Kapitola Ikarusov v bratislavskej MHD sa pomaly končí.
Druhý júlový víkend sa vo vozovni Petržalka uskutočnil „fotozraz“ všetkých vtedajších 10 jazdiacich Ikarusov radu 400. Kapitola Ikarusov v bratislavskej MHD sa pomaly končí.
Tri typy Ikarusov 400 v Bratislave
História Ikarusov radu 400 v Bratislave siaha až do roku 1988, kedy sa v našom meste prvýkrát ukázal na skúške prototypový kĺbový Ikarus 435. O 8 rokov neskôr 1. apríla 1996 vyšlo z petržalskej vozovne do ulíc prvých dvanásť Ikarusov 435. A tým sa to všetko začalo. Do roku 1998 bolo do Bratislavy dodaných 96 kĺbových Ikarusov 435 v štyroch sériách, ktoré boli rozdelené do vozovní Petržalka, Jurajov dvor a Trnávka, odkiaľ pomaly vytláčali z premávky legendárne „čabajky“ – Ikarusy radu 280. Popritom v rokoch 1997 – 1998 prišlo do Bratislavy aj 44 „krátkych“ Ikarusov 415.
Hoci šlo o autobusy koncepcie z 1980-tych rokov, do Bratislavy priniesli mnohé inovatívne prvky. Išlo napríklad o čalúnené sedadlá, veľkorysú kabínu pre vodiča, či nižšiu výšku podlahy oproti doterajším autobusom. Medzi vodičmi boli tieto autobusy obľúbené a dodnes patria medzi vozidlá, na ktoré spomínajú starší či mladší „BEÚSáci“ v dobrom.
Vyspelejším nízkopodlažným vozidlom bol Ikarus 412 zakúpený v roku 1997 na prepravu hendikepovaných detí na vozíkoch z Petržalky do zariadenia na Mokrohájskej ulici. Po testovaní viacerých nízkopodlažných vozidiel išlo o prvý trvalo zakúpený nízkopodlažný autobus v Bratislave. Vynikol najmä vďaka svojmu atypickému oranžovo-červeno-bielemu náteru. Úplne poslednými autobusmi, ktoré firma Ikarus do Bratislavy dodala, boli dva kusy nízkopodlažných Ikarusov 412 určené aj na bežné linky v roku 2001. Keďže tieto dva autobusy boli dlhodobo jedinými nízkopodlažnými autobusmi v Bratislave na bežnú premávku, svoje využitie si našli v okolí zdravotníckych zariadení na Kramároch, neskôr aj v Petržalke.
Skúšobné vozidlá
Ikarusy typov 412, 415 a 435 však neboli jediné zo „štyristovákov“, ktoré v Bratislave jazdili. V roku 1996 sa v meste objavil aj dva prezentačné autobusy – midibus Ikarus 405 a nízkopodlažný kĺbový Ikarus 417. Prvý zo spomínaných autobusov sa ako vôbec prvý midibus skúšal na málo vyťažených linkách. Pôvodne sa uvažovalo so zakúpením vozidiel tohto typu, z čoho však zišlo a midibusy sa nakúpili až v roku 1999, a to od výrobcu SOR.
Ikarus 417 bol prvým kĺbovým nízkopodlažným autobusom skúšaným v Bratislave. Kvôli zlému stavu ciest a zastávok, ale aj pre chybnú konštrukciu, sa Ikarus 417 neosvedčil a bol vrátený do výrobného závodu. Dodnes tento predvádzací Ikarus jazdí v maďarskom meste Salgótarján a jeho „malý brat“ Ikarus 405 v Budapešti. Na nízkopodlažný kĺbový autobus pre cestujúcich si tak Bratislava musela počkať dlhých 12 rokov do roku 2008, kedy bol zakúpený prezentačný Mercedes-Benz CapaCity.
20 rokov prevádzky
Celkovo bolo do Bratislavy dodaných 143 „štyristovákov“. Autobusy jazdili bez väčších opráv, za zmienku však stojí oprava Ikarusov 415 #4106 a 4115, ktoré v roku 2010 podstúpili výmenu oplechovania a častí rámu a dostali inovovaný červeno-biely náter. Takéto šťastie však nemal autobus #1015, ktorý bol v roku 2004 skúšobne prerábaný na pohon CNG. Od modernizácie sa pre technickú náročnosť ustúpilo a vozidlo bolo vyradené.
Postupný koniec Ikarusov radu 400 v Bratislave sa začal písať v roku 2009, kedy bolo vyradené prvé vozidlo, a to #4859 po 11 rokoch prevádzky. Ako prvý typ z Bratislavy odišiel paradoxne posledný dodaný typ – nízkopodlažný Ikarus 412. Od roku 2009 počet autobusov postupne klesal až na súčasný počet štyri. Aj dnes, po 20 rokoch od zaradenia prvého vozidla, je možné stretnúť v uliciach posledné z nich. Ikarusy radu 400 končia tam, kde aj začali – v Petržalke.
Okrem Bratislavy bolo možné stretnúť Ikarusy radu 400 na Slovensku aj v Košiciach (1997 – 2014), Prešove (1997 – 2014) a Liptovskom Mikuláši (1995 – 2007). Posledným mestom, ktoré sa rozlúčilo s Ikarusmi v pravidelnej premávke, boli Košice vo februári 2014.
Ikarusy spievajú svoju labutiu pieseň a zaslúžene odchádzajú do dôchodku. Po viac než 50-tich rokoch sa v blízkej dobe kapitola maďarskej značky Ikarus uzatvorí aj v Bratislave. Vyradením posledného Ikarusu v Bratislave skončí éra maďarských autobusov na celom území Slovenska. Pre budúce generácie sú v Bratislave zachované autobusy Ikarus 435 #4804 a najnovší prírastok Ikarus 415 #4122.
Rubber38