Prinášame prehľad plánovaných investičných akcií bratislavského dopravného podniku na nasledujúce tri roky.
Na novembrové zasadnutie Komisie dopravy a informačných systémov hlavného mesta Dopravný podnik Bratislava predložil návrh svojho rozpočtu na rok 2016 s výhľadom na ďalšie dva roky. V tomto článku prinášame jeho stručný prehľad.
V rozpočte DPB na rok 2016 sa požaduje dotácia od mesta na bežné výdavky vo výške 63 mil. € a na kapitálové výdavky vo výške 32 mil. €. Dopravný podnik plánuje v roku 2016 odjazdiť 41,868 mil. vozidlových kilometrov v rámci zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, t.j. mimo výkonov liniek premávajúcich za hranicu mesta (plán na rok 2015 bol 45,273 vzkm). Pokles výkonov o 7,5 % je čiastočne spôsobený nasadením nových električiek, ktoré nahradili staršie električkové dvojičky. Vozidlové kilometre dvojičiek boli dvojnásobné oproti vozidlovým kilometrom nových električiek.
Investičné výdavky je možné rozdeliť do niekoľkých kategórií - splátka zmenky na nákup autobusov, spolufinancovanie „eurofondových“ projektov, dovybavenie vozidiel tarifným systémom pre IDS BK (čítačky kariet a označovače), stavby a v neposlednom rade obnova a modernizácia vozidlového parku.
Vozidlový park
V roku 2016 sa počíta s nákupom nových autobusov v celkovej hodnote 12,2 mil. €. Zakúpených by malo byť 12 mini/midibusov, 5 sólo autobusov a 30 kĺbových autobusov. Dodávatelia nových vozidiel budú vybratí prostredníctvom verejného obstarávania. V rokoch 2017 a 2018 sa ešte plánuje nákup 20 kĺbových autobusov a 4 mini/midibusov.
V rámci modernizácie vozidlového parku sa plánuje v nasledujúcich troch rokoch modernizácia električiek T6A5, pričom ročne by malo ísť o 6 vozidiel v hodnote takmer 2 mil. €. Bližšie podrobnosti o rozsahu týchto modernizácií nie sú známe.
Vozidlový park električiek bude v roku 2016 vďaka eurofondom doplnený o 15 jednosmerných električiek Škoda 29T zakúpených v rámci využitej opcie. V rokoch 2017 - 2020 je plánovaný nákup ďalších 60 jednosmerných električiek. O aký typ električiek pôjde, sa rozhodne vo verejnej súťaži. Podmienkou je však získanie nenávratného finančného príspevku (NFP) z fondov EÚ cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra.
V oblasti trolejbusov nie je v roku 2016 plánovaný nákup žiadnych nových vozidiel. V rokoch 2017 a 2018 sa predpokladá nákup 10 sólo a 16 kĺbových trolejbusov. Aj tu je podmienkou získanie NFP z fondov EÚ.
V roku 2016 sa plánuje aj nákup niekoľkých pracovných nákladných vozidiel. Zakúpený by mal byť ťahač trolejbusov, montážne plošiny s koľajovým adaptérom aj bez neho (2+2 ks), zavlažovacie vozidlá s koľajovým adaptérom (2 ks) a strojová podbíjačka koľajníc. Nákup uvedených špeciálnych vozidiel s výnimkou ťahača trolejbusov plánuje DPB nakúpiť v rámci projektu 3. etapy modernizácie údržbovej základne financovaného z eurofondov.
Stavby
V roku 2016 plánuje DPB z dotácie mesta zrekonštruovať električkové trate na Americkom námestí, v Rači úsek Detvianska - Záhumenice a trať na nábreží od tunela po Nám. Ľ. Štúra.
Modernizácie električkových radiál financované z eurofondov by mali začať v roku 2016 Karloveskou radiálou (30,7 mil. €), pokračovať v roku 2017 Ružinovskou radiálou (15,8 mil. €) a v roku 2018 Vajnorskou radiálou (30,3 mil. €). Modernizácia Račianskej radiály je plánovaná po roku 2018. V rokoch 2017 - 2018 by sa mala vybudovať aj druhá časť petržalskej električky od Bosákovej po Janíkov dvor (31 mil. €). Projekčne by mali byť v roku 2018 pripravené električkové trate z Dúbravky do Devínskej Novej Vsi, zo Zlatých pieskov do Vajnor a z Ružinova na Letisko. Financovanie ich realizácie je však zatiaľ nejasné.
V rámci trolejbusových tratí sa v budúcom roku plánuje rekonštrukcia úseku v križovatke Záhradnícka - Karadžičova (360 tis. €), modernizácia obratiska Lovinského (250 tis. €) a úprava trolejového vedenia v obratisku Valašská (50 tis. €). Okrem prvej akcie by ostatné mali byť financované z eurofondov. V roku 2017 - 2018 je plánovaná rekonštrukcia trolejbusových tratí na Hodžovom nám. (výmena podvesného systému za ťahový), v úseku Americké námestie - Karadžičova a úprava výhybky v obratisku Jelačičova.
S budovaním nových trolejbusových tratí financovaných prostredníctvom eurofondov sa počíta v rokoch 2017 a 2018. Pôjde o trate Patrónka - Karlova Ves (2017), Avion Shopping Park - Rožňavská, Hroboňova - Patrónka, Cesta na Červený most - Tesco Lamač, Drotárska cesta a Trnávka - Zlaté piesky (2018). Ak dôjde k realizácii plánu na rok 2018, nebude možné nahradiť ucelené autobusové linky trolejbusovými a zvýši sa počet prestupov medzi týmito druhmi dopravy podobne ako je to dnes pri linkách 41 a 64. Napríklad, pri ceste do Lamača by cestujúci museli prestupovať pred nákupným centrom Tesco. Naopak, spomínaný prestup medzi linkami 41 a 64 by mal byť minulosťou. Projekčne by sa mali pripraviť aj úseky Miletičova - Bosákova cez Most Apollo a Karadžičova - Eurovea.
V nasledujúcich rokoch bude DPB pokračovať aj v modernizácii údržbovej základne financovanej z eurofondov - 2. a 3. etapa. V roku 2016 by mali byť v Jurajovom dvore zrealizované nové odstavné plochy pre trolejbusy spolu s novou výpravňou. Tretia etapa, pozostávajúca najmä z ťažkej údržby pre električky a trolejbusy, sa bude realizovať v rokoch 2016 - 2018. Do tejto etapy bol zahrnutý aj nákup vyššie spomenutých špeciálnych technologických vozidiel.
fanatikmhd
32,5m jazdia poloprázdne. Uvedomujeme si, že prevádzka viacnápravového vozidla výraznejsie ničí koľajové trate než menej nápravové vozy (rovnaký tlak na nápravu, , 6 je menej než 8...). Menší počet dielcov (o podvozok menej), čiže celkovo prevádzkovo lacnejšie. Súčasne denná platba za spotrebu sa meria podľa najvyššej dosiahnutej spotreby energie počas dňa, takže ľahšie vozidlo (kratšie) pri rovnakom množstve rozjazdov bude mať nižšiu spotrebu.
Dnes naozaj máme linky preťažené (4,5, bude aj petržalka), linky nevyťažené (1,2) a linky, kde klasický duplák je tak akurát. Možno trošku viac....(3/8,9).. ostatok nerátam.
V bežnej premávke (z dlhodobého hľadiska) naozaj by bolo výhodné mať vozy 45m (jeden kĺbak či trojča) pre l.4, l.5 a l.X pre Petržalku, dalej 30m (3/8, 9) ale aj vozy do 25m (1,2, študenstské posily, víkendy).
Nezabúdajme, že atraktívna MHD nie je o tom, že raz za hodinu pôjde 80m dlhé vozidlo. Kľudne aj Sólo T3, ale každú minútu (neriešme nereálnosť vďaka 30m výhybkam a pod...)
Trebárs vezmime takú L.5 - v špičke 8min interval. Potrebovala by však dakedy aj 3ča. Jeden sólo voz pojme 165 osôb. Teda duplák pojme 330 osôb. 3ča by pojalo 495 osôb, teda cca 500. Čo tak miesto toho spraviť interval lepší, každé 4 minúty (neberiem teraz radiálový, ale linkový interval). Zrazu 500 osôb prerozdelím medzi 2 vlaky. Vlak = 250 osôb. A ejhla, už nám stačí aj duplák.
Takže s K2S, v 4min intervale zlepším atraktivitu MHD, a budú mi stačiť aj tie K2S na vyjazdenie komfortne.