Výstavba električkovej trate do Petržalky a rekonštrukcia Starého mosta je ukončená.
Primátor hlavného mesta i zhotoviteľ stavby oznámili, že dňa 15. decembra 2015 bola úspešne ukončená výstavba prvej časti projektu petržalskej električky, ktorá sa začala realizovať v decembri 2013. Nová električková trať tak hlavnému mestu pribudla po 26 rokoch od dokončenia poslednej trate, ktorou bola trať z Jurajovho dvora na Zlaté piesky. Zároveň bude v budúcom roku po 55 rokoch obnovená električková doprava zo Šafárikovho námestia cez Starý most do Petržalky.
Zhotoviteľ stavby bude na dokončovaní prác pokračovať až do nočných hodín 15. decembra, do kedy je možné vykonávať práce, ktoré bude možné preplatiť z EÚ. Ide najmä o "kozmetické" úpravy Šafárikovho námestia, dokončovanie nájazdov na Starý most na oboch stranách, ukladanie koľajníc na moste, realizáciu trolejového vedenia a finalizáciu príslušenstva Starého mosta. Následne budú ešte prebiehať práce na nedorobkoch a vadách, ktoré už budú realizované na účet zhotoviteľa. Tieto práce budú vykonávané do konca tohto týždňa a následne po sviatkoch začiatkom budúceho roka. Zároveň bude zhotoviteľ odstraňovať aj zariadenie staveniska.
Primátor mesta súčasne priznal, že na stavbe vznikli dodatočné neoprávnené náklady vinou predchádzajúceho vedenia mesta, ktoré však podľa jeho slov nesúvisia s cenou diela. Presná výška týchto dodatočných nákladov podľa primátora ešte nie je známa.
Doplnené 16.12.2015: Štúrova ulica a Šafárikovo nám. sú po dokončení stavby plne prístupné pre chodcov a cyklistov. Električky a automobily budú môcť Štúrovu ulicu využívať až po jej skolaudovaní, pričom presný termín, kedy sa tak stane, ešte mesto nepozná. Križovatka Šafárikovo námestie bola sprevádzkovaná v oboch smeroch pre cestnú dopravu už od nočných hodín dňa 15. decembra, následne ešte prebiehalo dokončovanie vodorovného dopravného značenia. Starý most bude až do ukončenia kolaudácie neprístupný pre verejnosť, pričom vstupy na Starý most bude strážiť strážna služba. Chodci a cyklisti tak prejdú cez Starý most zrejme až v budúcom roku.
Hlavné mesto na svojej webstránke 16. decembra uviedlo, že výsledná cena stavby je nižšia ako zazmluvnených 58,8 mil. € bez DPH, a to konkrétne "57,5 milióna € bez DPH aj vrátane faktúry za neoprávnené výdavky, ktorá je vo výške 2 milióny €". "Neoprávnené výdavky sme s pomocou stavebného dozoru okresali na najnižšiu možnú mieru. Takýmto neoprávneným nárokom boli pyrotechnický prieskum a zmena geometrie výhybiek," uviedol primátor Bratislavy.
fanatikmhd
Ale ušetrí.
Vezmi si len koľko vozov v špičke máš od Farského po Farského v meste (pomôžem, 3,5 voza).... A akých vozov (IK435/NB18/MBCC). To najkapacitnejšie čo jazdí. Takže prakticky sa úšetrí dosť. Pri potiahnutí o 100m daľej by sa navýšili náklady na prestavbu celej tej katastrofálnej križovatky, a jej premostenia električkovou traťou. Vznikol by sice super konečný/prestupný bod, no pri tomto tempe výstavby by dodnes nemali ani len ujasnené či križovatka s CSS alebo kruhový objazd...... Navyše, pri ušetrení potiaľ by si jedine na 95 ušetril zbytok toho 0,5 voza...takže stále by s mal ušetrené len 4 vozy.....
Ale je pravda, že čas potrebný pre 95 z Vyšehradskej na Farského sa po spustení premávky predĺži. Po A) odbočenie na tej inkriminovanej križovatke bude horšie pretože časť lenivcov príde autom pred TPD..
Po
Ale zas, 95 sa nebude zhlukovať, nakoľko bude ako 99 robiť iba vnútropetržalskú obsluhu. Navyše, ak sa interval zosúladí s odchodmi električiek, bude robiť priamu nadväznosť.
Všetko však patrí do sekcie úvah. Realitu uvidíme, až "hradní pánové" úkážu, ako to vlastne my spodina chceme, no ešte o tom nevieme.