Predĺženie linky 6 do Petržalky sa zatiaľ odkladá.
Pôvodne avizované predĺženie električkovej linky 6 do Petržalky od 3.7.2017, na ktoré už boli spracované cestovné poriadky, sa odkladá na neurčito. Linka 6 tak bude od júla naďalej premávať v doterajšej trase Karlova Ves - Šafárikovo námestie.
Nižšie uvádzame pôvodnú správu:
Od 3. júla 2017 bude do Petržalky zavedená ďalšia linka, tentoraz električková linka 6 z Karlovej Vsi. Linka bude naďalej premávať v špičkách a počas večerov pracovných dní.
V Petržalke sa tak za necelý rok pôvodná nosná linka 95 "rozmnožila" na linky 1 3 6 95 a 97. Príručka pre plánovanie sietí liniek MHD HiTrans hovorí, že efektívnejší je systém s menším počtom liniek a hustejšími intervalmi medzi spojmi. Podľa týchto zásad bola zrealizovaná aj reorganizácia liniek v Petržalke v roku 2005. Bratislava sa ale teraz rozhodla ísť inou cestou než je odporúčaná, a než je tá, ktorou sa riadia dopravné podniky v Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku, Belgicku, Francúzsku či Španielsku. V čase nedostatku peňazí na opravu zlého stavu niektorých električkových tratí s obmedzeniami rýchlosti až na 10 km/h, sa verejné prostriedky minú radšej na duplicitné spojenie s linkami 1 a 3. Na tie sa doteraz z linky 6 dalo pohodlne prestúpiť na Šafárikovom námestí.
Predĺžená šestka preverí možnosti električkovej dopravy. Na konečnej Jungmannova sú výhybky nainštalované tak, že ak električky pri meškaní jednej z nich prídu v inom poradí, než určuje cestovný poriadok, v praxi sa nedokážu obehnúť. Na manéver je totiž potrebný dlhší čas, než by sa pri obiehaní získal. Zmeškaná električka síce môže odísť z opačného nástupišťa, to však spôsobuje chaos u cestujúcich, ktorí nedostanú žiadnu informáciu o tom, že električka pôjde z iného než bežného nástupišťa. Naviac, táto možnosť vlani skončila aj vykoľajením električky. A tak je bežnejšie, že električky odídu v takom poradí, v akom prišli, zmeškaná električka odíde zmeškaná aj z Petržalky a mešká aj na ďalšej trase, napr. na Račianskej ulici. Tretia linka v Petržalke situáciu ešte zhorší.
Na hrane tiež bude výprava električiek. Do Petržalky môžu jazdiť len obojsmerné električky, ktorých má dopravný podnik 30. Z nich jedna je po nehode už viac ako rok odstavená. Ak by linka 6 jazdila do Petržalky aj od septembra počas školského roka, spolu by bolo potrebné vypraviť na linky 1 3 a 6 približne 25 vozidiel, naviac ešte záložné vozidlo pre prípad poruchy. Počítať je potrebné aj s odstavením vozidiel z dôvodu pravidelnej údržby. Prípadné vyradenie ďalšej električky z prevádzky po nehode alebo väčšej poruche môže znamenať nevypravovanie spojov. Ak by odstavených električiek bolo viac, nepôjde o pravdepodobnosť, ale o istotu a cestovný poriadok nebude dodržaný.
Vzhľadom na riziká bude zaujímavé sledovať, či bude nová linka pre Petržalčanov skôr prínosom alebo zhoršením dopravy. Podobne ako keď sa po zavedení linky 97 zhoršila pravidelnosť autobusov jazdiacich od Farského smerom na Lúky. Ak zavedenie linky 6 zhorší pravidelnosť na linkách 1 a 3, ale aj previazanie s linkou 4 v úseku centrum - Karlova Ves, môže byť výsledok presne opačný než je zámer.
Viko
Minule mi niekto vyčítal, že som za linky z Petržky všade a ty mi teraz vyčítaš, že na smer Špitálska mi stačí L3 ?
Navrhujem L1, L3 a nejakú linku na západ (6?). Ale nedá sa vymyslieť 100% riešenie, keď netuším, či mám alebo nemám rátať s traťami na Nivách či okruhom.
2) Ja niekde bojujem za "neohrozovanie" existujúcich liniek?
Byť to na mne, L94 sa už dnes sekne pri TPD. Po predĺžení papá L93 a 191 len po Janíkov dvor, po III. etape by som prežil aj bez L83, s Prievozskou radiálou alebo trolejovou 68 i bez 88... Len ide o to, že linky cez Apollo/Prístavný by som určite nenahrádzal radiálou do centra.
K historickej poznámke, je rozdiel hodinová kapacita električky a ťažkého metra. To metro by bolo zúfalo neefektívne, keby ho nepoužívali všetci, preto sa vtedy tak rátalo. Lenže dnes by bolo problémom v špičkovej prevádzke natlačiť na električku tých ≈ 80tis. Petržalčanov, Slnečničanov, Rusovčanov atď.
K súčasnej poznámke, Bory tiež neumožnia vyškrtať všetko ostatné (lebo Lamač, lebo Záhorská, lebo expres 21, lebo zo Starej Dúbravky bude odpor prestupovať na 1-2 zastávky); Vajnorčania sa tiež nejavia nadšne pri predstave náhrady L53 elinou (netuším prečo). A hlavne si neklaďme falošné buď-alebo dilemy. Bez výstavby tratí sa doprava sama nevyrieši, preto by mali byť prioritou všetky.
3) Áno, niekomu vyhovuje rýchly spoj, niekomu známa trakcia, niekto ma čas sa voziť tým, čo má najbližšie zastávku. A teraz čo, vystaviame tri systémy na týchto troch východiskách? Nie je načase rozhodnúť sa, aký je primárny cieľ rozvoja siete liniek?