Zrušenie električkového priecestia na križovatke Račianska - Janoškova zabráni desiatkam nehôd.
V novembri 2013 bolo osadením stĺpikov znemožnené otáčanie a odbočovanie automobilov cez električkový prejazd pri Mladej garde na križovatke Račianskej a Janoškovej ulice. Vzniknutej situácii sa okamžite ujali rôzne regionálne médiá, ktoré venovali priestor predovšetkým kritike od politikov bez oslovenia odborníkov na dopravu. Palcový titulok konštatoval, že stĺpiky sú „nepotrebné“ a v schránkových Novinách pre Bratislavčanov sa dokonca objavila konšpiračná teória, že za zrušením priecestia môže byť snaha nedávno postavenej Billy pri Figare dostať k sebe viac zákazníkov.
Dôvody na zrušenie priecestia sú však oveľa prozaickejšie. Križovatka Račianska – Janoškova bola jednou z najnehodovejších v Bratislave. V rokoch 2011 – 2012 sa na nej podľa údajov DPB odohralo 13 dopravných nehôd s električkami, ďalšie boli nehody osobných áut medzi sebou, ktoré DPB neeviduje. Viaceré z nehôd s električkami skončili zraneniami cestujúcich v autách.
V prípade nehody stála celá Račianska
Na začiatku minulého roka posudzovali Krajský dopravný inšpektorát, magistrát a DPB trojicu za sebou idúcich priecestí na Račianskej ulici na križovatkách so Sliačskou, Janoškovou a Skalickou ulicou. Na základe vyhodnotenia vyšlo ako najprijateľnejšie na zrušenie práve priecestie pri Mladej garde.
Bežnou praxou na ňom bolo nedávanie prednosti prichádzajúcim električkám, a to aj v ich tesnej blízkosti, keď už nebolo možné električku zastaviť vzhľadom na jej dlhú brzdnú dráhu. Nastávali aj kuriózne situácie, keď sa k vodičovi stojacemu na priecestí blížila električka, ten spanikáril a v snahe čím skôr opustiť priecestie skrížil cestu autu idúcemu po Račianskej ulici. K nehodám mohol prispieť aj zlý stav povrchu na priecestí.
V čase dopravnej špičky po nehode zostala stáť celá cestná doprava v smere Rača a Pezinok, takže priecestie neškodilo len MHD, ale aj automobilovej doprave. Pri nehode s električkami zostali bez MHD obyvatelia Rače a značnej časti Nového Mesta, pretože vzhľadom na následnú dopravnú zápchu nebolo možné zabezpečiť adekvátnu náhradnú dopravu.
Uzavretie kritického bodu pri Mladej garde bolo schválené vo februári 2013 a realizované v novembri 2013, avšak bez akejkoľvek vysvetľovacej kampane.
Nehoda 24.10.2010 (Foto: Richard Hudec)
Dôvody zrušenia priecestia:
- 13 nehôd s električkami v rokoch 2011 – 2012
- nehody áut v blízkosti prejazdu
- priecestie Janoškova je zo všetkých najužšie
- tranzit cez Janoškovu a následne Kukučínovu ulicu nie je vhodný pre zlý stav komunikácie a železničného priecestia a „šikanu“ na Kukučínovej ul.
- prijateľná náhrada priecestia existuje na okolitých priecestiach
Zdroj: DPB, a. s.
Náhradné riešenie: využiť neďaleké prejazdy
Priecestie je možné obísť a využiť križovatku so Sliačskou ul., kde bola znížená rýchlosť električkám, a križovatku so Skalickou ulicou. Od Janoškovej ulice sú obe priecestia vzdialené 450 metrov.
Všetky prejazdy, ktoré na Račianskej ulici zostanú, majú byť podľa informácií z DPB v budúcnosti vybavené cestnou svetelnou signalizáciou. „Po vybudovaní svetelných signalizácií budú v predmetnom úseku Račianskej ulice komplexne a bezpečne zabezpečené všetky priecestia,“ uvádza sa v podkladoch DPB. Nie je však jasné, či bude svetelná signalizácia vybavená uprednostňovaním električkovej dopravy alebo nie.
Úprava dopravného značenia na križovatke Račianskej ul. a Sliačskej ul. zrealizované v novembri 2013 (Magistrát hl. mesta Bratislavy)
Úprava dopravného značenia na križovatke Račianskej ul. a Janoškovej ul. zrealizované v novembri 2013 (Magistrát hl. mesta Bratislavy)
Úprava dopravného značenia na križovatke Račianskej ul. a Skalickej ul. zrealizované v novembri 2013 (Magistrát hl. mesta Bratislavy)
Neurobilo sa nič nové ani netradičné
V zahraničí je obmedzovanie počtu kolíznych bodov s električkovou dopravou bežné najmä tam, kde električky tvoria nosnú dopravu. Jasnou prioritou je tam zvyšovanie bezpečnosti dopravy a znižovanie zraniteľnosti MHD. Priecestia, ktoré zostávajú, sú zvyčajne riadené svetelnou signalizáciou s preferenciou električiek. V niektorých prípadoch sa aj v električkovej doprave používa podobná signalizácia, akú na Slovensku poznáme z chránených železničných priecestí.
V minulosti boli viaceré prejazdy zrušené aj v Bratislave. Dnes si už len málokto spomenie na prejazdy Račianska – Ursínyho – Škultétyho, Botanická – Líščie údolie alebo nad zastávkou Segnerova. Všetky z nich boli podobne ako teraz pri Mladej garde nahradené najbližšími prejazdami. V súčasnosti existuje ešte množstvo ďalších kritických prejazdov cez električkové trate, na ktorých dochádza k vážnym nehodám.
ivanbuto