Zrušenie električkového priecestia na križovatke Račianska - Janoškova zabráni desiatkam nehôd.
V novembri 2013 bolo osadením stĺpikov znemožnené otáčanie a odbočovanie automobilov cez električkový prejazd pri Mladej garde na križovatke Račianskej a Janoškovej ulice. Vzniknutej situácii sa okamžite ujali rôzne regionálne médiá, ktoré venovali priestor predovšetkým kritike od politikov bez oslovenia odborníkov na dopravu. Palcový titulok konštatoval, že stĺpiky sú „nepotrebné“ a v schránkových Novinách pre Bratislavčanov sa dokonca objavila konšpiračná teória, že za zrušením priecestia môže byť snaha nedávno postavenej Billy pri Figare dostať k sebe viac zákazníkov.
Dôvody na zrušenie priecestia sú však oveľa prozaickejšie. Križovatka Račianska – Janoškova bola jednou z najnehodovejších v Bratislave. V rokoch 2011 – 2012 sa na nej podľa údajov DPB odohralo 13 dopravných nehôd s električkami, ďalšie boli nehody osobných áut medzi sebou, ktoré DPB neeviduje. Viaceré z nehôd s električkami skončili zraneniami cestujúcich v autách.
V prípade nehody stála celá Račianska
Na začiatku minulého roka posudzovali Krajský dopravný inšpektorát, magistrát a DPB trojicu za sebou idúcich priecestí na Račianskej ulici na križovatkách so Sliačskou, Janoškovou a Skalickou ulicou. Na základe vyhodnotenia vyšlo ako najprijateľnejšie na zrušenie práve priecestie pri Mladej garde.
Bežnou praxou na ňom bolo nedávanie prednosti prichádzajúcim električkám, a to aj v ich tesnej blízkosti, keď už nebolo možné električku zastaviť vzhľadom na jej dlhú brzdnú dráhu. Nastávali aj kuriózne situácie, keď sa k vodičovi stojacemu na priecestí blížila električka, ten spanikáril a v snahe čím skôr opustiť priecestie skrížil cestu autu idúcemu po Račianskej ulici. K nehodám mohol prispieť aj zlý stav povrchu na priecestí.
V čase dopravnej špičky po nehode zostala stáť celá cestná doprava v smere Rača a Pezinok, takže priecestie neškodilo len MHD, ale aj automobilovej doprave. Pri nehode s električkami zostali bez MHD obyvatelia Rače a značnej časti Nového Mesta, pretože vzhľadom na následnú dopravnú zápchu nebolo možné zabezpečiť adekvátnu náhradnú dopravu.
Uzavretie kritického bodu pri Mladej garde bolo schválené vo februári 2013 a realizované v novembri 2013, avšak bez akejkoľvek vysvetľovacej kampane.
Nehoda 24.10.2010 (Foto: Richard Hudec)
Dôvody zrušenia priecestia:
- 13 nehôd s električkami v rokoch 2011 – 2012
- nehody áut v blízkosti prejazdu
- priecestie Janoškova je zo všetkých najužšie
- tranzit cez Janoškovu a následne Kukučínovu ulicu nie je vhodný pre zlý stav komunikácie a železničného priecestia a „šikanu“ na Kukučínovej ul.
- prijateľná náhrada priecestia existuje na okolitých priecestiach
Zdroj: DPB, a. s.
Náhradné riešenie: využiť neďaleké prejazdy
Priecestie je možné obísť a využiť križovatku so Sliačskou ul., kde bola znížená rýchlosť električkám, a križovatku so Skalickou ulicou. Od Janoškovej ulice sú obe priecestia vzdialené 450 metrov.
Všetky prejazdy, ktoré na Račianskej ulici zostanú, majú byť podľa informácií z DPB v budúcnosti vybavené cestnou svetelnou signalizáciou. „Po vybudovaní svetelných signalizácií budú v predmetnom úseku Račianskej ulice komplexne a bezpečne zabezpečené všetky priecestia,“ uvádza sa v podkladoch DPB. Nie je však jasné, či bude svetelná signalizácia vybavená uprednostňovaním električkovej dopravy alebo nie.
Úprava dopravného značenia na križovatke Račianskej ul. a Sliačskej ul. zrealizované v novembri 2013 (Magistrát hl. mesta Bratislavy)
Úprava dopravného značenia na križovatke Račianskej ul. a Janoškovej ul. zrealizované v novembri 2013 (Magistrát hl. mesta Bratislavy)
Úprava dopravného značenia na križovatke Račianskej ul. a Skalickej ul. zrealizované v novembri 2013 (Magistrát hl. mesta Bratislavy)
Neurobilo sa nič nové ani netradičné
V zahraničí je obmedzovanie počtu kolíznych bodov s električkovou dopravou bežné najmä tam, kde električky tvoria nosnú dopravu. Jasnou prioritou je tam zvyšovanie bezpečnosti dopravy a znižovanie zraniteľnosti MHD. Priecestia, ktoré zostávajú, sú zvyčajne riadené svetelnou signalizáciou s preferenciou električiek. V niektorých prípadoch sa aj v električkovej doprave používa podobná signalizácia, akú na Slovensku poznáme z chránených železničných priecestí.
V minulosti boli viaceré prejazdy zrušené aj v Bratislave. Dnes si už len málokto spomenie na prejazdy Račianska – Ursínyho – Škultétyho, Botanická – Líščie údolie alebo nad zastávkou Segnerova. Všetky z nich boli podobne ako teraz pri Mladej garde nahradené najbližšími prejazdami. V súčasnosti existuje ešte množstvo ďalších kritických prejazdov cez električkové trate, na ktorých dochádza k vážnym nehodám.
david1
Toto snáď nemyslia vážne. Veď spomalená rýchlosť tam je roky pre prasknutú kolaj.
To uzavreté preciestie bolo jedno z najviac rozbitých v meste. Aj keby chcel niekto prejsť cez neho rýchlo tak sa nedalo.
Podobne nehodové je aj na Sliačskej odkial je tu tiež kopec fotografií.Teraz je ešte viac zaťažované lebo do okolia Riazanskej je to teraz jediný prístup.
Ráno v prac.dni je tam vždy chaos pre autá tlačiace sa zo Sliačskej z nových štvrtí vľavo na Račiansku,ktoré majú zlý výhlad pre autá stojace v kolóne pred križovatkou z Jarošovou. Nepretečie veľa vody v Dunaji a bude tu nová svetelná križovatka a tým pádom zdržanie MHD.