Hlavné mesto si za nevykonané spoje desaťtisícové sankcie neuplatňuje.
V posledných mesiacoch sa aj v našej redakcii množia sťažnosti na vynechané spoje MHD. Z desiatok sťažností, ktoré nám prichádzajú e-mailom uvedieme len niektoré:
"Dobrý deň, chcela by som sa opýtať, či je normálne, aby človek čakal hodinu na jeden mestský autobus, a nie je to prvýkrát, čo autobus nešiel ani 7:28 ani 7:58..."
"Som z Podunajských Biskupíc, každé ráno chodím autobusom 65, dnes ráno vymeškal jeden spoj a nestihol som do roboty na čas, minulý týždeň vynechali dva spoje autobusu 65... Poobede a cez víkend chodí 65-ka len dvakrát za hodinu, aj to minule nešla ani jedna."
"Dnes ráno nešiel spoj linky 37 s odchodom 08:22 zo zastavky Krče, išiel až nasledujúci spoj 08:34."
"Pravidelne vynecháva linka 133 v čase 6:22 odchod z Kuklovskej. Minulý týždeň dvakrát."
Zaujímali sme sa preto, ako túto situáciu vníma dopravný podnik a tiež hlavné mesto, ako objednávateľ mestskej hromadnej dopravy. To si totiž nielen objednáva jednotlivé spoje, ale zároveň ich v rámci udeľovania licencie na prevádzkovanie liniek aj schvaľuje. Za neposkytovanie objednaných služieb a nedodržiavanie cestovného poriadku v zmysle udelenej licencie hrozia dopravcom pokuty.
Najviac výpadkov má autobusová MHD
Dopravný podnik v súčasnej dobe registruje najhorší stav v zabezpečovaní jednotlivých spojov v autobusovej doprave. "Denne evidujeme 40 výpadkov autobusov z dôvodov technických porúch. Situácia je predovšetkým z dôvodu, že časť vozidiel je dávno po životnosti. Uvedený stav bol v uplynulých mesiachoch znásobený nutnosťou zabezpečovania náhradnej autobusovej dopravy za električky v Dúbravke, kde sme denne potrebovali 5 autobusov a 12 vodičov naviac oproti bežnému stavu," približuje hovorkyňa DPB Adriana Volfová. Na otázku, koľko výpadkov DPB registroval v uplynulom období v električkovej a trolejbusovej doprave, sme odpoveď nedostali.
Výpadky spojov sú spôsobované najmä poruchami vozidiel. "Niektoré poruchy sa podarí vyriešiť našim zamestnancom na mieste, ďalšie, v prípade závažnejších porúch, sú potrebné odviezť na opravu do depa. Dôvody vynechávania sú spôsobené prestarnutým vozidlovým parkom DPB, a.s. Vyše tretina autobusov je dávno po životnosti, avšak DPB robí všetko preto, aby poruchovosť týchto vozidiel odstránil. Dielenskí pracovníci majú pohotovosť, aby čo najskôr poruchové vozidlá opravili a mohli byť opätovne nasadené do premávky. Veríme, že táto situácia sa podstatne zlepší obnovením vozidlového parku autobusov – DPB vysúťažil 100 nových autobusov," uvádza DPB.
Dopravné zápchy počas špičiek sú taktiež častou príčinou výpadkov, alebo meškajúcich spojov MHD. "Napríklad v špičke nie je možné zabezpečiť, aby niektoré spoje nemeškali. Je to spôsobené nedostatkom vyhradených BUS pruhov a aj keď sa DPB opakovane snažil riešiť túto situáciu, nebolo mu vyhovené. Oproti porovnateľným európskym metropolám má Bratislava najmenej vyčlenených BUS pruhov, ktoré by zabezpečili plynulosť premávky MHD," uviedla A. Volfová.
DPB priznáva výpadky aj prvých a posledných spojov
Pre cestujúcich sú najnepríjemnejšie situácie, kedy vypadne prvý alebo posledný spoj danej linky. "Dopravný dispečing v súčinnosti s výpravcami z divízii elektrické dráhy a autobusy spolupracuje pri zabezpečení prvých a posledných spojov. V maximálnej možnej miere sa snažíme uvedené spoje zabezpečiť, aby nedochádzalo k výpadkom, priznávame však že z času na čas dôjde aj k výpadku spoja. Porucha vozidla sa nedá naplánovať, pokiaľ je k dispozícii v danej oblasti kde dôjde k výpadku vozidla náhradné záložné vozidlo, sme schopní nahradiť vypadnutý spoj v plnom rozsahu," odpovedal DPB na otázku, koľko výpadkov prvých a posledných spojov evidoval v mesiaci september.
Náhrady spojov sa však dopravnému podniku nedarí realizovať ani v obdobiach, keď má dostatok autobusov. Napríklad v noci z 29. na 30. novembra vypadla linka N80 a nebola nijako nahradená, pretože v rovnakom čase bol výpadok aj na inej linke a jediné záložné vozidlo išlo nahradiť tú. Cestujúci museli použiť iné druhy dopravy po tom, čo po niekoľkých desiatkach minút čakania na zime pochopili, že očakávaný spoj už nepríde. Na dôvody takýchto výpadkov, ktoré výrazne znižujú spoľahlivosť MHD, sme sa pýtali DPB 3. decembra, odpoveď sme doteraz nedostali.
Riešením výpadkov prvých a posledných spojov ako aj nočných liniek je zabezpečenie dostatočného počtu záložných vozidiel vhodne rozmiestnených po meste, aby v prípade poruchy dokázali zabezpečiť náhradu. Od redukcie počtu záložných autobusov na jeseň 2013 je počet záložných vozidiel výrazne poddimenzovaný, čo sa prejavilo aj na počte výpadkov spojov. Zatiaľ nemáme informácie, že by sa plánovali zmeny k lepšiemu, a to zvýšenie počtu záložných autobusov.
Vodičov MHD je už dostatok
V minulosti nevypravovanie spojov súviselo aj s nedostatkom vodičov MHD. Podľa vyjadrenia DPB je v súčanosti vodičov MHD dostatok. "Stav vodičov v DPB, a.s. je dostatočný a primeraný z hľadiska požiadaviek na zabezpečenie služieb verejnosti. Prijímanie nových vodičov MHD - DPB, a.s. zabezpečuje z dôvodov prirodzenej fluktuácie – okrem iného aj odchod do starobného alebo invalidného dôchodku alebo z rodinných dôvodov," uvádza sa v stanovisku DPB.
Mesto hrá mŕveho chrobáka
Na situáciu s výpadkami spojov MHD sme sa opýtali ešte pred komunálnymi voľbami aj magistrátu mesta Bratislavy, keďže mesto ako objednávateľ MHD si môže podľa zverejnenej zmluvy s DPB uplatňovať sankcie. Ďalšie sankcie umožňuje uplatňovať legislatíva, ak si dopravca neplní svoju povinnosť.
Napríklad každé obmedzenie prevádzkovej doby linky, teda aj vynechanie prvého alebo posledného spoja linky, je možné v zmysle zverejnenej zmluvy mesta a DPB potrestať sankciou 30-tisíc €. Platná legislatíva zase umožňuje mestu ako správnemu orgánu uložiť pokutu od 100 do 5-tisíc €, ak dopravca neposkytuje dopravné služby cestujúcim podľa dopravnej licencie alebo porušuje prevádzkovú povinnosť. Za opakované porušenie je pokuta 5- až 50-tisíc €.
Mesto nám ani po urgencii na naše otázky neodpovedalo, a to napriek tomu, že jeho predstavitelia nesú politickú zodpovednosť za fungovanie dopravy v meste. Dopravný podnik však priznáva, že hlavné mesto neuplatnilo voči nemu žiadne sankcie v súvislosti s prevádzkou MHD. Postoj odchádzajúceho vedenia mesta k MHD sa napokon prejavil aj na výsledku komunálnych volieb, keď primátor Milan Ftáčnik neobhájil svoj post.
Neochota mesta uplatňovať si sankcie však môže súvisieť aj s ďalšími otázkami, a to či mesto poskytuje na prevádzku MHD taký objem dotácií, aby bolo možné zabezpečiť požadovanú kvalitu a spoľahlivosť MHD. Ďalšou otázkou je, či mesto v rámci prerozdelenia daní dostáva taký objem prostriedkov, ktorý mu umožňuje objednať a financovať kvalitnú MHD. Keďže však mesto na naše otázky nereagovalo, nastolené otázky zostávajú bez odpovedí.
black3rr