Aj predložený zámer na modernizáciu električkovej trate na Vajnorskej radiále má ešte priestor na vylepšenie.
Na posudzovanie vplyvov na životné prostredie bol v septembri predložený ďalší zámer na modernizáciu električkovej trate, konkrétne Vajnorskej radiály. V rámci tejto modernizácie pôjde o úsek od Trnavského mýta po obratisko na Zlatých pieskoch, vrátane odbočky zo Zátišia k ŽST Nové Mesto. Vajnorská radiála v súčasnosti pozostáva z niekoľkých úsekov, ktoré boli postavené, resp. rekonštruované v rokoch 1973 až 2002. Najstaršou časťou je úsek Zátišie - ŽST Nové Mesto, ktorý bol rekonštruovaný v roku 1973, posledná rekonštrukcia prebehla v roku 2002 v úseku Tomášikova - Za kasárňou pri Polus City Centre.
Podobne ako pri navrhovaných modernizáciách Karloveskej a Ružinovskej radiály, aj tu je hlavným cieľom modernizácie zníženie hluku a vibrácií, zvýšenie prepravnej rýchlosti, skvalitnenie obsluhy územia a skvalitnenie samotnej prevádzky električkovej dopravy. To sa má dosiahnuť odstránením nevyhovujúceho stavu koľajovej trate, zvýšením bezpečnosti električkovej dopravy, zvýšením technických a dopravných parametrov električkovej trate, uplatnením nových predpisov a technických noriem a vylepšením estetickej úrovne prostredia v priestore električkovej trate. Predpokladaný začiatok modernizácie je v roku 2017 a jej ukončenie v roku 2020.
Návrh modernizácie Vajnorskej radiály vypracovala spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá stojí aj za návrhom modernizácie Ružinovskej radiály.
Koľajová trať bude čiastočne zatrávnená
Modernizovaná električková trať je navrhovaná v úseku od Trnavského mýta po Zátišie ako pevná jazdná dráha, pričom sa uvažuje aj so zatrávnením tohoto úseku. Zavlažovanie by malo byť riešené podľa potreby cisternami, s automatickým zavlažovacím systémom projektant nepočíta.
Pevná jazdná dráha bude vybudovaná aj na odbočke zo Zátišia k ŽST Nové Mesto. V úseku od Zátišia po Zlaté piesky má byť vybudovaný otvorený štrkový koľajový zvršok s betónovými podvalmi. Trať bude na celej radiále vybavená protihlukovými a protivibračnými tlmiacimi prvkami. V obratiskách Zlaté piesky, ŽST Nové Mesto a v koľajových triangloch sa počíta s inštaláciou mazacích zariadení na zníženie hluku pri prechode električiek oblúkmi.
Výhybky v triangloch Tomášikova a Vozovňa Jurajov dvor by mali byť realizované ako rozraďovacie a mali by umožňovať automatické stavanie cesty podľa informácií z prechádzajúcich električiek, čo zabezpečí rýchlejší a bezpečnejší prejazd výhybkami. Tento systém automatického prestavovania výhybiek sa v Bratislave začal skúšobne zavádzať v roku 2013.
Zastávky
V rámci modernizácie zastávok sa majú zlepšiť prístupy na električkové zastávky – takmer vo všetkých prípadoch budú priechody na oboch stranách nástupíšť, čo by malo zvýšiť bezpečnosť cestujúcich.
Vo viacerých prípadoch príde aj ku zmene polohy nástupíšť zastávok. Ako prínosné možno hodnotiť preloženie zastávky Polus City Center bližšie k hlavnému vchodu do nákupného centra, čím sa odstráni v súčasnosti nebezpečné prechádzanie k nástupišťu v smere do centra po električkovej trati. Vylepšiť by sa mal aj prístup na zastávky Nová doba a Zátišie v smere do centra, ktoré budú preložené bližšie ku križovatkám s Jarošovou ul. resp. Tomášikovou ul. a zastávka Jurajov dvor v smere na Zlaté piesky bude preložená pred križovatku s Bojnickou ulicou.
Projektantovi sa podarilo navrhnúť šírku nástupíšť na celej radiále jednotnú - v zmysle schválených štandardov - 3,5 metra. Prístrešky na zastávkach budú široké 1,6 metra a dlhé 4,5 alebo 6 metrov, teda opäť pomerne malé, keďže zastávky budú mať dĺžku až 65 metrov. Podobne ako pri navrhovanej modernizácii trate v Ružinove, aj na Vajnorskej sú navrhuté malé prístrešky a vo zvyšnom priestore betónový múrik, ktorý by mal chrániť cestujúcich pred striekajúcou vodou spod kolies áut. Koše na odpadky by mali byť na nástupištiach rozmiestnené v max. vzdialenosti 10 m od seba.
Priecestia a preferencia
V záujme zvýšenia bezpečnosti električkovej dopravy by sa mali upraviť aj niektoré prejazdy cez električkovú trať. Všetky prejazdy cez električkovú trať by mali byť podľa návrhu riadené svetelnou signalizáciou. Na križovatke Vajnorská - Odborárska sa navrhuje zrušiť ľavé odbočenia, s výnimkou MHD. Kolízny bod v ľavom odbočení z Vajnorskej na Odborársku by sa mal podľa prvého variantu nahradiť možnosťou otáčania v riadenej križovatke Vajnorská - Turbínová, podľa druhého variantu by ho nahradilo nové riadené otáčanie v úseku medzi Odborárskou a Turbínovou, pričom priecestie pri Turbínovej by sa zrušilo.
Všetky križovatky a takmer všetky priecestia budú vybavené rôznym stupňom preferencie a zväčša pôjde o absolútne uprednostňovanie električiek. V úseku od Bajkalskej po Tomášikovu by mali byť električky preferované mimo špičky, počas špičiek by mal byť zachovaný súčasný režim.
Vo variante 2 by mali byť pešie priechody pri zastávkach Odborárska, PPA Control, Shopping Palace a Zlaté piesky riadené svetelnou signalizáciou, čo na jednej strane uľahčí pohyb nevidiacim a slabozrakým, no na strane druhej pripraví cestujúcich o prednosť na priechodoch a bude viesť k častému prechádzaniu chodcov na červenú ako napríklad v Dúbravke. Variant 1 uvažuje na uvedených miestach s neriadenými priechodmi pre chodcov.
Dva varianty napájania električkovej trate
Na posúdenie boli predložené dva varianty modernizácie. Líšia sa v spôsobe napájania trate a už spomenutého riešenia svetelnej signalizácie na križovatkách. Prvý variant uvažuje so zachovaním súčasného napájania zo štyroch meniarní - Legionárska, Račianska, Trnávka a Zlaté piesky. Vo variante 2 sa predpokladá výstavba novej meniarne v oblasti okolo ŽST Nové Mesto, čím by sa ušetrila výmena napájacích káblov z najvzdialenejšej meniarne na Račianskej a znížili by sa prevádzkové náklady vďaka nižším úbytkom napätia v kratších napájacích rozvodoch. Podľa navrhovateľov by úspora na káblových rozvodoch pokryla investičné náklady na výstavbu novej meniarne.
Trakčné vedenie modernizovanej trate by byť riešené súčasným spôsobom - zavesením na prevesoch medzi trakčnými stožiarmi kombinovanými s verejným osvetlením, ktoré budú osadené na okrajoch chodníkov.
Podľa variantov sa líšia aj orientačné náklady na modernizáciu: variant 1 predpokladá 59,310 mil. €, variant 2 vychádza o 480-tisíc lacnejšie: 58,830 mil. €.
Občianska iniciatíva Lepšia doprava navrhuje úpravy projektu
Naprojektovaná modernizácia by sa však mohla aj vylepšiť. V rámci EIA procesu si svoje pripomienky uplatnila aj Občianska iniciatíva Lepšia doprava. Súčasné obratisko ŽST Nové Mesto navrhla umiestniť do priestoru pred železničnú stanicu, čím by sa skrátili prestupy medzi električkami, vlakmi aj autobusmi. Lepšia poloha zastávky by zvýšila bezpečnosť, pretože pri dnešnom obratisku vodič nevidí v spätnom zrkadle cestujúcich v zadnej časti električkového vlaku, a môže ich tak privrieť do dverí.
Ďalším navrhovaním zlepšením projektu by podľa iniciatívy mali byť združené zastávky električiek a autobusov, na ktorých by zastavovali oba druhy MHD. Prestupovať by tak bolo omnoho jednoduchšie, kratšie a bezpečnejšie. Vylepšiť by bolo možné nasledujúce zastávky:
- Polus City Center medzi autobusmi nosnej linky 98 a električkami smer Zlaté piesky (v smere z centra),
- Zátišie: prestup medzi električkami a autobusmi smer Tomášikova a smer Riazanská (obojsmerne),
- Odborárska: prestup medzi električkami a autobusmi smer Nobelova a ŽST Vinohrady (obojsmerne),
- Magnetová: prestup medzi električkami a autobusmi smer Mierová kolónia (obojsmerne),
- Jurajov dvor: prestup medzi električkami a autobusmi smer Stavivá a Žabí majer (obojsmerne).
V pripomienkach k projektu sa uvádza aj dobudovanie chýbajúceho priechodu pre chodcov cez Vajnorskú ul. v pešom koridore OD Slimák - Za kasárňou - Miestny úrad Bratislava-Nové Mesto, či zabezpečenie preferencie MHD na všetkých križovatkách. Projekt totiž s dynamickou preferenciou električiek v úseku Trnavské mýto - Magnetová nepočíta.
Iniciatíva tvrdí, že zlepšením podmienok pre MHD dôjde k zvýšeniu jej atraktívnosti, zvýšeniu počtu cestujúcich ekologickou dopravou a tým aj k zníženiu negatívnych vplyvov na životné prostredie. Pripomienky bude posudzovať Okresný úrad životného prostredia.
Solider