V rámci IDS BK sa zmeny týkajú prevažne len časových polôh odchodov jednotlivých regionálnych vlakov.
Od nedele 9. decembra 2018 vstúpi do platnosti nový grafikon vlakovej dopravy pre obdobie 2018/2019. V rámci vlakov, ktoré sú zahrnuté do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji, neprichádza k zmenám v počte vlakov. Rozsah regionálnych vlakov, ktoré boli zavedené v roku 2018, zostáva zachovaný. Zmeny sa týkajú najmä časovej polohy odchodov jednotlivých vlakov.
V stanici Bratislava-Petržalka bude po novom zabezpečená nadväznosť medzi vlakmi linky S65 (Senec - BA-Nové Mesto - BA-Petržalka) a S8 (BA-Petržalka - Rusovce - Rajka).
Na linke S70 (Bratislava - Kvetoslavov) bude okrem časovej zmeny odchodov niektorých vlakov rozšírený počet vlakov, ktoré budú v rannej a popoludňajšej špičke zastavovať v Rovinke. Zároveň sa rozširuje počet vlakov počas pracovných dní v rannej a popoludňajšej špičke, ktoré budú premávať aj v období od 24. decembra do 6. januára.
Spojenie Bratislavy so susednou Viedňou doplní nový pár IC vlakov IC44/IC45 (Košice - BA, hlavná stanica - BA, Petržalka - Wien, Hbf a späť) a jeden pár vysokorýchlostných vlakov Railjet express rjx160/rjx167, ktorý bude premávať medzi Bratislavou a Zürichom cez Viedeň, Salzburg a Innsbruck. Spomínané IC vlaky budú mať vo Viedni zabezpečený prípoj smerom do Zürichu a Frankfurtu. Vo vlakoch Railjet xpress však nebudú platiť cestovné lístky Wien Ticket/Wien Ticket+Z100.
Tríbeč
Napr. EN 477 Metropol z BA o 5:53 (najbližší Os do NZ až 7:09) ; EC 271 o 7:57 (najbližší Os do NZ až 9:09)...
A samozrejme cesta s Os trvá 89 minút oproti EC 51 min. Myslím si, že cestujúci by nemali byť trestaní navyše EC príplatkom ak ministerstvo neobjednalo iný vhodný spoj napriek dopytu cestujúcich.
Nezmysel vnútroštátnych príplatkov za "vlak vyššej kategórie" a často aj povinné miestenky možno najlepšie pozorovať v Maďarsku. Je vlastne len nepriamym nástrojom ako vybrať od cestujúcich viac peňazí namiesto zvyšovania tabuľkových cien cestovného, tým že každý vlak čo nie je Os (Sz) má príplatok 150 Ft. za kategóriu a vo väčšine prípadov IC, EC, Ex, rj aj povinnú miestenku za ďalších 300 Ft. Zaujímavé, že takýto príplatok sa neplatí od Szobu po Bp. v EC vlakoch.
V praxi to potom funguje tak, že cestujúci na kratších trasách sa ani nesnažia hľadať svoju miestenku a netrápi to ani sprievodcov, lebo to každý vníma ako nutné zlo.
Pamätám si, že v roku 2015 v letnej sezóne na južnom brehu Balatonu bolo takmer nemožné sa vyhnúť príplatkom, keďže väčšina vlakov premávala s kategóriou Ex a S a niekedy tak pri trase ani nie 10 km som v pokladni nechal viac za príplatky ako za cestovné.
Iná situácia je pri tebou spomínaných EC Praha-Bp/RJ Praha-W., kde cestujúci z Prahy hl. n. (odchod xx:50) aj cez víkend majú možnosť využiť po Pardubice vnútroštátny R (Praha-Č.Třebová-Olomouc/Brno) v podobnej časovej polohe z Prahy (xx:58) s minimálnou stratou času (8 min.) oproti EC/RJ. Otázka je, či kapacita R vlakov je dostatočná pre túto reláciu, čo neviem posúdiť.