Prieskum žiadne prekvapivé výsledky nepriniesol.
Dopravný podnik Bratislava spolu s audítorskou firmou KPMG v roku 2014 zrealizovali prieskum spokojnosti cestujúcich s názvom Ako zvýšiť kvalitu služieb MHD v Bratislave. Prieskum prebiehal na internete a neskôr aj prostredníctvom dotazníkov v predajniach DPB.
V prieskume sa dopravca pýtal na osobný profil respondenta, jeho využívanie mestskej hromadnej dopravy, používanie cestovných lístkov, hodnotenie súčasných služieb i požiadavky na nové služby. Prieskumu sa zúčastnilo 3607 respondentov.
Využívanie MHD
Z uvedeného počtu respondentov bolo 66 % takých, ktorí využívajú MHD každodenne, ďalších 15,5 % cestuje MHD len v pracovných dňoch a zvyšní respondenti využívajú MHD iba nepravidelne. Dve tretiny z tých, ktorí využívajú služby MHD denne nevlastnia osobný automobil. Zvyšná tretina uviedla, že vlastnia automobil a MHD využívajú dobrovoľne ako hlavný prostriedok dopravy v meste.
Najvyužívanejším dopravným prostriedkom MHD sú autobusy, ktoré využíva 58 % respondentov, čo je pochopiteľné, keďže najväčšie výkony v bratislavskej MHD zabezpečujú autobusové linky. Električkovú dopravu využíva 37 % respondentov a kombináciu električka-autobus 36,1 % opýtaných. Trolejbusmi cestuje 24,4% opýtaných. Zvyšní respondenti využívajú kombináciu regionálnych liniek a MHD.
DPB sa pýtal tiež, ktorý dopravný prostriedok by respondenti využívali, keby mali možnosť výberu - z výsledkov vyplýva, že viac ako polovica (52,7 %) by rada využívala električkovú dopravu, niečo viac ako štvrtina autobusovú dopravu, 8,3 % trolejbusy a zvyšných 11,6 % by využilo vlaky na prepravu v rámci mesta. Obyvatelia najväčšieho sídliska Petržalka by najradšej využívali električkovú dopravu (50 % opýtaných), zatiaľ čo 36 % je spokojných s autobusovou dopravou.
Cestovné lístky
Medzi opýtanými bolo najviac tých, ktorí využívajú 90-dňový predplatný cestovný lístok (36,2 %). Druhou najrozšírenejšou skupinou sú cestujúci využívajúci jednorazové cestovné lístky. Na treťom mieste skončili cestujúci s mesačnými predplatnými cestovnými lístkami. SMS lístky používa len 9,4 % opýtaných.
Kvalita poskytovaných služieb a nápady na zlepšenie
Odpovede na otázky zamerané na kvalitu služieb MHD podľa dopravného podniku priniesli poznanie, že v každej oblasti je stále čo zlepšovať.
"Vo všeobecnosti sú ľudia spokojní s dostupnosťou zastávok a bezpečnosťou cestovania počas dňa, taktiež sú spokojní s prístupom vodičov. Negatívne reakcie sú väčšinou vyvolané preplnenosťou vozidiel a cenou cestovných lístkov. V prípade cestujúcich využívajúcich MHD každý deň, korešpondujú odpovede do veľkej miery s celkovým obrazom. Aj oni vnímajú preplnenosť vozidiel ako najväčší problém verejnej dopravy v Bratislave," uvádza DPB.
Tradičnými problémami bratislavskej MHD sú tiež vandalizmus a prítomnosť bezdomovcov v MHD.
Z výsledkov prieskumu vyplýva, že ak by sa zvýšila cena cestovných lístkov MHD, približne dve tretiny cestujúcich by za to požadovali väčšiu plynulosť a preferenciu verejnej dopravy, zabezpečenú napr. prostredníctvom nových vyhradených BUS-pruhov.
Prekvapením prieskumu nie je ani vnímanie nového vozidlového parku cestujúcimi - až tri štvrtiny opýtaných obnovu vozidiel vnímajú pozitívne. Zvyšok sa uspokojí aj so starými vozidlami.
Okrem nových vozidiel cestujúci ocenili aj zlepšenie prístupu vodičov a zamestnancov DPB voči cestujúcej verejnosti.
"Niektoré nápady na zlepšenie zahŕňali čiastočné zavedenie poplatkov pre seniorov cestujúcich počas dopravnej špičky, zavedenie prístreškov na obratiskách, aby sa vozidlá veľmi neprehrievali v určitých dňoch, alebo širšie využitie mobilných aplikácií v rámci verejnej dopravy v Bratislave", uvádza DPB k otázke nápadov na vylepšenie poskytovaných služieb.
"Z realizovaného prieskumu je teda zrejmé, že mladší ľudia a predovšetkým tí, ktorí nemajú deti, najviac využívajú služby MHD. Nástroje preferencie ako aj priamejšie a expresné spoje, môžu priniesť výhodu používania MHD," uvádza DPB v zhodnotení prieskumu.
810zssk
2. Z prieskumu vyplynulo ze vsetko je v poriadku a DPB si robi svoju pracu uzasne.