Vozidlá sú vybavené novým typom palubného počítača a ďalšími novinkami.
Dopravný podnik Bratislava predstavil zástupcom médií 9. júna 2014 vlastnosti nových trolejbusov Škoda 30 Tr, ktoré sa začiatkom júna zaradili do pravidelnej premávky. Okrem predstaviteľov DPB sa prezentačnej jazdy zúčastnili aj zástupcovia hlavného mesta a ministerstva dopravy.
Palubný počítač
Srdcom informačného systému nových vozidiel je palubný počítač českej firmy BUSE Blansko. Ide o nový typ palubného počítača typu BS 301, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s bratislavskou firmou Andis. Od doterajšieho palubného počítača BS 100, ktorý sa v Bratislave používa od roku 1997, sa nový "palubák" na prvý pohľad odlišuje veľkou dotykovou obrazovkou, ktorá vodičovi umožňuje pohodlné ovládanie jeho funkcií. Medzi základné funkcie palubného počítača patrí zobrazovanie informácií o aktuálnom spoji, ovládanie vonkajších a vnútorných displejov, poskytovanie informácií vodičovi o prípadnej odchýlke voči grafikonu, zabezpečenie hlasovej alebo textovej komunikácie s dispečingom, či správa označovačov cestovných lístkov.
Palubný počítač umožňuje monitorovať aj GPS polohu vozidla, čo umožňuje dispečerom sledovať polohu vozidiel na mape a sledovať dodržiavanie cestovného poriadku. Prenos informácií medzi palubným počítačom a centrálou vo vozovni je možný prostredníctvom wi-fi siete. Týmto spôsobom je možné jednoducho nahrávať nové grafikony do vozidiel, prípadne informácie o čipových kartách.
Optický informačný systém
Optický informačný systém slúži na zobrazovanie vizuálnych informácií o čísle linky, cieľovej zastávke a priebehu trasy linky pre cestujúcich. Vonkajší informačný systém pozostáva z tradičného predného, bočného a zadného linkového displeja s DOT-LED technológiou, pričom novinkou je bočný displej s číslom linky aj na ľavej bočnici. Vnútorný optický informačný systém pozostáva z dvojice TFT displejov, ktoré zobrazujú informácie o priebehu trasy linky, čísle linky, konečnej zastávke, tarifnej zóne a presnom čase. Graficky sú odlíšené aj zastávky na znamenie - pred názvom zastávky je zobrazená červená ruka.
Súčasťou optického informačného systému je aj malý displej v dolnej pravej časti čelného okna, ktorý slúži na označenie poradia vozidla na linke, tzv. kurzu. Tento displej nahrádza doterajšie malé plastové tabuľky s číslom kurzu.
Akustické hlásenie zastávok a informácií o spoji
Akustické vyhlasovanie zastávok je v nových trolejbusoch riešené na základe GPS polohy vozidla, čo znamená automatické zahlásenie zastávky po príjazde do zastávky a zahlásenie nasledujúcej zastávky približne 50 metrov za zastávkou. V doterajších vozidlách bolo používané vyhlasovanie zastávok na základe dráhového kritéria, t.j. po prejdení stanovenej vzdialenosti, resp. pri otvorení dverí.
Novinkou je aj akustické zahlásenie čísla linky a smeru jazdy pre nevidiacich cestujúcich na zastávke, k čomu slúži reproduktor nad prednými dverami. Cestujúci so zrakovým hendikepom môže prostredníctvom svojho diaľkového ovládača spustiť toto hlásenie po príchode vozidla na zastávku.
Tarifný systém
Základom tarifného systému popri palubnom počítači sú označovače cestovných lístkov, ktoré sú taktiež novinkou v bratislavskej MHD. Nové označovače sú vybavené dotykovou obrazovkou a okrem označovania papierových cestovných lístkov umožňujú čítať bezkontaktné čipové karty. Pre tento účel sú vybavené čítacím modulom, ktorý umožňuje prečítať až 4 rôzne typy kariet (napr. karty DPB, Slovak Lines, Bratislavskú mestskú kartu, karty ISIC, ktoré používajú rôzne čipy - Mifare Classic, DESfire ev1 a SmartMX). Dotyková obrazovka a čítačka čipových kariet sa však bude využívať až po spustení príslušnej etapy Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja a nainštalovaní takýchto zariadení aj do ostatných vozidiel MHD. Dovtedy tieto označovače budú slúžiť tak ako doteraz, len na označovanie papierových cestovných lístkov.
Roberto