Starý trolejbus stál 51 rokov na záhrade.
Históriu moderných bratislavských trolejbusov, ktorá sa začala písať v roku 1941, zastupuje v zbierke dopravného podniku niekoľko vozidiel. V našich končinách najzaujímavejším z nich je švajčiarsky trolejbus vyrobený firmami FBW, Tüscher a MFO (Maschinenfabrik Oerlikon), ktorý je ľudovo nazývaný Oerlikon. Šesť vozidiel tohto typu bolo objednaných v roku 1943 a dodaných až po skončení 2. svetovej vojny v roku 1947. Na ich príbehu je zaujímavá skutočnosť, že po ich vyradení po 16 rokoch prevádzky, sa päť z nich podarilo odpredať súkromným majiteľom, ktorí ich odstavili na rôznych miestach v Bratislave a využívali zväčša ako záhradné chatky.
Napriek pôvodnému vysokému počtu zachránených vozidiel, boli v roku 1994 dva z nich už zošrotované, osud jedného bol neznámy a ďalšie dva sa nachádzali nekompletné a v zlom stave. Dopravný podnik síce v uvedenom roku získal do svojej zbierky jeden z nich, #80, ten však stál roky odstavený. Prelom nastal v roku 2005, keď sa podarilo získať ďalší z trolejbusov, #78, ktorý poslúžil ako zdroj náhradných dielov, a tak sa mohol pri príležitosti 110. výročia zriadenia MHD v Bratislave predstaviť verejnosti opravený historický trolejbus Oerlikon.
Keďže sa však nezachovali všetky dielce, najmä niektoré mechanické súčasti a elektrická výzbroj, atraktívne vyzerajúce vozidlo nie je pojazdné. Nádej na dokončenie rekonštrukcie sa zvýšila po tom, čo sa podarilo zistiť, že existuje ešte jeden trolejbus tohto typu. „V roku 2013 na dni otvorených dverí podniku (DPB) som bol kontaktovaný pani Caletkovou s tým, že u nich na záhrade stojí trolejbus Oerlikon, chcú na pozemku stavať, chatku budú likvidovať a boli by veľmi radi, keby nám to pomohlo pri kompletovaní vozidla č. 80," spomína Dragan Zednikovič, ktorý je jedným zo zamestnancov DPB, ktorí sa venujú historickým vozidlám.
Pri obhliadke sa zistilo, že „na torze vozidla sú obe švajčiarske nápravy, relatívne v dobrom stave a skoro kompletné," hovorí Zednikovič. Na jeseň 2014 sa za pomoci veteránistov, aktivistov a zamestnancov DPB podarilo zorganizovať záchrannú akciu, pri ktorej bol 21. októbra trolejbus prevezený na podvalníku z Trnávky do areálu dopravného podniku.
Súčasti nájdeného torza trolejbusu budú slúžiť na doplnenie chýbajúcich dielcov čiastočne zrekonštruovaného vozidla. „Vďaka tomu je (historický) Oerlikon #80 podstatne bližšie k sprevádzkovaniu," tvrdí Zednikovič. Presný harmonogram prác ešte nebol stanovený, podstatné však je, že náhradné dielce sa podarilo zachrániť.
Hug0