Od nedele 15.12.2013 môžu cestujúci z Vrakune využívať nové spojenie s centrom Bratislavy aj obcami na smer Most pri Bratislave.
Od celoštátnej zmeny cestovného poriadku 15. decembra 2013 budú zriadené nové zastávky prímestských autobusov dopravcu Slovak Lines na Ráztočnej ulici vo Vrakuni. Cestujúci ich môžu využiť nielen na cesty do okresu Senec, ale aj do Bratislavy. Všetky spoje prechádzajúce týmito zastávkami sú totiž zaradené do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) a teda v nich platia predplatné lístky (električenky).
Každý držiteľ električenky zakúpenej po 1. júni 2013 môže neobmedzene cestovať prímestskými autobusmi medzi centrom mesta a Vrakuňou. Do regionálnych autobusov sa nastupuje prednými dverami a vodičovi je potrebné nahlásiť cieľovú zastávku. Po výzve cestujúci priloží svoju čipovu kartu, na ktorej má zakúpenú električenku, k čítačke, a bude mu vydaný cestovný lístok za 0 eur. Nová možnosť platí tiež pre električenky zakúpené cez internet a električenky zakúpené na Bratislavskú mestskú kartu. Jedinou podmienkou je, aby električenka bola zakúpená najskôr 1.6.2013.
Cestujúci bez platnej električenky môžu využiť platbu u vodiča buď v hotovosti (od 0,70 € do 0,90 € podľa vzdialenosti) alebo čipovou kartou s kreditom (0,45 € až 0,65 €). Použiť je možné aj čipovu kartu Dopravného podniku Bratislava, na ktorú sa dá nahrať kredit priamo u vodiča autobusu (minimálne dobitie sú 3 eurá).
Nové zastávky sa nachádzajú na Ráztočnej ulici, doteraz neobsluhovanej verejnou dopravou:
- Bratislava,Vrakuňa,Ráztočná
- Bratislava,Vrakuňa,Píniová (len v smere von z Bratislavy)
Nové zastávky nevyužijú svoj potenciál naplno
Prímestská doprava poskytuje zaujímavú alternatívu k mestskej hromadnej doprave v niektorých častiach mesta a práve Ráztočná ulica je príkladom, kde je jej využitie priam ideálne. Daná oblasť nemá žiadnu obsluhu MHD, ani mimoriadne silný dopyt. Preto sa sem MHD neoplatí zavádzať a existujúce prímestské spoje dokážu prepraviť túto frekvenciu bez navyšovania kapacity.
Hoci prvé úvahy o zavedení týchto zastávok sú približne 6 rokov staré, projekt sa podarilo zrealizovať až súčasnému vedeniu mesta. Žiaľ, po zverejnení cestovného poriadku sa ukazuje, že potenciál nebude využitý naplno. Okrem štandardných problémov, ktoré robia regionálnu dopravu v Bratislavskom kraji neatraktívnou (neprehľadný systém, zložité cestovné poriadky, dlhé jazdné doby, nedostatočná obsluha mimo špičiek pracovných dní a podobne) došlo k zníženiu potenciálu novej služby osloviť zákazníkov aj tým, že na nových zastávkach nezastavujú všetky tadiaľ prechádzajúce spoje. Zastávky sú pritom na znamenie, takže k zastaveniu (a zdržaniu vozidla) by docházalo len v časoch, kedy by cestujúci nové zastávky skutočne využívali.
Slovak Lines dlhodobo u cestujúcich propaguje využívanie jeho autobusov aj na cesty po meste, no podobne ako v minulosti, aj teraz nastavením parametrov služby od toho skôr odrádza.
david1