Mesto bude pokračovať v rozbehnutých projektoch a zároveň začne s prípravou ďalších stavieb.
Hlavné mesto SR Bratislava zverejnilo návrh rozpočtu pre rok 2019 s výhľadom pre roky 2020 - 2021, o ktorom bude mestské zastupiteľstvo rokovať na najbližšom zasadnutí. Z hľadiska mestskej hromadnej dopravy a jej rozvoja je v rozpočte zabezpečené financovanie veľkých investičných projektov budovania a modernizácie nosného dopravného systému. V uvedenom období plánuje hlavné mesto okrem už rozbehnutých dopravných projektov začať aj s prípravou ďalších električkových a trolejbusových tratí, rozširovaním preferencie MHD a obnovou vozidového parku MHD.
V rámci dotácie na bežné výdavky pre Dopravný podnik Bratislava plánuje mesto vynaložiť 74,9 mil. €, kým v roku 2018 to bolo len 62,2 mil. €. Na zabezpečenie spolufinancovania projektov DPB realizovaných z prostiedkov EÚ (3. etapa modernizácie údržbovej základne DPB, obnova vozidlového parku - električky a kĺbové ekobusy, nákup ďalších zastávkových informačných tabúľ) počíta návrh rozpočtu s kapitálovým transferom vo výške 8,850 mil. €. Na tieto projekty je najskôr potrebné získať príspevky z príslušného operačného programu (IROP, OPII) a realizovať verejné obstarávania.
V podprograme Nosný dopravný systém má mesto naplánované financovanie nasledujúcich projektov v objeme 62,867 mil. € pre rok 2019:
- Modernizácia električkovej trate Dúbravsko-karloveská radiála: realizácia stavby (predpokladaný začiatok v lete 2019).
- Modernizácia električkových tratí Ružinovská radiála a Vajnorská radiála: vypracovanie projektovej dokumentácie (realizácia stavieb sa predpokladá v rokoch 2020 – 2021).
- Nosný systém MHD úsek Bosákova – Janíkov dvor: dopracovanie dokumentácie v stupni DSP a vypracovanie dokumentácie v stupni DRS (realizácia stavby sa predpokladá od roku 2021).
- Trolejbusová trať Patrónka – Riviéra: vypracovanie projektovej dokumentácie projektu v rokoch 2019 – 2020 (realizácia projektu je naplánovaná v roku 2021).
- Preferencia MHD: modernizácia cestnej dopravnej signalizácie (CDS), výmena radičov CDS s implementáciou dynamického riadenia s preferenciou MHD, v niektorých lokalitách aj výmena návestidiel, kabeláže alebo stožiarov CDS – vypracovanie projektovej dokumentácie a realizácia v rokoch 2019 – 2021.
- Predĺženie električkovej trate po plánovanú železničnú zastávku na Boroch (TIOP Lamačská brána): vypracovanie technickej štúdie pre 0,8 km predĺženie trate, následne bude spracovaná EIA a projektová dokumentácia pre územné rozhodnutie (roky 2019 – 2020).
- Predĺženie električkovej trate po plánovanú železničnú zastávku Ružinov (TIOP Ružinov): vypracovanie technickej štúdie pre 0,5 km predĺženie trate, následne bude spracovaná EIA a projektová dokumentácia pre územné rozhodnutie (roky 2019 – 2020).
- Električková trať Podunajské Biskupice: vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre novú 10 km trať a vypracovanie EIA a projektovej dokumentácie (roky 2019 – 2021).
- Modernizácia električkovej trate Račianska radiála: vypracovanie projektovej dokumentácie – v roku 2019 prebehne verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie a následne by v roku 2020 mala byť spracovaná samotná dokumentácia.
- Rekonštrukcia uzla Račianske mýto: štúdia a projektová dokumentácia (realizácia stavby plánovaná v roku 2020).
Výstavba chýbajúcej prestupnej električkovej zastávky Jesenského na Štúrovej ulici je podľa návrhu rozpočtu plánovaná v roku 2020.
Okrem toho plánuje mesto poskytnúť organizácii Generálny investor Bratislavy kapitálové prostriedky na zabezpečenie prípravy nových električkových a trolejbusových tratí (135-tisíc €), výstavbu zastávky MHD v Jarovciach pri hasičskej zbrojnici (200-tisíc €) či na vybudovanie BUS-pruhu na Popradskej ulici (300-tisíc €).
Ike
1) V zime nebol problém s výkonom trolejbusov. Aspoň z laického hľadiska mám pocit, že tá akcelerácia, ktorú sú schopné vyvinúť do kopca je až moc veľká. Pamätám si, že na 30Tr a 31Tr sa po ich zaradení do premávky ľudia sťažovali, lebo padali ako kolky. Odpich vedia dať skutočne impozantný. Problém v zime je s údržbou infraštruktúry, ako mobilnej (pneu) tak líniovej (cesty).
2) Elektrobusy majú tiež batérie. Tu asi veľký rozdiel nebude. Je to ako používať notebook na baterku, ktorú dobíjaš, alebo bez baterky non-stop zapojený v elektrickej sieti.
3) Trolejbus je lacnejší na prevádzku. Jednak stále platí, že na jeden trolejbus potrebuješ dva elektrobusy. To znamená viac manipulačných jázd a viac a predovšetkým tá najdrahšia a (ak to môžem takto nazvať) najcennejšia časť - viac vodičov. Výstavba infraštruktúry je samozrejme faktor, ktorý to trolejbusom prehráva. Na druhej strane, ak už nejaká infra je postavená, nie je to to isté ako vytvárať trolejbusy na zelenej lúke (napr. v Trenčíne alebo Nitre).
4) Tu by som polemizoval. Keďže bývam pri trolejbusovej trati, viem si to porovnať. Nové trolejbusy nie je počuť s výnimkou prejazdu cez Made-in-Austria-Hungary kríž, najmä ak sa vodič pozabudne a palice mu lietajú ako na Veľkonočný pondelok. Autobus počuť je, najmä ak ťahá do kopca. 15Tr je najhlučnejšia. Hlavne v lete pri otvorenom okne je to dosť počuť.
5) Najväčším prínosom pre cestujúceho by boli taxíky za cenu MHD. Ekologický a finančný faktor je asi o čosi viac ako prínos pre cestujúceho.
6) Cez EU fondy sa podporuje nízkouhlíkové hospodárstvo vrátane dopravy. V tomto programovom období 2014 - 2020 bola možnosť nákupu elektrobusov z IROPu. Zároveň sa cez OPII dali financovať trolejbusy. Uvidíme ako bude vyzerať nasledujúce programové obdobie. Zatiaľ sa ani nevie v akej podobe budú operáky pokračovať.