Rôznorodé nevkusné oznamy pre cestujúcich by sa už nemali používať.
Nové autobusy SOR NB 12 City a SOR NB 18 City, ktoré boli do prevádzky uvedené v roku 2017 v počte 60 kusov, sprevádzajú od minulého roka problémy s tlačidlami na otváranie dverí. Ide o tlačidlá nachádzajúce sa na krídlach dverí, ktorými si cestujúci môžu otvoriť dvere zvnútra i zvonka.
V prípade poruchy tlačidla musí cestujúci na zastávke, ktorý chce do vozidla nastúpiť, prejsť k iným dverám, ak vodič neotvorí všetky dvere centrálne, ale použije tzv. dopytové otváranie dverí. Ani to však nemusí stačiť, lebo na niektorých vozidlách býva nefunkčných aj viacero tlačidiel, takže cestujúci musí najskôr nájsť dvere s fungujúcim tlačidlom. Okrem tohto diskomfortu na cestujúcich negatívne vplývajú aj rôznymi spôsobmi označené nefunkčné tlačidlá, ktoré bývajú prelepené kusmi lepiacej pásky a v niektorých prípadoch aj podomácky vyrobenými upozorneniami.
Pri vystupovaní z vozidla má cestujúci namiesto pokazeného tlačidla na dverách možnosť použiť dopytové tlačidlá, ktoré sa nachádzajú na prídržných tyčiach vedľa dverí.
O vyjadrenie k situácii sme požiadali aj Dopravný podnik Bratislava. „Nefunkčnosť niektorých dopytových tlačidiel je spôsobená technickou poruchou. DPB, a.s. vymieňa a reklamuje každé poruchové dopytové tlačidlo a z dôvodu zvýšenej poruchovosti dopytových tlačidiel bola výrobcovi zaslaná aj hromadná výzva,“ uviedla hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
Po našom podnete príde aj k zabezpečeniu jednotného označenia pokazených dopytových tlačidiel. „DPB, a.s. v najbližších dňoch zabezpečí odstránenie rôznych používaných upozornení výmenou za jednotnú formu označenia/upozornenia pre používanie tlačidiel pri otváraní dverí,‟ informovala Adriana Volfová.
Lepeniu oznamov by sa dalo predísť centrálnym otváraním všetkých dverí vodičom vo vozidlách s pokazenými tlačidlami. „Napriek možnosti centrálneho otvárania dverí, budú vo vozidlách umiestnené aj jednotné označenia,‟ uvádza sa v stanovisku DPB.
Vozidlo s piatimi vonkajšími tlačidlami, z ktorých boli štyri nefunkčné.
Jadran
Vo svete už existujú vozidlá určené pre MHD, ktoré majú posledné dvere (v prípade sólo voza tretie, v prípade kĺbaku tretie aj štvrté) vybavené fotobunkou a otvoriť sa dajú len na "dopyt", vodič ich obsluhovať nijako nedokáže, jediné čo môže spraviť, povoliť alebo zrušiť dopyt na týchto dverách. Čo by robili v DPB, keby vlastnili takéto vozidlá a nastal by tento problém hromadne sa kaziacich tlačidiel? Odstavili by X vozov?
Ale teda buďme radi, že sme na balkáne a tu nám nič také nehrozí ešte pekných pár rokov. Namiesto urgentnej výmeny tlačidiel radšej vymyslíme vkusný, jednotný vysvetľovací oznam pre cestujúcich, čo a ako majú robiť, lebo sme hnilí niečo poriadne dotiahnuť do konca.
Fakt nemám slov.