Do premávky sa po prehliadke v Ústredných dielňach vrátila súprava električiek T3M #7602+7610.
T3M #7602+7610 opäť v premávke
Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v menu.
- Autor: mhd
- Publikované
Navyše, koncepčne je TV1 rovnaká, ako všetky ostatné pulzné výzbroje električiek a trolejbusov, len tie novšie používajú modernejšie súčiastky s lepšími parametrami. Rozdiel je až pri asynchróne.
. A myslím si, že jej hospodárnosť oproti zrýchľovaču bohate vykompenzuje o čosi vyššiu spotrebu na rozjazd.
) sa podľa mňa u TV1 a TV8 dosť líši, najmä kvôli malému počtu pevných stupňov u TV8 versus (takmer) plynulej regulácii u TV1. Ubrzdiť TV1 - na to, že TV1 brzdí vo vyšších rýchlostiach slabšie, sa dá zvyknúť a dá sa naučiť sa primerane si vypočítať brzdnú dráhu. Dôvodom však rozhodne nie je hmotnosť - ten rozdiel 11 cestujúcich navyše toto nemôže spôsobiť (keď navyše aj TV8 je určite ťažšia ako Tr37 (zrýchľovač), aj keď asi nie až o toľko). Ďalšia vec, čo si si na TV1 asi nevšimol, je, že keď pri brzdení klesne rýchlosť pod cca 35, brzdný účinok sa CITEĽNE zvýši (pričom ampérmeter sa ani nepohne). Pri klesnutí pod cca 20 sa účinok ešte o trochu zvýši, to je však cítiť len na "dobrých" vozoch (ako 7602-10
). Výsledok však je, že už pod tých 35 brzdí TV1 minimálne rovnako účinne ako TV8. Akurát u TV1 je max. brzdný prúd 360 A, u TV8 tuším 420 alebo aj viac. A že s nimi vodiči meškajú, je len tým, že to nevedia - ďalší dôkaz môjho tvrdenia, že takých, čo to s TV1 vedia, je málo. Ja som s TV1 na 5-ke musel pravidelne vykrývať náskok "vetraním" po zastávkach
Je to však aj tými roztiahnutými chrono, aké teraz máme. Tie síce štatisticky sedia na jazdu väčšiny vodičov a štandardne chytané zdržania, len niektorí sme šikovnejší 

Takže shuntovanie aj na TV1 pracuje tak, ako by malo 
DRRD
Výzbroj sa vyvíjala koncom 70.tých rokov. Kvalita a parametre súčiastok z ktorých sa to robilo zodpovedá dobe vzniku. Dnes morálne a technický už nedostačujúce ale stále ekonomickejšie ako odporová regulácia trakčného pohonu. Je pravda , že pred časom prebehla rekonštrukcia trakčného obvodu, ale to bolo len nahradenie niektorých komponentov v silovom a diagnostickom obvode. Principiálne sa nič nezmenilo, len sa to nahradilo modernejšími súčiastkami. Nerekonštruoval sa však regulátor trakčného pohonu! Takýto zásah do vozidla by už bola asi rekonštrukcia na inú výzbroj a to by sa finančne neoplatilo. V tom čase boli už ďaleko modernejšie a spoľahlivejšie výzbroje ako TV1. Tak ako skrine tak aj výzbroj má svoju životnosť a preto sa TV1 osadila do skríň z 1982ho roku aby to ako sa povie dožilo naraz(mimo 7602-10 tie sú pôvodné). Jazdné vlastnosti vozidla sa mierne odlišujú od bežných vozidiel . Základný rozdiel je v samotnom ovládaní vozidla . T3SU(klasika) zadáva jazdu a brzdu radičom v 5 stupňoch cez tzv. odporový delič. Pri vývoji TV1 vsadil konštruktér na tzv. zadávací potenciometer a to mení jazdné a brzdové vlastnosti vozidla aj keď to tak nevyzerá. Príklad: ak brzdí voz s odporovou reguláciou tak vodič zošliapne brzdový pedál asi 2-3 cm a brzdový prúd je na cca 180-210A.( u TV8 asi 220A) To už je citeľný brzdný účinok. Na proti tomu , pri zadávacom potenciometri pedál v rovnakej polohe a brzdový prúd je asi polovičný. Správa sa to podobne ako v aute, stlačím viac brzdí viac. Je to o zvyku, a nakoľko sa vodiči k tomu teraz dostanú nepravidelne, tak majú pocit akoby voz slabšie brzdil. Aj keď je tá účinnosť menšia nie je až taký rozdiel v dĺžke brzdnej dráhy. Nie je problém to zastaviť, len je to iné ako je bežne na iných typoch. Je to o zvyku. Výhoda tohto systému je že voz sa vie rozbiehať a brzdiť veľmi plynule. Má to prerfektné zrýchlenie ale! A to ale je , že v tom čase ešte neexistovala protišmyková a protisklzová ochrana ktorá by bránila nežiaducemu preklzovaniu kolies . Tento stav sa negatívne podpisuje pod celkovú technickú spoľahlivosť týchto vozidiel, hlavne na jeseň keď sú trate posiate lístim a vodič tomu nakladá!
Preto porovnávanie TV1 a TV8 nie je úplne najvhodnejšie. TV8 vznikla v 90rokoch a bola predurčená ako priama náhrada za odporovú reguláciu. Celé to bolo postavené tak aby náklady na rekonštrukciu boli čo najmenšie . Niektoré časti výzbroje a dokonca aj káblovania sa použili z pôvodnej T3 CS SU. To je dôvod prečo nemá vypínacie podvozky ale pri poruche sa vypína celý voz . Nie je že by sa to nedalo, ale by sa to predražilo. Potrebovali by dvojitú výzbroj tak ako je na 7085. K samotnej jazde na T3G. Zadanie jazdy a brzdy prebieha nožným radičom v siedmich stupňoch. Tento pomer sa osvedčil ako ideálny a používa sa na všetkých vozidlách . Je tu rozdiel v intenzite prevádzkovej brzdy. TV8 ju má účinejšiu ako TV1. Voz má sklzovú ochranu, rekuperáciu . Výzbroj je jednoduchá a hlavne spoľahlivá. Aj keď sa v tom čase rozbehli rekonštrukcie T3 vo veľkom a bývalé ČKD vyrobilo niekoľko stoviek výzbrojí projekt GTO sa prestal rozvíjať . Na trhu sa objavil nový spínací prvok- IGBT tranzistor, ale to už je o inom.