Podľa dopravného podniku si odborári chcú vymôcť zhoršenie pracovných podmienok.
Na prvý deň nového školského roka, v pondelok 2. septembra 2019, ohlásila jedna zo štyroch z odborových organizácií vodičov MHD bratislavského dopravného podniku (DPB) výstražný štrajk. Štrajk by sa mal uskutočniť od 4:00 do 7:00, najrušnejšej dopravnej špičke, ktorá začína po 7. hodine by sa teda mal vyhnúť. Podľa dopravného podniku sa do štrajku plánuje zapojiť len malý počet vodičov, premávka liniek MHD by tak nemala byť ochromená.
"Budeme robiť všetko preto, aby MHD fungovala aj v pondelok ráno a sme pripravení vypraviť aj záložné vozidlá. V pohotovosti máme aj ďalších šoférov, ktorí sú pripravení okamžite nastúpiť do práce," uviedol Martin Žarnovický, manažér PR a marketingu DPB.
Predseda odborovej organizácie, ktorá štrajk vyhlásila, vo svojom letáku medzi dôvodmi na štrajk uvádza napríklad podľa neho neplatnú kolektívnu zmluvu, sankcionovanie vodičov za nenosenie uniforiem a skoršie odchody zo zastávok či zastaraný vozidlový park MHD. Kritizuje aj nákup ojazdených nízkopodlažných klimatizovaných vozidiel, ktorých výbava je lepšia než mnohých iných bratislavských autobusov, či nedávne skúšobné zvýšenie prepravnej kapacity električkovej dopravy električkovou trojičkou.
Dopravný podnik považuje štrajk za absurdný a jeho dôvodom nerozumie, keďže od nástupu nového vedenia sa snaží zlepšovať podmienky pre svojich zamestnancov a od júla tohto roka došlo k ďalšiemu výraznému navýšeniu platov vodičov a dielenských pracovníkov.
"Odbory Autošofér totiž nemajú záujem o konštruktívny dialóg a zlepšenie podmienok zamestnancov, ale vyvolávať iba paniku u cestujúcich. Všetky ostatné odborové organizácie DPB sa do štrajku nezapoja a aj podľa ich názoru je celý protest nezmyselný a nerozumejú ani jeho dôvodom. Odbory Autošofér prezentujú údajnú neplatnú kolektívnu zmluvu, aj vďaka ktorej sa zamestnancom postupne zvýšili platy za posledné 2 roky o takmer 30 %. Kolektívna zmluva však platná je a na jej základe zamestnancom posielame navýšené mzdy. Naopak pán Hitka sa snaží svojich kolegov pripraviť o časť zvýšenej mzdy tým, že kolektívnu zmluvu napáda na súde.
Bizarné je, že odbory Autošofér napádajú aj kúpu nízkopodlažných klimatizovaných autobusov, ktoré sú stále v bežnej prevádzke v Nemecku a v Rakúsku, vďaka ktorým sme počas leta nemuseli prevádzkovať staré neklimatizované autobusy Karosa a šoféri nemuseli pracovať vo vysokých horúčavách a zhoršených podmienkach.
Súčasne chceme v spolupráci s mestom doplniť klimatizáciu do desiatok starších električiek a kĺbových autobusov. Nové vedenie DPB súčasne vyhlásilo tender až na 85 nových autobusov, ktoré budú plne klimatizované a nahradia najstaršie neklimatizované vozidlá. Tým sa vodičom výrazne zlepšia pracovné podmienky.
Nové vedenie DPB sa snaží od svojho nástupu zlepšovať podmienky zamestnancom a od júla došlo opäť k výraznému navýšeniu platov vodičov i dielenských pracovníkov. Chceme vyzvať šoférov, aby si podrobne preskúmali podmienky štrajku a zistili, či náhodou nebojujú sami proti sebe. Ak by DPB podmienky odborov Autošofér realizoval, dôjde k zhoršeniu podmienok zamestnancov a aj prevádzke MHD," uvádza sa v stanovisku Dopravného podniku Bratislava k ohlásenému štrajku.
juraj76
1. Vyčíta tomuto a asi aj predtým dočasnému vedeniu nákup ojazdených autobusov. Ale toto jednoznačne pôsobili predchádzajúce vedenia DP. Vždy sa nakupovali auobusy na iné ciele, ako na nahradenie najstarších KAROS- viď posledný tender v roku 2017, keď prednejšia bola linka 50 ako nahradenie starých KAROS (Skôr mal nakúpiť väčší počet kĺbových autobusov a z nich časť použiť na linku 50). A ktovie ako by bolo rozdelených tých 35 autobusov, ktoré Urban chystal údajne nakupovať minulý rok. Ak by pokračoval ďalej, KAROSY by tu jazdili možno aj ďalších 25 rokov. A Pán Hitka, ako sa vtedy ozval? Nepočul som o ňom až doteraz! A práve tým mlčním donútil nakúpiť DP tieto ojazdené autobusy!
2. Čo predchádzajúce vedenia urobili s klimatizáciou za celých 8 rokov? Nič. Len nové vozidlá sa nakupovali klimatizované a so starými sa neurobilo nič. A pritom ako sa zdá (podľa terajšieho vedenia), spraviť sa dá. A Pán Hitka opäť za celý čas nič. Keď bolo treba sa ozvať mlčal a kričí teraz, keď by mal byť radšej ticho.
3. Doslova za neuveriteľnú považujem požiadavku na skoršie odchody zo zástavok. Načo sú cestovné poriadky podľa Pána Hitku? Pre srandu? Ako k tou prídu cestujúci liniek, ktoré majú interval aj 20- 30 minút? Toto môže presadzovať už naozaj len chorý človek! Takejto požiadavke by nemal vôbec DP vyhovieť, a za takýto návrh by možno inde sostalaj hodinovú výpoveď!
Mám však jednu otázku. DP aj tu tvrdí, že nakupuje 85 autobusov. Ale nebolo by lepšie hovoriť o 84? Predsa len, jedno vozidlo má slúžiť pre autoškolu. Čiže nie pre cestujúcich. Alebo sa s ním ráta aj do bežnej premávky? Napríklad pri vodičoch v zácviku?