Rôznorodé nevkusné oznamy pre cestujúcich by sa už nemali používať.
Nové autobusy SOR NB 12 City a SOR NB 18 City, ktoré boli do prevádzky uvedené v roku 2017 v počte 60 kusov, sprevádzajú od minulého roka problémy s tlačidlami na otváranie dverí. Ide o tlačidlá nachádzajúce sa na krídlach dverí, ktorými si cestujúci môžu otvoriť dvere zvnútra i zvonka.
V prípade poruchy tlačidla musí cestujúci na zastávke, ktorý chce do vozidla nastúpiť, prejsť k iným dverám, ak vodič neotvorí všetky dvere centrálne, ale použije tzv. dopytové otváranie dverí. Ani to však nemusí stačiť, lebo na niektorých vozidlách býva nefunkčných aj viacero tlačidiel, takže cestujúci musí najskôr nájsť dvere s fungujúcim tlačidlom. Okrem tohto diskomfortu na cestujúcich negatívne vplývajú aj rôznymi spôsobmi označené nefunkčné tlačidlá, ktoré bývajú prelepené kusmi lepiacej pásky a v niektorých prípadoch aj podomácky vyrobenými upozorneniami.
Pri vystupovaní z vozidla má cestujúci namiesto pokazeného tlačidla na dverách možnosť použiť dopytové tlačidlá, ktoré sa nachádzajú na prídržných tyčiach vedľa dverí.
O vyjadrenie k situácii sme požiadali aj Dopravný podnik Bratislava. „Nefunkčnosť niektorých dopytových tlačidiel je spôsobená technickou poruchou. DPB, a.s. vymieňa a reklamuje každé poruchové dopytové tlačidlo a z dôvodu zvýšenej poruchovosti dopytových tlačidiel bola výrobcovi zaslaná aj hromadná výzva,“ uviedla hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
Po našom podnete príde aj k zabezpečeniu jednotného označenia pokazených dopytových tlačidiel. „DPB, a.s. v najbližších dňoch zabezpečí odstránenie rôznych používaných upozornení výmenou za jednotnú formu označenia/upozornenia pre používanie tlačidiel pri otváraní dverí,‟ informovala Adriana Volfová.
Lepeniu oznamov by sa dalo predísť centrálnym otváraním všetkých dverí vodičom vo vozidlách s pokazenými tlačidlami. „Napriek možnosti centrálneho otvárania dverí, budú vo vozidlách umiestnené aj jednotné označenia,‟ uvádza sa v stanovisku DPB.
Vozidlo s piatimi vonkajšími tlačidlami, z ktorých boli štyri nefunkčné.
jr1961
na vonkajšej strane:
https://www.karodaxo.fr/wp-content/uploads/2012/12/portes_photo.jpg
na vnútornej strane:
http://resize.over-blog.com/428x285-ct.jpg?http://idata.over-blog.com/0/18/32/04/N3017.jpg
Nemá to podsvietenie, nemá to žiadnu elektroniku, po slovensky sa to volá kľučka. Ak sú dvere odblokované, tak sa otvoria (na mechanický pohon - spružina / hydraulika), ak sú zablokované, tak sa neotvoria. Blokuje a odblokuje ich vodič.
Prišlo 21. storočie a s ním sofistikovanejšie súpravy - a tie už archaickú kľučku na dverách nevozia - dvere s otvárajú centrálne. Pri hustote cestujúcich v metre je to totiž najoptimálnejšia metóda. Navyše niektoré linky sa automatizujú, a to tak je treba zabezpečiť synchronizované otváranie dverí na súprave a dverí na nástupišti.
Bratislavské autobusy majú k metru ďaleko, to mi je jasné. Dopytové ovládanie možno má nejaký zmysel na menej frekventovaných zastávkach. Ale pokiaľ nefunguje, jednoznačne by mali vodiči otvárať dvere centrálne. Je hanbou, že DPB plánuje jednotné označovanie tlačidiel namiesto ich opravy. Ak to nevedia opraviť, tak nech sa vrátia do čias, keď sa dvere otvárali centrálne. Ten pocit "návratu na Balká" alebo do minulosti je len lokálny - relatívny k bratislavskej realite, ale v skutočnosti sa centrálne ovládanie používa na veľa miestach na svete. Hanbou sú tie oblepené dvere, nie centrálne ovládanie dverí.