Na každú radiálu bude premávať jedna linka v hustejšom intervale, medzi jednotlivými linkami bude zabezpečený prestup v uzle Námestie SNP - Kamenné námestie.
Počas prvej etapy modernizácie električkovej trate v Karlovej Vsi bude od 22. júna 2019 reorganizovaná sieť električkových liniek. Po novom bude na každú radiálu premávať jedna linka z centra mesta, pričom jednotlivé linky budú premávať častejšie.
Medzi všetkými linkami (okrem posilovej linky 2) bude možné prestúpiť v centre mesta v uzle Námestie SNP - Kamenné námestie. Intervaly sú navrhnuté tak, aby čakanie na prestup bolo minimálne, v pracovných dňoch bude priemerné čakanie na prestup 2 až 2,5 min, večer a cez voľné dni bude priemerné čakanie 3,75 min. Na zastávke Námestie SNP pred Starou tržnicou budú zastavovať všetky linky, ktoré tadiaľ budú prechádzať. Pre zvýšenie komfortu cestujúcich bola provizórna zastávka pred Starou tržnicou doplnená o elektronickú tabuľu a prístrešok aj v smere Štúrova/Špitálska.
- Trasy električkových liniek a náhradnej dopravy
- Odporúčané náhradné spojenia za zaniknuté priame spojenia
- Premávka nízkopodlažných električiek
- Prednosti navrhnutého linkového vedenia električiek
- Zvýšenie komfortu prepravy počas výluky v Karlovej Vsi a Dúbravke
- Dôvody pre zavedenie jednolinkového variantu
Trasy električkových liniek a náhradnej autobusovej dopravy
- Linka 1: Hlavná stanica - Obchodná - Námestie SNP - Šafárikovo námestie - Petržalka
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 minúty, následne 5 minút v sedle a popoludní, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Trasa bez zmeny, hustejší interval.
- Linka 2: Hlavná stanica - Blumentál - Trnavské mýto - Vajnorská - ŽST Nové Mesto
- Interval 15 minút celotýždenne.
- Trasa bez zmeny, dlhší interval v pracovných dňoch.
- Doplnková linka medzi dvoma železničnými stanicami.
- Linka 3: Rača - Račianska - Blumentál - Americké námestie - Špitálska - Kamenné nám. - Námestie SNP
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 minúty, následne 5 minút v sedle a popoludní, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Náhrada liniek 3 5 7 medzi Račou a centrom.
- Z Námestia SNP pokračuje ako linka 9 cez Obchodnú do Ružinova.
- Od 15.7. sú v rannej špičke nasadené vložené spoje linky 3 na trase ŽST Vinohrady - Špitálska - Nám. SNP - Obchodná - ŽST Vinohrady v nadväznosti na príchody vlakov v čase cca 6:30 - 8:30.
- Linka 4: Zlaté piesky - ŽST Nové Mesto - Vajnorská - Trnavské mýto - Krížna - Americké nám. - Špitálska - Kamenné nám. - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Most SNP - nábrežie - Chatam Sófer - tunel - Kapucínska - Kamenné nám. - Špitálska - Krížna - Trnavské mýto - Vajnorská - ŽST Nové Mesto / Zlaté piesky
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 minúty, následne 5 minút v sedle a popoludní, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Každý druhý spoj z mesta bude končiť pri ŽST Nové Mesto.
- Linka X6: Karlova Ves, Molecova - Botanická - nábrežie - Most SNP - Šafárikovo nám. - Štúrova - Námestie SNP - Kapucínska - tunel - Lafranconi - Botanická - Karlova Ves, Molecova
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 3 minúty, následne v sedle a popoludní 4 minúty, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Náhrada liniek 4 5 6 9 medzi Karlovou Vsou a centrom.
- Linka 9: Ružinov - Trnavské mýto - Krížna - Blumentál - Obchodná - Nám. SNP - Kamenné námestie
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 minúty, následne 5 minút v sedle a popoludní, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Náhrada liniek 8 a 9 medzi Ružinovom a centrom.
- Z Kamenného nám. pokračuje ako linka 3 cez Špitálsku do Rače.
- Náhradná autobusová linka X5: Karlova Ves, Molecova - Karloveská - Karlova Ves, Borská - M. Sch. Trnavského - Saratovská - Dúbravka, Pri kríži
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 3 minúty, následne v sedle a popoludní 4 minúty, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Každý druhý spoj bude v pracovných dňoch premávať len v úseku Molecova - Borská.
- Autobusy X5 nebudú zastavovať na úrovni električkovej zastávky Karlova Ves, odporúčame využiť najbližšiu zastávku Borská.
- Pre zjednodušenie prestupu medzi linkami X6 a X5 smerom do Dúbravky bude autobusová zastávka Molecova presunutá na úroveň zastávky električky (k parkovisku pri Lidli).
- Náhrada liniek 4 5 6 9 medzi Molecovou a Dúbravkou.
Odporúčané náhradné spojenia za zaniknuté priame spojenia
Zanikuté priame spojenie | Náhradné spojenie |
Zlaté piesky – Karlova Ves | Linka 4 s prestupom v uzle Kamenné nám./Nám. SNP na linku X6 |
Zlaté piesky – Dúbravka | Linka 4 s prestupom na Trnavskom mýte na linky 63 64 204 209, následne prestup na linky 83 84 na zastávkach Sokolská, alebo Patrónka |
Ružinov – Špitálska |
Linka 9 dlhšou trasou bez prestupu (na Kamennom nám. sa linka 9 mení na linku 3 a pokračuje ďalej na Špitálsku) Linka 9 s prestupom na Trnavskom mýte na linku 4 |
Ružinov – Kapucínska a Karlova Ves | Linka 9 s prestupom na Nám. SNP na linku X6 |
Rača – Šafárikovo nám. a Petržalka | Linka 3 s prestupom na Nám. SNP na linku 1 |
Rača – STU | Linka 3 s prestupom na zastávke Blumentál na linku 9 |
Rača – Obchodná |
Linka 3 dlhšou trasou bez prestupu (na Nám. SNP sa linka 3 mení na linku 9 a pokračuje ďalej na Obchodnú) Linka 3 s prestupom na zastávke Blumentál na linku 9 |
Rača – Kapucínska a Karlova Ves | Linka 3 s prestupom na Nám. SNP na linku X6 |
Rača – Dúbravka | Linka 3 s prestupom na Račianskom mýte na linky 63 64 204 209, následne prestup na linky 83 84 na zastávke Sokolská, alebo Patrónka |
Karlova Ves – Kapucínska |
Linka X6 dlhšou trasou cez centrum bez prestupu Linka X6 s prestupom na zastávke Chatam Sófer na linku 4 |
Petržalka – Špitálska | Linka 1 s prestupom v uzle Nám. SNP - Kamenné nám. na linky 3 4 |
Petržalka – Blumentál | Linka 1 s prestupom na zastávke Poštová na linku 9 |
Petržalka – Račianska | Linka 1 s prestupom na Nám. SNP na linku 3 |
Most SNP – Lafranconi |
Linky 29 30 37 Linka X6 dlhšou trasou cez Nám. SNP |
Most SNP – Karlova Ves |
Linka X6 dlhšou trasou cez Nám. SNP Linka 29 smer Devínska Nová Ves Pri oboch spojeniach následne prestup na linku X5 (Molecova, resp. Vodárenské múzeum) |
Lafranconi – Kapucínska | Linky 31 a 39 |
Premávka nízkopodlažných električek
Nízkopodlažné električky budú počas výluky premávať na každej električkovej radiále. Nízkopodlažné električky nebudú nasadené len na linke 2. Nízkopodlažné spoje budú garantované v nasledovnom rozsahu:
- Na Vajnorskej radiále v pracovných dňoch každý druhý spoj linky 4 po Zátišie a každý spoj na Zlaté piesky, čiže v rannej špičke každých 8 minút, v sedle a počas odpoludňajšej špičky každých 10 minút. Počas večera a cez víkend bude nízkopodlažný každý spoj, t.j. každých 7,5 minúty.
- Na Račianskej radiále každý druhý spoj linky 3, v rannej špičke každých 8 minút, v sedle a počas odpoludňajšej špičky každých 10 minút, počas večera a cez víkend každých 15 minút.
- Na Ružinovskej radiále každý druhý spoj linky 9, v rannej špičke každých 8 minút, v sedle a počas odpoludňajšej špičky každých 10 minút, počas večera a cez víkend každých 15 minút.
- Na trati do Petržalky každý spoj linky 1, v rannej špičke každé 4 minúty, v sedle a odpoludňajšej špičke každých 5 minút, počas večera a cez víkend každých 7,5 minúty.
- Na trati na Hlavnú stanicu každý spoj linky 1, v rannej špičke každé 4 minúty, v sedle a odpoludňajšej špičke každých 5 minút, počas večera a cez víkend každých 7,5 minúty.
- Na trati do Karlovej Vsi každý spoj linky X6, cez pracovný deň každé 3 - 4 minúty, počas večera a cez víkend každých 7,5 minúty.
Prednosti navrhnutého linkového vedenia električiek
- Malý počet liniek do centra umožnil zabezpečiť výborný interval medzi spojmi (v pracovných dňoch nie viac ako 5 minút, cez voľné dni 8 minút).
- Lepší interval v rannej špičke oproti štandardnému prázdninovému grafikonu takmer v celej sieti električiek.
- Viac spojov v podvečerných hodinách pracovných dní.
- Zvýšenie počtu spojov na vyťaženej linke 1 medzi Námestím SNP a Hlavnou stanicou.
- Zabezpečená bude maximálna možná miera pravidelnosti a presnosti dopravy tým, že každá radiála má jednu základnú linku nezávislú od ostatných.
- Vedením protismerných liniek v oblasti tunel/Chatam Sófer (4 a X6) sa minimalizuje riziko vzájomného zdržiavania električiek pri odbočovaní do a z tunela, keďže ich trasy sa nekrižujú.
- Električka do Karlovej Vsi si neprenáša meškania z východnej časti mesta, eliminuje sa vznik meškaní v čase špičky na Mostovej ulici, kde je spoločná premávka električiek s autami.
Zvýšenie komfortu prepravy počas výluky v Karlovej Vsi a Dúbravke
- Každý spoj náhradnej električkovej linky X6 a náhradnej autobusovej linky X5 bude nízkopodlažný.
- Každý spoj náhradnej električkovej linky X6 bude klimatizovaný.
- Na linku 29 budú cez prázdniny vypravené kĺbové autobusy aj v pracovných dňoch.
- Linky 83 a 84 budú cez prázdniny premávať bez obmedzenia rovnako ako cez školský rok.
- Linka 83 bude mať cez voľné dni posilnený interval na 10 minút.
- Na linky 83 a 84 budú vypravené najkapacitnejšie autobusy, ktorými dopravný podnik disponuje.
- Na linke 20 naďalej budú premávať vybrané priame spoje, ktoré z Dúbravky pokračujú na Račianske mýto, Trnavské mýto a Rožňavskú ulicu. Tieto spoje majú odchody zo zastávky Pri kríži ráno o 7:58, 8:18 a 10:20. Naspäť majú popoludní odchody z Trnavského mýta smerom do Dúbravky o 12:56, 13:16 a 13:37.
Dôvody pre zavedenie jednolinkového variantu
Vyššie uvedené linkové vedenie električiek bolo zvolené ako najvýhodnejšie z viacerých posudzovaných riešení. Dôvodmi boli najmä:
- nutnosť nasadenia obojsmerných električiek do Petržalky a Karlovej Vsi z dôvodu úvraťových obratísk na Jungmannovej a Molecovej (bez klasickej slučky) - počet obojsmerných električiek (30) postačuje iba pre linky Petržalka – centrum a Molecova – centrum,
- v prípade nasadenia obojsmerných električiek na súčasné linky 4 5 6 9 premávajúce do Karlovej Vsi, by tieto linky museli mať predĺžený interval z 8 minút až na cca 40 min, čo by bolo úplne nepostačujúce,
- organizácia dopravy v križovatke Chatam Sófer neumožňuje vedenie väčšieho počtu liniek cez tunel a nábrežie a ani križovanie liniek v križovatke Chatam Sófer, pretože to by spôsobilo výrazné problémy v cestnej doprave v smere od Mosta SNP (upchatie aj pre autobusy MHD),
- vedenie viacerých liniek do Karlovej Vsi by v prípade zdržania o viac ako 4 minúty viedlo k predbiehaniu liniek pri tuneli a k prevádzkovým problémom na obratisku Molecova (nutnosť komplikovaného predbiehania sa v rámci obratiska).
Obsluha každej radiály jednou električkovou linkou je bežná aj v mestách v západnej Európe a takáto organizácia liniek sa používa aj v systémoch metra.