Zmodernizované zastávky budú vybavené viacerými novinkami, niektoré aj novými názvami.
S týždňovým oneskorením oproti plánovanému termínu sa vo štvrtok 28. novembra 2019 dopoludnia uskutočnila prvá skúšobná jazda električky po prvom zmodernizovanom úseku Karloveskej radiály. Zdržanie spôsobili technické problémy s napájaním trate. Meracia električka T3 #8437 vykonala skúšobný prejazd od Jurigovho námestia po obratisko na konci Karlovej Vsi a späť, vrátane prejazdu oboma koľajami v obratisku. Pri skúšobnej jazde sa zároveň vykonala inšpekčná prehliadka jednotlivých zmodernizovaných zastávok. Nasledovať by mali ešte skúšobné jazdy s klasickými električkami. Vykonanie skúšok je nevyhnutné pre vydanie povolenia na predčasné používanie trate.
Doplnené: Druhá skúška trate bola vykonaná 3. decembra 2019 s električkami T3 #8437 a Škoda 30T ForCity Plus #7525. Skúška bola zameraná najmä na riadenie výhybiek v obratisku električiek a tiež na prejazdnosť trate. Podľa zatiaľ nepotvrdených informácií by mohli električky do Karlovej Vsi začať premávať 15. decembra. Bude to však závisieť aj od vydania povolenia na predčasné používanie trate. Do Karlovej Vsi by mali byť podľa označení na zastávkach predĺžené linky 4 a 9. Bližšie informácie o zmenách v linkovom vedení nám dopravný podnik zatiaľ neposkytol.
V týchto dňoch v Karlovej Vsi finišujú práce na budovaní nových zastávok, realizujú sa vegetačné úpravy a rozbehli sa aj súvisiace úpravy ciest a chodníkov. Naďalej platí, že viaceré práce z prvej etapy modernizácie, ktoré nebránia spusteniu premávky električiek, budú dokončené až v budúcom roku. Cestujúci nebudú mať teraz k dispozícii napríklad výťahy na zastávke Kútiky (bývalá Karlova Ves), ani schodiská z nadchodu na zastávke Nad lúčkami. Dokončené by však mali byť aspoň priechody pre chodcov.
Novinky na zastávkach
Zmodernizované zastávky električiek postupne dostávajú finálnu podobu. Vybavené budú jednotným mobiliárom od firmy mmcité - prístreškami, zábradlím, označníkmi, odpadkovými košmi, zahradzovacími stĺpikmi a koncovými majáčikmi. Mobiliár je v jednotnom antracitovom vyfarbení, výnimkou budú automaty na cestovné lístky a elektrické rozvádzače. Súčasťou vybavenia zastávok bude elektronická informačná tabuľa s odchodmi spojov v reálnom čase a každé nástupište bude vybavené aj klasickým žltým automatom na cestovné lístky s možnosťou bezkontaktnej platby kartou. Automaty budú umiestnené v prístreškoch pre cestujúcich.
Lavička v prístrešku s USB zásuvkami
Nové prístrešky pre cestujúcich typu mmcité geomere pozostávajú z oceľovej konštrukcie, zadnej a bočných sklenených stien. Strechu tvorí sendvičový panel. V závislosti od dĺžky prístrešku je v ňom integrovaná jedna, alebo viac lavičiek z masívneho dreva, ktoré budú vybavené aj USB nabíjačkami. Prístrešky sú na bočných stenách doplnené názvom zastávky a erbom mestskej časti (v niektorých prípadoch však bol použitý erb Starého Mesta).
Po prvý raz bude na zastávkach okrem odpadkového koša na zmesový odpad aj kôš na plastový odpad. Odpadkové koše budú typu mmcité prax s oceľovým opláštením.
Na zmodernizovaných zastávkach budú po prvý raz použité označníky zastávok nového typu, ktoré okrem inovovaného piktogramu električky budú vybavené aj reproduktorom s prijímačom signálu od nevidiacich. Pri čísle každej linky bude po novom uvedená aj cieľová zastávka. Novinkou bude tiež zavedenie rozlišovania nástupíšť konkrétnej zastávky pomocou písmenového označenia (A, B,...) a označenie zóny, v ktorej sa zastávka nachádza.
Nový zastávkový označník
Nové názvy niektorých zastávok
Zmodernizované zastávky dostanú v niektorých prípadoch okrem nového mobiliáru aj nové názvy. Vyplýva to z nápisov na zastávkových prístreškoch. V aktuálne zmodernizovanom úseku budú premenované zastávky MiÚ Karlova Ves a Karlova Ves. Zastávka MiÚ Karlova Ves bude po novom pomenovaná podľa priľahlého námestia - Námestie sv. Františka. Zastávka Karlova Ves bude niesť nový názov podľa širšej lokality - Kútiky.
V ďalších etapách by mali byť podľa lokalít premenované napríklad aj zastávky Damborského na Záluhy a Molecova na Riviéra.
Zaujímali sme sa u kompetentných, aké dôvody viedli k zmene názvov zastávok. Hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava nás odkázala na magistrát hlavného mesta, keďže DPB bol podľa nej len súčasťou rokovaní. Z magistrátu však zatiaľ na naše otázky neodpovedali. V prípade poskytnutia odpovedí ich doplníme.