Zhotoviteľ podľa magistrátu nespolupracuje, problematické je aj dodržiavanie bezpečnostných opatrení.
Hlavné mesto dňa 1. októbra 2019 informovalo na verejnom zhromaždení v Dúbravke o aktuálnom stave modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály. Podľa najnovších informácií sa odhadované ukončenie prvej etapy modernizácie posúva až na 17. novembra 2019. Električky by tak mali po koniec Karlovej Vsi opäť premávať od 18. novembra. Ukončenie druhej etapy po Hanulovu v Dúbravke by malo byť v pôvodnom termíne 20. decembra 2019.
Predĺženie termínu ukončenia prvej etapy
Ešte v priebehu letných prázdnin magistrát mesta informoval, že ukončenie prvej etapy sa posúva z 27. septembra 2019 najneskôr na koniec októbra z dôvodu problémov súvisiacich s inžinierskymi sieťami pod električkovou traťou (neznáme siete, uloženie sietí v menšej hĺbke než sa predpokladalo, a pod.).Tieto problémy sa vyskytli v celom úseku od Jurigovho námestia po obratisko Karlova Ves. Z uvedených dôvodov bolo potrebné preprojektovať napríklad odvodnenie trate.
Podľa dnešného vyjadrenia magistrátu bolo problematické od zhotoviteľa získať aktualizovaný harmonogram prác, preto nebolo možné hovoriť o konkrétnom termíne ukončenia prvej etapy. Akonáhle bol nový harmonogram v polovici septembra známy, zhotoviteľ informoval, že ho zrejme nebude môcť dodržať. Najnovší odhadovaný termín hovorí o 17. novembri 2019. Či sa tak skutočne stane, ukážu najbližšie týždne.
Magistrát zároveň informoval, že kvôli spomínaným problémom s inžinierskymi sieťami súhlasil s predĺžením termínu do konca októbra z objektívnych dôvodov. Po tomto termíne si bude hlavné mesto nárokovať zmluvné penále za neukončenie etapy v dohodnutom termíne, ktoré by malo byť podľa zmluvy 0,5 % z akceptovanej zmluvnej ceny bez DPH (čo vychádza asi 279 631 €), keďže toto oneskorenie už bude z dôvodov na strane zhotoviteľa. Vo svojom predchádzajúcom vyjadrení primátor mesta tiež pripustil, že mesto bude zvažovať obmedzenie účasti tohto konzorcia firiem v ďalších súťažiach na modernizáciu tratí.
Problém s kvalitou prác vraj nehrozí
Vybičované tempo prác v závere prvej etapy podľa magistrátu nebude mať vplyv na kvalitu vykonávaných prác. Hlavné mesto podľa vyjadrenia kompetentných dohliada vo zvýšenej miere na kvalitu prác a dodržiavanie technologického postupu prostredníctvom stavebného dozora, ktorým je mestská spoločnosť Metro Bratislava. Mesto sľubuje, že všetky zistené nedostatky dáva zhotoviteľovi k náprave.
Problémom na stavbe je však podľa magistrátu nedodržiavanie bezpečnostných opatrení, na dodržiavanie ktorých opakovane zhotoviteľa upozorňuje. Na chodcov tak na stavenisku čakajú rôzne nástrahy. Problémom je napríklad nedostatočné zabezpečenie a označenie výkopov, označenie samotného staveniska, či lávky cez stavenisko pofidérnej konštrukcie.
Druhá etapa začala v predstihu
Druhá etapa modernizácie radiály od obratiska po Hanulovu ulicu, ktorá mala začať 28. septembra 2019, sa realizuje v predstihu už od augusta. Dovôdom skoršieho začiatku malo byť predídenie problémom s inžinierskymi sieťami ako v prípade prvej etapy. Ako informoval magistrát, objavil sa jeden problém s inžinierskou sieťou medzi Dolnými a Hornými Krčacami. Ukončenie tejto etapy, v ktorej najzložitejšou časťou bude vybudovanie integrovanej zastávky Damborského, je naplánované na 20. decembra 2019 a dodržanie tohto termínu by zatiaľ nemalo nič ohroziť.
Ako sme sa mohli presvedčiť, práce na tomto úseku už značne pokročili. Dnes bolo do prevádzky odovzdané čiastočne zrekonštruované priecestie Sch. Trnavského - Harmincova a začalo sa s rekonštrukciou druhej polovice tohto priecestia. V úseku obratisko - Harmincova bola vybudovaná nová kanalizácia na okraji trate, prebehla stabilizácie zemnej pláne, vybudovalo sa drenážne potrubie a postupne sa budujú základy nových trakčných stožiarov, ktoré budú po novom umiestnené uprostred trate. Postupne sa začína aj s nasypávaním štrkového koľajového spodku a dovážajú sa nové koľajnice. Nová trať v úseku obratisko - Harmincova bude tvorená otvoreným koľajovým zvrškom (tak ako doteraz), v úseku Harmincova - Hanulova bude pevná jazdná dráha (ako v Karlovej Vsi).
Súčasne sa začali práce na rekonštrukcii a prestavbe podchodu na zastávke Damborského. Pôvodný východ na zastávku smerom do centra bude preložený na opačnú stranu. Taktiež sa postupne odstraňujú pôvodné prístrešky električkových zastávok.
Ďalšie etapy v roku 2020
Dokončenie celej modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály je naplánované na budúci rok. Realizované by mali byť dve etapy, najskôr jedna menšia - koľajový triangel pri tuneli a následne najzložitejšia etapa - úsek tunel - Jurigovo námestie, v rámci ktorej bude vybudovaný aj integrovaný prestupný terminál Molecova. Táto najväčšia etapa by mala byť realizovaná podľa pôvodných plánov od mája do septembra 2020. Podrobnosti o organizácii MHD v tejto etape ešte nie sú známe.
IBBI