne beznádejných nedalo ešte pár kúskov sprevádzkovať? DP sa choval veľmi nehospodárne, keď nahradzoval Tedomy a SOR-y malými Citelismi (na ktoré sa tu väčšinou aj tak nadáva), hoci to vôbec nemuselo byť... A teraz budú finančné problémy. Viem, že sú spôsobené niečím iným, ale chovať sa hospodárne sa vždy vyplatí, jeden nikdy nevie, aký prúser príde...
Inak teraz by sa hodilo keby rekonstruovali trate. Nikto by nenadaval na vykuky. Ale zas hej, kto by robil na tej rekonstrukcii, podla mna stavbari ked robia aj na obytnych projektoch by mohli robit aj na trati nie?
Reakcia na: Solider #1:
Návrat cestujúcich samozrejme nebude taký rýchly ako odchod a to aj z iných, objektívnych dôvodov - hospodársky pokles.
Nemenej dôležitou otázkou podľa môjho názoru bude, či po skončení tejto zbytočnej paniky bude aj návrat cestujúcich do prostriedkov MHD taký bezprostredný, keďže mediálny obraz verejnej dopravy ako masívneho prenášača vírusu, umocnený zábermi ľudí v skafandroch, respektíve existenciou často pomerne zvláštnych opatrení, bude v ľuďoch pretrvávať dlhšiu dobu.